Nechcete na pozemku dálnici? Vyvlastní vás rychle a bez odvolání!

Děláte obstrukce při stavbě dálnic? Státní kasu stojí průtahy miliardy. Přichází kvůli tomu o peníze z Evropské unie a dostavba dálniční sítě je v nedohlednu. Nulová tolerance! Sobotkova vláda chce majitele pozemků vyvlastňovat rychleji. Když poslanci rozhodnou, že jde o strategickou stavbu, nebudete mít šanci se odvolat.
Nechcete na pozemku dálnici? Vyvlastní vás rychle a bez odvolání!

Na úvod a na uklidněnou: kdekoli budeme na následujících řádcích hovořit o „vyvlastnění“, máme na mysli „vyvlastnění za úplatu“; když vám stát kvůli stavbě dálnice sebere zahradu, musí vám za to vždycky něco zaplatit. Jenže: opravdu platí, že všechno má svou cenu? Že ji lze vyčíslit penězi? A dá vám stát dost?

NKÚ: příliš drahé průtahy

Kilometr dálnice v Česku stojí 416 milionů, mohl by být o pětinu levnější. Stavby se zbytečně protahují – průměrně na dvanáct let. Ke kompletní dálniční síti se (dá-li bůh) dopracujeme za třicet jedna let, i když už měla být hotová. To je hlavní resumé loňské analýzy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Zaměřil na výstavby dálnic a rychlostních komunikací v letech 2008 až 2012. Největší problém spočívá už v přípravné fázi: v územních a stavebních řízeních – kvůli dodatečným změnám, procesním vadám, problémům s vymezením tras (ta, která se líbí jedné obci, vadí jiné), požadavkům účastníků řízení a majetkoprávnímu vyrovnání s vlastníky pozemků.

 „Náklady nejvíce rostly v průběhu územních řízení – o 21,9 miliardy korun, tedy o 68 procent – a stavebních řízení, v jejichž rámci kontroloři zaznamenali nárůst o 5,9 miliardy korun, tedy o 37 procent,“ stojí ve zprávě kontrolního úřadu.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zajímat třeba...

Josef Jílek: Finance v globální ekonomice I

Publikace představuje jedinečné dílo v oblasti peněz a platebního styku v České republice i ve světě.

Josef Jílek: Finance v globální ekonomice II

Publikace komplexně zpracovává oblast měnové a kurzové politiky v České republice i ve světě.

Vyvlastnění bez odvolání i nabídky first minute

Sobotkova vláda chystá nové léky. Konkrétně novelu silničního zákona, která počítá s institutem strategických staveb národního zájmu, proti kterým se jednoduše nebude možné odvolávat. Návrh zákona pochází z pera poslance Martina Kolovratníka (ANO). Za strategickou stavbu nepůjde označit silnice první nebo druhé třídy, u ostatních typů komunikací bude Ředitelství silnic a dálnic žádat poslance, aby stavbě udělili mimořádný status. Pokud investor přesvědčí nadpoloviční většinu poslanců, rozhodnutí o stavbě nebude možné napadnout. Nebo přesněji: vaše protesty a odvolání už stavbu nezastaví ani neodloží, jak je tomu dnes. I když se samozřejmě budete moct bránit u soudu.

Ke zrychlení staveb má přispět také sloučení vydávání stavebních povolení pod jeden úřad. Průtahy a prodražování totiž dnes způsobuje také fakt, že se k projektům vyjadřuje každá samospráva, jejíhož území se stavba dotýká – a tak se z diskuzí, odvolání a handrkování stává nekonečný proces.

Vláda chce kromě toho majitele pozemků motivovat, aby s prodejem neotáleli. Využívat by k tomu prý mohla nabídky na bázi first minute, jak známe u cestovek: kdo prodá rychle, dostane víc. Kdo bude zdržovat, musí se spokojit s běžnou tržní cenou.

NESPOLÉHEJTE NA NÁHODU!

Nechte si od nás zdarma zpracovat návrh havarijního pojištění a povinného ručení.

V Ušetři.peníze.cz dokážeme mnohem víc. Přesvědčte se sami.

Stát od loňska za pozemky nabízí míň. A vyvlastňuje víc

Pravidla výkupu a vyvlastňování pozemků se naposledy měnila loni. I tehdy bylo cílem zamezit předražování dálnic. Výsledek: výrazně přibylo vyvlastňovacích řízení. Důvod je prostý: lidé pozemky nechtějí dobrovolně prodávat, protože jim za ně stát začal nabízet míň peněz.

Příkladem budiž třeba dostavba dálnice D11 v Královéhradeckém kraji. Zatímco v roce 2012 museli silničáři kvůli stavbě dálnice provést deset vyvlastnění (hlavním důvodem údajně bylo, že se nepodařilo sehnat jejich majitele), loni probíhalo vyvlastňovacích řízení na dalších úsecích dálnice zhruba pětkrát tolik. Za neochotou majitelů prodávat pozemky stojí právě nový zákon.

Zatímco dřív měli lidé zaručeno, že dostanou za metr čtvereční, přes který má vést dálnice, minimálně 420 korun, nově se výkupní ceny určují podle odhadu. V praxi tedy stát často nabízí nesrovnatelně míň než dřív.

kdy vás můžou vyvlastnit

Na otázku, kdy vás můžou vyvlastnit, je poměrně jednoduchá odpověď, jejíž význam ovšem tak docela zřetelný a jasný není: když je to ve veřejném zájmu. Podrobnější výčet takových situací vymezuje zákon. Především se může jednat o:

  • veřejně prospěšnou stavbu dopravní a technické infrastruktury,
  • veřejně prospěšné opatření cílené na snižování ohrožení povodněmi a jinými přírodními katastrofami, zvyšování retenčních schopností území, založení prvků územního systému ekologické stability a ochranu archeologického dědictví,
  • stavby a opatření k zajišťování obrany a bezpečnosti státu,
  • asanaci (ozdravění) území.

K vyvlastnění může dojít, když se na prodeji pozemku nedohodnete do devadesáti dní od doručení návrhu na uzavření smlouvy.

U řady pozemků klesly ceny třeba na dvacet korun za metr. I když zákon umožňuje odhadní cenu až zdvojnásobit, majitelům pozemků je výsledná nabídka málo. K nevraživosti navíc přispívá, že sousedé, kteří prodávali v dřívější etapě, dostali za obdobné pozemky citelně lepší peníze.

Lidé, kteří neprodají státu pozemek dobrovolně, si ovšem mohou v případě vyvlastnění ještě víc pohoršit – stát jim vyplatí pouze odhadní cenu bez stoprocentního bonusu.

Proces vyvlastňování už od loňska nezastavuje odvolání vlastníka proti výši stanovené náhrady. Vyvlastnění v takovém případě proběhne, i když se obě strany dál dohadují o ceně. Zatím se však stále můžete odvolat proti vyvlastnění jako takovému – což odklad zaručí. Sobotkova vláda to ale, jak jste četli výš, možná změní.

Co si o plánech vlády myslíte vy? Přispěla by navrhovaná novela k zrychlení stavby dálnic? Srazila by náklady a ušetřila peníze státní kase? A jak se vůbec v případě vyvlastňování díváte na konflikt veřejného a soukromého zájmu? Peníze na stavbu dálnic jdou z kapes daňových poplatníků – nás všech. Motivace ušetřit je tedy nesporná a společná. Jenže: co když budou chtít vést dálnici přes vaši zahradu? Ve veřejném zájmu, jak jinak…

Mluviti zlato!

Za dobré slovo knížku

Na dálnici jsme se v rubrice Co si o tom myslíte? vydali i minulý týden. Zabývali jsme se nápadem na zavedení dálničního mýta i pro osobní auťáky.

Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

Těch, kteří měli za to, že by takový systém byl spravedlivější než dnešní známky, bylo překvapivě dost. Nejvíc ale bylo těch, kteří soudili, že jízda autem je už bez toho zdaněná pořádně. Knížku za speciálně podnětný příspěvek bychom chtěli poslat daňovému odborníkovi KLM, který z rukávu vysypal systém na opravdu pořádné a spravedlivé zdanění. Myslel skoro na všechno. Tohle je jenom začátek: „Já bych zavedl daň za kilometr, kilogram vozidla, každou osobu ve vozidle a speciální daň odle stáří auta (jednu diskriminující stará auta která ničí vozovky a druhou pro nová na kterých se dá něco vybrat). Dále speciální daň pokud někdo vozí v autě nákup (...)“

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 21 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

21. 11. 2018 18:23 | kidal

Můžete mi poradit? Když mi stát blokuje pozemek kvůli silnici, kterou chce stavět nejdříve za 30 let a už to 20 let trvá, mám právo jen platit daně z nemovitosti, nebo to lze nějak řešit?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 2. 2018 15:50 | Tomáš Neškvar

Děkuji za velice pravdomluvný a výstižný článek. Na podobný (http://www.dopravniznaceni.co m/Silnice-na-vasem-pozemku-bez -povoleni-Nejspis-ANO-b1036.ht m)jsem před chvílí narazil a musím říct že je to pořádný pech. V podstatě když se jedná o státní zakázku tak má obyčejný člověk málo šancí, oni to mají všechno propočítané a pokavaď nemáte kvalitního právníka tak s tím neuděláte nic. Takhle dopadl můj kamarád co bydlí za Prahou a s tímhle problémem se potkal a neuspěl. Je to hold složité...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 5. 2016 14:05 | Aki

Tak za prve, jestli ze si nekdo koupi pozemek jako investici. Plati dane udrzuje pozemek nekolik let 10 az 20 let tak to neco stoji. jestli je to investive , tak 100 000 kc dpred 20 lety neni jako 100 000 kc dnes. Tak stat nemuze jen tak prijit a dat lidem almuznu, take vetsina pozemku ma hhodnotu ne jenom financni ale I emocionalni. Nekoho ty pozemky a nekdo je ziv ze sve pudy. Stat nemuze jen taak prijit rozhodnout o majetku druhych.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 3. 2016 20:36

Jestli ze si koupim pozemek jako investici, tak me stat musi vyplatit i za prosli zisk za nekolik let dopredu za usli zisk!! Zadny pozemek si nenecham vyvlastnit!!!!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 3. 2015 22:46 | J

máme smůlu, všechno co je uvnitř hranic čr, všechny pozemky, patří tomu čr ikdyž jsou napsané na katastrech na jednotlivé občany, proto jsou kvůli tomu zmatky i v rodinách, protože je ten určitý kus země vždy na někoho napsán. Ve sporech kde mají vést dálnice vyhrává ten kdo si myslí, že je silnější, myslíte si že jste slabí ?, jak se dá vyhrát když dávno víme že ti silnější si dělají pravidla podle svého ? Hluboce se zamyslet a přijít na to jestli náhodou nejsem ten, který si taky hledí nahrabat, když ne tak se rvát tak jako si ti vyšší mohou dovolit bezohledně na nás. A do kdy to tak budou dělat ? Dokud jim to s opravdovou naší jistotou nezarazíme !
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 6. 2014 0:26 | Jarka

Dostali jsme se do situace, kde nám cizí člověk řekl, že přes naši zahradu povede silnice. Město nás ani nebylo schopno informovat, že o nás jednají. Prostě to schválili, že silnice povede přes naši zahradu a tečka. Nutno dodat, že to co nás nesmírně štve vůbec nejsou peníze, ale emoce, vztah, trávíme na té zahradě celé hodiny, je vypiplaná, krásná, plná stromů, keřů a kytek, manželových výtvorů, plná života a to i toho našeho. Jsme tam doma. A teď se někdo cizí rozhodně, že se to zalije asfaltem, spojovací silnice, aby ulice nebyla tak dlouhá. Ani není potřeba. Je to hrozný podraz a špatná věc a já se s tím nemůžu smířit.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 3. 2014 22:58 | Gabriel Pleska

Aha, Karle. Vy jste myslel výkupní cenu za metr čtvereční. A já měl za to, že myslíte cenu za metr dálnice – je to velmi podobná cifra, mluví se o ní na začátku článku. Víte, možná za to nedorozumění trochu může váš osobitý styl. Každopádně... tohle budeme muset v redakci probrat, mně se totiž po rychlé rešerši zdá, že máte pravdu...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

1. 3. 2014 21:20 | karel

Milá ...........nevím, kdo z vás lže.......ale já to tedy nejsem......stát mi ukradl mé pozemky v roce 2010 - tehdy byla vyvlastňovací cena 60 kč za silnici a 80 za dálnici.............a to maximální - vyšší cenu stát nemohl vyplatit .........krádežemi tzv. státu se zabývám drahně roků - pokud by stát platil těch 420 , nebylo by s výkupem téměř žádných problémů ....ale proč by to dělal ........pomocí justice - svého věrného ramene občany okrká a prachy si nacpou Ti kreativnější - kteří si schválí zákony a kradou dle nich - do kešení...drahá pisatelko, příště si prostudujte oblast, o níž chcete perlit...........Karel
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 2. 2014 20:17 | jindr

Konečně, to ale trvalo trvalo
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 2. 2014 0:42 | Gabriel Pleska

Milý Karle, čtenáři, ta cifra pochází od NKÚ. Je to zřejmé z textu. Ovšem jak se zdá, ne úplně každému. Podrobnosti na webu kontrolního úřadu: http://www.nku.cz/cz/media/ceske-dalnice-by-mohly-byt-az-o-petinu-levnejsi--jeden-jejich-kilometr-pritom-dosud-stal-416-milionu-korun-id6581/
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 2. 2014 21:44 | karel

Vážená paní či slečno Dlouhá autorko..........kde jste vzala cifru 420 za metr ? ..........nebalamutˇte lidi......ještě než se narodíte - první, kdo vás okrade, je tzv. stát............výkup pozemků tvoří minimum z našich předražených cest.......např. na stavbu je třeba 1 miliarda, třetina jde politikům, třetina prominentním firmám a za třetinu se úsek postaví - z toho cena na pozemku je tak 20 mil. ........pokud chci stavět já na státním pozemku, zaplatím u nás státu 600, pokud stát na mém, milostivě mi věnuje 60 kč..........většina z vás by kradla z cizího, já jsem si musel pozemky poctivě koupit z několikrát zdaněných.......a když státe něco chceš, zaplať cenu obvyklou..........ty mi taky nedáš nic zdarma a ještě mě okrádáš
+37
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 2. 2014 17:51 |

Hezký článek jen co je pravda. Bohužel však v něm chybí velmi podstatný údaj. Kolik činí náklady na blokování staveb ze strany vlastníků pozemků a kolik činí náklady na obstrukce různých "ochránců" čehokoli za jakoukoliv cenu. Neustále čtu o obstrukcích z jakýchkoliv důvodů a velmi málo o problémech ze strany vlastníků pozemků.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 2. 2014 14:59 | jezevec

tohle měli vyřešeno už ve starém římě, stovky let před naším letopočtem. kdo se bránil, aby přes jeho pozemek vedla cesta - mohl - ale pak nevedla cesta k němu.
na dnešní dobu by se to dalo snadno replikovat: nechceš, aby po tvém pozemku vedla cesta, dráty, kanalizace, aby po něm někdo chodil? gut, tak ale k tobě taky po cizích pozemcích nepovede cesta, elektřina a sítě.
být frajer který si brání svoje, a sám používat infrastrukturu rozestřenou na stovkách taky soukromých pozemků, to na mně žádný dojem nedělá.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 2. 2014 13:46 | VlaM

Z ústavy je vyvlastnění možné, ovšem za náhradu. A to je právě ten případ a je to tak správně. Jezdit by chtěl každý nebo by aspoň chtěl být dobře zásobován. Ale když pro to má hnout prstem, tak kouká, jak ze státu naopak něco vyrazit. Komunikace není dům, není jednoduché měnit projekty podle nálad okolí, jinak by se nepostavilo vůbec nic.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 2. 2014 12:28 | Jean Laroux

Mezi vyvlastněním a znárodněním není v principu rozdíl. I znárodnění bylo zdůvodněno jako veřejný zájem. Rozdíl je jen v míře a rozsahu
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 21 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

20. 2. 2014 | Petra Dlouhá | 26 komentářů

Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

Osobní auta by měla platit za ježdění po dálnicích podle najetých kilometrů, ne paušál za časové období jako dnes. Nové zpoplatnění dálnic by bylo spravedlivější a státní kase přineslo... celý článek

Pracovní cesty: Na jídlo i cestu vlastním autem dostanete víc. Přehled a kalkulačka

12. 2. 2014 | Petra Dlouhá | 5 komentářů

Pracovní cesty: Na jídlo i cestu vlastním autem dostanete víc. Přehled a kalkulačka

Máte rádi služební cesty? Kromě vytržení z pracovního stereotypu a nových zkušeností nabízejí jeden zajímavý bonus navíc: cestovní náhrady. Diety na tuzemské „služebky“ i náhrady za... celý článek

Prokletí českých dálnic

15. 8. 2013 | Petra Dlouhá | 8 komentářů

Prokletí českých dálnic

Evropa zrušila hranice, ale my stejně bezpečně poznáme, že jsme je přejeli. Celníků netřeba, jak to v autě začne drncat, skákat a rachotit, jsme doma, na české dálnici. Proč máme místo... celý článek

Dan Ťok: Déjednička? Zapomenutý tankodrom mezi Brnem a Prahou!

27. 8. 2011 | Martin Vlnas | 10 komentářů

Dan Ťok: Déjednička? Zapomenutý tankodrom mezi Brnem a Prahou!

Záleží prý na nás, „jestli si řekneme jako národ, že na to prostě máme, že nevíme, jak bychom naše daně lépe využili, a budeme dál stavět krásné, i když nepříliš funkční věci, nebo... celý článek

Novela stavebního zákona: naštve ekology, usnadní vyvlastnění, zdraží stavební povolení

28. 6. 2011 | František Mašek | 5 komentářů

Novela stavebního zákona: naštve ekology, usnadní vyvlastnění, zdraží stavební povolení

Občané se budou moci vyjádřit k územnímu, ne však ke stavebnímu řízení. Stavební povolení na dům či garáž podraží, stavba skleníku či bazénu budou jednodušší, kontrola autorizovaných... celý článek

Partners Financial Services