Osoba blízká, vzdálená? Za auto má vždy odpovídat jeho provozovatel! Co si o tom myslíte?

Osoba blízká, vzdálená? Za auto má vždy odpovídat jeho provozovatel! Co si o tom myslíte?
Výmluvám na osobu blízkou prý definitivně odzvoní. Postarat se o to má novela zákona o silničním provozu. Opravdu ale ovlivní chování českých řidičů, nebo si chytráci zase rychle najdou nový trik, jak zákon obelstít? Některé fígle známe už teď.

Policejní sbírka fotografií automobilů zachycených při dopravním přestupku utěšeně roste. Vzhledem k okolnostem vzniku fotky jistě nepostrádají jistou dynamiku a dramatický náboj. Těšme se, že z nich policisté někdy udělají pěknou výstavu. K ničemu jinému jim totiž nejsou.

Drtivá většina řidičů, které policie „nedopadne“ hned na místě, se podle statistik odvolá na právo nevypovídat proti vlastní osobě nebo osobě blízké. Poslanci nyní hrdě hlásí, že podobným výmluvám bude konec. Za své vozidlo má podle novely zákona o silničním provozu vždy odpovídat provozovatel. Nic se ovšem nejí tak horké, jak se upeče – novela měla platit od příštího roku, kvůli přijetí evropské směrnice o řidičských průkazech se však změna odkládá až na leden roku 2013.

Kdo je osoba blízká

§ 125 trestního zákoníku:

Osobou blízkou se rozumí příbuzný v pokolení přímém, osvojitel, osvojenec, sourozenec, manžel a partner; jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném se pokládají za osoby sobě navzájem blízké jen tehdy, kdyby újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní.

Kdo je provozovatel vozidla

§ 2 zákona o silničním provozu:

Provozovatel vozidla je vlastník vozidla nebo jiná fyzická nebo právnická osoba zmocněná vlastníkem k provozování vlastním jménem.

A především není vůbec jisté, že potom bude mít plánovaný dopad. Až si policisté pozvou provozovatele vozidla k vysvětlení přestupku, ve kterém jeho auto hrálo hlavní roli, může použít hned několik triků.

Nové výmluvy na obzoru – složitější...

Prvním z nich je uvést jako řidiče osobu „vzdálenou“. Provozovatel vozidla policistům například vysvětlí, že jeho automobil v době spáchání přestupku řídil kamarád John Collins z Jihoafrické republiky, který naposledy bydlel v Johannesburgu na adrese North Street 127. Stačí se podívat, jak funguje komunikace s jihoafrickými úřady při jednání o vydání Radovana Krejčíře. Myslíte si, že se podaří zajistit výpověď údajného Johna Collinse kvůli tomu, že jel moc rychle řekněme na Pražském okruhu? Je dost pravděpodobné, že se přestupek nevyřeší do jednoho roku od spáchání, takže bude promlčený. A kvůli zdlouhavé komunikaci s úřady vzdálených zemí by se taky vymáhání pokuty mohlo také pěkně prodražit.

Minulý týden jsme se vás ptali, jak se díváte na protesty proti kapitalismu (nebo jeho současné podobě), proti hamižným bankéřům a sociálním nespravedlnostem, které se z Wall Street rozšířily do desítek zemí světa.

Financuje vzpouru proti kapitalismu americký miliardář?

Knížku za obzvláštní přínos názor do debaty tentokrát nikomu posílat nebudeme, mezi příspěvky se zkrátka nedal najít žádný jasný favorit.

Druhý trik je pak vytvoření řetězce známých, kteří se budou odkazovat na další známé. Provozovatel vozu Petr Novák tak policii řekne, že auto v době spáchání přestupku řídil jeho kolega Jan Novotný, ten bude předvolán k „podání vysvětlení“, kde uvede, že automobil měl sice vypůjčený, avšak v inkriminované době ho neřídil on, ale Martin Svoboda. Ten se z první návštěvy na policii omluví pro nemoc, podruhé bude tvrdit, že vozidlo půjčil Marii Koudelkové. A takto stále dokola, než bude přestupek promlčený.

... i pro každého

Tyhle finty mohou být organizačně i jinak náročné. Je tedy možné, že značná část, těch, kteří se nyní vymlouvají na osobu blízkou (což je naopak velice snadné), by se k nim neodhodlala. Jenže třetí trik je naprosto jednoduchý a přístupný všem – totiž výmluva na osobu blízkou. Tentokrát ne v podání provozovatele vozidla, ale prvního člověka, na kterého odkáže. V předešlém případu by tak stačilo, kdyby Novák řekl, že auto měl půjčené Novotný – který odkáže na ústavní právo nevypovídat proti osobě blízké. A jsme zase tam, kde jsme byli před slavnou novelou.

Anketa

Odvolávali byste se na osobu blízkou – i kdyby přestupek byl opravdu váš?

Když provozovatel vozu nebude zkoušet žádné ze zmíněných kouzel a bude jen tvrdit, že auto měl půjčené někdo jiný, nehrozí mu odebrání bodů, ale jen desetitisícová pokuta. To jistě není hrozba, která by některé silniční piráty s nadupanými bouráky za miliony přiměla k dodržování pravidel silničního provozu.

Zástupci ministerstva dopravy ovšem mají za to, že pokud by se náhodou současná novela zákona neujala a nebyla dostatečně účinná, není nic snazšího než zákon zase novelizovat. Jestliže jsou ale už nyní v zákoně patrné mezery, proč se nenapraví hned? Ne snad proto, že neustálá novelizace novel je podstatou práce mnoha poslanců a jejich úředníků?

Jak sesednout z kolotoče?

Nabízejí se dvě možná řešení: 

Presumpce viny

-25
+
-

Presumpce viny: provozovatel bude plně odpovídat za přestupky spáchané v jeho voze, bude platit pokuty a přicházet o body. Odvolávat se na jiné osoby nebude mít smysl, bude na provozovateli, aby případně prokázal – například firemní knihou jízd nebo doznáním druhé osoby – že on za volantem neseděl.

Víc policie v terénu

+66
+
-

Návrat policistů na silnice, chytání viníků při činu: radary a elektronická zařízení nás stály nemálo peněz. Jenže sebepěkněji zaostřený portrét espézetky z radaru nemá valný smysl, pokud není vyfotografovaný a jasně rozeznatelný i řidič. Naproti tomu je prokazatelně dost těžké vymlouvat se, že řídila blízká osoba, když se právě osobně nalézáte za volantem.

Co si o tom myslíte vy? Měl by provozovatel odpovídat za svůj vůz „absolutně“? Nebo si tak jen úřady ulehčují práci, totiž hledání pravého viníka a dokazování?

Napište nám, co si o tom myslíte, a přečtěte si názory ostatních. Autor nejzajímavějšího diskusního příspěvku zveřejněného do 15 hodin v pondělí 31. října získá knihu Krotitelé dluhů, kterou připravil kolektiv autorů pod vedením Lenky Králové. Pokud chcete o svazek s podtitulem Průvodce vaším rodinným rozpočtem soutěžit, zanechte u příspěvku i kontakt, abychom měli šanci dozvědět se, kam výhru poslat.

Výsledky vyhlásíme za týden u dalšího článku z rubriky Co si o tom myslíte?

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 25 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

16. 3. 2013 12:07 | Petr Mašek

...trik je naprosto jednoduchý a přístupný všem – totiž výmluva na osobu blízkou. Tentokrát ne v podání provozovatele vozidla, ale prvního člověka, na kterého odkáže. V předešlém případu by tak stačilo, kdyby Novák řekl, že auto měl půjčené Novotný – který odkáže na ústavní právo nevypovídat proti osobě blízké. A jsme zase tam, kde jsme byli před slavnou novelou.
...Jestli se nemílým, je toto varianta i po zavedení holandského modelu ???
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 12. 2012 12:35 | řidič

Dobrý den, na školení řidičů nám bylo řečeno, že v Německu se můžete po prvním přestupku odvolat na osobu blízkou. Potom je řidiči nařízeno vést knihu jízd, a v případě dalších nejasností ji předložit kontrolnímu orgánu. Nejsem si jistý jestli je to hned po prvním odvolání na osobu blízkou, nebo až druhém.
Je to ale asi jediné řešení jak se dá obejít ústavní právo na ochranu osoby blízké.
Tu naší novelu považuji za proti-ústavní.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 12. 2012 12:35 | řidič

Dobrý den, na školení řidičů nám bylo řečeno, že v Německu se můžete po prvním přestupku odvolat na osobu blízkou. Potom je řidiči nařízeno vést knihu jízd, a v případě dalších nejasností ji předložit kontrolnímu orgánu. Nejsem si jistý jestli je to hned po prvním odvolání na osobu blízkou, nebo až druhém.
Je to ale asi jediné řešení jak se dá obejít ústavní právo na ochranu osoby blízké.
Tu naší novelu považuji za proti-ústavní.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 12. 2012 12:34 | řidič

Dobrý den, na školení řidičů nám bylo řečeno, že v Německu se můžete po prvním přestupku odvolat na osobu blízkou. Potom je řidiči nařízeno vést knihu jízd, a v případě dalších nejasností ji předložit kontrolnímu orgánu. Nejsem si jistý jestli je to hned po prvním odvolání na osobu blízkou, nebo až druhém.
Je to ale asi jediné řešení jak se dá obejít ústavní právo na ochranu osoby blízké.
Tu naší novelu považuji za proti-ústavní.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 11. 2011 23:28 | David

Zajímalo by mě, jak se to řeší v zahraničí (SK,Něm,Rak,Pol,Fra...) Kdyby mi někdo prosím mohl odpovědět, byl bych moc rád. Je jasné, že u nás je spousta věcí složitějších, jelikož jsme prostě vychcaní, ale nutí nás k tomu stát.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2011 21:36 | Jakub

"Nová výmluva pro každého" je právní nesmysl. Rozhodně nestačí odkázat na někoho jiného, kdo potom "odkáže na osobu blízkou". Provozovatel by v takovém případě dostal úplně stejnou pokutu, jako kdyby "odkázal na osobu blízkou" přímo on.

Viz novela:

(4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností správní delikt podle odstavce 1 projedná, pouze pokud učinil nezbytné kroky ke zjištění pachatele přestupku a
a) nezahájil řízení o přestupku a věc odložil, protože nezjistil skutečnosti odůvodňující zahájení řízení proti určité osobě, nebo
b) řízení o přestupku zastavil, protože obviněnému z přestupku nebylo spáchání skutku prokázáno.

A ještě jedna věc: médii oblíbená fráze "zneužívání osoby blízké" není nic jiného než ústavní právo nevypovídat. A není třeba to svádět na osobu blízkou, ústava zaručuje možnost nevypovídat především PROTI SOBĚ. Jinými slovy, dobrovolně se neudávat. Toto právo má zaručeno ústavou každý. Dokonce i vrah může nevypovídat. Ale u dopravních přestupků je to zřejmě odporné zneužívání. A jelikož to říkají média, tak je to pravda!
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 10. 2011 11:28 | Veronika

Moji osobu blizkou srazil chlapik na prechodu, je skoro rok nemocna malem umrela, dostal 11 mesicu odebrany ridicak a nic jineho. Takze me fakt SERE kdyz prekrocim rychlost kolik penez a casu stim clovek stravi vic nez nekdo kdo malem zabije. Neco je spatne. Zodpovedny MUSI byt kazdy sam za SEBE!!! vsude za vsech okolnosti!!!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2011 23:49 | Pavel

Ćlánek i diskuse jsou poněkud mimo mísu. Smyslem represe společnosti je ochrana před jedinci, kteří ( v dopravě) ohrozí nebo poškodí jiného občana nebo majetek. Pokud ovšem policie zcela rezignovala na vyšetřování a postih občanů, kteří prokazatelně způsobili škodu do výše stotisíc kč je velmi podivné úsilí postihovat občany, kteří se sice dopustili technického přestupku, ale nikoho neohrozili ani nezpůsobili žádnou škodu. Ta vehemence jde nad rámec listiny práv a svobod už proto, že nevypovídat proti sobě a své rodině je právo každého vraha, ale ne člověka, který jel třeba 62 ve městě (zbožné přání Humla naštěstí nevyslyšeno). Absurdnost je pak uložit postih držiteli věci bez evidentní snahy mu prokázat vinu. Právní vědomí občanů je pak natolik nízké, že celé této zlovůli ještě tleskají.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2011 22:08 | jihra

Jasně, za auto by měl být plně odpovědný provozovatel, takže on ať platí pokuty, ať mu berou body atd. Nemá to auto půjčovat blbcům, kteří s ním dělají na cestách binec a když něco vyvedou tak to ještě zapřou. A byl by klid.
-12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 10. 2011 19:07 | Marek

To je naprosto scestny argument. Pokud nekdo spacha zlocin ci prestupek, kde o neco skutecne jde, muze jej policie bez problemu usvedcit a soud odsoudit i presto, ze obzalovany odmitne vypovidat. Cely 'problem s osobou blizkou', jak ji policie a Huml nazyvaji, vznikl jen a pouze z toho duvodu, ze policie neni schopna ci ochotna delat svoji praci poradne a skutecne dokazat, kdo prestupek spachal a ze skutecne ke prestupku doslo. To ze nekdo jede ve meste 10 metru pred ceduli oznacujici konec obce 60 km/h neni prestupek, stava se jim pouze tehdy, ze a/ je na miste povolena 50 km/h b/ touto jizdou ridic skutecne nekoho ohrozil/omezil ci neco podobneho. Pokud siroko daleko nikdo neni a nic se nestalo, odmitat vypovidat a nechavat policii dolozit skutecnost, ze doslo k prestupku (formalni poruseni pravidel byva obvykle jasne, materialni znak prestupku ovsem naplnen nebyva) je jediny zpusob chovani, ktery je podle meho nazoru ve slusne a pravni spolecnosti akceptovatelny.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 17:21 | Lagarto

johane, já s vámi v principu souhlasím. U zde diskutovaných věci jde ale o následky tzv. likvidační. Ochotně se přihlásím k odpovědnosti, ale trest musí být přiměřený. V reálném provozu prostě chybu uděláte, ale proč máte přijít o papíry, což je pro hodně lidí existenční záležitost? Jde o míru a závažnost přečinu a míru a výši trestu. Některé situace jsou zde trestány bezprecedentně a vícenásobně (pokuta, body, spoluúčast,...). Ať mi nikdo neříká, že neudělal při řízení chybu s možným dopadem na dopravní nehodu. Jediný rozdíl je ten, zda ten druhý stačil reagovat a zabránil nehodě, či ne. Normálnímu člověku stačí pokuta, či stačí výstraha ve formě nehody, či "skoronehody". Skutečným pirátům je to stejně jedno - mají na pokutu a body si taky finančně vyřeší. Bohužel.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 16:21 | johan

Já s nikým nepolemizuji, že to není v ústavě. Jde mi jen o to, když už někdo spáchá přestupek nebo zločin, tak za něj má nést zodpovědnost. Člověk může těžko myslet pozitivně, když vidí, jak se v téhle republice stále všechno obchází a hledají se kličky, než že by lidé přiznali svoji vinu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 16:14 | Lagarto

Samozřejmě, že můžete. Nicméně za parkování nehrozí bodový postih, takže zde jde "jen" o peníze. A právě tyto případy bude by řešila novela, kdy je provozovatel zodpovědný za vozidlo = zaplatí a pak ať si vybere peníze od "osoby blízké"....
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 16:06

Ano, můžete. Když se chcete stát lhářem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 10. 2011 15:51 | Martin

mám dotaz na osobu blízkou - pokud někdo z mé rodiny zaparkuje ve měste na zákazu zastavení a na autě následně při převzetí budu mít botičku, můžu se na osobu blízkou policii vyymluvit? Děkuju za odpověď
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 25 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Spolujízda je dvakrát rychlejší a levnější než vlaky. Málokdo o ní ale ví

14. 10. 2011 | Michal Kašpárek | 9 komentářů

Spolujízda je dvakrát rychlejší a levnější než vlaky. Málokdo o ní ale ví

Jak z auta udělat jeden z nejlevnějších a k přírodě nejšetrnějších dopravních prostředků? Nacpat ho spolujezdci. Na českém internetu s tím pomáhá hned několik služeb.

Mají platit řidiči drahých aut větší pokuty?

24. 3. 2011 | redakce Peníze.CZ | 27 komentářů

Mají platit řidiči drahých aut větší pokuty?

Tvořivost českých politiků nezná mezí – stačí se podívat na podobu některých chystaných reforem. Do historie se zřejmě chce zapsat i ministr dopravy Vít Bárta. Oprášil totiž svůj nápad,... celý článek

Partners Financial Services