Evropa neví, jak definovat zpoždění

Jan Stuchlík | rubrika: Cestování | 8. 8. 2007 | 4 komentáře
Evropa neví, jak definovat zpoždění
Za více než polovinu zpoždění letadel mohou letecké společnosti. Ty se občas snaží vyhnout poskytnutí pomoci či vyplacení náhrady, na které mají poškození cestující právo. Umožňuje jim to nedokonalost platných předpisů.

Zpoždění letadel ve Spojených státech jsou největší za posledních třináct, hlásí americké ministerstvo dopravy. V červnu měla zpoždění skoro třetina vnitrostátních letů. V Evropě situace tak kritická není. Na kratších vzdálenostech  přiletí nebo odletí později zhruba čtvrtina letadel. Na dlouhých trasách však podle statistik Asociace evropských aerolinií mělo v letošním druhém čtvrtletí zpoždění na příletu 33 a na odletu 31 procent letů. Na obou stranách oceánu jsou příčiny zpoždění více méně stejné: rostoucí poptávka, kterou letiště a dopravci obtížně zvládají. Důležitou roli hraje i počasí.

Nejčastěji si v Evropě cestující počkají v Londýně. Na tamním letišti Heathrow se v letošních prvních třech měsících zpozdilo 30 procent letů. Druhý je Madrid a třetí Kodaň se čtvrtinou pozdních odletů a příletů. Nejdéle v průměru čekali cestující na odlet v kyperské Larnace (61 minut). Další dvě příčky obsadil Amsterdam a Manchester se 45 minutami.

Za tato zpoždění mohou více než z poloviny letecké společnosti, vyplývá ze statistik evropské organizace pro bezpečnost vzdušné navigace Eurocontrol. Provoz na letišti či průtahy při odbavení cestujících zpozdily v červnu stroje v 18 procentech případů. Počasí mohlo za desetinu zpoždění. Kromě vlivu počasí se podíly na příčinách zpoždění dlouhodobě příliš nemění.

Práva cestujících v letecké přepravě
Práva cestujících stanovuje nařízení Evropské unie, které se vztahuje jak na pasažéry odlétající z letiště na území členského státu EU, tak na cestující odlétající z letiště na území třetí země do členského státu EU. Ovšem jen pokud už neobdrželi náhradu ve třetí zemi a pokud má dopravce sídlo v členské zemi EU. Nařízení se týká pravidelné i nepravidelné dopravy, a to včetně nízkonákladových leteckých společností.

Na co máte nárok při zpoždění či zrušení letu.

Kde si stěžovat na letecké dopravce

ÚŘAD PRO CIVILNÍ LETECTVÍ
SEKCE LETOVÁ A PROVOZNÍ
letiště Ruzyně
160 08 PRAHA 6

Zpožďování letů a především obtíže, které tím vznikají pasažérům, jsou už dlouho v hledáčku Evropské komise. Už dva roky platí soubor práv cestujících, kteří mohou nárokovat odškodnění, pokud má let výraznější zpoždění, nebo se vůbec neuskutečnil.

Sama Komise nicméně přiznává, že tato pravidla nejsou úplně dokonalá. Například nelze zjistit, zda byly lety zrušeny nebo pouze zpožděny. Aerolinie mohou různé případy posuzovat různým metrem. To, co je pro jednu společnost zrušení letu, může být pro jinou pouze výrazné zpoždění. Ve hře je následná výše odškodnění. Z toho se odvíjejí problémy pasažérů při uplatňování práva na kompenzaci.  To potvrzuje Komise i v nedávné analýze, v níž konstatuje, že letecké společnosti mohou klasifikovat zrušení letu jako významné zpoždění, aby se vyhnuly požadavkům na vyplacení náhrad.

Dopravce se může odškodnění pasažérů vyhnout jen v případě, že zrušil let kvůli politické nestabilitě, povětrnostním podmínkám, které jsou neslučitelné s uskutečněním daného letu, kvůli bezpečnostním rizikům, neočekávaným nedostatkům letové bezpečnosti či kvůli stávce. Aerolinie nemusí finanční náhradu vyplatit ani v případě, kdy byla událost způsobena mimořádnými okolnostmi, kterým "by nebylo možné zamezit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření!.  Podle Komise trvá podezření, že se dopravci odvolávají na mimořádné okolnosti příliš často.

Při zpoždění letu, které je delší než dvě hodiny, musí aerolinie poskytnout cestujícím občerstvení, stravu, možnost základní komunikace či ubytování v hotelu.  V mnoha případech však společnosti tuto pomoc neposkytují z vlastní iniciativy, nebo ji dokonce cestujícím zcela odepřou. Některé aerolinie se podle Komise dokonce snaží odvolávat na vyšší moc a zbavit se tak povinnosti cestujícím pomoci. Platná pravidla jim přitom nic takového neumožňují.

Komise chce proto stávající předpisy pro odškodňování cestujících zpřesnit. Například je podle Bruselu třeba jasně definovat, co je to zpoždění. Například zda zpoždění delší než 24 hodin se bude považovat za zrušení letu. Existují totiž případy, kdy dopravce „posunul“ let o 48 hodin, které označil jako zpoždění, i když se ve skutečnosti jednalo o zrušený let kvůli technickým problémům.

Existuje nějaký recept, který by omezil zpožďování letadel? 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Klientům krachující CK I' m travelling vrátí peníze Česká pojišťovna

26. 7. 2007 | Táňa Chadrabová

Klientům krachující CK I' m travelling vrátí peníze Česká pojišťovna

Zákazníci cestovní kanceláře I´m travelling, která zkrachovala, se musí se žádostí o vrácení peněz za neuskutečněné nebo částečně uskutečněné zájezdy obrátit na Českou pojišťovnu, u... celý článek

Čivavu pod sedadlo, labradora ke kufrům

10. 7. 2007 | Milan K. Osvaag | 2 komentáře

Čivavu pod sedadlo, labradora ke kufrům

Vzít s sebou na dovolenou k moři psa může stát skoro tolik, jako cesta dospělého člověka. Navíc před cestou je nezřídka třeba sehnat řadu potvrzení a nakoupit potřebnou výbavu. Jednodušší... celý článek

DOVOLENÁ 2007: Při reklamaci zájezdu pomohou fotografie vad a nedostatků

2. 7. 2007 | Michal Pravda

DOVOLENÁ 2007: Při reklamaci zájezdu pomohou fotografie vad a nedostatků

Vrátili jste se z dovolené, která nebyla zcela podle vašich představ? Pokud za vaši nespokojenost může cestovní kancelář, zájezd reklamujte. Máte na to tři měsíce od jeho skončení.

DOVOLENÁ 2007: V zahraničí je nejlepší platit kartou

27. 6. 2007 | Michal Pravda | 1 komentář

DOVOLENÁ 2007: V zahraničí je nejlepší platit kartou

Hotovost na dovolené je sice nezbytná, ale s množstvím bankovek a mincí v peněžence by se to nemělo přehánět. Lepší a levnější službu udělá platební karta či cestovní šeky. Poradíme... celý článek

DOVOLENÁ 2007: Co dělat, když v zahraničí onemocníte, ztratíte doklady nebo peníze

25. 6. 2007 | Michal Pravda | 1 komentář

DOVOLENÁ 2007: Co dělat, když v zahraničí onemocníte, ztratíte doklady nebo peníze

Bez cestovního pojištění se musí cestovatel připravit na placení poplatků u lékaře. Když ztratí nebo mu ukradnou peníze, může si je nechat poslat specializovanými firmami.

Partners Financial Services