Prázdný kufr, plný teřich: měli by se na letištích s kufry vážit i cestující?

Prázdný kufr, plný teřich: měli by se na letištích s kufry vážit i cestující?
Létáte? Souhlasili byste se zavedením váhového limitu, do kterého by se počítala nejen hmotnost bagáže, ale zároveň i jejího majitele? A kolik by se mělo za jeho překročení platit?

Letiště Praha-Ruzyně. Sedm hodin ráno. Stojím ve frontě na odbavení a otráveně sleduji skupinku anorektických ruských modelek, jejichž zavazadla se po víkendové nákupní divočině ne a ne vejít do váhového limitu. Platit 100 eur za kila navíc se jim očividně nechce. Pán za přepážkou je ale neoblomný a trvá na svém. Děvušky nakonec s křivými úsměvy vytahují bankovky

Zatímco postupuji ve frontě a za zády mi pomalu doznívají peprné ruské nadávky, přichází na řadu pán, kterého jsem předtím zahlédl v mekáči, kterak se futruje Big Macem s hranolky a vše zalévá pořádným jahodovým šejkem. Podle jeho vzhledu není těžké odhadnout, že tímhle způsobem snídá už pěknou řádku let. Tipoval bych mu poctivý metrák a určitě ještě pár kilíček navíc. Odbavení ale proběhne bez nejmenších problémů. Pán cestuje nalehko, jen s příručním zavazadlem, brašnou na počítač a napěchovaným papírovým pytlíkem se žlutým emkem na červeném pozadí. Za pár okamžiků je vše hotové a bedna kytu se spokojeně valí k pasové kontrole. Když přicházím na řadu já, myslím na jediné: hlavně abych nechytil místo vedle něho…

Živá váha taky váha

Minulý čtvrtek jsme se ptali, zda byste souhlasili se zdaněním prostituce. Knížkou jsme se tentokrát rozhodli ocenit výborný příspěvek, který výrazně převyšoval ostatní a který návrh Věcí veřejných prakticky rozcupoval na kousky. Knihu od nás získává Vladimíra Lokšová za komentář publikovaný ve čtvrtek 4. srpna v 11.06. Výherkyni gratulujeme.

Také vám přijde tahle férovost, tak trochu neférová? Proč by si měli lidé, kteří svá kila navíc nosí raději v kufrech než tukových polštářích, připlácet, zatímco jejich oblřímí spolucestující žádné penále nečeká? Notabene: zavazadlům stísněný prostor možná nevadí, ale tlouštíci přímo omezují komfort svých spolucestujících...

Co takhle celý systém reformovat? Navrhoval bych leteckým společnostem třeba následující řešení: před každou přepážkou pro odbavení pasažérů by mohla být nainstalována speciální „vážicí plošina“, v principu velmi podobná té, kterou používají policisté při odhalování přetížených kamionů na silnicích (teď trochu přeháním, nejde mi ale o nosnost, nýbrž o provedení). Každý cestující by na ni vstoupil i se všemi svými zavazadly a teprve celková hmotnost nákladu by rozhodla o tom, zda se bude vytahovat peněženka, nebo ne. Pokud by byl náklad mužského pohlaví a vážil by se zavazadly víc než 125 kilo, platilo by se. Pokud by na váze stále žena, stačilo by kilogramů 110. (Pokud by do hry vstoupila genderová rovnost podle Evropská unie, nejspíše by to dopadlo smutným sjednocením váhy na 117,5 kilogramech).

Jak jsem k takovým číslům došel? Zaokrouhlil jsem průměrnou hmotnost Čechů a Češek, přidal jsem desetikilovou rezervu a dalších třicet kilo na zavazadla. Příplatek by pak mohl být třeba 100 eur za každých deset kilo navíc. Pokud by šlo o obezitu jako důsledek choroby, stačilo by potvrzení od lékaře.

Tahle myšlenka má samozřejmě i svá proti, ale podle průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Ryanair, souhlasí s nějakou formou příplatku pro obézní plná třetina (pravděpodobně ta štíhlejší) cestujících. „Pokud poplatky zavedeme, třeba to podnítí i některé naše velmi velké zákazníky, aby zhubli,“ okomentoval výsledky mluvčí Ryanairu Stephen McNamara. Váhy pro cestující jsou zatím na letištích výjimkou. Používají se jen u slabších nízkokapacitních letadel, kde záleží na každém kilu. Možná se to však brzy změní…

Co si myslíte vy? Souhlasili byste se tím, aby se sčítala hmotnost cestujících, jejich tuku a kufrů dohromady? Od kolika kil by se mělo platit, kolik byste za překročení účtovali? Nebo byste raději zvolili nějaký jiný způsob zpoplatnění?

Příplatek za tuk?

+192
+
-

Napište nám, co si o tom myslíte, a přečtěte si názory ostatních. Autor nejzajímavějšího diskusního příspěvku zveřejněného do 15 hodin v pondělí 15. srpna získá knihu Krotitelé dluhů, kterou připravil kolektiv autorů pod vedením Lenky Králové. Pokud chcete o svazek s podtitulem Průvodce vaším rodinným rozpočtem soutěžit, zanechte u příspěvku i kontakt, abychom měli šanci dozvědět se, kam výhru poslat.

Výsledky soutěže vyhlásíme za týden u dalšího článku z rubriky Co si o tom myslíte?

Chcete sedět na dvou židlích? Taste šrajtofli!

A jaká je situace ve světě? O sčítání hmotnosti zavazadel a jejich majitelů se zatím jen uvažuje. Jiné formy zpoplatnění už ale fungují v praxi. Průkopníkem v oboru jsou (nikoliv překvapivě) letecké společnosti z mekky obezity, Spojených států. Pokud jste obézní a chcete letět například se společností United Airlines z Chicaga, platí pro vás jasná pravidla:

  • Pokud se nevejdete do své sedačky v zaplacené třídě nebo
  • pokud si nemůžete zapnout bezpečnostní pás, přestože jste použili jeho prodlužovačku,
  • nebo si nemůžete sklopit loketní opěrku, když sedíte,

musíte si povinně zaplatit příplatek za další sedadlo. Stejně pochodíte u Delta Airlines, US Airways či United Airlines. Continental Airlines dokonce účtují za další sedadlo plnou cenu. Jestliže žádné volné sedadlo není, máte smůlu.

Kevin Smith

Kevin Smith; foto Fox News

Na podobné pravidlo doplatil při letu s jinou americkou aerolinkou Southwestern Airlines třeba americký režisér Kevin Smith, který si na poslední chvíli změnil let, a protože nebyla volná dvě místa, zkusil, jestli mu to projde. Neprošlo. Do letadla se sice dostal, jenže jakmile letušky zjistily, že se zkrátka nevecpe, byl zase rychle „odejit“. Jiní dopravci zase plánují pracovat s indexem tělesné hmotnosti (více v boxu dole). Platit by podle návrhu musel každý, který má 40 bodů nad ideální hranicí.

České aerolinie se podobnou taxu zatím rozhodně zavést nechystají. „V souvislosti s přepravou cestujících s nadváhou, neexistují v Českých aeroliniích žádné váhové, rozměrové ani objemové limity. Společnost o zavedení poplatků za přepravu cestujících s nadváhou neuvažuje,“ říká Dan Šábík z odboru komunikace firmy. Letecká společnost spoléhá na zdravý úsudek svých zákazníků. Podle zkušeností z běžného života – například cest vlakem, autobusem či tramvají by měl cestující být schopen sám zvážit, jestli se do sedačky v letadle vejde. A kdo se nevejde, ať si za běžnou cenu koupí sedadlo navíc nebo si připlatí za první třídu, kde jsou sedadla na rozměrnější zadnice již připravená a zvyklá.

Když cestují letadlem zápasníci sumo, několik sedaček se z letadla dokonce dočasně vymontuje. Můžete si to zkusit sami: žijte pět let jen o cole, hranolcích a hamburgeru a až budete mít aspoň dva metráky padesát, vydejte se na cesty. Za vymontování sedaček budete samozřejmě muset řádně připlatit. Jenže to je opravdu férová férovost. A ne když já sedím na polovičce svého sedadla a na druhou půlku přetéká můj soused. A oba platíme stejně!

Domácí sádlo: kolik váží Češi

Průměrná hmotnost českých mužů je 83,6 kilogramu, české ženy váží průměrně 69,2. Jen pro srovnání: v roce 2002 vážili muži 82,1 kilogramu, ženy 68,4. Postupně tedy tyjeme… Mezi oběma měřeními pak logicky stoupla i průměrná hodnota indexu tělesné hmotnosti – u mužů z 26 na 26,5, u žen z 25,2 na 25,4. Nejvyšší průměrná hmotnost u mužů je od 45 do 54 let, u žen od 55 do 74 let. Podrobnější informace najdete v dokumentu Evropské výběrové šetření o zdravotním stavu.

Zdroj: Evropské výběrové šetření o zdravotním stavu

Evropské výběrové šetření o zdravotním stavu

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 17 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

13. 1. 2012 21:28 | drahomír

Proč tak složitě. Před zakoupením letenky si cestující sedne, pokud se vejde, do normované sedačky, která ho současně zváží. Pokud se nevejde, tak automaticky příplatek za 2. sedadlo. A cena letenky? No tzv. "tunokilometr". Prostě od kyla a kilometru.A takové letenky ani nemusí vydávat personál. Na to stačí kabinka se sedačkou,
jako u foťáka :-).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 8. 2011 1:08 | Krutoprďák

Dnešní iDnes: "Lékaři řeší problém, nemají nástroje na extrémně tlusté Čechy". Takže já budu muset zaplatit vyšší zdravotní pojištění, aby nemocnice měly za co nakoupit extradlouhý skalpely na tlusťochy?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2011 21:44 | jezevec

kupodivu nikoliv, nákup dvojsedadla nejen nezakládá právo na dvojitou váhu zavazadla, ale dokonce je v přepravních podmínkách výslovně uvedeno, že tomu tak není.
navíc poněkud absurdně platíte i druhé přistávací poplatky což jest daň z hlavy.
další zvláštností je, že některé společnosti vám rády prodají dvojsedadlo, ale zároveň si vyhrazují právo vám dvoják zrušit, a již zaplacené sedadlo prodat někomu jinému. peníze vám paxamozřejmě vrátí, ale pokud se do zitsu opravdu nevejdete, může vzniknout nepříjemná situace.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2011 17:43 | Martin Vlnas

Opět moc díky za vyčerpávající odpověď. Až se příště rozsvítí kontrolka "připoutejte se" a letadlem si to bude na záď štrádovat bedna kytu (či více beden), raději se opravdu rychle připoutám :)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2011 16:12 | Lagarto

čtyřčlenná rodina (4x100 kg) v letadle 20 metrů dlouhém se posunem ze středu letadla (působí 400 kg na těžišti do zadní části, tj. 10 metrů od těžiště působí na letadlo pákou s efektem 10x větším = 4000 kg, tedy 4 tuny. Zatímco 400 kg na těžišti nikdo nepozná, 4 tuny na konci letadla je váha průměrného cargo kontejneru a může vyžadovat korekci letu. V praxi ale v kritických momentech sedíte (start, přistání, turbulence) a v letové hladině při klidném letu autopilot toto koriguje stejně jako poryv větru či změnu tlaku. Jde o teoretické úvahy, ale "weight and balance" kalkulace je regulérní disciplína a provozní SW každé aerolinky a handlingové společnosti toto kalkuluje. Jinak dnešní letadla mají motory tzv. před křídly, ta jsou šikmo dozadu a docilují tak umístění těžiště skoro doprostřed prostoru trupu. (dříve, třeba B727 nebo Tu134/154 měly motory vzadu a bylo docela časté, že se při špatné nakládce na letišti posadilo letadlo na "zadek".
Při dnešním check-inu již není možné rozsazovat, protože většina check-in probíhá přes net, nebo v samoobslužném kiosku. V praxi ale check-in SW počítá rozložení váhy a v krajním případě systém uzavře některá sedadla v nabídce. Počítá se s 80 kg/normo-osoba a to v průměru vyjde. Nevylučuji, že některé firmy mají dokonce jiné normo-osobní parametry pro muže a ženy. A s uložením kufrů se čeká až na check-in posledního cestujícího, pak systém řekne, zda všechna zavazadla dopředu, dozadu, či napůl. Toto všechno ale v 99,9% je jen o ekonomice provozu, ne o bezpečnosti. Všude jsou rezervy. Kritické to může být až pakliže se chyb nashromáždí vícero v jednu chvíli :-)
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2011 15:45 | Martin Vlnas

ona se totiž obvykle a pokud je mi známo, neplatí plná cena... proto jsem se ptal.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2011 15:44 | Martin Vlnas

To jo, ale když si zase srovnáte cenu jízdenky vlakem z Prahy třeba do Berlína a cenu lowcostové letenky, mnohdy se nestačíte divit, o kolik je letenka levnější...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2011 15:42 | Martin Vlnas

Lagarto, díky za skvělý příspěvek, který diskusi posouvá zase o úroveň výš. Mohu jednu otázku, děje se tedy standardně to, že lidé na check-inu rozsazují (ty opravdu) tlusté lidi od sebe, aby korigovali váhové rozložení? Když si představím "pořádnou" čtyřčlennou rodinu, která si sedne dozadu doleva, a pak se společně vydá na toaletu dopředu doprava, mohlo by to skončit katastrofou :) Anebo raději bez smajlíka???
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2011 15:39 | Nox

Sice jste se tazal jineho, ale nevidim problem, proc by ten kdo si zaplati 2 letenky nemohl mit i dvojnasobnou vahu zavazadel. Klidne si i 1 clovek muze koupit 10 letenek a letet sam s 10-ti kuframa ne?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2011 14:39 | HoP

To by byl ideální stav pro aeroliknky. Vedle palivového příplatku bych ještě zavedl příplatek za obezitu, příplatek za nadměrnou výšku, příplatek za tiskoviny na palubě, poplatek za použití WC a ještě spoustu dalších a dalších věcí. Vždy se najde někdo ochotný, kdo věc správně a korektně vysvětlí. A možná se najde i někdo, kdo podobným nápadům zatleská.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2011 13:25 | krutoprďák

To je klíčová otázka. A proč by někoho mělo zajímat, jestli někdo může za to, jak se narodil. Narodil jste se se srdeční vadou? Proč by vás pojišťovna měla pojišťovat demokraticky za stejných podmínek jako zdravého člověka. Nebo když to přeženu: narodil jste se jako idiot. Máte právo stát se ředitelem státní firmy a brát sto tisíc měsíčně. Jako každý jiný... A tak podobně. Každá firma samozřejmě musí sama uvážit, jestli pravidla, která nastavuje, budou pro její klienty přijatelná – ale v zásadě je nesmysl, aby je vždy a za každou cenu nastavovala pro všechny stejně.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2011 13:16 | Jahoda František

Myslím, že by aerolinky měly člověka s bagáží zvážit před letem a po letu. Platilo by se za každých deset kilo váhy a pak za jakékoliv odchylky ve váze během letu. Když cestující váhu během letu ztratil, bralo letadlo část paliva zbytečně a naopak. Rovněž trpěl letový profil. Cestující vůbec aerolinkám jejich práci dost ztěžují. Nejlepší by bylo létat bez nich.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2011 12:33 | Lagarto

jako letní téma k diskusi je to fajn. Nicméně pro seriozní debatu je třeba dále věc rozpracovat. Například stávající trend snižování váhy zavazadel (lowcost dokonce zavazadla nemá v ceně vůbec) není apriori důsledkem omezení nosnosti letadla, ale náklady na manipulaci, evidenci a pojištění zavazadel. Až čtvrtina letů v Evropě není otevřená pro Cargo a tedy se nedokládají nákladem zboží a letí jen s lidmi. Lowcosts a chartery téměř všechny. Cestovní náklady (hlavně spotřeba paliva) je zde zanedbatelná. 100 lidí a každý +10kg = 1000 kg navíc. To pilot nepozná. Ale pozná to v rozložení váhy a při špatném naložení musí celý let korygovat klapkami ato je spotřeba +5-10%. A to je hodně! Ale kufry se dají jednoduše zvážit a rozložit v belly prostorech a za letu se nehýbou. Takový 200 kg tlouštík cestou na WC způsobí pro pilota nutnost měnit nastavení. Opravdu! Rozíl 200kg uprostřed a na konci letadla je krát délka ramene, tedy princip páky. Taktéž sesazení tlouštíků na jednu stran je pro pilota problém. Vážení cestujících pro potřeby rozložení zatížení letadla je myslím ok, ale platit nadváhu je nefér, jelikož to prostě negeneruje velký rozdíl v nákladech (nepočítám s variantou 2 sedadel). Taktéž váha zavazadel a jejich počet je diskutabilní. Pro handligové společnosti je větší problém manipulovat velká a těžká zavazadla než více menších a lehčích. V neposlední řadě u všech hromadných prostředků je jistá solidarita. Jendou jedu na prázdniny a chci víc kufrů, podruhé jedu na otočku na jednání a stačí mi notebook. Pakliže tento princip popřeme (to se u aerolinek děje), nutně dospějeme k závěru, že maminky v tranvaji v Praze musí platit nadváhu, druhý lístek, extra zavazadlo a ještě třeba zábor prostranství. Viděl bych to tak 150 Kč. extra nad cenu lístku (25 Kč).
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2011 12:31 | Vrtak

Bohužel názor prezentovaný v článku, ačkoliv správný, nemá šanci na úspěch. V dnešní době člověk reprezentující většinu je nucen ustupovat tlaku menšiny, která se ohání demokracií, a je nucen se podvolit, nechat se manipulovat a snášet útlak na všech frontách. Lidé zastávající menšinový názor se vždy více zviditelní a svým povykem přes média a dalšími způsoby si vždy vydupou to, že většina se musí podrobit jejich požadavkům. Demokracie je znásilňována a místo toho, aby platilo, že každý má právo na tolik práv, kolik jich dopřává ostatním, to funguje tak, že každý má tolik práv, kolik si jich vydupe. Většina slušných lidí ale bohužel nedupe a nevymáhá si své práva, a tak o ně postupně přichází. Lidé, co se ozvou a brání své práva, jsou umlčeni, protože i když na jejich straně je většina, tak ta se ze strachu neozve. Možná, že jednou si to ta většina uvědomí, ale pravděpodobně bude už pozdě.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2011 7:54 | Josef Bucman

Protoze jiz 13 let ziji v USA ,letam celkem pravidelne.Pro srovnani v roce 2007 jsem platil 700 dolaru za letenku a povolena byli 2 zavazadla .Dnes jsem za tu samou letenku zaplatil 1350 dolaru a je povoleno jedno zavazadlo.
To ze se Aerolinky neumi postarat o chod sveho podnikani neni muj problem.At je vlastni stat ,kdyz neumi podnikat.Kila navic : Merim 180 cm a vazim 82 kg.Neni to vaha perfektni ,ale obezni nejsem.Muzi jsou ,byli a vzdy budou v prumeru tezsi nez zeny.( ma pritelkyne vazi 45 kg ) Kdo kde a kdy vymyslel jsednoceni vah na 117.5 ? Je to tak individualni ,ze by v tom byl hokej.Co zima a leto ? V lete mam na sobe sortky a triko ,v zime bundu boty ,...Jaky byl rozdil mezi rocnim obdobim ??
V zasade jsem pro celkovou vahu,ale netusim jak by to nekdo zprovoznil.Jinak receno .V prosinci pojedu ja ( 82 KG ) + 23.5 KG povoleny kufr + cca 5kg obleceni. = 110 KG ,takze ano vyhoda pro me.Co ale chlap co meri 2 metry a jeho boty a bunda vazi vic ? Muze on za to jak se narodil ?? Byl by v tom chaos a nakonec by zas nevedeli kolik si rict za poplatky.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 17 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Sex na paragon? Nebo bez? Legalizovat a zdanit prostituci?

4. 8. 2011 | redakce Peníze.CZ | 16 komentářů

Sex na paragon? Nebo bez? Legalizovat a zdanit prostituci?

Viděli jste někdy lochnesku? Těžko. Přesto dost lidí věří, že existuje. Prostitutky vidíme na každém druhém rohu. Zákonodárci se však tváří, že neexistují. Nebo aspoň neuznávají, že... celý článek

Cukr, kráva, limonáda: pokusy o zdražení nezdravých jídel dopadají rozpačitě

29. 7. 2011 | Michal Kašpárek | 2 komentáře

Cukr, kráva, limonáda: pokusy o zdražení nezdravých jídel dopadají rozpačitě

Věci veřejné si všimly pozoruhodné shody: zdraví národa je na tom stejně špatně jako jeho veřejný rozpočet. Chtěly oboje vyřešit hranolkovou daní, návrh ale v červenci padl pod vládní... celý článek

Jaká by byla rozumná cena za pěknou espézetku?

28. 7. 2011 | redakce Peníze.CZ | 7 komentářů

Jaká by byla rozumná cena za pěknou espézetku?

7A7 7777, 4B4 4004, 4H4 1234. Toužíte po zapamatovatelné české espézetce, nechcete uplácet a nemáte vykutálené kamarády? Smůla! Zatímco na Slovensku, v Rakousku, Polsku i Německu si... celý článek

Další veletoče! Znamená zkratka DPH daň pro hlupáky?

21. 7. 2011 | redakce Peníze.CZ | 23 komentářů

Další veletoče! Znamená zkratka DPH daň pro hlupáky?

Ministerstva dramaticky lomí rukama, jak za rok nevyjdou s penězi. Snaha ministra financí Miroslava Kalouska o zvýšení rozpočtových příjmů sjednocením DPH na 19 % ztroskotala na nesouhlasu... celý článek

Řecko: Zastavit půjčování bez záruk? Zastavit Krétu!

7. 7. 2011 | redakce Peníze.CZ | 10 komentářů

Řecko: Zastavit půjčování bez záruk? Zastavit Krétu!

Jestli chce Řecko půjčku, ať se ráčí něčím zaručit. Nemovitostí – a ostrovů – má dost, v hodnotě tak akorát na pokrytí svých dluhů. Zhruba toto zaznělo tento týden konečně oficiálně... celý článek

Partners Financial Services