Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Stát reklamu nepotřebuje. I když to může vypadat cool

Stát reklamu nepotřebuje. I když to může vypadat cool
Uprostřed Vysočiny najdete billboard lákající na „Východní Moravu“. Až pojedete pod D1, položte k němu květiny – tady totiž skončily peníze z vašich daní a umřel zdravý rozum.

Města mezi sebou svádějí stále lítější konkurenční boj o turisty, regiony se rvou o investory, státní univerzity se přetahují o studenty. Pokud ale takhle při pátku čekáte dobrou zprávu o tom, jak se díky tomuto soupeření zkvalitňují státní služby, mám pro vás jobovku. Spousta peněz totiž v tomhle litém boji končí v pomyslných kamnech. A ty peníze jsou vaše!

Jak by to bylo krásné, kdyby starostové soupeřili v tom, jak jsou jejich podřízení vstřícní k občanům. Kolik cizích jazyků umí průměrný strážník. Nebo jak vypadají silnice.

Česká realita? „Musíme si zaplatit bilbórd, ať jsme světoví. Vedlejší Lhota už jeden má. A taky si objednat slogan. Takovej, aby si lidi zvykli na ten smrad močůvky. Třeba: Přivoňte k přírodě.“

Žít Brno, utrácet těžký love

Přesně tak to vypadá třeba u nás v Brně. Pokud z něj nejste, přečtěte si rozhovor s Marií Zezůlkovou z Kanceláře strategie města Brna, který vyšel v místních novinách. Pokud z Brna jste, tak to nedělejte, protože se vám začne chtít plakat. Nebo emigrovat do Vyškova.

Paní Zezůlková „vytváří novou oficiální identitu města“ a činnost vykazuje třeba tak, že utratila 600 tisíc korun za slogan „Žít Brno“. Že je to za nesmyslné, prázdné a tupé sousloví moc peněz? Kulový tomu rozumíte, vážení! „Jde o to, aby Brno bylo stejně srozumitelnou značkou jako třeba IBM, Toyota nebo Coca-Cola.“ A navíc slogan Little Big City „nám už vzala Bratislava“.

Popojedeme šalinou jen o dvě zastávky dál, k Masarykově univerzitě. Ta si zase zaplatila kampaň Studuj na MUNI s obdobně prázdným sloganem: „Důvod? Masarykova univerzita.“ Inu, video Univerzita Palackého se představuje vyžadovalo odpověď. Člověku je pak až líto Karlovky, která se může pochlubit leda něčím tak ubohým, jako je 663letá historie.

A když jsem minulý víkend odvrátil na D1 zrak z vozovky v domnění, že si na sekundu užiju výhled na Vysočinu, uzřel jsem namísto rozkvétajících vršků jen obří billboard s prostým sdělením: VÝCHODNÍ MORAVA. Nejspíš z toho sice nepochopíte, které místo se tím myslí, protože ve školách se učí jen o Moravě jižní a severní. Ani vám úplně nedojde, co a proč byste tam měli dělat. Nicméně tamní Centrála cestovního ruchu si už vysloužila „cenu Destinační management ČR“ (sic). Blahopřejeme.

Ukaž, kolik máš v kapse, Bratislavo

Smutný fór tohoto marketingu spočívá v tom, že jednotlivé státní instituce – města, regiony, školy – soupeří o stejnou kapsu. O dvacet tisíc, které má na dovolenou naspořené středostavovská rodina. O dvacet milionů, které má podnikatel na rozjezd nové továrny. O pět let studia, o něž si chce maturant protáhnout mladí, a o státní dotace s tím spojené.

Brno tedy soupeří s Bratislavou. Ta si proradně „vzala“ slogan Malé velké město. „Mámo, v malém velkém městě se nám bude ale nádherně trávit dovolená!“ prohlásí v představách lidí z magistrátu otec rodiny a strhne volant směrem ku Slovensku. Co udělá Brno? Utratí 600 tisíc za slogan a dalších pár milionů za kampaň. „No ale podívej. Vykašleme se na Bratislavu, pojedeme raději žít Brno!“ hýkne rozjařený tatík před billboardem a obrátí se na dvojité plné čáře. Co udělá Bratislava? Vrazí milion eur do televizní reklamy. Brno si ovšem nenechá své turisty vzít, ať to stojí, co to stojí. Objedná si virální kampaň a ze splachovadel budou lidem v okolí pěti set kilometrů vylézat malí krokodýlci neboli brněnští draci, aby všichni poznali, jaký bájo je žít Brno...

Je to ale, jako kdyby v té Toyotě či Coca-Cole vyhazovali za reklamy tohoto znění: „Nekupujte Toyotu Yaris. Kupte si Toyotu Aygo!“ nebo „Chraň vás ruka páně koupit si normální Colu. Pijte Colu light!“

Příjmy státu, respektive celého středoevropského regionu, v konečném součtu totiž zůstávají stejné. Dokonce skoro stejné, jako kdyby incomingové agentury neinzerovaly vůbec – troufám si tvrdit, že lidi by si své dva tři týdny dovolené „někde poblíž“ dopřáli tak jak tak. Náklady na jejich přilákání takhle ale strmě rostou – bez toho, že by se incomingové agentury chlubily měřitelnými úspěchy.

A o co víc za reklamu v regionu Brno, Bratislava nebo jakékoliv jiné město utratí, o to méně v něm můžou místní turisté nechat – protože jsou to právě jejich daně, ze kterých se kampaně platí.

Některým ani billboard nepomůže

Tohle je jeden z bůčků, na který by se mohla liposukční vláda zaměřit – a nechat parlament odmávat zákaz venkovní reklamy státních incomingových agentur. Ideálně i stropy výdajů na jejich ostatní inzerci. Především tu „brandingovou“, ze které se dozvíte jen to, že kdosi žije Brno a kdesi leží Východní Morava.

Anketa

Regiony, města, státní univerzity a tak dále by měly...

V dokonalém světě by se pak podařilo podobný princip prosadit i v Bruselu. Pokud evropské státy společně postupují proti daňovým rájům, které je připravují o peníze (ale aspoň je šetří lidem a firmám), mohly by se zaměřit i na marketingovou válku svých institucí. V té se spalují prachy nejenom z veřejných rozpočtů, ale zprostředkovaně i z kapes každého, kdo odvádí daně

Jak rád bych v tom dokonalém světě žil! Města, regiony a univerzity by najednou musely finance a úsilí investovat do toho, aby turistům, investorům a studentům nabízely co nejlepší služby. Já vím, že je to pro státní zaměstnance pruda: musí se usmívat, umět cizí jazyky a hlídat, jestli hlavní třída nevypadá jako tankodrom. V případě univerzity to zase znamená zaplatit namísto reklamky dobré učitele a dokázat, že absolventi nekončí za pokladnou v supermarketu.

Jenomže, jak vědí v soukromém sektoru: když někde nezvládnou tyhle základy, sebevětší billboard jim nepomůže.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+27
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 5. 2011 22:05, marcela

Ale ani tato města nemají své peníze,pořád to jsou peníze z daní a poplatků jejich občanů a ti by jistě radši chodili po opravených chodnících, jezdili po nových cyklostezkách, platili méně za odpady.

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Matěj 04. 04. 2011 09:06)

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

15. 12. 2013 | 22:03

... a každé z těchto měst má tiskárnu, kde si ty peníze tiskne ... více

28. 5. 2011 | 22:05 | marcela

Ale ani tato města nemají své peníze,pořád to jsou peníze z daní a poplatků jejich občanů a ti by jistě radši chodili po opravených chodnících, jezdili po nových cyklostezkách, platili méně za odpady. více

8. 4. 2011 | 14:54 | Vasek

Marketing destinace ale důležitý je. A i když je placený z daní (nebo Eurofondů), nejvíc na něm vydělají místní podnikatelé. více

4. 4. 2011 | 14:02 | Michal Kašpárek

Uznávám chybu ve slovíčkách, nicméně peníze státu i peníze samosprávy jsou "veřejnými financemi", společnou českou a moravskou kapsou, plněnou našimi daněmi a tím, co vydělá "náš" veřejný majetek, ať jsme v Brně, nebo v Ostravě....více

4. 4. 2011 | 13:23 | js

Příliš malé obce jsou problém. Občas se objeví informace, že máme oproti Rakousku nebo Německu vysoký počet obcí vůči počtu obyvatel, protože u nás mají často postavení obce i malé vesnice, zatímco v zahraničí se administrativně...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

E-business, Exkluzivita, Věnové pojištění, andrej babiš, pavel bělobrádek, miroslav uďan, václav stárek, restaurace, Finanční trh, transparentní účet, goldman sachs group, česká ekonomika, Gerard Casey, dolarový milionář, Marek Zeman, Zákon o dani silniční, jednorázové vyrovnání, pěstounská péče

2SC5461, 5A62995, 2AF7662, 3AF9208, 2AF6202

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK