Mají platit řidiči drahých aut větší pokuty?

Mají platit řidiči drahých aut větší pokuty?
Tvořivost českých politiků nezná mezí – stačí se podívat na podobu některých chystaných reforem. Do historie se zřejmě chce zapsat i ministr dopravy Vít Bárta. Oprášil totiž svůj nápad, aby řidiči dražších aut platili vyšší pokuty. Chování některých z nich skutečně vzbuzuje obavy, tohle je ale snad trochu moc. Nebo není?

Možná jste to již také zažili: jedete v pomalejším pruhu dálnice a najednou se v tom levém mihne nadupaný drahý automobil, a než řeknete švec, je v tahu. Snad alespoň nikomu nic v té rychlosti neudělá, říkáte si v duchu. Vyšší rychlost samozřejmě zvyšuje riziko nehody. Měl by ale majitel ferrari, porsche či jiného drahého auta platit větší pokutu než majitel třeba škodovky, jak znovu navrhuje ministr dopravy Vít Bárta?

O novince, která se má týkat jen nejvážnějších přestupků, mají podle Hospodářských novin jednat poslanci před prázdninami. Výše pokuty by vycházela z obsahu motoru automobilů, hodnoty auta a řidičových příjmů a spadala by do některého ze tří pásem vycházejících z jeho příjmu (bez hodnoty majetku, včetně bytů či pozemků). Kolik má zaplatit, by bylo podle návrhu možné zjistit z daňového přiznání. Nebo by výše pokuty vycházela jen z obsahu motoru daného automobilu.

Podobný postup by možná přispěl k umravnění části arogantních řidičů, silně však zasahuje do práv všech řidičů. Některé politické strany jsou proto proti a nezdá se, že návrh má šanci projít. Nebo se mýlíme a vše bude jinak? Těžko si lze nicméně představit, že si skutečně bohatí řidiči pořídí kvůli hrozbě vysokých pokut slabší automobily. Dají si ale alespoň větší pozor, aby nehavarovali? NAPIŠTE NÁM, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.

AUTOR NEJZAJÍMAVĚJŠÍHO DISKUSNÍHO PŘÍSPĚVKU ZVEŘEJNĚNÉHO DO 15.00 HODIN V PONDĚLÍ 28. BŘEZNA, ZÍSKÁ KNIHU ZNÁMÉHO ČESKÉHO EKONOMA PAVLA KOHOUTA FINANCE PO KRIZI. Pokud o ni chcete soutěžit, zanechte u příspěvku i kontakt, abychom měli šanci se dozvědět, kam výhru poslat.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 27 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

31. 3. 2011 11:30 | frantisek.masek

Dobrý den, rozhodnout, který příspěvek byl nejzajímavější bylo tentokrát složitější než jindy. Je to vždy subjektivní záležitost. Podle našeho názoru je to příspěvek, podepsaný Vrták.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 3. 2011 18:11

Jezevče, Mirku píšete nesmysly. Dám příklad. Já vydělávám 50tis/měs a ty 15tis/měs. Uděláme oba stejný přestupek. Proč bych já měl platit více jak ty?? Chceš mě trestat, že jsem schopnější jak ty?? Že jsem udělal vše proto abych takové peníze vydělával??? Riskoval všechno kvůli podnikání naproti tomu ty si zůstal zaměstnancem s nataženou rukou?? Správně by si měl dostat pokutu ve stejné výši jako já.. Já za tvoji neschopnost vydělat si víc nemůžu.....
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 3. 2011 16:36 | deficit státní pokladny

Já jsem pro socialistickokapitalistické pokuty a zdanění každého, kdo něco má a podle toho kolik toho má. Pořádně zdanit a pokutovat. A řidičáky bych nechával a bodový systém zrušil, páč nepřináší do rozpočtu korunky.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 3. 2011 13:06

No jasne, ale nemuzes nikdy nikoho motivovat tim, ze ho budes strasit (treba tou pokutou). Ono by to chtelo spis zacit od adama - v autoskole klidne min teorie ale minimalne 2x tolik jizd, alespon jedna jizda by mela zahrnovat cestu "na zkusenou" na nemecke dalnici atd.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 3. 2011 15:58 | Pavel F.

Mám v práci na patře 2 různé lidi. První bere 30kKč, druhý má plat cca 65-75 kKč. Přesto na každodenním soužití s oběma v práci je poznat, že pro druhého má každá tisícikoruna větší hodnotu než u prvního a na lehkomyslné utrácení má ten druhý několikrát méně peněz než ten první. A pokud by z těch dvou měl dát někdy 5000 za spropitné, tak by ho dal spíše ten první. Zkuste schválně uhádnout, proč mají peníze větší hodnotu (a má jich méně) pro druhého než pro prvního, když by to mělo být obráceně, ne?
-6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 3. 2011 15:11 | Pepa

Hlavní problém tohoto návrhu podle mě spočívá v tom, jak zjistit výši příjmu daného hříšníka. Protože určovat výši pokuty podle objemu motoru nebo podle odhadnuté ceny auta je jako odhadovat délku přirození podle délky nohavice. Odvození pokuty podle výše příjmu už je rozumnější varianta, ale v tom případě je třeba klást velký důraz na zabezpečení osobních údajů. Tady tomu by měl pan Bárta věnovat největší pozornost. Celkový nápad ale hodnotím vesměs kladně. Většina odpůrců se ohání argumentem, že před zákonem jsou si všichni rovni a není možné, aby někdo platil menší pokuty a někdo vyšší. Těmto lidem bych připomněl způsob jakým se platí například daně z příjmu. Platí se snad jednotná částka pro všechny? Ne, strhává se určité procento z příjmu, protože pokud by byla daň například 5000 Kč, tak pro nejnižší příjmové skupiny by to bylo téměř likvidační, zatímco pro bohaté by to byla výše spropitného v restauraci. Proto u jakýchkoliv finančních pokut (nejen dopravních) bych byl pro stanovení jejich výše určitým procentem z příjmu hříšníka. Teprve tehdy bude trest opravdu rovný pro všechny.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 3. 2011 10:21 | Pavel F.

Bártovo nápad je celý nesmysl. Když mám větší příjem, nemusí to nutně znamenat, že mám více volných peněz. Jediné, co bolí všechny řidiče stejně, je odebrání ŘP. Pokud bude fungovat mechanismus rychlého odebrání ŘP (ne jako dnes, kdy trest přichází třeba po půlroce), lze to řešit pro všechny příjmové skupiny stejně.
Bártovo návrh mi přijde stejně nesmyslný, jako že pro vraždu půjde bohatý sedět na 10 let a chudý zaplatí 100,- Kč pokuty.
P.S. Jsem nezaměstnaný, bez jiných příjmů, živí mě partner a mám 300 koňové auto, . Teoreticky (pokud Bártovo návrh projde) budu moct jezdit jako prase a přitom platit pokuty jako chuďas. No není to krásné, lízat smetanu v boji proti "silničním pirátům"? :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 3. 2011 20:49 | mirek

Placení pokut podle výše majetku,nebo ročního výdělku je interpretováno jako porušování lidských práv,protože za stejný přestupek by měl někdo platit jinou částku než druhý.Ono ale záleží na úhlu pohledu.Když totéž budeme posuzovatpodle poměru k např.ročnímu výdělku,nevidím důvod,proč by za stejný přestupek platili všichni stejně a to např.1% ročního výdělku a míra postižení bude stejná.Pak nebude pokuta pro někoho likvidační a pro druhého směšná.Potom i pro piráty v milionových autech bude hrozba pokuty dostatečným důvodem dodržování zákona.Bylo by to asi trochu pracnější pro úředníky daňového a finančního úřadu ale časem by zřejmě i této agendy ubylo.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 3. 2011 14:03 | onli

"Par medializovanych pripadu" nedoklada vubec nic. Stejne tak jako nedoklada nic to, ze me pred mesicem malem prejel na prechodu ridic s otriskanym Renaultem a loni mi pomahal roztlacit auto majitel Mercedesu, kdyz se mi na horach rozbil starter. Jsou to jen osobni zkusenosti, nic co by prokazovalo souvislosti, ktere jsem v predchozim prispevku nacrtnul. Media funguji na bazi sireni bludu, klise a predevsim "obecnych pravd", kterou jsou casto nesmyslne a s realitou nemaji nic spolecneho. Neni to mireno na Vas, jako autora clanku ani si nemyslim, ze by to vetsina novinaru delala cilene nebo za uplatu, je to jen rozsireny nesvar psat bludy a michat jablka se svestkami. To, ze s metodikou, kterou popisujete ve Vasem clanku nesouhlasite se Vam samozrejme pripisuje ke cti a svedci to o skutecnosti, ze disponujete zdravym rozumem :-)
A jeste poznamku na zaver. Taky me obcas nekdo problikne a taky me to je proti srsti, ale to je zhurba vse, co se tim da delat. Do hlavy tem ridicum nevidim, takze nemam tuseni, zda je ten clovek jen obycejne hovado (a je uplne jedno v cem sedi) nebo specha do spitalu nebo mu lisky doma huntujou kurnik.. Pokud je to hovado, tak jednou narazi na jeste vetsi, ktere ho predjede, zaslapne a pak si pekne po hovadsku rozbiji huby (nebo volaji policajty a ctvrt roku masturbuji v novinach, jaky jsou vlastne chudaci).
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 3. 2011 12:56

To si opravdu myslíte, že ředitele Nokie bude trápit 150 000 Kč ? Ha , Ha.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 3. 2011 12:52 | chk

a jeste jeden uhel pohledu. pokud vydelavam vic, mam jinej zivotni standard, kterej je samozrejme zpravidla narocnejsi na penize. kdo si troufa porovnavt jak moc danyho cloveka zasahne dana pokuta? je to populismus, s kterym budou souhlasit jen nizko prijmovi lide, nezamestnani a zavistivci. az jim vysoce prijmovi prestanou platit utraty statu, jakyho obetniho beranka najdou potom?
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 3. 2011 12:47 | chk

tady nejde o motivaci, ale o rovnost pred zakonem. zadny kastovani. proc by mel dostat nizsi pokutu ten, co treba zdedil 10mega, ale vydelava 20 tisic, nez ten, co se svoji pili, umem a dovednosti vypracoval na dobre placenou pozici? pokud nekdo vychazi z dogmatu, ze ten kdo vydelava hodne, je a priori spatnej clovek, pak to hranici s ubohosti a nizkou mentalni urovni...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 3. 2011 11:23 | Ilja

Myslím si, že není problém v rychlé jízdě ani v hodnotě auta, ale ve výše příjmů. Článek se pokouší konfrontovat a rozdělit masu na dva tábory a ne motivovat. Psychologie člověka před mimořádně vysokou pokutou motivovat umí. Pokud bude někdo muset zaplatit pokutu, která vychází z jeho ročního příjmu a rovná se nebo se blíží například ceně auta, pak si rozmyslí jaký přestupek může nebo si nemůže dovolit spáchat. Ostatně pokud mám vysoký příjem a svěřují někomu svoje auto, tak to si musím také dobře rozmyslet. Svět bude bezpečnější když kolem budou jezdit motivované a ne vystrašené lidí.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 3. 2011 11:17 | Jano

Problém nespočíva v značkach a v cene aut, ale v efektivíte a v zmysle sankcie. Ak sankcia predstavuje každý prostriedok, určený na zabezpečenie rešpektovania a efektívne vykonávanie práv a záväzkov a má mať aj výchovny charakter, tak sa zamyslite, ako výchovne a aký zmysel plní svoju úlohu sankcia u vodiča, ktorý zaplatí za prekročenie rýchlosti pokutu 2000Kč, ak má mesačný príjem 200 000,-Kč a u vodiča, ktorý má mesačný príjem 20 000,-Kč. Jednoznačne sa u vodiča s vysokým príjmom sankcia minie účinkom, pretože je na úrovni jeho svačiny. Predsa každý vie, ako si chodili zajazdit do ČR Rakúšania a ako radostne prekračovali rýchlostné limity, pretože pre nich bola výška pokuty v ČR priam zábavná. Takže je potrebné sa držať meritu problému a nie irelevnatných zaležitostí. Ak u severných štátov, dostal riaditeľ Nokie pokutu za rýchlosť na základe jeho platu vo výške 150 000,-kč, tak si určite uvedomil, že tie prachy mohol využit oveľa lepšie a ísť pomalšie nabudúce. A o tom to všecko je.....
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 3. 2011 11:03 | frantisek.masek

Dobrý den.
Na tohle bych rád zareagoval. Nikdy jsem si nepřál smrt sousedovy kozy. Ani řidičům drahého auta nezávidím. Je ale jistě jen náhoda, že jsem zažil arogantní řidiče či řidičky takovýchto vozů, kteří občas dávají troubením na silnici najevo, kdo je tady vlastně pánem. I když auta před nimi jedou maximální povolenou rychlostí a rozhodně jim nijak nepřekážejí. A pár medializovaných příkladů z poslední doby - samozřejmě jen neprávem a záměrně vybraných - mne v mém názoru utvrzuje.
Jen tak mimochodem, pro navrhovanou změnu zákona rozhodně nejsem. Jsem totiž přesvědčen, což tu ostatně již zaznělo, že stačí "maličkost" - důsledně dbát na dodržování existujících zákonů či pravidel a případné změny bych považoval za diskriminační.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Zobrazit všech 27 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

18. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 2 komentáře

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

Státní podnik připravuje řešení, které na přepážkách České pošty umožní vložit nebo vybrat hotovost z účtu u jakéhokoliv banky – nejen u ČSOB jako dosud.

Síť obchodů Hruška změní majitele, úřad souhlasí

17. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Síť obchodů Hruška změní majitele, úřad souhlasí

Společnost Hruška, která provozuje stejnojmenné maloobchodní prodejny především na Moravě, může změnit majitele. 

Pošta zruší noční provoz na jediné pobočce, která ho nabízela

17. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Pošta zruší noční provoz na jediné pobočce, která ho nabízela

Česká pošta od 1. května omezí otevírací dobu pobočky v pražské Jindřišské ulici. Ta jako jediná v Česku funguje prakticky nonstop (kromě dvouhodinové přestávky po půlnoci).

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

17. 4. 2024 | Petr Kučera

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way,... celý článek

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Partners Financial Services