Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Leoš Novotný: LEO Express a České dráhy? Srovnáváte ferrari s ojetou škodovkou!

| rubrika: Rozhovor | 18. 8. 2012 | 12 komentářů
V prosinci vyrazí byznysmen Leoš Novotný s vlaky svého LEO Expressu na trasu Praha–Ostrava a utká se s Českými drahami a „žlutým“ RegioJetem. V druhé části exkluzivního rozhovoru říká, jak hodlá na konkurenci vyzrát a jak chce přesvědčit Čechy, aby pro ně železniční doprava byla na prvním místě.
Leoš Novotný: LEO Express a České dráhy? Srovnáváte ferrari s ojetou škodovkou!

Kdy se zrodil nápad, že byste se mohli pustit do podnikání v železniční dopravě?

Železniční dopravou jsme se začali zabývat v roce 2009. Viděli jsme, že už v roce 2007 tu byl jeden projekt soukromé nedotované dopravy. Tenkrát chtěli také jezdit na trase Praha–Ostrava a měli už dokonce hotové jízdní řády, ale nakonec ani nevyjeli. O rok později se našla další společnost, která se snažila o něco podobného, ale taky nebyla úspěšná. V tu dobu jsme už začali tušit, že se něco začíná dít. Viděli jsme, že se dva hráči snažili konkurovat Českým drahám a že by tahle sféra podnikání mohla být hodně zajímavá. Pak jsme všechno začali analyzovat do hloubky. Zjišťovali jsme, kolik lidí jezdí ve vlacích, jaké trasy připadají v úvahu, jaké jsou náklady, v čem se dá ušetřit, jaká je budoucnost vlakové dopravy u nás a v Evropě. Postupně nám začalo docházet, že tenhle přehlížený obor má ohromný investiční potenciál. Evropská unie navíc dává jasný signál, že chce liberalizovat železniční trh, podobně jak to už dříve udělala v letecké dopravě. Nechce tu mít jen národní dopravce, kteří se snaží udržovat monopol, mít vysoké ceny a nabízet slabé služby. To byl další signál k tomu, že se vyplatí do toho pustit.

Takže nemáte k vlakům a železnici nějaký hlubší vztah? Neměl jste například dětský pokojíček plný elektrických vláčků?

Leoš Novotný

Leoš Novotný

Po studiu na University of Warwick v Británii zůstal v zahraničí a pracoval v investičním bankovnictví. Poradensky se podílel na transakcích s evropsky a celosvětově významnými private equity fondy a institucionálními investory, kteří investují ve střední a východní Evropy. Postupně pracoval na projektech ve Velké Británii, Rakousku, České republice, Polsku, Rusku, Rumunsku a Číně. Později založil společnost Aakon Capital a v prvních dvou letech existence společnosti investoval v několika private equity projektech necelé dvě miliardy Kč. V roce 2010 založil mj. společnost LEO Express, která je sice nejviditelnější investicí společnosti Aakon Capital v České republice, nikoli však největší.

Teď už jsem si samozřejmě k vlakům hluboký vztah vypracoval. Nějaký vláček jsem jako dítě také určitě měl, ale žádná vášeň to nebyla. Nejsem z těch, kteří se pustí do podnikání v oboru, který je už dřív pohlcoval. Je to zvláštní, ale v České republice je opravdu spousta takovýchto podnikatelů-nadšenců. Já k nim sice nepatřím, ale přesto je mi to velmi sympatické.

Jaká byla geneze celého projektu LEO Express?

Projekt vzniká doteď. Každý den řešíme, co se dá ještě vylepšit. Jak ušetřit náklady, jak dopřát cestujícím co nejlepší služby. Jednáme s dodavateli, neustále se setkáváme s lidmi, co nás podporují, ale také s těmi, co nám občas hodí nějaký ten klacek pod nohy. Na začátku nám opravdu nikdo nevěřil. Moje intuice mi ale radila, že se do toho zkrátka musíme pustit. Všichni říkali, že se mám podívat na České dráhy, které fungují po celé republice, dělají to relativně dobře, ale kvalita služeb je stejně nic moc. Navíc pravidelně končí ve ztrátě i přes to, že jsou dotovaní státem. Z tohoto pohledu jde prý o ztrátový projekt, který nemůže ekonomicky fungovat. Neuvědomovali si ale, že my na to chceme jít úplně jinak. Že budeme mít nové, lepší a úspornější stroje a na rozdíl od všech státních a polostátních firem budeme efektivní v hospodaření.

Říkal jste, že vám občas pod nohama přistanou nějaké klacky. Ze které strany nejčastěji létají?

Je to celkem překvapivé, ale není to ze strany státu, jak by se možná dalo čekat, ale spíš ze strany soukromníků, kteří jsou na stát napojeni. Musím říct, že jednání s úřady, Českými drahami či ministerstvem dopravy probíhají velmi korektně. Řada firem nám ale dává jasně najevo, že tu nejsme vítáni. Že s námi rozhodně nechtějí spolupracovat. Je to ale samozřejmě jejich rozhodnutí, na které mají právo. Jim vyhovuje status quo, který my chceme naopak narušit.

Bylo těžké pro projekt LEO Express přesvědčit investory?

Lehké to určitě nebylo. Poměrně rychle jsme ale našli investory, kterým se líbila naše vize. Velkou roli sehrálo i to, že jsme se nakonec rozhodli pro zbrusu nové vlakové soupravy a odmítli využít variantu „second hand“. Sice jsme si museli počkat na výrobu vlaků dva roky, ale vyslali jsme jasný signál, že to chceme dělat pořádně.

Jak jste sháněli strojvedoucí a další klíčové technické zaměstnance?

LEO Express

LEO Express, a. s., je česká železniční společnost, která se připravuje na provozování osobní vlakové dopravy zatím na trati Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava-Bohumín. Celkem na trase hodlají nabízet šestnáct spojů denně. Od konkurence se prý LEO Express bude odlišovat komfortem a vnitřním vybavením: „Rychlý a funkční internet, elektrické zásuvky pro všechny, zábavu a informace prostřednictvím unikátního vnitřního audio-video kanálu, pohodlný interiér, speciálně konstruované polohovací sedačky, dostatek prostoru pro nohy a zavazadla všech cestujících, moderní toalety,“ říkají marketingoví specialisté firmy.

LEO Express je součástí skupiny LEO TRANSPORT, která dnes sdružuje skupinu firem podnikajících v železničním a dopravním průmyslu. Majitelem a zároveň předsedou představenstva společnosti je Leoš Novotný.

Musím říct, že jsme ze začátku měli strach, že například strojvedoucí budeme muset konkurenci přeplácet. Nakonec to ale dopadlo tak, že k nám šli za stejných podmínek a ještě byli rádi, že se našeho projektu můžou účastnit od samého počátku. Kdybyste si mohl vybrat, jestli budete řidič ve firmě, která jezdí s ojetými škodovkami, nebo s novými ferrari, tak taky nebudete dlouho váhat. Zaměstnancům se navíc líbí naše vize, že budeme představovat štiku na trhu, která bude přicházet s nejrůznějšími inovacemi.

Co pro vás bylo rozhodující při výběru vlakových souprav?

Jednoduše řečeno, šlo o poměr ceny a výkonu. Rozhodli jsme se pro riskantní a mnohými kritizovaný krok, který má však velmi prosté opodstatnění. Vlaky, které jsme si nechali vyrobit, v Evropě jezdí na běžných meziměstských tratích. Nejedná se tedy o žádné rychlovlaky, které jezdí přes 300 km/h. Naše vlaky dosahují rychlosti 190 km/h, což nám ale bohatě stačí. Nechtěli jsme to dělat jako například v Polsku, kde teď kupují velmi výkonné vlaky, které ale budou mít spoustu funkcí zablokovaných, protože na tamější železnici je nejde využít. Ve srovnání s vlaky EuroCity jsme na polovině provozních nákladů, oproti Pendolinu dokonce na jedné třetině. Chtěl jsem mít zkrátka stroje sestavené tak, aby měly přesně počet matic, šroubků, transformátorů a hliníku, který se ve skutečnosti využije. V Česku je teď navíc maximálka 160 km/h, takže se naopak ještě budeme snažit prosadit zvýšení povolené rychlosti.

Kolik vlakových souprav budete mít na začátku k dispozici?

Na první trase mezi Prahou a Ostravou budeme mít pět souprav, které nás stály jeden a půl miliardy korun. Soupravy pro další trasy jsou už v jednání, ale je to samozřejmě běh na dlouhou trať.

O jakých dalších tratích uvažujete?

Strašně dlouhou dobu tady bylo lidem vštěpováno, že železnice je ztrátový byznys, ve kterém nemá cenu se jakkoliv angažovat. My jsme připraveni dokázat, že tomu tak není. Rozhodně nechceme zůstat u jedné trasy, prostor je tu mnohem větší. Trasy z Prahy do Ústí, Plzně, Českých Budějovic či do Brna jsou komerčně zajímavé. Musíme jít ale postupně, krůček po krůčku.

Anketa

Má vedle Jančury a Českých drah na trati Ostrava–Praha šanci ještě třetí dopravce?

Hovořilo se také o tom, že byste mohli jezdit do Vídně. Je to pravda?

Ano, v našem dlouhodobém plánu to určitě je.

Kdy přibližně by se tedy mohl cestující s vašimi vlaky přepravit do Vídně?

Rádi bychom tam jezdili zhruba za tři až čtyři roky. Nejprve se ale chceme rozšířit po České republice.

V čem budete lepší než konkurence?

Vlaky konkurence jsou už dávno zastaralé. My chceme sázet na nové technologie. Cestujícím nabídneme služby na úrovni roku 2012, to si ostatní se svými soupravami zkrátka nemůžou dovolit. Bezpečnost, pohodlí, zábava – za stejnou cenu.

Co říkáte souboji Českých drah a RegioJetu Radima Jančury na trase Praha–Ostrava?

Vnímám to jako konkurenční boj, ve kterém se tyhle dvě společnosti přetahují o zákazníky. Jsem si jistý, že jim v prosinci pořádně zamícháme kartami. Za konkurenci ale musíme považovat především silniční dopravu. Rádi bychom lidi přesvědčili, že jezdit vlakem je často rychlejší, pohodlnější a levnější řešení. V Německu a Británii tohle už dávno pochopili.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-4
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 8. 2012 13:09, Bahama z Warwicku

Už se tím cumlíkem jděte vycpat. Papínek mu koupil vláčky a vy ho strkáte za prachy na net, tu jeho hloupou mordu si prosím nechte. Jak známo, taťka oloupil islandské banky o dvě miliardy, hošíka nechal studovat, takže no a? je třeba unavovat tímhle někoho? Jestliže cumlík pracoval v investičním bankovnictví a xeroxoval falsa, nic k chlubení. Možná umí kecat o ničem, ale ten jeho "podnikatelský" zcizený nápad je jak nakoupit v akci a prodat ve večerce mlíčka do kafe.

Reagovat

 

+41
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

17. 12. 2012 | 18:16 | Jendřejas

Dobrý večer,v neděli 16.12. jsem jel vlakem LEO express z Prahy v 18 28.Měl jsem místenku A 208,bohužel když jsem přišel do vlaku asi 10 minut před odjezdem,tak mé sedadlo bylo obsazeno.Slečna průvodčí mi nakonec sdělila,že...více

24. 8. 2012 | 19:05 | Tomáš

Praha Ostrava to se to bude jezdit, ale na lokálku se nikdo nehrne ruší se jedna za druhou... více

24. 8. 2012 | 14:04 | šárka

Docela roztomilé vychloubání nezralého mládí :-). Ale ať to zkusí, snad tím nikomu nebublíží a možná posune věci dopředu, každopádně velmi rychle pochopí, jak se věci mají. Vtipně a výstižně to napsali přede mnou Ringo, jezevec...více

22. 8. 2012 | 12:20 | znopa

Dle těch nenávistných a špinících příspěvků soudím, že v mafii už vypukla panika. Nasazení nových vagónů je prozíravým a správným krokem. Resuscitace šrotu je jenom zdrojem nových a dalších problémů. více

20. 8. 2012 | 11:30 | minoltak

To přeci nevadí. Hlavně že bude konkurence tam kde je poptávka. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dodatečné objednávky, Hyperinflace, Peněžní úvěr, penzijní fondy, třetí pilíř, jan sedláček, účastnické fondy, petr brousil, sulin, Splátkový úvěr, pojišťovací zprostředkovatelé, zpětná hypotéka, mezní sazba, trh zemního plynu, sanofi-aventis, majetkový audit, Marek Antoš, příspěvek na opatření zvláštních pomůcek

5M09210, 1B111111, 5M09210, 2SA3282, 3K39661

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK