Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Užijte si německé dálnice. Brzo možná nebudou zadarmo

| rubrika: Co se děje | 20. 8. 2013 | 9 komentářů
Velké téma blížících se německých voleb je zpoplatnění tamějších dálnic. Pro cizince. Populismus? Možná, poukazuje ale na problém, který se týká celé Evropské unie.
Užijte si německé dálnice. Brzo možná nebudou zadarmo

Nejlevnější benzin? Na Peníze.cz!

Víte, kde najdete nejlevnější benzin ve svém okolí? My ano. Vyzkoušejte naše vyhledávání čerpacích stanic podle adresy nebo místa, kde se právě nacházíte.

Vývoj ceny benzinu a ceny nafty

Je krásný letní podvečer. Sedíme s Grzegorzem a jeho ženou Agnieszkou na balkoně vily v polském přímořském letovisku Kolobrzeg. Je docela přirozené, že jedna z prvních otázek, se kterou hostitelé v konverzaci přijdou, se týká toho, jaká byla cesta. „Jak dlouho jste sem z Prahy jeli?“ Odpověď, že něco kolem šesti hodin, vyvolala na tvářích polských přátel údiv. „Z Prahy? Kolik je to kilometrů?“ „Jen něco kolem šesti set padesáti.“ „To se nedá v Polsku za šest hodin ujet! Kudy jste to jeli?“ „Přes Německo.“ Údiv z tváří zmizel: „Ach tak.“

Skutečně, nejrychlejší a podle internetových vyhledávačů dokonce i nejkratší cesta k polskému moři vede z Prahy přes Německo. Když objedete Berlín, dálnice vás dovede do Štětína. Kousek za ním sice dálnice – polská, z evropských peněz postavená – končí, ale pak je to do Kolobrzegu a dalších letovisek západního Polska už jen pár desítek kilometrů.

Německé dálnice, především v bývalém východním Německu patří po dvaceti letech budování mezi absolutní špičku na kontinentu. Rovné, rychlé, nepřeplněné a bezpečné. Německé dálnice především v letní sezóně využívají miliony dalších Evropanů k tranzitu k moři. A to nejen proto, že jde o dopravu rychlou a pohodlnou, svou roli hraje i to, že je to doprava pro osobní auta bezplatná. Téměř všude v zemích sousedících s Německem se za dálnice vybírá; mimochodem placené úseky nových dálnic v Polsku patří mezi nejdražší v Evropě.

Jezdíme Evropou: kudy za kolik?

V prázdninovém miniseriálu nás Jindřich Hradecký povozil Evropou. Ukázal nám levnou cestu k jižním mořím a pak se zaměřil na několik zemí. Dozvěděli jsme se, kolik se platí za dálnice, tunely a mosty, ale taky to, kolik se platí za příliš vysokou rychlost nebo alkohol za volantem...

CSU: Poplatky pro cizince, nebo žádná koalice

Není divu, že se zpoplatnění dálnic pro osobní auta se stalo jedním z velkých volebních témat zářijových německých voleb, které jsou už tradičně provázeny i zemskými volbami v jedné z klíčových spolkových zemí – nám tak blízkém Bavorsku.

A právě bavorský premiér a předseda tamní Křesťansko-sociální unie (CSU) Horst Seehofer, který bojuje nejen o účast ve spolkové vládě, ale i o udržení šest desítek let trvající vlády CSU nad Bavorskem, rozvířil srpnovou kampaň ultimativním výrokem ohledně zpoplatnění dálnic. „Jako předseda CSU nepodepíšu po zářijových volbách do Spolkového sněmu žádnou koaliční smlouvu, ve které nebude zavedení mýtného na osobní auta pro zahraniční automobilisty,“ vzkázal Horst Seehofer případným povolebním partnerům v rozhovoru pro nedělník Bild am Sonntag. „Nikdo u nás nerozumí tomu, proč musíme prakticky v každé sousední zemi platit mýtné, a tamní občané u nás ne,“ dodal Seehofer. Jedním ze Seehoferových argumentů je nedostatek peněz na udržování rozsáhlé německé dálniční sítě a na její další rozšiřování. Zatímco v bývalém východním Německu, kde došlo za dvacet let k dvacetiprocentnímu úbytku obyvatelstva, nově vybudovaná dálniční síť bohatě stačí, v nejhustěji osídlených částech Německa západního, včetně Bavorska, je naopak třeba stávající dálnice rozšiřovat a budovat i zcela nové.

CSU je menší sesterskou stranou Křesťanskodemokratické unie (CDU) kancléřky Angely Merkelové a je spolu s liberály (FDP) součástí končícího vládního kabinetu, v němž tento postoj v minulých čtyřech letech marně prosazovala.

Volební soupeři CSU označili Seehoferovo prohlášení za „čirý populismus“. „Nechceme mýto ani pro cizince, ani pro domácí,“ reagoval na bavorského premiéra generální tajemník koaličních liberálů Patrick Döring. Křesťanskodemokratická unie i opoziční zelení navíc prohlašují, že nápad „zdanit cizince“ není slučitelný s evropským právem, které takovou diskriminaci v rámci Evropské unie zakazuje. Ozvala se i Evropská komise, jejíž mluvčí varovala Mnichov slovy: „Nepřípustnost diskriminace kvůli národnosti je základním principem unijního práva. Diskriminovat se nesmí při placení mýtného ani jinak.“

Anketa

Byli byste pro jednotný výběr mýtného na evropských dálnicích?

Jedna Evropa, ale dálnice v každé zemi jinak

Merkelová však zároveň Seehofera uklidnila prohlášením, že otázka financování výstavby silniční sítě v příštím volebním období stále ještě otevřená. Odborná studie, kterou si nechalo Německo vypracovat, navíc ukázala, že by na zavedení mýta vydělalo po odečtení nákladů jen asi 700 milionů eur, přičemž optimální náklady na udržování německé sítě dálnic jsou kolem sedmi miliard eur ročně.

V Německu platí mýtné jen kamiony nad 12 tun, a to na dálnicích a části silnic první třídy. Osobní auta ovšem zatěžují dálnice mnohem méně než kamiony. Do německé poklady navíc putují daně za benzin, který miliony zahraničních motoristů tankují při cestě přes Německo na tamních pumpách. Podle některých odborníků by jistým řešením německé situace mohlo být zvýšení podílu financování výstavby dálnic v Německu z peněz Evropské unie. Dalším krokem by pak bylo sjednocení poplatků na dálnice v rámci celé Evropské unie. Protože v době Schengenu a Evropy bez hranic, v době, kdy Evropská komise usiluje o zrušení roamingu mobilů pro všechny země Unie, jsou dálniční známky a zpoplatněné dálnice vůbec reliktem minulosti. Reliktem, na který doplácí Německo, ale který zdržuje a otravuje všechny Evropany. Možná je na čase, aby se tím celá Evropa začala zabývat. A to ne proto, že se v Mnichově bavorský premiér snaží nahnat hlasy ve volbách, ale proto, že dnešní stav komplikuje život stovkám milionů obyvatel unie, o které by evropským politikům mělo jít především.

Autor je redaktor MF DNES a Lidových novin

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+16
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 8. 2013 12:26, jezevec

opatrně!!! nějaký euroblb se toho chytne, samozřejmě zadkem napřed, a ke dvaceti dálničním známkám budeme vozit ještě pětadvacet řidičáků, homologačních osvědčení a zelených karet!

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (xxx 20. 08. 2013 08:37)

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

28. 8. 2013 | 12:20 | Chorche

Možná by jste si měli zjistit, kolik němci platí za dálnice ročně a to poplatkem rok co rok, než budete krafat nesmysle. Chorche více

24. 8. 2013 | 17:28 | Tom

Nepleťte si mýtnou bránu s mýtnicí, je v tom opravdu rozdíl. více

20. 8. 2013 | 19:33 | Hroch

Co je na mýtných branách spravedlivého? Je to projev naprosté debility. Moje poslední zkušenost s tímto typem dálnice: Jel jsem asi 10-20 km jakžtakž normálně, následovala snad hodina, ne-li déle krokem směrem brána - to...více

20. 8. 2013 | 12:26 | jezevec

opatrně!!! nějaký euroblb se toho chytne, samozřejmě zadkem napřed, a ke dvaceti dálničním známkám budeme vozit ještě pětadvacet řidičáků, homologačních osvědčení a zelených karet! více

20. 8. 2013 | 8:57 | Spring

Platit by se mělo za všechny silnice i dálnice. Někdo to musí postavit, udržovat. A taky se za to vybírá a to formou přidanění benzínu/nafty Je to spravedlivé, jezdíš, čepuješ, platíš. Podle odjetých km. Chtít ale za užívání...více

Čtenáři také navštívili

15. 8. 2013 |  | 7 komentářů

Prokletí českých dálnic

Evropa zrušila hranice, ale my stejně bezpečně poznáme, že jsme je přejeli. Celníků netřeba, jak to v autě začne drncat, skákat a rachotit, jsme doma, na české dálnici. Proč máme místo dálnic předražené...

13. 8. 2013 |  | 1 komentář

Autem na Východ: spíš peklo než ráj

V červenci jsme se vydali autem do Chorvatska a navíc prozkoumali, jak se vyhnout placení ve Slovinsku. Pak jsme se projeli po zemích jižní Evropy a západním směrem. Miniseriál o cestování po starém kontinentu...

30. 7. 2013 |

Autem po „německé“ Evropě: kde to stojí nejvíc?

Na začátku července jsme se vydali autem pěti trasami do Chorvatska, poté detailně prozkoumali, jak se cestou k Jadranu vyhnout placení ve Slovinsku a poté se projeli po zemích jižní Evropy. Dnes se mrkneme...

10. 2. 2012 |  | 18 komentářů

Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční

Kupon jsme letos lepili na přední sklo už po osmnácté. Možná nadešel čas promyslet celý systém úplně znova.

23. 12. 2011 |  | 4 komentáře

Očima expertů: České silnice jsou tragické. A ještě si za ně připlatíme!

Jízda po některých úsecích českých dálnic je jen pro otrlé. Přesto si za tento „komfort“ budeme muset připlatit. Přečtěte si, co si o zdražování dálniční známky myslí ekonomové Jan Procházka a Petr Weigl,...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Úroková míra, Rozestavěná budova, Dlouhodobé závazky, fintech, roklenfx, kurzy měn, sport, dolar, Alexander Kjerulf, Vítězslav Jandák, elektronické volby, vyhledavače, pojištění proti vloupání, finanční plánování, sazebník úhrad, kuriózní pojištění, závislost, daň z obratu

3M30156, 4B81720, 2B92222, 3AF6742, 4E12776

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK