Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Páťáci a deváťáci, doplňte: budu ______ jak kostelní myš

| rubrika: Komentář | 30. 12. 2011 | 12 komentářů
Páťáci a deváťáci, doplňte: budu ______ jak kostelní myš
Plošné testování naučí žáky dvěma nesmyslům: že je lepší být ve všem průměrný než v něčem výjimečný a že se neúspěch neodpouští. Oboje se může podepsat na jejich životech a kariérách.

Méně vědců, podnikatelů, vynálezců a umělců. Víc géniů průměrnosti. Takovou budoucnost Česku slibuje testování páťáků a deváťáků, jak je vymyslil ministr školství Josef Dobeš. I když ne samo. Novinka totiž zosobňuje to, co je špatně s touto zemí, jejím vzdělávacím systémem a její budoucností.

Generaci, které bychom přáli – už konečně! – německé platy, totiž Josef Dobeš vštěpuje dvě věci. Vaše nadání nikoho nezajímá. Namísto jeho rozvíjení radši zabijte čas maskováním svých slabých stránek. A za druhé: Stačí udělat jedinou chybu, a rozlučte se se slušnou budoucností.

Tudy vedla cesta k bohatství naposledy v 19. století. Jeden podnikavý továrník mohl dát práci tisícům ňoumů, od kterých se čekalo jen to, že neudělají průšvih. Heslo „hlavně nevyčnívat“ tehdy dávalo smysl. Především pod jeřábem nebo v zákopu.

Jenže tenhle svět je pryč. A lidé odchovaní v tom, že je lepší být ve všem průměrně dobří než v něčem výborní, můžou dělat kariéru leda ve výboru pro kumys na taškentském ministerstvu zemědělství.

Nesnadná cesta k bohatství: pěstovat výstřednictví

Nechci vás krmit myšlenkovými otrubami, že je v éře Googlu všeobecné vzdělání zbytečné. Doktor musí umět pravopis, protože „často se mýt“ udělá pro zdraví víc než „často se mít“.

Otázka ale je, jaký má smysl nutit patnáctileté nadané přírodovědce, aby se kvůli testům do noci šprtali jamby a trocheje. Proč budou muset ve školách v ghettech učitelé cpát čtyřkařům do hlavy soustavy souřadnic, místo toho aby je důkladně naučili spočítat si náklady na půjčku? Proč komplikujeme individuální přístup k žákům a ze škol děláme fabriky na trpaslíky?

Testy dětem vzkazují: všechno to, v čem můžeš být úžasný nebo úžasná, počká. Nejdřív musíš po večerech makat na tom, aby se tvoje slabé stránky co nejvíc přiblížily průměru.

Že to po testech zapomeneš, že si to celé zprotivíš, že je mimo školy stále méně místa pro průměrné lidi? I ty rozumbrado, mlč a uč se.

Seth Godin v knize Všichni jsme divní píše: „Alternativou našeho [amerického] rozbitého vzdělávacího systému je pěstovat výstřednictví. Zapomenout na průměr. Uvědomit si, že naše továrny nepotřebují tolik mravenečků, zaměnitelných pracovníků, lidí ochotných dřít lacino. Celé je to jednoduché, ale zároveň to není snadné.“ A po nesnadných cestách se bohužel české vlády vydávají nerady.

Když neuspěju, a) můžu si to jít hodit, b) nevadí, zkusím to znovu

Dobešovy testy navíc děti otráví další porcí jedu, který v Česku už tak dost promořuje nejen školství. Jmenuje se hrůza z neúspěchu. Neúspěch navíc místo oceňování stigmatizujeme.

Naštěstí nebude jeden sešit otázek nezvratně rozhodovat o budoucnosti jedenáctiletých dětí, jak se to původně Dobešovi zjevilo v jednom z jeho ministerských fantasů. Výsledky se ale promítnou do financování škol, kariér učitelů a nepřímými cestami tedy i do osudů žáků.

Anketa

Souhlasíte s plošným testováním žáků?

Zapomeňte tedy na plodnou atmosféru „nevadí, že jsi neuspěl(a), hlavní je, že ses o něco pokusil(a).“ Hysterické učitelky a pedantští učitelé se budou ještě víc třást strachy, že pár let před důchodem přijdou kvůli skóre o místo – a o to víc budou pérovat a zesměšňovat ty děti, které nemají hlavu správně hranatou pro testy. Zapomeňte na vylomeniny, jen se prokrista naučte zaškrtávat.

Do světa, který si nejvíc cení lidí schopných dělat věci jinak a líp, pošleme uzlíky nervů. Naučené, že je nutné mezi písmeny a) až e) najít jednu správnou odpověď, stejnou jako mají ostatní. A že když ji nenajdou, bude zle.

K jednadvacátému století jsme ale nedostali učebnici, ze které by se daly odpovědi našprtat. Jediný způsob, jak zjistit, co dělat, je zkoušet to. Plést se, chybovat a zkoušet to znovu, pořád dokola, dokud zámek neklapne. Že jsou omyly na cestě k úspěchu nevyhnutelné, to krásně vysvětluje Steven Pressfield v knize Válka umění.

Henry Ford přivedl k bankrotu pět firem, než založil automobilku. Bill Gates ještě před Microsoftem zkoušel prorazit s podnikem Traf-O-Data. Neuspěl.

Kdyby o jejich životech rozhodoval český ministr školství, píšu dnes tenhle článek na stroji a před domem mi místo zaparkovaného auta ržá kůň.

Redakce radí: na děti s Kašpárkem

Michal Kašpárek

Lekce pro dětské podnikatele: když po vás život hází samé citrony, připravte citronádu!
Jen v Houstonu děti prodaly během jediného dne limonádu za 4,1 milionu dolarů a milion z toho věnovaly komunitě. Některé neměly na začátku ani dva nikláky a najednou financují požárníky nebo kostely.

Finanční vzdělávání: Videohry, kde to děti musí s penězi umět líp než s laserovou puškou
Škola hrou? Ve finančním vzdělávání to platí teprve krátce. Podveďte svoje děti! Dávejte jim lekce v zacházení s penězi, zatímco si budou myslet, že paří.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+19
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 12. 2011 23:47, anezkaceska

Za prvé - když chtěj plošně testovat a srovnávat školy, měli zachovat osnovy. Není možné na jednu stranu pobízet školy k individualitě a na druhou plošně srovnávat.

Za druhé - já se budu žákům ráda individuálně věnovat, ale nemůže jich bejt ve třídě třicet. Když jich bude ve třídě 15, dá se s nimi intenzivněji pracovat, ale to by se musel změnit systém zasílání peněz školám. A to by stát přišlo draho.

Za třetí - školné nic nevyřeší - akorát se bude šířit mylná domněnka, že si studenti kupujou titul, a co vím od kolegyně ze soukromé školy, tato domněnka je hojně rozšířená.

Za čtvrté - chyba je přirozenou součástí učení, není možné kvůli jednomu podělanému testu zkazit děcku život. Dělat rozhodující test už po páté třídě je hovadina.Když už by měl být nějaký takový test, tak by to měl být test mezi střední a vysokou školou.

Summa summarum - jediná změna, která by byla funkční, by bylo opravdu zvednou peníze na žáka dvojnásobně a snížit maximální možný počet studentů na 15 - 20. Pro stát to bude možná drahé, ale kantorům to umožní intenzivněji s jednotlivými žáky pracovat.

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

2. 1. 2012 | 22:41

Zavírání škol? Myslíte třeba základní? více

2. 1. 2012 | 20:24

Víte, je divná jedna věc: jednotné testy nikdy nebyly. Přesto dost pravděpodobně byla úroveň znalostí lepší. A i kdyby nebyla! Proč by se po zavedení testů měla zlepšit? Jednotné maturity nikdy nebyly. A z gymnázií odcházeli...více

2. 1. 2012 | 16:05 | KarelT

Kromě zavedení stejných testů nebo třeba přijímaček si nedovedu představit, jak jinak zajistit alespoň nějakou úroveň základních znalostí studentů. Ať si kdo chce a jak vyniká, ale určité základy mít musí. Navíc ty základy...více

31. 12. 2011 | 18:00 | Tomas

K věci: pro mě za mě, ať se testuje, ale jak už bylo řečeno, zavírat pak děcku po zpackaném testu cestu ke vzdělání je blbost. A navíc v současné podobě je to tak trochu změna pravidel během hry. Nejdřív ať se začne jinak...více

31. 12. 2011 | 17:58 | Tomas

To možná je opravdu jen pocit. Dřív byli holt potřeba lidi především do fabrik a JZD a ti moc myslet nemuseli. Zato přikyvovat, držet hubu a krok. Díky větší autoritě se do nich ve škole sice natlouklo víc vědomostí, ale...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Umořování, Dluhopis s prémií, Inovace, petra pospíšilová, zákon o elektronické evidenci tržeb, lukáš kovanda, miroslav uďan, andrej babiš, uzavření, Hrubý, prohlížeč, vyplácení, Visegrád, letní pneumatiky, forbal, nováček, hromadná doprava, Hongkong

5C53548, 4AC9470, 3AF0043, 2SF2469, 2SF4246

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK