Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Biopaliva do aut jsou omyl

Biopaliva do aut jsou omyl
Povinné přimíchávání biopaliv do benzínu a nafty přírodu nechrání a spotřebu ropy výrazně nesníží. Jejich výroba je příliš drahá a neobejde se bez vládních dotací. Pokud by státy skutečně chtěly snižovat emise efektivně, měly by zdražit benzín daní z CO<SUB>2</SUB>, doporučuje OECD.

Hitem dneška jsou biopaliva. V Česku už teď řidiči u benzínových pump čepují do aut naftu s příměsí biologické složky z řepky olejky. Od příštího roku se k nim přidají i majitelé vozů s benzínovými motory, do nichž budou lít benzín smíchaný s bioetanolem. Řada firem plánuje stavbu továren na výrobu těchto biopříměsí. Jako zatím poslední tento záměr ohlásila společnost Agrofert. Měly by je čekat slušné zisky. Evropská unie letos v březnu rozhodla, že v roce 2020 budou biopříměsi tvořit desetinu veškerého paliva, které řidiči natankují. Dnes se podíl biopaliv pohybuje v jednotkách procent. V Česku činí podíl biosložky v naftě dvě procenta.

Cíl zavádění biopaliv je jednoduchý: šetřit ropu, z níž se benzín a nafta vyrábějí, a chránit životní prostředí, protože díky biopalivům by se mělo dostávat do ovzduší méně skleníkového oxidu uhličitého (CO2). Emise se totiž posuzují v celém životním cyklu: rostlina, ze které se později vyrobí biopalivo, nejdříve CO2 spotřebovává k růstu a část tohoto CO2 se pak uvolní zpět do ovzduší při spalování v motoru.

Aktuální studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) ovšem přišla se závěrem, že biopaliva ani jeden z problémů nevyřeší. Navíc lidstvu spíše vytvoří potíže nové. Šéf panelu OECD pro udržitelný rozvoj Brice Lalonde to shrnul do jedné věty: „Nemůžete po přírodě chtít, aby zároveň živila lidi, zbavovala atmosféru oxidu uhličitého, zachovávala rozmanitost druhů a plnila nádrže aut.“

JAK SI STOJÍ BIOETANOL

Zdroj: OECD

Pochybné jsou zejména naděje vkládané do biopaliv ohledně snižování emisí CO2. Nyní umí výrazně přispět ke snižování emisí pouze etanol vyráběný z cukrové třtiny v Brazílii či ve Švédsku jako vedlejší produkt při výrobě celulózy. Podobně dobré účinky má bionafta ze zvířecího tuku a použitého kuchyňského oleje. Naopak etanol z pšenice a kukuřice, který se ve velkém vyrábí ve Spojených státech, snižuje emise jen o 13 procent ve srovnání s klasickým benzínem. Je to způsobeno tím, že při pěstování suroviny se spálí hodně klasické nafty a do jeho výroby se musí vložit 80 procent energie, kterou bioetanol v motoru ze sebe uvolní.

OECD spočítala, že i kdyby podíl biopaliv v benzínu a naftě vystoupal v roce 2050 celosvětově na 13 procent, snížily by se emise CO2 o tři procenta, což je v absolutním čísle 1,8 gigatuny. Jenže aby se zpomalilo globální oteplování a průměrná teplota ve světě klesla o dva až tři stupně, muselo by se z výfuků a továrních komínů vypouštět dvacetkrát méně oxidu uhličitého (39 gigatun).

Sázet se podle studie nedá ani na to, že více biopaliv bude automaticky znamenat nižší spotřebu ropy. Podle odhadů Mezinárodní agentury pro energii bude spotřeba ropy v dopravě růst, i když se bude podíl biopaliv zvyšovat. Navíc cena biopaliv se při jejich větším používání bude vyvíjet podobně jako ropa. Při pěstování surovin se totiž bude stále používat klasická nafta vyráběná z ropy. Čím bude dražší, tím bude dražší i biopalivo.

Pochybnosti panují i nad ekonomickou udržitelností používání biopaliv. Jejich cena za litr je podstatně vyšší, než cena benzínu či nafty. Vyspělé státy se snaží jejich výrobu podporovat dotacemi ze státních rozpočtů. Jenže cena, kterou takto za snižování emisí CO2 zaplatí daňoví poplatníci, je extrémně vysoká. V USA přijde státní rozpočet snížení emisí o tunu oxidu uhličitého na 500 dolarů. V Evropě je tato částka desetinásobná. Přitom cena povolenek na vypouštění CO2, které si v Evropě kupují firmy, stojí nyní mezi 20 a 30 eury za tunu.

PŘÍLIŠ DRAHÁ BIONAFTA

Zdroj: OECD

Výrazné zlevnění biopaliv se podle OECD nedá očekávat. Dovoz z některých rovníkových zemí, kde by se mohl bioetanol vyrábět velmi levně, by se nevyplatil. Vlády na jejich import uvalily clo, které cenu zvyšuje nejméně o čtvrtinu.
Vyšší produkce nynějšího typu biopaliv přinese podle OECD řadu dalších problémů. Zvýší cenu potravin. Kvůli pěstování surovin pro jejich výrobu se budou kácet deštné pralesy, zemědělci půdu zamoří hnojivy a pesticidy. Celkové škody na životním prostředí tak mohou být mnohem vyšší než přínosy ze snižování emisí CO2.

OECD proto navrhuje, aby vlády nechaly rozhodnout trh, jaký bude nejlepší způsob snižování emisí z motorových vozidel. Ideálním nástrojem by bylo zdanění vypouštěného CO2. Spotřebitelé by se pak mohli sami rozhodnout, jestli se jim vyplatí kupovat drahá biopaliva, nebo najdou jiný efektivnější nástroj, jak emise snížit. Pokud by vlády skutečně chtěly jít cestou biopaliv, navrhuje OECD nedávat peníze zemědělcům, ale investovat je do výzkumu biopaliv druhé generace, které by se vyráběly z biologických odpadů či z dřevěné biomasy. Vsadit vše na tato paliva by však bylo podle studie ošidné. Zatím fungují jen pilotní projekty na jejich výrobu a není vůbec jasné, zda budou schopny ekonomicky přežít.

Mají biopaliva v dopravě budoucnost?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+21
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 10. 2007 18:21

toto mohl napsat jen jakýsi přiblblý ekoterorista nebo clovek, který samostatne hospodari

Reagovat

 

+69
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (R_R 14. 09. 2007 11:01)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 9. 2007 1:31, hink

Asi se praxe s biopalivy zařadí vedle větrných elektráren. Pro někoho báječný džob na vylákání peněz nesmyslně nabízených EU, pro přírodu pohroma a pro ekonomiku vyšší náklady spotřeba přírodních zdrojů. Takový větrník stojí asi 35 mil. Kč a vydělá na sebe jen díky nesmírně dotované ceně energie z tohoto zdroje. Přitom je pravděpodobné, že za celou dobu nevyrobí ani tolik energie, kolik se spotřebovalo na jeho výrobu, protože výroba z ušlechtilých materiálů je energeticky velmi náročná. Nejde jen o elektřinu a materiály, jde i o ostatní přírodní zdroje (naftu, vodu, potraviny), které musely být spotřebovány při jeho výrobě. Tyto společenské náklady jsou vyjádřeny v ceně a je nesmysl je platit z jakýchkoliv daní, když si konečný produkt na sebe prostě není schopen vydělat.

Stejně tak na výrobu bionafty bude v motorech kombajnů a osobních autech pěstitelů, kteří budou i s rodinami žít z dotací, spáleno možná víc obyčejné nafty, než se vyprodukuje té bionafty. Navíc bude násilně obděláno mnohem víc půdy, která mohla zůstat přírodě pro život zvěře a rekreaci lidí. Jedlé oleje podraží na cenu dotované nafty bez této dotace a i v Amazonii se vykácí poslední zbytky pralesů, aby se tam vypěstovala nafta k zadření nejdřív jen motorů a pak i celosvětové ekonomiky.

Lidská blbost mě děsí. Dotace totiž nepodporují výrobu, ale spotřebu - náklady při výrobě jinak (za tu cenu) nežádaného zboží. Dejte lidem raději nažrat bez práce, dejte jim ty peníze ať si leží doma na kanapi. Nenuťte je, aby přitom ještě přestírali smysluplnou práci, která smysl nemá a jen zvyšuje spotřebu dalších zdrojů. Jak se vám líbí tento návrh? Nebude sice fungovat, ale je levnější, než falešná zaměstnanost.

Reagovat

 

-11
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (31 komentářů)

2. 5. 2012 | 10:50 | Dan

Ahoj jmenuji se Dan a můžete mi řikat Dan.. Naprosto s vámi všemi souhlasim a mám vás rád .. Mír všem bratři a sestry a pamatujte mám vás rád mír !!! :)) více

26. 12. 2011 | 21:22 | cockacool

1) je škoda, že autor neuvádí konkrétní citaci na použitý zdroj OECD.
2) nerozumím obsahu sdělení resp. posoupnosti těchto vět: "Dovoz z některých rovníkových zemí, kde by se mohl bioetanol vyrábět velmi levně, by se...
více

25. 11. 2007 | 3:52 | ekofanda

bionafta moc ekologicka neni, fosilni paliva uz vubec ne. Nejekologictejsi palivo je cisty rostlinnyolej.cz Bio paliva 2. generace jsou naprosto neekonomicka a maji vuci rostlinnemu oleji az 70x mensi vyteznost více

14. 10. 2007 | 18:55 | janasv

Jak nacerno? On mi nejaky predpis uklada, jake palivo smim a nesmim lit do sveho vlastniho auta? více

14. 10. 2007 | 18:29

Ten rostlinný olej není zatížen daní. Kdyby byl zatížen daní, tak litr stolního oleje stojí bezmála tolik jako nafta. Takže to je všechno na černo. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Důchodové pojištění, Devizový cizozemec, Nabídka, daňové úniky, start-up, daně, česká spořitelna, lime, jana poncarová, vlastní autorita, Rychlá půjčka, KFP, výpis z rejstříku trestů, operační systém, český byznys, neplacené volno, rozestavěná stavba, Gellová

1U11498, 3Z46629, 1SK7688, 5U42100, 5H06987

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK