Radši vyhořet než se stěhovat. Co obnáší změna trvalého bydliště?

Petra Dlouhá | rubrika: Jak na to | 15. 5. 2013 | 9 komentářů
Ne nadarmo se říká – lepší vyhořet než se stěhovat. S vybalením poslední krabice útrapy nekončí. Ještě vás čeká rodeo na úředním šimlovi. Kde všude musíte změnu trvalého bydliště hlásit, koho všeho informovat a na jak dlouhý úřední maraton chystat síly? Vše se dozvíte v našem přehledu.
Radši vyhořet než se stěhovat. Co obnáší změna trvalého bydliště?

Pokud chcete změnit adresu trvalého pobytu, musíte tuto skutečnost státu ohlásit. Následně by vám mnohé měly ulehčit takzvané základní registry, které fungují už téměř rok. „Jsou jedním ze základních pilířů elektronické veřejné správy. Hlavním cílem je ulehčit občanům, firmám a dalším subjektům styk s veřejnou správou, tedy minimalizovat počet návštěv na úřadech a využít možností technologií 21. století pro on-line přístupy odkudkoli a kdykoli,“ říká mluvčí Ministerstva vnitra Jiří Korbel. Zajímalo nás, zda tedy stačí ohlásit změnu trvalého bydliště na jediném úřadě a všechny ostatní si již informaci zjistí samy. Jiří Korbel nám potvrdil, že opravdu stačí se změnou dojít na jeden úřad. „Referenční údaje ze základních registrů jsou sdíleny všemi připojenými orgány veřejné moci a zároveň odebírají změny těchto údajů. Občan například změní trvalé bydliště a všechny připojené orgány veřejné moci do druhého dne mají aktuální změnu údaje ve svých systémech,“ doplňuje mluvčí ministerstva.

Tak úplně jednoduché to ale nebude. Nebo alespoň zatím není. Na základní registry totiž nejsou připojeny všechny instituce, které pro vás mohou být zásadní. A ty které připojené jsou, si od vás beztak v praxi vyžádají návštěvu nebo papír. Pořád ještě se rozhodně vyplatí si udělat seznam a všechny obvolat a ptát se, jestli vědí, jestli stačí říct, jestli musíte napsat, jestli můžete mejlem...

Základní registry

  • Registr obyvatel vede Ministerstvo vnitra, obsahuje informace o občanech a cizincích s povolením k pobytu v České republice a lidech, kteří dostali azyl
  • Registr osob spravuje Český statistický úřad, vede údaje o podnikatelích, firmách, občanských sdruženích i církvích
  • Registr územní identifikace, adres a nemovitostí spravuje Český úřad zeměměřičský a katastrální, vede údaje o území krajů, obcí, parcelách či ulicích
  • Registr práv a povinností spravuje Ministerstvo vnitra, vede údaje o působnosti orgánů státní moci, právech a povinnostech osob

O tom, že registry v praxi vždycky úplně nešlapou, už jste na Peníze.cz četli:

Ohlašovna na městském úřadě

Vaše první zastávka při změně trvalého bydliště by měla být na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu – konkrétně na obecním úřadě nebo na úřadě městské části či městského obvodu, kam se stěhujete. Vedle občanského průkazu tam budete muset předložit doklad, který vás opravňuje užívat nový byt či dům. Informace z katastru nemovitostí by si měl být schopen úřad od loňského napojení na základní registry již obstarat sám, pokud ale bydlíte v nájmu, nezapomeňte doma nájemní smlouvu. Jestli smlouvu nemáte, budete potřebovat úředně ověřené potvrzení od majitele nemovitosti. Za ohlášení změny trvalého pobytu zaplatíte úřadu správní poplatek ve výši padesáti korun. Úředník s vámi vyplní potřebné formuláře a zanese změnu do evidence. Občanský průkaz vám znehodnotí přestřižením růžku. Než vám vydají nový, budete se společně se starou občankou prokazovat potvrzením o změně trvalého pobytu – které si odnesete z úřadu.

Zdravotní pojišťovna

„Ze zdravotních pojišťoven jsou aktuálně k systému základních registrů připojeny Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky a Zaměstnanecká pojišťovna Škoda. Ostatní zdravotní pojišťovny jsou v různých fázích přípravy k připojení,“ uvedl mluvčí Ministerstva vnitra Korbel. Mluvčí největší, tedy Všeobecné zdravotní pojišťovny nám potvrdil, že jejich pojištěnci ještě nemohou na připojení k základním registrům spoléhat – zatím je věc prý v jednání. „Pokud pojištěnec změní trvalé bydliště (nebo také např. jméno či příjmení), je povinen sdělit tuto změnu pojišťovně do 30 dnů. Změnu může oznámit písemně nebo osobně na kterémkoli pracovišti VZP ČR,“ říká mluvčí VZP Oldřich Tichý. Další možností je využít elektronickou podatelnu (pokud máte elektronický podpis) či datovou schránku. Podle zákona vám může pojišťovna za nesplnění „oznamovací povinnosti“ uložit až desetitisícovou pokutu. „VZP se nicméně snaží chovat ke svým klientům s maximální vstřícností, a tak pokuty za nesplnění oznamovací povinnosti prakticky neukládá,“ vysvětluje Oldřich Tichý ze Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Povinnost platí pro všechny stejně, mimořádně důležitá je pak pro podnikatele a OSVČ, kteří si sami platí zdravotní pojištění – nově totiž budou měsíční zálohy posílat na jiný účet. A každoroční přehled pro pojišťovnu na jinou adresu.

Propojeno

Kdy Pražákům není hej

Pražákům, těm je tu hej, ty nikam nezablouděj, tvrdí Ringo Čech ústy Pražského výběru. Zřejmě nemá zkušenosti s Pražskou správou sociálního zabezpečení: 

„Uhradit poplatek na sociálce pro Prahu 7 znamená ovšem vydat se do Olšanské ulice na Praze 3, kde Pražská správa sociálních služeb pro Prahu 7 sídlí. To však zdaleka není jediný rébus, který Pražská správa sociálního zabezpečení klientům v rámci potírání nudy nachystala. Vedle pracoviště pro Prahu 6 na Praze 9 nebo pro Prahu 7 na Praze 3 najdete například pracoviště pro Prahu 2 a Prahu 4-Modřany na Praze 1. Ovšem pracoviště pro Prahu 1 je – abychom se vrátili na začátek – v Praze 3.“

Přečtěte si zprávu o putování pana Cyrila od čerta k ďáblu, tedy ze sociálky na poštu...

Správa sociálního zabezpečení

Česká správa sociálního zabezpečení patří podle Ministerstva vnitra ke klíčovým systémům, které jsou již k základním registrům plně připojeny. Informace o změně vašeho trvalého pobytu by k ní tedy měla doputovat sama. Štefan Vaverčák, živnostník, který se nedávno stěhoval, však na základní registry nespoléhal a raději na sociálku „pro sichr“ zavolal. „Řekli mi, ať jim to oznámím písemně,“ popisuje.

„V případě, že OSVČ změní svůj trvalý pobyt, je nutné, aby tuto skutečnost oznámila původně místně příslušné správě sociálního zabezpečení. Po předání spisové dokumentace obdrží OSVČ od nově místně příslušné správy sociálního zabezpečení informace o novém variabilním symbolu a o čísle účtu, na které má nově hradit zálohy na pojistné a pojistné,“ vysvětluje sociálka na svém webu.

Pokud vám sociálka vyplácí důchod prostřednictvím pošty, můžete změnu trvalé adresy nahlásit kterékoliv poště – prostřednictvím tiskopisu, který je na pobočkách pošty k dispozici. Pošta následně změnu adresy ohlásí sociálce sama. „Je-li výplata důchodu prováděna bezhotovostně převodem na účet u peněžního ústavu, příjemce důchodu změnu trvalé adresy svého bydliště oznámí ČSSZ (stačí neformálním dopisem, v němž uvede svoje rodné číslo),“ radí Česká správa sociálního zabezpečení.

Jestli jste zaměstnaní, postačí oznámit změnu bydliště zaměstnavateli, který už zbytek zařídí za vás.

Finanční úřad

Zatím stále probíhá a není dokončeno ‚ztotožňování‘ údajů vedených v informačních systémech finanční správy se základními registry. Proto aktuálně správce daně nemůže informace o změnách bydliště získávat automatizovaně,“ sdělila nám mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Homolová. Pokud jste klasickým zaměstnancem a zároveň nejste registrování k dani a nemáte povinnost podávat daňové přiznání, žádná informační povinnost se na vás nevztahuje. Pokud ale nějaké daňové přiznání nebo hlášení, byť jste zaměstnanci, podáváte, a s finančním úřadem komunikujete, měli byste podle Petry Homolové finanční úřad o změně svého trvalého bydliště informovat. „Daňový subjekt má zákonnou povinnost oznámit změnu údajů uváděných při registraci, a to do patnácti dnů ode dne jejich vzniku,“ vysvětluje Petra Homolová.

Živnostenský úřad

Pokud změníte trvalé bydliště a zároveň podnikáte, respektive vlastníte živnostenský list, očekávejte v brzké době psaní ze živnostenského úřadu. Živnostenské úřady jsou napojeny na základní registry, informace o změně vašeho trvalého pobytu k nim tedy doputuje sama. A vlastně je ani moc zajímat nebude, budou se od vás chtít dozvědět něco jiného. „Na adrese starého trvalého pobytu jsem měl zároveň místo podnikání. Živnostenský úřad po mně chtěl, abych buď místo podnikání změnil, nebo ‚doložil vztah‘ k původnímu místu podnikání, například souhlas majitele nemovitosti. Absurdní mi ale připadá, že ačkoli živnostenský úřad zaznamenal informaci o změně trvalého pobytu, dopis mi poslal na adresu starou – je to úřad živnostenský, proto je pro něj asi adresa místa výkonu živnosti směroplatnější. Naštěstí jsem pro dopis nemusel jezdit, po telefonu mi v pohodě vysvětlili, o co jde, stačilo už jenom si vyběhnout na živnosťák v místě nového bydliště,“ popisuje svou zkušenost Štefan Vaverčák.

Anketa

Kolikrát jste se v životě stěhovali?

Řidičský průkaz a registrace auta

Další položkou na seznamu je nový řidičský průkaz. Pokud se stěhujete například jen v rámci Prahy, nic řešit nemusíte, pokud se ale stěhujete třeba z Liberce do Teplic, bude se muset kolonka s místem pobytu na řidičáku upravit. Centrální registr řidičů se na základní registry napojil v březnu. Cestě na dopravní odbor v novém místě bydliště se však nevyhnete. Prozatím dokonce budete muset vyplnit stejný papírový formulář jako dřív. Během několika měsíců by se však podle mluvčího ministerstva dopravy Zdeňka Neusara mělo přejít na elektronické formuláře – pak postačí, abyste úředníkovi na přepážce nahlásili jméno, příjmení, rodné číslo a zbytek údajů už si formulář načte sám.

Změnu jakéhokoli údaje na řidičáku musíte v novém místě pobytu nahlásit do pěti dní od chvíle, kdy k ní došlo, respektive, kdy jste ji ohlásili. Na dopravní odbor s sebou vezměte starý řidičák, aktuální občanku s přípisem o změně bydliště a jednu pasovou fotku. Za změnu údajů v řidičáku zaplatíte správní poplatek ve výši padesáti korun. Pokud pospícháte, dáte za expresní vystavení nového řidičáku pětistovku a dostanete ho do pěti dní.

Jestli máte auto, bude vás čekat také cesta na registr vozidel a výměna poznávacích značek. Ke změně registrace auta budete muset přinést velký i malý techničák, potvrzení po pojištění, zelenou kartu, potvrzení o technické kontrole a obě poznávací značky. Na správní poplatek si opět přichytejte padesát korun.

SIPO

Jestli k placení účtů využíváte SIPO České pošty, nezapomeňte změnu adresy ohlásit také tam. „V případě změny adresy plátce SIPO je především v zájmu občana respektive plátce SIPO, aby změnu adresních údajů provedl, protože doklady SIPO jsou doručovány na tu adresu, kterou plátce České poště předal. O změnu adresních údajů je dle Obchodních podmínek SIPO možné bezplatně požádat na kterékoliv poště vyplněním tiskopisu SIPO - žádost, ke které je nutné pro kontrolu spojovacího čísla SIPO předložit doklad SIPO z minulého měsíce,“ vysvětluje mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Soukromé instituce

Další důležitou skupinu, kterou bude třeba o stěhování informovat, tvoří soukromé instituce – tedy například vaše banka, mobilní operátor, komerční pojišťovna nebo třeba věřitelé. Jednou z užitečných funkcí základních registrů mělo být, že si občan při změně některého údaje (například trvalého bydliště) sám navolí, které soukromé instituce chce prostřednictvím registrů o změně informovat. „Služba na úrovni základních registrů a občana je zcela funkční. Intenzivně se ale řeší možnosti jednoznačné identifikace doručovaných údajů jednotlivých klientů. Ne všechny soukromoprávní osoby jsou však na přijímání těchto údajů připraveny. Na jejich požadavky se nyní systém základních registrů snaží reagovat,“ komentuje mluvčí Ministerstva vnitra Jiří Korbel. Nezbývá tedy, než abyste si sami ověřili, zda se vaše banka či telefonní operátor již dokázaly na registry napojit a informace z nich čerpat. 

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-174
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 5. 2013 7:14, Povídali, že mu hráli

Všechno jsem si musela oběhnout sama, přestože na živnostenském říkali, že zařídí přepis na zdravotním a sociálním pojištění. Do půl roku to nebyli schopni udělat.

+2
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 5. 2013 16:34, gp

Jo. No... na živnosťák jsem šel jako na poslední. Takže už jsem měl úřady zařízené. Nechápu, proč mi to nemohli nabídnout hned, jak jsem se šel přihlásit... Pak by se dalo mluvit o tom, že je to jednoduché. Nejde moc o lenivost, spíš o to, že z těchhle úřadů aby to člověk všecko tahal. Na pojišťovnu stačilo zavolat kamsi na centrálu, sociálka to chtěla písemně na "bývalé" pracoviště, finančák chtěl taky písemně, ale pro změnu do nového místa bydliště. Nejhůř banka, ta chce osobní návštěvu nebo ověřenej papír... asi půjdu k jiné :)

Zobrazit celé vlákno

-25
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Pojištění nemovitosti: jste pojištění, nebo jen platíte pojišťovně příspěvky?

26. 9. 2011 | Štěpánka Šedivá | 18 komentářů

Pojištění nemovitosti: jste pojištění, nebo jen platíte pojišťovně příspěvky?

Povodně v roce 1997 – první velká revize pojištění nemovitostí. Zjištění? Řada pojistek byla zastaralá: výplata nestačila na koupi nové ani rozsáhlejší opravu poničené nemovitosti.... celý článek

Život je boj(ler)

3. 7. 2011 | redakce Peníze.CZ

Život je boj(ler)

V poslední době Peníze.cz přišly s řadou novinek: obchodní rejstřík, nabídky práce, on-line prodej pojištění automobilů, widgety s kurzy měn, cenami beznínu a nafty či akcií. Je čas... celý článek

Podnikáte a stěhovali jste se? Pražská sociálka vám nachystá projížďku na úředním šimlovi!

9. 5. 2011 | František Mašek | 2 komentáře

Podnikáte a stěhovali jste se? Pražská sociálka vám nachystá projížďku na úředním šimlovi!

Říká se, že je lepší vyhořet než se stěhovat. V Praze to platí dvojnásob. Pokud podnikáte, místní sociálka vám stěhování pěkně osladí. Normálně je každý rád, když mu dáváte peníze.... celý článek

Na dobré přípravě stěhování uspoříte čas i peníze

15. 7. 2010 | František Mašek | 2 komentáře

Na dobré přípravě stěhování uspoříte čas i peníze

V létě je o stěhování větší zájem. Pokud můžete, stěhujte se raději v polovině měsíce a nenechte vše na poslední chvíli. Platí to jak pro zabalení věcí, tak pro zajištění pomoci přátel... celý článek

Stěhujete se? Podívejte se, na co byste neměli zapomenout.

30. 6. 2010 | František Mašek | 8 komentářů

Stěhujete se? Podívejte se, na co byste neměli zapomenout.

Změna trvalého bydliště znamená velké běhání po úřadech. A hlídání některých termínů. Třeba za pozdní výměnu řidičského průkazu hrozí pokuta.

Partners Financial Services