Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Šokující finanční zvěsti o Vánocích (které letos možná nebudou)

| rubrika: Komentář | 21. 12. 2012 | 5 komentářů
„Vánoce nejsou o penězích.“ Říkají všichni. Jenže Peníze.cz o penězích být musí. Po oslích můstcích mezi Vánoci a penězi netřeba dlouho pátrat. Šokující finanční zvěsti o letošních Vánocích se na nás valí ze všech stran. Podělíme se s vámi o to nejlepší, co jsme v éteru zachytili.
Šokující finanční zvěsti o Vánocích (které letos možná nebudou)

Na úvod si bez ostychu přiznejme (v čase předvánočním si snad trochu toho kasání můžeme dovolit), že Peníze.cz se v letošním roce staly nejčtenějším webem o osobních financích v Česku. Snad právě proto mají všechny finanční instituce, obchodníci, prodejci, průzkumníci, propagátoři a jiní kreativci všeho druhu pocit, že nás musejí informovat, jak to s letošními Vánoci bude. Tiskové zprávy, bleskové průzkumy, fundované analýzy jen prší. A my jsme za to rádi. Podivíme se, pobavíme – i poučíme. Podělíme se s vámi o výběr toho nejlepšího. Pokud to nevíte (a my víme, že víte), reálně hrozí, že dnes skončí svět. A tak vám chceme zpřístupnit exkluzivní zdroje, které vědí, jaké by bývaly byly Vánoce 2012, kdyby byly.

Ježíšek ano!

Na úvod (než začneme problematizovat a spekulovat a vůbec to celé půjde od desíti k pěti) jedna dobrá zpráva. Průzkumníci mínění ze společnosti SANEP nás ujistili, že u jednašedesáti procent Čechů bude letos dárky nadělovat Ježíšek. Říká to hlas lidu, a protože hlas lidu, jak známo, hlas boží, bereme ho za slovo. Z téhož výzkumu plyne, že u čtvrtiny respondentů bude nadělovat rodina, u necelého procenta Santa, pár nešťastníků má obdarovat děda Mráz a u necelých sedmi procent respondentů nebude nadělovat vůbec nikdo.

Anketa

Už máte dárky?

Víc než loni! Ještě míň než loni!

A dostáváme se do fáze rozporů a nejasností. Jak nastínil mezititulek, velké hádky je z toho, kolik lidé za Vánoce letos utratí. Vzhledem k tomu, že dvě třetiny Čechů spoléhají, jak už víme, na Ježíška, šetření, kolik lidé utratí za dárky, se nám jeví irelevantní. Přesto se však šetří, vyšetřuje a prošetřuje ve velkém.

„Lidé letos plánují za dárky utratit přibližně stejně jako loni – v průměru kolem 5000 korun. Ženy ale rády obdarovávají nejen členy rodiny, nýbrž i své přátele a kolegy, proto mají v plánu utratit za dárky ještě o 500 korun víc,“ hlásila Era Poštovní spořitelna už dva měsíce před Vánoci.

Koncem října mělo vyšetřeno a jasno také Aukro: „Ve srovnání s loňským rokem letos budeme na nákup vánočních dárků vyrážet později. V loňském roce se na vánoční nákupy v listopadu rozhodlo vyrazit 35 % lidí, letos v tomto měsíci vyrazí nakupovat jen 25 % z nich. Zatímco do prosincového nakupování se vloni zapojilo jen 18 % lidí, v letošním roce bude v prosinci shánět vánoční dárky 24 % lidí,“ hlásila mluvčí dražebního portálu.

Za pár dní se přidal také Cetelem, a to už došlo i na vyloženě špatné zprávy. „Lidé hodlají letos na vánočních dárcích pro své blízké oproti minulému roku šetřit. Ve srovnání s útratami za dárky v loňském roce, které lidé uvedli, plánuje letos méně z nich investovat do dárků více než osm tisíc korun (o 9,2 procenta) a počet lidí, kteří nakoupí dárky za více než 20 tisíc korun, má podle průzkumu letos klesnout na polovinu. Navíc se zvýšil počet lidí, kteří hodlají za dárky utratit maximálně dva tisíce korun,“ zněly znepokojující informace firmy poskytující nebankovní půjčky.

Trochu nás uklidnil Home Credit, který psal začátkem listopadu: „Češi se letos rozhodli přípravu na Vánoce nepodcenit. Mnozí z nich nakupují dárky v průběhu celého roku, největší vlna vánočních nákupů se rozjíždí už v září. Nyní, na začátku listopadu má téměř polovina lidí alespoň jeden vánoční dárek. Pečlivější jsou přitom ženy.“ Už jsme se nechali skoro ukonejšit, když se ozval internetový obchod Kasa.cz a nekompromisně oznámil: „Čtvrtina lidí bude mít letos Vánoce chudší. Jen dvě procenta se domnívají, že budou mít bohatší svátky než vloni.“ Kalendář ukazoval teprve dvanáctého listopadu a míra pesimismu v naší redakci dosáhla krizové hranice. A tak jsme si zakázali tiskové zprávy o chudších či bohatších Vánocích číst.

Propojeno: Kúp mi knihu!

Knížky na poslední chvíli

Michal Kašpárek čte pořád. Každý týden na sesterském webu Finmag můžete číst jeho recenzi. A právě teď rok recenzování vydestiloval a doporučuje, co byste mohli ještě na poslední chvíli koupit. Třeba i v elektronickém formátu:

Chceme love, dostaneme knihy

Zákazy nezákazy, tiskové zprávy chodily dál. Když nám v redakčním mailu přistála tisková zpráva od mediálního zástupce společnosti Kouzelná půjčka (kterou letos česká média opatřila nálepkou úvěrového žraloka) s titulkem „Desítky tisíc Čechů riskují ztrátu veškerého majetku kvůli lichvářským předvánočním půjčkám“, začali jsme věřit, že konec světa se opravdu blíží.

A co hůř – začaly chodit také výsledky průzkumů o tom, co bychom si letos pod stromeček přáli… A co tam reálně najdeme. Zrcadlo, které nám nastavily, bylo nemilosrdné. Kupříkladu společnost Deloitte zjistila, že Češi se chtějí držet v obchodech zkrátka a kupovat spíš levnější zboží. Sami přitom chtějí dostat dárky dražší a téměř polovina touží nejvíc po penězích – což je v porovnání s loňskem dvojnásobný podíl. Zdaleka všichni mamonáři však uspokojeni nebudou. Průzkum stejné firmy totiž ukázal, že peníze bude rozdávat k Vánocům jen asi pětina lidí. Zato knihu údajně hodlá darovat třicet devět procent dotázaných. To by ovšem mohlo potěšit respondenty SANEPu, kteří pasovali knížku na nejlepší dárek. Stojí si prý dokonce těsně líp než „drobná pozornost z lásky“, „dárek, o který jsme si sami řekli“ a „finanční prostředky“.

Jako užitečný se jeví i další průzkum SANEPu, který si proklepnul, jaké dárky Češi rozhodně dostávat nechtějí. Nejhůře z něj vyšla poukázka na adrenalinový zážitek, druhou příčku obsadilo erotické prádlo a erotické pomůcky a za třetí nejneoblíbenější dárek Češi vyhodnotili prostředky na hubnutí. Špatně si letos (důsledek metanolové aféry?) stojí také alkohol – i když jinak stojí pořád dost.

Stopy nenecháváme jen ve sněhu

Myslíte si, že vánoční svátky zanechávají stopu výhradně v našich srdcích a v čerstvě napadaném sněhu? Pak vám blahopřejeme k tomu, s jakou neochvějností si v materiálním světě uchováváte romantickou duši. Říkáte si, že jedinou stopu zanechají Vánoce ve vaší šrajtofli? Pak sice žádní velcí romantici nejste, ale naivkové ano. I na vás máme průzkum.

Zapomínáte totiž na důležitější stopy, které po sobě každodenně zanecháváme skoro všichni a které můžou mít pro někoho solidní cenu: stopy na internetu. I ty o našem postoji k letošním Vánocům už leccos prozradily.

„Lidé se pomalu a jistě odkloňují od klasických vánočních ozdob a začínají hledat společnosti, které jim vyrobí ozdoby přímo na míru (tyto společnosti lidé hledali 11× víc než loni). Hledaly se i firmy, které dokáží naučit, jak si originální ozdoby vyrobit doma,“ informoval nás Seznam.cz. Čtrnáctkrát prý oproti loňsku stoupl počet vyhledávání firem, které pečou cukroví, a šestnáctkrát víc se na internetu vyhledávaly umělé stromky.

A nechtějte vědět, co všechno na vás internet ještě práskne.

Anketa

Věříte průzkumům veřejného mínění?

Kapři, jak se patří

Abychom ale zakončili optimisticky. Nakonec to všechno šťastně dopadlo. Naše redakce před Vánoci konečně našla vytoužený klid. Vděčíme za to UniCredit Bank. Předevčírem totiž psali, že „obavy jsou podle všeho zbytečné. Česko je v rámci EU ‚kapří velmoc‘, která nejenže pokrývá svou spotřebu kaprů domácí produkcí, ale odhadem téměř polovinu produkce vyváží. Dovozy kaprů jsou naproti tomu nepatrné. Podle údajů Eurostatu dosáhla v Česku produkce kaprovitých ryb za rok 2009 celkem 1763kg na 1000 obyvatel, což nás s přehledem řadilo na první místo žebříčku zemí EU. [...] Pokud tedy někoho přepadnou pochybnosti, odkud pochází jeho letošní kapr, může se uklidnit výše uvedenou statistikou. Když už mu informaci nesdělí kapr sám,“ stálo v nejnovější analýze banky.

Konec dobrý, všechno dobré. Všem, kteří nás v letošním roce zasypávali výsledky svých exkluzivních průzkumů a analýz, děkujeme. Budeme rádi, když nás budete i v roce 2013 zasypávat dál. Však už teď jdeme pročítat, „jak Češi přivítají nový rok“. 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-88
Ano
Ne

Diskuze

21. 12. 2012 | 20:34 | Johny

Tady asi není moc věřících, že? Aspoň v redakci určitě ne. Pro mě nudné čtení a moc vtipné mi to nepřichází.
Takže pokoj lidem dobré vůle.
více

21. 12. 2012 | 15:05 | Fredy

.... Takze v cem je problem. Je krize? Setri se? A kam ti lide teda ty penize z uveru davaji, kdyz je neutraci?...
Vozí je do zahraničí a odtud dárky .... tohle žádná statistika nepodchytí.
Jinak vtipný článek,...
více

21. 12. 2012 | 12:55 | Apolo

Ja nerozumim jedne veci. Delam v jedne financni instituci a divam se na uverova cisla a nechapu, jak muzou vsichni setrit, kdyz pocet uveru evidujeme o cca 20% vyssi nez loni. Jednim vysvetlenim by bylo, ze jsme tak dobri...více

21. 12. 2012 | 11:06 | mb

ale vtipny az do konce více

21. 12. 2012 | 10:45 | fg

to je nejaky dlouhy více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dobrovolná nezaměstnanost, Obchodní společnost, Barter, spotřebitel, elektronická evidence tržeb, sleva, fayn, brno, církevní restituce, obchodní angličtina, cestovní ruch, japonské REITS, fixní sazba, standardní zdravotní péče, ekonomické stavby, X-COMputers, Gerta Mazalová, výdělek

3M07390, 3J12592, 1AB0416, 1SL7087, 2SU7534

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK