Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Evropa neví, jak definovat zpoždění

| rubrika: Cestování | 8. 8. 2007 | 4 komentáře
Evropa neví, jak definovat zpoždění
Za více než polovinu zpoždění letadel mohou letecké společnosti. Ty se občas snaží vyhnout poskytnutí pomoci či vyplacení náhrady, na které mají poškození cestující právo. Umožňuje jim to nedokonalost platných předpisů.

Zpoždění letadel ve Spojených státech jsou největší za posledních třináct, hlásí americké ministerstvo dopravy. V červnu měla zpoždění skoro třetina vnitrostátních letů. V Evropě situace tak kritická není. Na kratších vzdálenostech  přiletí nebo odletí později zhruba čtvrtina letadel. Na dlouhých trasách však podle statistik Asociace evropských aerolinií mělo v letošním druhém čtvrtletí zpoždění na příletu 33 a na odletu 31 procent letů. Na obou stranách oceánu jsou příčiny zpoždění více méně stejné: rostoucí poptávka, kterou letiště a dopravci obtížně zvládají. Důležitou roli hraje i počasí.

Nejčastěji si v Evropě cestující počkají v Londýně. Na tamním letišti Heathrow se v letošních prvních třech měsících zpozdilo 30 procent letů. Druhý je Madrid a třetí Kodaň se čtvrtinou pozdních odletů a příletů. Nejdéle v průměru čekali cestující na odlet v kyperské Larnace (61 minut). Další dvě příčky obsadil Amsterdam a Manchester se 45 minutami.

Za tato zpoždění mohou více než z poloviny letecké společnosti, vyplývá ze statistik evropské organizace pro bezpečnost vzdušné navigace Eurocontrol. Provoz na letišti či průtahy při odbavení cestujících zpozdily v červnu stroje v 18 procentech případů. Počasí mohlo za desetinu zpoždění. Kromě vlivu počasí se podíly na příčinách zpoždění dlouhodobě příliš nemění.

Práva cestujících v letecké přepravě
Práva cestujících stanovuje nařízení Evropské unie, které se vztahuje jak na pasažéry odlétající z letiště na území členského státu EU, tak na cestující odlétající z letiště na území třetí země do členského státu EU. Ovšem jen pokud už neobdrželi náhradu ve třetí zemi a pokud má dopravce sídlo v členské zemi EU. Nařízení se týká pravidelné i nepravidelné dopravy, a to včetně nízkonákladových leteckých společností.

Na co máte nárok při zpoždění či zrušení letu.

Kde si stěžovat na letecké dopravce

ÚŘAD PRO CIVILNÍ LETECTVÍ
SEKCE LETOVÁ A PROVOZNÍ
letiště Ruzyně
160 08 PRAHA 6

Zpožďování letů a především obtíže, které tím vznikají pasažérům, jsou už dlouho v hledáčku Evropské komise. Už dva roky platí soubor práv cestujících, kteří mohou nárokovat odškodnění, pokud má let výraznější zpoždění, nebo se vůbec neuskutečnil.

Sama Komise nicméně přiznává, že tato pravidla nejsou úplně dokonalá. Například nelze zjistit, zda byly lety zrušeny nebo pouze zpožděny. Aerolinie mohou různé případy posuzovat různým metrem. To, co je pro jednu společnost zrušení letu, může být pro jinou pouze výrazné zpoždění. Ve hře je následná výše odškodnění. Z toho se odvíjejí problémy pasažérů při uplatňování práva na kompenzaci.  To potvrzuje Komise i v nedávné analýze, v níž konstatuje, že letecké společnosti mohou klasifikovat zrušení letu jako významné zpoždění, aby se vyhnuly požadavkům na vyplacení náhrad.

Dopravce se může odškodnění pasažérů vyhnout jen v případě, že zrušil let kvůli politické nestabilitě, povětrnostním podmínkám, které jsou neslučitelné s uskutečněním daného letu, kvůli bezpečnostním rizikům, neočekávaným nedostatkům letové bezpečnosti či kvůli stávce. Aerolinie nemusí finanční náhradu vyplatit ani v případě, kdy byla událost způsobena mimořádnými okolnostmi, kterým "by nebylo možné zamezit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření!.  Podle Komise trvá podezření, že se dopravci odvolávají na mimořádné okolnosti příliš často.

Při zpoždění letu, které je delší než dvě hodiny, musí aerolinie poskytnout cestujícím občerstvení, stravu, možnost základní komunikace či ubytování v hotelu.  V mnoha případech však společnosti tuto pomoc neposkytují z vlastní iniciativy, nebo ji dokonce cestujícím zcela odepřou. Některé aerolinie se podle Komise dokonce snaží odvolávat na vyšší moc a zbavit se tak povinnosti cestujícím pomoci. Platná pravidla jim přitom nic takového neumožňují.

Komise chce proto stávající předpisy pro odškodňování cestujících zpřesnit. Například je podle Bruselu třeba jasně definovat, co je to zpoždění. Například zda zpoždění delší než 24 hodin se bude považovat za zrušení letu. Existují totiž případy, kdy dopravce „posunul“ let o 48 hodin, které označil jako zpoždění, i když se ve skutečnosti jednalo o zrušený let kvůli technickým problémům.

Existuje nějaký recept, který by omezil zpožďování letadel? 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-3
Ano
Ne

Diskuze

11. 8. 2007 | 10:32

1) Zpožděním přepravce nedodržel smluvní podmínky, 2) klientovi vzniká újma a tu je třeba odškodnit (dle uvážení klienta buď paušálně bez jejího prokazování nebo skutečnou prokázanou výši - stalo se mi, že jsem musel v NY...více

10. 8. 2007 | 0:39 | jezevec

gut. a váš názor qjeci? k definici zpoždění a odškodnění? více

9. 8. 2007 | 16:49 | Človíčku,

to co Vy si "osobně myslíte" vypovídá o Vaší menatlitě, kvalitě Vámi odváděné práce (pokud tedy vůbec pracujete) tolik, že si to ani neumíte představit. více

8. 8. 2007 | 15:57 | jezevec

nějaký recept, který by omezil zpožďování letadel? nelítat!!! nová éra nevyrábět, stará spálit viď, číčo osobně míním, že posedlost odškodněním za zpoždění je potroubilá a jen zdražuje službu přepravy. komu se hodinovým...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

CCMR, Cizí zdroje, Treasury, václav stárek, andrej babiš, petra pospíšilová, elektronická evidence tržeb, lukáš kovanda, kosmetika, SWIFT, agentura STEM, Komora daňových poradců, fpv, OTC trhy, SporoTiket, přízemí, darling cabaret, negativní registr

8B84344, 8T62491, 007S0JAK, 8T62491, 8T62491

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK