Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: České silnice jsou tragické. A ještě si za ně připlatíme!

| rubrika: Očima expertů | 23. 12. 2011 | 4 komentáře
Jízda po některých úsecích českých dálnic je jen pro otrlé. Přesto si za tento „komfort“ budeme muset připlatit. Přečtěte si, co si o zdražování dálniční známky myslí ekonomové Jan Procházka a Petr Weigl, šéf Transparency International David Ondráčka či podnikatel Tomio Okamura.
Očima expertů: České silnice jsou tragické. A ještě si za ně připlatíme!

Dálniční známky od příštího roku podraží. Pokud budete i nadále jezdit po placených komunikacích, budete si v roce 2012 muset na čelní sklo svého auta nalepit o tři stovky dražší známku než doposud. Místo dvanácti budete muset z peněženky vylovit hned patnáct stokorun. Česká republika tak bude mít jednu z nejdražších dálničních známek v celé Evropě. Ministr dopravy Pavel Dobeš tento krok zdůvodňuje tím, že je potřeba získat víc peněz na opravy českých silnic a dálnic. Je pravda, že v době ekonomické recese ministerstvo financí (nejen) kvůli děravému státnímu rozpočtu příliš peněz ostatním rezortům nerozdává. Pochybovat nelze ani o tom, že české vozovky skutečně potřebují opravit jako sůl, jejich stav je katastrofální. Otázka ale je, zda současnému stavu může zdražení dálniční známky o tři sta korun nějak zásadně pomoci. Není pes zakopaný někde jinde?

Silnice v České republice připomínají po každé zimě spíš tankodromy. Není divu, že v důsledku mizerného stavu vozovky často dochází k nehodám a poškození vozidel. Na náhradu škody mají řidiči právo i v případě, že si nesjednali havarijní pojištění. Získat ji však není nic jednoduchého.

Kolik stojí naše silnice?

Každý z nás se jistě v duchu ptá, zda jsou miliardy, které stát každoročně investuje do vylepšování silnic, využívány efektivně. Zástupci Ústředního automotoklubu například upozorňují na to, že nemá cenu zdražovat dálniční známky, když se síť českých dálnic rozšiřuje jen velmi pomalu, spousta plánovaných projektů končí u ledu a nejvytíženější dálnice D1 připomíná spíš tankodrom než sjízdnou vozovku. Do očí bijící je také to, že Ředitelství silnic a dálnic v posledním měsíci udělilo bez standardního výběrového řízení celou řadu podivných zakázek na opravu silnic po celé republice. Nejde ale o nic nového. „Díky“ této instituci totiž putuje spousta peněz na všemožná místa, jen ne tam, kde je to nejvíce potřeba. Peníze, které stát vybere na zdražených dálničních známkách, navíc pokryjí jen náklady na pár kilometrů nové dálnice. V případě, že se bude státními penězi plýtvat jako dosud, tak nemá dražší dálniční známka opravdu žádné racionální opodstatnění.

Jaký mají názor na zdražování dálničních známek námi oslovení experti? Pomůžete tento krok stavu českých silnic, jak tvrdí ministr dopravy Pavel Dobeš, nebo jde jen o další záplatu děravého státního rozpočtu?

JAN PROCHÁZKA

ekonom, hlavní analytik Cyrrus

Jan PROCHÁZKA
0
Líbí
Nelíbí

V českém rozpočtu moc možností pro zvýšení výběru daní již není, v podstatě existuje jen jediná, a to zvýšení DPH; zvýšit by šly i nemovitostní daně, ale to jsou příjmy místních rozpočtů. Spotřební daň na pohonné hmoty i dálniční známky v tranzitní zemi jsou spojenými nádobami. Zvýšit příjem ze spotřební daně již nelze, a proto nastal proces číslo 2.

Aktuální dopravní situace v České republice je také neúnosná – jako rodilého Ostraváka mě mrzí některé nedostavěné mosty či sjezdy z nich v okolí, které komplikují dopravu v celém regionu. Investice do infrastruktury jsou dlouhodobé a jejich omezení nesmí být skokovité.

JIŘÍ WEIGL

ekonom, vedoucí kanceláře prezidenta republiky

Jiří WEIGL
+13
Líbí
Nelíbí

Zdražení dálničních známek je dalším zvýšením daňové zátěže u nás, na stavu silnic se jeho efekt příliš projevit nemůže.

DAVID ONDRÁČKA

ředitel české pobočky Transparency International

David Ondráčka – Transparency International
+34
Líbí
Nelíbí

Osobně mě zdražení dálniční známky netěší, ale mírné zvýšení bych dokázal pochopit. Samozřejmě to je záplata děravého rozpočtu, o tom není sporu. Ale zásadní je vyčistit Ředitelství silnic a dálnic a zpřetrhat korupční a kartelové dohody. Tato organizace nemůže fungovat jako stát ve státě nebo dojná kráva a musí začít plnit veřejný zájem, ke kterému je určena.

PETR KURSA

výkonný ředitel SARDIS

Petr KURSA
+5
Líbí
Nelíbí

Roční výnos z prodeje dálničních známek přesahuje tři miliardy Kč. Zvýšeni na 1 500 Kč, tedy o 25 procent by znamenalo navýšení ročních výnosů o maximálně 750 milionů Kč. Vzhledem k tomu, že výstavba jednoho kilometru dálnice stoji od 300 milionů Kč, tak uvažovaný dodatečný výnos příliš nepomůže rozvoji dálniční sítě u nás.

PETR MACH

ekonom

Petr Mach
+8
Líbí
Nelíbí

Výnos z dálničních známek jde přímo do Státního fondu dopravní infrastruktury, takže po zaplacení jeho administrativních nákladů skutečně financuje dopravní stavby. Zdražení nálepky tak může teoreticky zajistit stavbu několika kilometrů dálnic navíc. Nikdo ale dopředu nemůže vědět, jak elastická je poptávka po dálničních kuponech. Pro část řidičů se můžou stát známky příliš drahými a raději se dálnici vyhnou. Výnos určitě nestoupne o tolik, o kolik se zdraží jednotlivá známka.

TOMIO OKAMURA

viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Tomio Okamura
+22
Líbí
Nelíbí

Ministr dopravy reaguje jen na pokles příjmu dopravního fondu. A protože ministr financí moc peněz nedá, tak je před volbou, zda zastavit i to málo, co se má stavět a opravovat, nebo požádat řidiče o příspěvek. Kde jinde ty peníze může žádat? Pravda ovšem je, že bych byl důslednější. Zavedl bych povinný monitoring veškeré nákladní dopravy přes GPS a dopravcům účtoval mýtné úměrně k zatížení pro naše silnice. Kamiony v regionech jsou nejen ekologický problém, ale také problém ekonomický, hygienický, bezpečnostní, a dokonce i turistický. Když se vám prohání pod lázeňskými okny jako například v Luhačovicích, tak vám nejen ničí vozovku a vzduch, ale taky odradí hosty. Za to dnes dopravci neplatí. Náklady nesou města a obce. Navíc tlak na přesun nákladů na železnici opět pomůže státní kase i celé veřejnosti.

PATRIK NACHER

provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com

Patrik Nacher - provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com
+19
Líbí
Nelíbí

Já bych klidně platil třeba dva tisíce korun za rok, kdybych ale věděl, že jsou dálnice kvalitní, rozšiřuje se jejich síť, a hlavně, že peníze neskončí někde jinde v rámci předražených zakázek (a že jich v dopravě je). Zvyšovat cenu dálničních známek v době, kdy nejsou ucpané díry, kudy peníze odtékají, bude mít za následek provětrání peněženky řidičů bez adekvátní protislužby a naopak naplnění peněženky spřízněných osob a firem. Každopádně přeji řidičům pevné nervy, šťastnou cestu a více ohleduplnosti.

LUKÁŠ KOVANDA

ekonom a publicista

+11
Líbí
Nelíbí

Anketa

Kdo to trefil nejlíp?

V uplynulých letech státní rozpočet děravěl nepochybně i kvůli předraženým výstavbám silnic či dálnic; děravěl též kvůli papalášskému jednání některých úředníků – v živé paměti je dekadentně opulentní oslava třicátin výkonného ředitele Ředitelství silnic a dálnic (který navíc o několik let dříve závodil pod pseudonymem ve voze sponzorovaném jistou stavební firmou). Nyní – v ekonomicky obtížné době – se hledají způsoby, jak ony díry zalátat. A platit opět bude takzvaný běžný občan.

Neobávám se ani tak, že by ty dodatečně vybrané peníze šly na zcela jiné účely, neboť by měly být poměrně jasně určeny tím, že jdou na Státní fond dopravní infrastruktury. Dálniční známky jsou však pochopitelně de facto jen další z daní, a tak i v jejich případě funguje onen známý vztah, jejž znázorňuje Lafferova křivka: Čím vyšší daně, tím prostě budou mít lidé silnější motivaci se zákonné povinnost odvodu vyhýbat – jízdou na prošlé kupony, nevyužíváním zpoplatněných komunikací atp. – a konečný výběr tak nemusí být zdaleka takový, jaký vláda předpokládala. A zejména ne při současném stavu věcí, kdy jsou silnice i dálnice v Česku stále jaksi děravější než západně od našich hranic a ten takzvaný běžný občan má pocit, že ona vzpomínaná opulentní hostina nebyla zdaleka jediným úletem příslušného úřednictva. Takže správné řešení je opačné: nejprve zefektivnit (chod zodpovědných úřadů), a pak teprve eventuálně zvyšovat daně, totiž cenu známek.

Co si o zdražování dálničních známek myslíte vy? Napište nám svůj názor do diskuze.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-1
Ano
Ne

Diskuze

24. 12. 2011 | 15:07 | Pavel

Když se dívám na výsledky ankety tak lapidární a pragmatické hodnocení p. Kurdy je silně v pozadí a pana Okamuru se svým emociálním projevem máme v popředí. Při tom věta o kamionech na železnici (jistě hodně hlasů) je zbožné...více

24. 12. 2011 | 11:56 | mario

Hodně. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/158019-soud-poslal-manazery-a-pravnika-rsd-do-vazby/ více

24. 12. 2011 | 8:18 | F.

Kolik ? více

23. 12. 2011 | 12:47 | mario

NAše silnice jsou skutečně v dezolátním stavu. To, že člověk jezdí třeba po D1 a ještě si má připlácet, je ostuda. Hlavně v kontextu s tím, kolik peněz ŘSD prošustruje na cinknutejch zakázkách! více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Vkladový list, PX 50, Prémiový obchod, mobilní operátoři, transformované fondy, příspěvek zaměstnavatele, odstoupení od smlouvy, tarify, ivan padělek, Renegade North, Michael Vích, KŽP, CBOE, finanční škody, evropské centrum pro mezinárodní politickou ekonomii, podání přehledu, zmeškání odjezdu, nápady

2L74312, 4AR0926, 4AR0926, 4AR0926, 2SV0034

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK