Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

Osobní auta by měla platit za ježdění po dálnicích podle najetých kilometrů, ne paušál za časové období jako dnes. Nové zpoplatnění dálnic by bylo spravedlivější a státní kase přineslo víc peněz. Tak zní hlavní argumenty ve prospěch mýtného. Přesvědčí vás?
Kdo jezdí hodně, ať platí víc. Zavedli byste mýto i pro osobní auta?

Zpráva o tom, že nový ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) zvažuje zavedení mýtného i pro osobní auta, proletěla českými médii na začátku února. Ministr v rozhovoru pro Akuálně.cz řekl, že výkonové zpoplatnění dopravní infrastruktury by se nemělo týkat jen nákladních vozidel. Kdo využívá infrastrukturu víc, měl by nést větší břímě.

Mluvčí resortu rychle mírnil vášně – ministr prý neměl na mysli všechna osobní auta, nýbrž vozidla užitková. Spíš než na novinářskou dezinterpretaci to sice vypadá na dodatečnou korekci ministrova stanoviska, v rozhovoru evidentně mluvil o osobních autech obecně – ale na tom příliš nesejde.

Každopádně, mýto pro osobní auta rozhodně není mrtvý koncept. Už nějaký čas se jeho zavedení v Česku testuje. Pilotní projekt běží už rok a půl pod záštitou Centra dopravního výzkumu. Stát totiž nutně potřebuje vymyslet, jak získat na dopravní infrastrukturu víc peněz. České dálnice připomínají tankodrom a na opravy, dostavby a propojování nových úseků zoufale chybí prostředky.

NESPOLÉHEJTE NA NÁHODU!

Nechte si od nás zdarma zpracovat návrh havarijního pojištění a povinného ručení.

V Ušetři.peníze.cz dokážeme mnohem víc. Přesvědčte se sami.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zajímat třeba...

Josef Jílek: Finance v globální ekonomice I

Publikace představuje jedinečné dílo v oblasti peněz a platebního styku v České republice i ve světě.

Josef Jílek: Finance v globální ekonomice II

Publikace komplexně zpracovává oblast měnové a kurzové politiky v České republice i ve světě.

Ve srovnání s cizinou platíme dost

Za roční dálniční známku dnes zaplatíte patnáct set. Skoro nejvíc v Evropě. Řidiči, kteří auto používají k podnikání, navíc platí silniční daň. Všichni pak daň z přidané hodnoty a spotřební daň z pohonných hmot. Daně u nás tvoří zhruba polovinu z ceny benzinu i nafty. V Evropské unii se tak řadíme k zemím s největším zdaněním. Část vybraných peněz míří společně s poplatky za užívání dálnic a rychlostních komunikací přímo do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Leckdo by si pomyslel, že řidiči odvádějí do státní kasy až hanebně moc. Pohled na stav českých komunikací však dává jasnou odpověď: nestačí to.

Řidiči osobních aut upozorňují, že silnice a dálnice ničí hlavně kamiony. Přejezdu jednoho těžkého nákladního vozidla o hmotnosti 40 tun se podle Autoklubu ČR vyrovná přejezd čtyřiceti tisíc osobáků.  

Spravedlivě? Tak pro všechny

Jenže jestli chceme být spravedliví, tak se vším všudy. Měli bychom odlišit také řidiče, který vyjede na dálnici párkrát do roka při cestě na dovolenou nebo třeba jednou za čtrnáct dní na nákup do většího města a řidiče, který po ní jezdí denně do práce a zpět. Pak dávají platby podle ujetých kilometrů jasný smysl. Jazýčkem na vahách, který by ve výsledku o postoji českých řidičů k mýtu rozhodl, je sazba za kilometr.

Řekněme, že by se za kilometr platilo třicet haléřů (což zhruba odpovídá cenám, o kterých se v souvislosti se zavedením mýtného pro osobní auta v posledních letech mluvilo). Za patnáct set korun – tedy částku, kterou dneska dáte za roční dálniční známku – byste mohli po dálnici najezdit pět tisíc kilometrů. Kdyby sazba dělala padesát haléřů na kilometr, mohli byste za dnešní cenu najet po dálnici tři tisíce kilometrů. Řidiči, kteří najezdí během roku míň, by ušetřili. Ti, kteří české dálnice brázdí víc, by si připlatili. Pořád však mnohonásobně míň než nákladní auta a kamiony. Jednoduchá logika. Vlastně o dost logičtější (a férovější) než ta dnešní. Možné však je, že by pravidla byla důmyslnější – což obvykle znamená složitější a méně průhledná. Hovoří se například o tarifech připomínajících ty u mobilních operátorů; kdo projezdí hodně, by prý mohl dostávat slevy.

Předraženost. To je jádro pudla

Spravedlnost v rozložení plateb je jedna věc. Pokud je ale hlavním cílem vybrat víc na stavbu a opravu dálnic, měl by nový ministr měřit hodně dlouho, než řízne a ke změně zpoplatnění dálnic se odhodlá. Předpokládalo by to veřejnou zakázku na nový systém. A to je disciplína, ve které se nám historicky příliš nedaří. Vlastně, dosahujeme v ní přímo tragických výsledků. Stačí vzpomenout předražené mýtné brány od firmy Kapsch.

Maďarská inspirace

Maďaři mají zpoplatněno 6,5 tisíce kilometrů dálnic, silnic první třídy a hlavních silnic. Tedy zhruba čtyři a půl krát víc kilometrů než my. Systém HU-GO se podařilo v Maďarsku uvést do provozu do dvou let od vyhlášení soutěže. A osvědčil se. Na rozdíl od nás nevyužívají mýtné brány, ale mobilní kamerový systém a GPS lokalizaci. Kamiony, které jezdí po zpoplatněných komunikacích si buď koupí od některé z certifikovaných firem palubní jednotku s GPS lokalizací, nebo jednorázový lístek s údaji o velikosti, váze a emisní třídě vozu, jeho poznávací značce a trase. Náklady na provoz maďarského systému jsou obdobné jako u nás, jeho vybudování přišlo ovšem jen na necelé dvě miliardy. Zatímco my jsme za vybudování mýtného systému dali skoro dvacet osm miliard – i když pokrývá podstatně méně silnic. V Maďarsku navíc systém využívají i majitelé osobních aut, kteří už nemusejí lepit na čelní sklo dálniční známku – kamery automaticky kontrolují poznávací značky.

Dřív než se pustíme do vymýšlení a realizace nového systému (což je v Česku vždycky risk), bylo by možná užitečné říznout jinde – do zbytečných výdajů, které se ve stavbě českých dálnic každoročně utopí. Problém totiž dost možná nevězí v tom, že by se od řidičů vybíralo málo. Ale že se s tím, co se vybere, zatraceně špatně hospodaří.

Supermarket, ve kterém kradou všichni – tak komentoval na začátku svého působení v čele Ministerstva dopravy situaci na poli výstavby dálnic exministr Zdeněk Žák. Celý systém je podle něj nastaven tak, že se všichni účastníci řetězce chovají patologicky a uhlídat by je prý nedovedla ani vojenská diktatura. Výsledkem je, že stát prošustroval ve výstavbě dálnic už tolik, že nemá na jejich dokončení. Takže máme řadu předražených „cancourů“, které se ještě dlouho nepodaří propojit.

Neveselé zprávy

Vlastně to víme už dávno. Loni to však oštemploval i Nejvyšší kontrolní úřad. Výsledky jeho kontroly nepotěšily: České dálnice jsou předražené, kilometr stojí 416 milionů, mohl by být o pětinu levnější. Zatímco u nás dosahují stavební náklady na kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu jen 260 milionů. Státu chybí jakákoli koncepce, stavby na sebe smysluplně nenavazují a zbytečně se protahují – průměrně na dvanáct let. Ke kompletní dálniční síti se (dá-li bůh) dopracujeme za třicet jedna let. Podle původních plánů přitom měla být už dávno hotová.

Mluviti zlato!

Za dobré slovo knížku

Před týdnem se v rubrice Co si o tom myslíte? kradlo. Tedy – ne tak docela. Mluvili jsme o krádežích kovů a o sběrnách, které kradené vykupují. A co s tím. Jestli se mají sběrny vůbec zrušit, jestli se má jejich (ne)existence nechat na obcích. Jestli se dají kontrolovat.

Dlouho jsme tu neměli tak rozdělenou diskuzi. na jedné straně názory, že výkup kovů je přežitek, na druhé straně obhajoba soukromého vlastnictví, byť by šlo o vlastnictví šrotu. A pak zase připomínky toho, že i těm, kdo chtějí zakazovat výkup kovu zrušit jde o ochranu soukromého vlastnictví, například vlastnictví měděného okapu... Knížku za komentář shrnující velmi přehledně hned několik pohledů na problematiku bychom rádi poslali člověku, který se paradoxně podepsal jako egyptské božstvo chaosu Apofis.

Trefné vystižení situace ovšem bohužel zůstalo jediným přínosem Zdeňka Žáka české dopravě. Naposledy zaburácel své žoviální ahóóój a přenechal místo Antonínovi Prachařovi. A ten shrnul působení svého předchůdce lakonicky: „Já si myslím, že pan ministr Žák neudělal v čele svého resortu za celou dobu nic.“

Prachař stojí před nelehkým úkolem. Žádný z ministrů dopravy zatím problém předražených a mnohdy nekvalitních dálnic vyřešit nedokázal:

I když někteří přicházeli s poměrně neotřelými řešeními:

Poradí si Antonín Prachař? Jaké rady byste mu dali do začátku? A jak se díváte na možnost zavedení mýtného pro osobní auta? Nebylo by to spravedlivější? Prospělo by to státní kase? A nebojíte se další obří veřejné zakázky? Své názory a postřehy pište do diskuze. A nezapomeňte nám nechat mail. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou. 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+16
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

3. 11. 2014 10:53 | milan

to je přesně ono, typické pro trasu Benátky n. JIzerou - Mladá Boleslav, všichni sjedou z dálnice pak to prohulí přes několik obcí, smrad, hluk, popraskaný domy, zničený silnice, ohrožování lidí atd. Tohle ovšem ten zmrd Prachař nehodlá řešit, nejhorší ministr za posledních 20 let na dopravě.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Solver 21. 02. 2014 08:44)

2. 11. 2014 12:45 | abcd

No, koukám, že tobě kromě matematiky nejde ani pravopis :-)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Country Boy 15. 03. 2014 09:24)

19. 3. 2014 12:45 | Keretsman

Kdyz uz: 30 haleru=0,3Kč 1 nakladak=40 000 osobaku (i kdyz mam pochybnosti jestli to neni 4tis.) Takze 0,3Kč x40 000=12 000Kč Asi tolik k matematice.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Country Boy 15. 03. 2014 09:24)

15. 3. 2014 9:24 | Country Boy

Ta mathematika Ti jaksi nejde! měl bysas vrátit do čtvté třídy obecné školy a zopakovat si násobilku 40000Km x 0.03Kč = 1200 a ne 12000! vrať vysvědčení ze základní školy
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-13
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Michal 21. 02. 2014 13:43)

15. 3. 2014 9:11 | Country Boy

A kolik bude stát pořízení čtečky ("krabičky") ujetých kilometrů? To nikdo neuzveřejnil. Vyplatí se mi to, když za rok projedu max.po českých dálnicích cca 1500Km ročně?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

27. 2. 2014 17:44 | 308

Nikoliv "už aby to tady bylo", ale "už to tady bylo". Kdysi stál litr benzínu 2,40 Kč a platila se silniční daň 400 Kč/rok. Pak se zvýšila cena na 4,30 Kč/l s tím, že se ruší silniční daň s kdo víc jezdí, si víc zaplatí v dražším benzínu. No a pak neviditelná ruka trhu vytlačila cenu benzínu téměř na "jistotu desetinásobku", k tomu je tu zase zpět silniční daň, přidala se spotřební daň, dálniční známka a daň z přidané hodnoty, která se platí nejen z benzínu, ale i ze spotřební daně. Přitom připočtení spotřební daně k ceně netvoří žádnou přidanou hodnotu. No a že se přimíchává líh, který má v sobě jen 60% energie proti benzínu, ale za stejnou cenu, to je jen další bonus divokého raného kapitalismu.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+15
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Peugeot 307 20. 02. 2014 19:23)

23. 2. 2014 10:41 | Roger

Fascinující zcestné úvahy nepřemýšlících jedinců. Sám patřím k těm, co po dálnici jezdí relativně zřídka, ale nikdy bych paušál nevyměnil za tu zlodějnu, co jsem poznal třeba v Itálii nebo Chorvatsku.
Ostatně, dokud jsem nejezdil služebně, tak jsem si raději dvakrát za rok koupil 10 denní známku a zbytek jezdil mimo dálnice - je to pro mne mnohem zábavnější, než nudná jízda pořád rovně. Nicméně, když už si zaplatím paušál, samozřejmě mám více důvodů podnikat delší cesty, kterým bych se jinak třeba vyhnul. A naprostou většinu těch kratších, co se nyní taky svezu po dálnici - vyloženě z důvodu úspory pár minut, nebo desítek minut, bych prostě raději jezdil po okreskách, přes města, vesnice atd.
A takto bude uvažovat mnoho lidí. Pokud chcete zpoplatnit dálnice pro běžná auta, kterých je na dálnici nejvíce, a které je téměř nepoškozují, tak to raději dálnice nestavějte vůbec.
Šášové, co dokonce hovoří o nespravedlivosti současného systému, by měli začít trochu přemýšlet o věcech kolem sebe. A pokud nejsou úplně blbí, tak věřím, že podobných 'nespravedlností', a to mnohem horších, najdou ve svém okolí desítky. V tomto případě by to však mělo pouze dva efekty - podstatné zdražení dálnic pro naprostou většinu řidičů, a návrat vozidel do menších měst a vesnic v okolí dálnic - na rozdíl od těch ostatních 'nespravedlností', kde by podobný efekt nenastal.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

21. 2. 2014 13:43 | Michal

...Přejezdu jednoho těžkého nákladního vozidla o hmotnosti 40 tun se podle Autoklubu ČR vyrovná přejezd čtyřiceti tisíc osobáků....Řekněme, že by se za kilometr platilo třicet haléřů.... z toho vyplývá, že mýtné za kilometr jednoho těžkého nákladního vozidla by mělo být 12000 Kč.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

21. 2. 2014 13:41 | stana

Nač vymýšlet další zdanění dopravy, když už dnes je zdaněná několikrát? Kdo víc jezdí, víc platí-spotřební daň, DPH. A stát nezvládá ani výběr těchto daní. Polovinu mýta odčerpá Kapsch-nádherný tunel, a je potřeba vyhloubit další-vzhůru k Ukrajině!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+8
Líbí
Nelíbí

21. 2. 2014 8:44 | Solver

Prozatím bych zavedl mýto pro nákladní auta všude. Až vyřešíte problém, kdy kamion objíždí dálnici přes přilehlé obce, a mrví okresní silnici, pak můžete vymýšlet další vylomeniny
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+13
Líbí
Nelíbí

20. 2. 2014 21:51 | miro

Státu jde o to zavést jakýkoliv poplatek,který pak nebude problém zákonem zvyšovat do neúnosnosti jako všechny ostatní poplatky.Pokud zavedeme poplatek za dálnice,snižme daně z pohonných hmot.Neustále jen zvyšovat ceny při stagnaci platů a důchodů s vyjimkou poslanců je kalouskovina.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

20. 2. 2014 19:23 | Peugeot 307

Vybírat za ujetý kilometr je spravedlivé řešení.Už aby to tady bylo
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

20. 2. 2014 18:26 | Ford

Asi nečtete noviny. Aut se v Evropě minulý rok prodalo nejmíň od roku 1995. U nás klesá provoz, prodává se míň PHM. Pojistky takuž nrostou takovým tempem. Problém je že ty silnice potřebujete i kdybyste zakázal lidem jezdit. Abyste se mohl napapat, obléct, ohřát. A pak byste to platil z čeho? Zavedením mýta přerozdělovací stát ztratil důvod k existenci. Zrušit stát je jediné možné řešení. No a mýto budou vybírat ti kdo v tom katastru bydlí.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (MUDr Stehlík Josef 20. 02. 2014 14:55)

20. 2. 2014 15:46 | Marek

Dálnice má být komfortní variantou k běžné silnici. Proto za ni plaťme. Průšvih je ale tam, kde jiná varianta, než dálnice, prakticky není. Zkuste jet například z Prahy do Slaného a vyhnout se placené komunikaci. To je potom státní vydírání.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jan 20. 02. 2014 13:00)

20. 2. 2014 15:36 | Marek

Jednotná cena za roční možnost použití dálnice osobním autem, je naprosto nespravedlivá a dysfunkční. Kdyby se jednalo o řád nižší částku, byl by takový způsob výběru daně efektivní. Používání dálnice by nejspíše překvapivě vzrostlo o ty řidiče, kteří pro svou nepravidelnou cestu hledají náhradní trasu. Jeden a půl tisíce korun je ale relativně hodně peněz. Zaplatím je když vím, že po dálnici potřebuji jezdit hodně a pořád, jenže to jsem zpravidla držitel firemního auta, kterému je cena známky šumák - neplatím ji já, nebo ji dávám do nákladů podnikání. Tímto způsobem stát fakticky selektuje řidiče na profesionály a zájmové amatéry. Ti první jezdí po dálnici subjektivně zdarma a ty druhé cena za známku odrazuje a vzhledem k čerpané protihodnotě i pobuřuje. Mělo by se platit za každé použití, nebo by měla existovat jednodenní taxa.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-8
Líbí
Nelíbí

Zobrazit všech 26 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Průměrné roční náklady, Rozptyl, Podílový fond, marta nováková, bankovnictví, banky, paušální daň, petr mach, eKonto Flexi, rýže, CAPE, rčení, vývoz elektřiny, lokální německé burzy, státní služba, přehlášení, Pakt růstu a stability, zbrojní dodávky

007S0JAK, 8T62491, 8T62491, 8B84344, 8S21068

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK