Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

ESC: Účinná pomoc při potížích s nákupem v zahraničí

| rubrika: Životní situace | 26. 6. 2007
ESC: Účinná pomoc při potížích s nákupem v zahraničí
Spotřebitelé, kteří se cítí poškozeni obchodníkem z některé členské země Evropské unie, se mohou snáze domoci svých práv prostřednictvím Evropského spotřebitelského centra.

Koupit si zahradní traktor přes internet není složité. Ani, když má obchod sídlo v Německu. Dalo by se očekávat, že po objednání stačí jen zaplatit a za pár dnů už zákazník může spokojeně orat zahradu. Jenže v případě nejmenovaného spotřebitele, který takový obchod uskutečnil, se vyskytl zádrhel. Loni v květnu poslal na účet německého obchodníka 2 289 eur. Uběhl srpen a on stále traktor nedostal. Když se obchodníka zeptal, kde dodávka vázne, přišla mu z Německa odpověď, že ještě traktor nezaplatil. Zákazník poslal do Německa potvrzení banky o provedení platby. Marně.

Do kdy je možné vrátit zboží zakoupené přes internet bez udání důvodu
Země Doba
Rakousko 7 pracovních dní
Belgie 7 pracovních dní
Kypr 14 dní
Česká republika 14 dní
Dánsko 14 dní
Estonsko 14 dní
Finsko 14 dní
Francie 7 pracovních dní
Německo 14 dní
Řecko 10 pracovních dní
Maďarsko 8 pracovních dní
Island 14 dní
Irsko 7 pracovních dní
Itálie 10 pracovních dní
Lotyšsko 14 dní
Litva 7 pracovních dní
Lucembursko 7 pracovních dní
Malta 15 pracovních dní
Nizozemsko 7 pracovních dní
Norsko 14 dní
Polsko 10 dní
Portugalsko 14 dní
Slovensko 7 pracovních dní
Španělsko 7 pracovních dni
Švédsko 14 dní
Velká Británie 7 pracovních dní
Zdroj: Forburger Europa
Proto se obrátil na Evropské spotřebitelské centrum při ministerstvu průmyslu a obchodu, které řeší stížnosti spotřebitelů na obchodníky z jiných členských států Evropské unie. České centrum se obrátilo se stížností na partnerské centrum v Německu. To kontaktovalo obchodníka. Společně zjistili, že český spotřebitel udělal drobnou chybu v příkazu k úhradě. Stačilo ji opravit a traktor byl během několika dní v Česku.

Podobných stížností řešilo české Evropské spotřebitelské centrum, které je součástí celoevropské sítě, v loňském roce 329. Scénář byl vždy stejný. Český spotřebitel se cítil poškozen obchodníkem v zahraničí, nebo cizince poškodila tuzemská firma. České centrum se v prvním případě vždy obrátilo na partnerské centrum v dané zemi, které většinou tamního obchodníka přimělo k dodržování příslušných zákonů. Podobně české centrum umravnilo 43 tuzemských obchodů. Celková úspěšnost řešení spotřebitelských sporů ve prospěch spotřebitele dosáhla loni více než padesáti procent.

"Největší výhodou tohoto systému je, že bourá jazykovou bariéru. Spousta Čechů neumí cizí jazyk natolik dobře, aby se domohli svých práv. Díky našemu centru mohou stížnost řešit v češtině," říká Karel Kronovetr, ředitel Evropského spotřebitelského centra. Spory se řeší dohodou a navíc zdarma. "Fungujeme jako zprostředkovatelé mezi obchodníkem a spotřebitelem. Je to výhodné pro obě strany, protože případný soud by byl příliš drahý," vysvětluje Kronovetr.

Počet případů podobných tomu, jaký zažil novopečený vlastník zahradního traktoru, roste. Stížností kvůli nakupování přes internet loni přibylo ve srovnání s rokem 2005 o 59,3 procenta. Nejvíce jich mířilo na německé obchodníky. Většinou se spotřebitelé potýkají s nedodáním zboží, nebo s tím, že objednaný výrobek přijde nekompletní. Podobné zkušenosti mají i spotřebitelská centra v ostatních státech EU.

Problémů při nakupování v zahraničí, a tedy i přes internet, je však více. Především se jedná o různě dlouhé lhůty na rozmyšlenou, v nichž může zákazník vrátit zboží bez udání důvodu a obchodník ho musí přijmout a poslat zpět peníze. V Česku je tato doba čtrnáct dní. V Rakousku či Belgii je to sedm pracovních dní. Pokud spotřebitel spoléhá na to, že v dané zemi platí stejná pravidla jako doma, může být při snaze vráti zboží nemile překvapen.

Brzdu většího rozvoje přeshraničního obchodu v EU představuje i komplikovaný systém reklamací. V celé Unii sice platí standardní dvouletá záruční lhůta, ale platí zásada, že reklamovat lze zboží jen v zemi, v níž bylo koupeno. Kdo si tedy koupí například fotoaparát v Portugalsku a ten se mu za čas porouchá, musí reklamaci uplatnit v Portugalsku. S tím jsou spojeny nemalé náklady. Nynější pravidla přitom jednoznačně neřeší, kdo tyto náklady hradí. Navíc v různých členských zemích mají obchodníci různou dobu na vyřízení reklamace. Obecně lze říct, že ve střední a východní Evropě jsou tyto lhůty přísnější než na Západě.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-8
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Podílník, Dluhopis, Participace, brno, martin stára, mobilní operátoři, tarify, operátoři, řešení, příspěvek na mobilitu, Praha 7, stabilita systému, havarijní pojištněí, Kapitalizace pohledávek, inflační očekávání, AdSense, mimořádné pojistné, digitální peněženka

4T72999, 7T77760, 1SH5595, 3P28091, 3P28091

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK