Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Zloději na kolejích se nemají čeho bát. Policii nezajímají

| rubrika: Publicistika | 23. 11. 2012 | 16 komentářů
Vražda v Orient expressu měla Poirota. Vražda v salonním coupé inspektora Trachtu. Oběti obyčejné krádeže v českém nočním rychlíku můžou být rády, že se o zločinu někomu aspoň povede sepsat hlášení. Přitom prý policie i České dráhy o každonočním řádění vlakových chmatáků vědí...
Zloději na kolejích se nemají čeho bát. Policii nezajímají

Máte strach jezdit nočním vlakem? Máte proč! Policie oficiálně přiznává, že přesná čísla o počtech krádeží ve vlacích neví. Policisté v terénu říkají, že k nim dochází každou noc. To už by za statistiku stálo, ne? Nebo dokonce za akci?

Stalo se minulý týden v nočním rychlíku Excelsior Ostrava–Praha. Z ostravského hlavního nádraží vyjíždí ve 23.23. Ester a Martin, dva mladí lidé, sedí sami v kupé. Martin brzy usne, Ester se ještě dlouho spát nechce. „Kolem druhé ráno jsem si ale při pohledu na spícího přítele taky lehla,“ začíná vyprávět svůj příběh ve tmě mezi Třebovou a Pardubicemi. „Řekla jsem si, že nebudu paranoidní a nebudu ho budit, ať si dá batoh pod hlavu. Sama jsem si tašku s notebookem u hlavy nechala. Kabelku jsem si položila na zem, chytře zabalenou do nákupní tašky z balicího papíru – aby mě probudilo, kdyby mi dvacet čísel od hlavy někdo s věcmi šustil,“ líčí Ester.

Probuzení s pachutí

Probudila se přesně ve 3.15, tedy zhruba půl hodiny před Prahou, a nebylo jí dobře. Podívala se na zem: kabelka byla jinde, než ji před usnutím nechala. „Někdo ji z té papírové tašky vyndal,“ říká. Záclonky kupé byly o něco víc zatažené než předtím. „Okamžitě jsem rozevřela zip kabelky. Nový telefon, který jsem dostala k narozeninám, tam nebyl.“

Probudila Martina. „Zjistil, že je taky bez telefonu. Bez počítače. Bez nabíječek. A bez spousty peněz, které měl v peněžence ještě od poslední služební cesty,“ líčí Ester.

Začali pobíhat po vlaku. „Průvodčí chvíli pobíhal s námi a pak nám nabídl, že zavolá policii k vlaku. Jenže policie prý odmítla přijít – máme dorazit my za nimi,“ vykládá Ester. Okamžitě nechali zablokovat SIMkarty a platební karty. „Čas běžel a nám začalo docházet, že je po funuse. Povedená banda vystoupila nejspíš v Kolíně, jak řekl průvodčí. Nechali nám aspoň doklady – zřejmě abychom neměli motivaci hlásit krádež na policii,“ uvažuje Ester.

Ona ani její přítel se necítili dobře. „Měla jsem rudé oči a bylo mi špatně od žaludku, Martin pokašlával opodál,“ vypráví.

Ukradený mobil

„Získávání provozních a lokalizačních údajů nikdy nebylo primárně určeno k vyhledávání odcizených mobilních telefonů a jejich použití k tomuto účelu bylo zcela výjimečné. Důvodem je zejména skutečnost, že získávání provozních a lokalizačních údajů je značným zásahem do práv dotčených osob, který vzhledem k ceně odcizeného telefonu není adekvátní způsobené škodě,“ říká pro Peníze.cz vrchní komisařka Dagmar Bednarčíková. A teď už to nejde vůbec.

Zloděj má právo na soukromí

Když v Praze vystupovali z vlaku, stála na peróně dvoučlenná policejní hlídka. Náhodou! „O krádežích nic nevěděli,“ vysvětluje Ester. Proplétala se s přítelem pražským hlavním nádražím a hledala oddělení železniční policie. „Než jsme vše vyřídili, bylo sedm hodin ráno,“ říká Ester. „Policista neměl funkční tiskárnu a systém mu nechtěl uložit data.“ Tři hodiny na policii jí příliš optimismu nedodaly. „Místní policista nám řekl, že podobné krádeže se v nočním vlaku Excelsior na úseku mezi Pardubicemi a Kolínem odehrávají každodenně,“ popisuje Ester. Je tedy jasné, že policie i České dráhy o místních zlodějských bandách velmi dobře vědí. „Ale nikdo s  tím zjevně nic nedělá,“ říká Ester. Navíc se od policisty dozvěděli, že průvodčí z vlaku policii vůbec nevolal – i když tvrdil opak.

Ani další informace nebyla radostnější. „Sdělili nám, že kvůli rozhodnutí Ústavního soudu nesmí policie hledat naše telefony, přestože by to bylo snadné. Dohledání telefonu skrz IMEI by totiž byl ‚nepřiměřený zásah do lidských práv a svobod, zejména do práva na soukromí‘ – v tomto případě soukromí našeho zloděje. Orgány činné v trestním řízení prý tento nástroj v minulosti nadužívaly, a proto s přítelem nemáme právo, aby byl v našem případě použit,“ pokračuje Ester.

Co říkají o krádežích České dráhy?

Jak často k podobným krádežím dochází, jsme se zeptali Českých drah. Zajímaly nás rizikové úseky – například ten mezi Pardubicemi a Kolínem. Mluvčí Českých drah nás však odkázal na policii – informace o počtech krádeží prý dráhy nemají. „České dráhy nemají v tomto směru žádné pravomoci. Tyto případy nám nemusí být ani hlášeny. České dráhy totiž nemají žádnou oporu v zákoně vyšetřovat krádeže nebo trestné činy, ani zasahovat proti kriminalitě, zlodějům, nepřizpůsobivým osobám a podobně,“ sdělil nám Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení dopravce. Dodal však, že bezpečnostní situace Českým drahám lhostejná není. „Případná zjištění předáváme policii a také sami financujeme bezpečností agenturu, která přispívá k vyšší bezpečnosti na stanicích a ve vybraných vlacích. Ve vhodných prostorech také budujeme dohlížecí kamerové systémy. Civilní bezpečnostní agentura však nemůže plně nahrazovat činnost policie a nemá stejné pravomoci jako ona,“ říká mluvčí. České dráhy by podle něj přivítaly posílení činnosti policie na dráze. A právě na policii a její linku 158 odkazuje mluvčí Českých drah také všechny poškozené cestující, kteří se ve vlaku stanou obětí krádeže či trestného činu.

Co říká policie?

A co jsme se dozvěděli od policie? „Neevidujeme přímo trestnou činnost spáchanou ve vlaku. Naše statistiky obsahují pouze skutky podle místa spáchání, tedy obecně na železnici. Zde dochází k rozmanité trestné činnosti a nelze přesně identifikovat, zda je objektem této trestné činnosti právě cestující ve vlaku nebo byla osoba okradena v nádražní hale,“ sdělila nám vrchní komisařka Zuzana Součková z policejního prezidia. Zároveň nám ale poskytla tabulku, která ukazuje, že jistá čísla k dispozici přece jenom jsou. Policista z pražské železniční policie ovšem Ester a Martinovi tvrdil, že k podobným krádežím dochází téměř denně. Pokud zároveň říká, že vědí, ve kterých vlacích a mezi kterými stanicemi, nemělo by být tak těžké situaci podrobně mapovat – a samozřejmě také zasáhnout. Je možné, že je nějak přerušený komunikační kanál mezi řadovými policisty a jejich nadřízenými?

Spraví to „nová koncepce“?

Řada oddělení železniční policie, která má kriminalitu na železnici na starosti, byla v poslední době zrušena. „V současnosti máme sedm železničních oddělení a dvě oddělení železniční policie a doprovodu vlaků. Tam, kde nejsou zřízena železniční oddělení, plní jejich funkci místně příslušné obvodní oddělení Police ČR. Dále v rámci Police ČR působí pět oddělení doprovodů vlaků, která jsou začleněna v odborech služby pořádkové police,“ vysvětluje vrchní komisařka.

Právě teď podle ní Ředitelství služby pořádkové policie pracuje na nové koncepci zajišťování veřejného pořádku a bezpečnosti na železnici. „Preventivní činnost se bude provádět zejména na problematických tratích – a to na základě vyhodnocení aktuální bezpečnostní situace a vývoje trestné činnosti. Dohled v mezinárodních rychlících bude doplňovat hlídka oddělení cizinecké policie, která bude provádět preventivní namátkové kontroly. Dohled nad veřejným pořádkem a ochranou majetku ČD (odstavené vlaky, sklady materiálů, kabely…) by primárně měl řešit vlastník, tedy ČD, který si za tímto účelem najaly bezpečnostní agenturu,“ vyjmenovává vrchní komisařka Součková. Dodává však, že preventivní činnost probíhá už v současnosti. Pokud ale policejní prezidium nemá k dispozici data o počtech krádeží ve vlacích a neví, že ty v nočních Excelsiorech jsou na denním pořádku – z čeho chce v nové koncepci vycházet?

Anketa

Jaké máte zkušenosti s prací policie?

Anestézie

Ale vraťme se k příběhu Ester a Martina. I tam se nevyhnutelně vnucuje řada spekulací. Podložit je důkazy možné není. Jejich posouzení tedy necháme na každém z vás.

„První, koho jsem podezírala, byl samozřejmě průvodčí, který nezavolal policii, i když nám to tvrdil,“ uvažuje Ester. Zlobí se ale na celé vedení Českých drah i Policie ČR. „Náš případ nikdo řešit nebude, protože šlo pouze o krádež, nikoliv o násilný trestný čin. S největší pravděpodobností je to přesně naopak. Jenže jak to prokázat? Na naší zkušenosti toho hodně nesedí. Jak to, že jsme oba střízliví usnuli tak tvrdě, že nám stihli vybrat hotovost z tajných kapes obou peněženek a nechat nám doklady? Kde vzali čas hrabat se v našich taškách a brát jen nejcennější kusy? Kde vzali jistotu, že nás nic neprobudí? A proč mi bylo po probuzení tak špatně?“ ptá se Ester. Její přítel Martin přikyvuje. I když dodává, že přirozeně mohou zpětně jen těžko posuzovat, zda jim bylo zle z prodělaného šoku a stresu, nebo byla příčina nevolnosti jiná.

Když Ester pochopila, že jí policie nepomůže, začala si hledat informace sama. „Běžná praxe v našich vlacích má prý následující průběh: Skupina domluvená s průvodčím si vytipuje vhodné oběti a počká, než si zdřímnou. Jak zamhouříte oči, nastříkají pod dveře rozprašovačem éter. Ve spaní zápach anestetika neucítíte, pouze vás na nějaký čas bezpečně a pořádně uspí. Vedle vašich nic netušících těl pak dělají s vašimi věcmi, co se jim zachce. A když se probudíte, je pozdě. Jsou dávno pryč,“ líčí. Na toxikologickém informačním středisku jí řekli, že éter už v krvi nezjistí – vyprchá rychle. „Teď už ale vím, že nejsem paranoidní. Éter bezpečně vysvětluje bezdůvodnou kocovinu, mé podrážděné spojivky, přítelův kašel, chuť zvracet, i nezvyklou noční můru těsně před probuzením. A vysvětluje hlavně to, kde vzali zloději čas a jistotu,“ míní Ester. Šanci dokázat to ovšem nemá.

„Když jsem ale tohle všechno dokázala zjistit do dvou dnů po krádeži, jaké světlo to vrhá na České dráhy a na policii? Proč jim nevadí, že podobné hrůzy u nás zažívají zahraniční turisté ale i místní cestující každinkou noc,“ končí své vyprávění Ester.

Končíme dnes spekulacemi, které vám možná přijdou divoké. Vyvrátit by je mohla policie, případně ve spolupráci s Českými drahami. Oběma institucím by to přidalo na důvěryhodnosti, kterou potřebují jako sůl. Dovolte tedy na závěr otázku do pléna: Dokážou to?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+57
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 11. 2012 8:36, Klepal

Co se divíte ? Za čtyři roky ubylo 9 000 policistů a někde to musí být vidět. V podstatě se zrušila železniční policie a ničím nenahradila. Doufám, že občané pochopili, že jim policie pomůže jen někdy. A pořád posloucháme řeči, že máme nejvíc policajtů v Evropě. Ano, ale také skoro nejvíc zlodějů v Evropě. Což nikoho nezajímá, hlavně ty počty na obyvatele, ty jsou důležité.

Reagovat

 

+16
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 11. 2012 18:04, Karel

prosim vas jezdit v orientu a ostbloku nocnim vlakem s majetkem presahujicim hodnotu 5 korun muze jenom hazarder. Vzdyt ti lidi si o to primo koledovali a pak se jeste divi.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

26. 11. 2012 | 11:00 | Fousek

Jo výzbroj na vesnici: tu sekera, tam opřeny vidle, v jiném koutě kosa a pod. :-) více

26. 11. 2012 | 8:46 | RHdůchodce

Proboha, jak chcete, aby TATO POLICIE zajišťovala bezpečnost cestujících a jejich majetku ve vlacích, když je zcela jistě dokonale vysílena doprovázením vlaků s fanoušky na fotbalové zápasy. více

24. 11. 2012 | 20:05 | Johny

Nedivím se, policisté to mají den ode dne těžší. Naše policie je rozvrácená organizačně, finančně i personálně. Bohužel to s těmi místními gardami nás asi čeká, protože u nás na Vysočině v naší vsi vidíme policistu tak 2x...více

24. 11. 2012 | 18:04 | Karel

prosim vas jezdit v orientu a ostbloku nocnim vlakem s majetkem presahujicim hodnotu 5 korun muze jenom hazarder. Vzdyt ti lidi si o to primo koledovali a pak se jeste divi. více

24. 11. 2012 | 10:07 | Chobot

Jsem tim rychlíkem cestoval minulou sobotu. Celou dobu jsem spal sám v nezamčeným mírně otevřeným kupé. Okno se nedalo otevřít. Jezdím ale "vyoblikaný" jako obyčejný dělník, žádný moderní vohoz, žádný kufr nebo kufřík, žádný...více

Oblíbená témata

české dráhy, krádež, policie

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Spotový kurz, Reálný výnos, Renting, nemovitosti, t-mobile, o2, mobilní operátoři, operátoři, Opencard, ŽIVNOSTENSKÁ BANKA, janis varoufakis, ARIZ, E85, příspěvek na pořízení auta, zdravotní reforma, dividendové fondy, obchodní systém, reforma vysokých škol

2T88064, 5L15971, 6C87423, 2SD2267, 2S73032

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK