Pokuta ve výši 70 tisíc korun pro pražského taxikáře, který nevytiskl účtenku, definitivně platí. Rozhodl o tom Nejvyšší správní soud.
Podle soudu není příliš podstatné, z jakých důvodů taxikář účtenku nevytiskl. Nepomohl mu ani fakt, že požadovaná cena nebyla předražená a že zákazníkům vydal ručně napsaný doklad.
„Uvedený delikt představuje jedno z nejzávažnějších porušení zákona o silniční dopravě, jakého se může provozovatel taxislužby dopustit,“ konstatoval Nejvyšší správní soud. Pokuta přitom dosahuje jen zhruba desetiny maximální sazby, kterou zákon připouští.
„Porucha tiskárny taxametru nemá vliv na objektivní odpovědnost stěžovatele za správní delikt, i kdyby k ní došlo v průběhu jízdy. Řidič má v takovém případě například možnost jízdu neúčtovat, a vyhnout se tak zcela riziku, že dostane pokutu za nevydání vytištěné stvrzenky,“ říká soudce Tomáš Langášek.
Smůla, byli to kontroloři
Řidič taxislužby, který byl současně jejím provozovatelem, svezl v lednu roku 2009 dva zákazníky. Po ukončení jízdy jim místo dokladu o zaplacení jízdného z tiskárny taxametru vydal pouze ručně psaný doklad. Měl smůlu: Zákazníci byli kontroloři z pražského magistrátu.
„Zákazníci účtenku striktně odmítli. Po vystoupení jsem si chtěl vyjet účtenku pro dokladování (což je mou povinností), ovšem taky mě oslovila Policie ČR a já ve ‚zmatku‘, že jsem v zákazu zastavení, omylem jízdu vymáčkl, a proto jsem tedy původní účtenku již vyjet nemohl,“ uvedl taxikář do kontrolního protokolu.
Při zahájení správního řízení však poté uvedl jiný důvod. Tvrdil, že se v době po ukončení přepravy na tiskárně taxametru vyskytla závada, zapříčiněná zřejmě souběžnou instalací navigačního zařízení, která znemožnila tisk dokladu.
Magistrát taxikáři uložil pokutu ve výši 70 tisíc korun, kterou pak potvrdil i pražský městský soud a nyní definitivně Nejvyšší správní soud.
Provozovatel taxislužby porušil ustanovení zákona o silniční dopravě, podle něhož musí vždy vytisknout účtenku. „Přísný zákonný požadavek má bránit podvodům a předražování taxislužby,“ připomněli soudci.
Muži nepomohl ani fakt, že v tomto případě byla cena vypočítaná správně, jízda tedy nebyla předražená. Cílem přísné povinnosti je totiž zabránit nejen cenovým, ale následně také daňovým podvodům.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
19. 1. 2014 11:58, MoB
Mně víc trápí podvody taxikářů, se kterými ale nikdo nic nedělá. Takže když se okrádá zákazník, a stát dostane víc na dani, je to OK, ale když zákazník zaplatí správnou cenu a stát nedostane nic, budou se rozdávat pokuty... hmm... tak aspoň víme, o co ouřadům jde. O zákazníky asi ne.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
19. 1. 2014 9:00, klient
Zdá se to být poněkud jinak: nejdříve dával ručně psanou účtěnku, teprve pak se "pokoušel" o tu tištěnou. Zřejmý je tedy spíše daňový únik, než ošizení spotřebitele.
Pokutu považuji za správnou a přiměřenou. Chceme-li ale měřit všem stejně, měli bychom požadovat účtenky i jinde
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.