Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kdo na Silvestra nepřipíjí pivem, není Čech

Kdo na Silvestra nepřipíjí pivem, není Čech
Ministr Tlustý věnoval veškeré své úsilí posledních několika měsíců tomu, aby zlé Evropské unii zabránil zdražit Čechům jejich oblíbený zlatavý mok. Místo reformě veřejných rozpočtů a penzí věnoval svůj cenný ministerský čas vyrábění odznáčků a vlaječek s nápisem "Czech Beer" a jejich rozdávání na unijní půdě. Uspěl, pivo nezdražilo. Nepokažme mu proto poslední den v roce zaslouženou radost, nechme sekt v lednici a připijme si sklenicí českého ležáku. Oslavme společně Tlustého triumf, kterému celá Evropa tleská.

I když se nám v uplynulém týdnu na talíři zaplácal kapr, "rybožravý" národ moc nejsme. Spíše než co jiného si dáme "vepřovku" a nejraději ji zalijeme desítkou, v neděli pak dvanáctkou. "My Češi věříme, že pivo je součástí jídla," prohlásil nedávno v Bruselu (neschválený) ministr financí Tlustý.

Člověk by řekl, že ministr financí se bude chovat racionálně a bude se spíše snažit snížit náklady na zdravotní péči, ale jak je vidět, asi je to všechno jinak. Nebo ho prostě zdravotní péče nemusí zajímat, ta patří jinému (neschválenému) ministrovi. Nebo si prostě říká, že když on je Tlustý, tak bychom všichni měli jeho příkladu následovat.

Každopádně je fakt, že ve světě držíme dvě prvenství. Patříme ke světové špičce ve spotřebě piva a ve výskytu rakoviny tlustého střeva. V Evropě jsme pak druhým nejtlustším národem, tlustší jsou jen Řekové. Všechny tyto tři znaky češství spolu jdou ruku v ruce a jen tak je někdo nezpomalí, natož zastaví. Každý z nás vypije neuvěřitelných zhruba 160 litrů piva za rok (loni to bylo přesněji 163,5 litru). Pivo samo obsahuje 400 až 500 kilokalorií v 1 litru, a protože také povzbuzuje chuť k jídlu, více při jeho popíjení jíme.


"Benešovy dekrety nechme, kolego, pro dnešek stranou, dnes nám totiž jde o vyšší princip pivní..."

To se samozřejmě hodí politikům. Přejedený občan je klidný, laxní občan. A i kdyby se náhodou nepřejedl, protože by si třeba svojí laxní ekonomickou aktivitou na jídlo nevydělal, vždy bude mít na pivo. To je u nás totiž levnější než obyčejná minerálka. A pivo samo o sobě obsahuje hořké chmelové látky, které člověka uklidňují. A takový klidný a spokojený člověk lépe stráví i to "žrádlo", které nám od června předkládá naše politická scéna. Když nám upírá legitimního premiéra, tak nám přece neurve od huby půllitr. To by nás pak třeba bylo slyšet. Ne nadarmo se v Česku říká, že vláda, která zdraží pivo, padne. A co by padalo v situaci, kdy vlastně žádnou oficiální vládu nemáme, to snad ani nechtějme vědět. A sama nevládní vláda to rozhodně nechce zakusit.

Jakoby totiž neměla nic jiného na práci, například konečně reformovat důchody či vyřešit žalostný stav českých veřejných financí, projevila svoji statečnost a chrabrost na půdě Evropské komise. A to právě v oblasti pivní. Vetovala její návrh na zvýšení spotřební daně na pivo.


Tlustá čára

Komise původně navrhovala zvýšení o 31 % (na alkoholičtější piva), v případě ČR by tak šlo o 21 %, což by znamenalo zdražení asi o korunu na láhev piva. To se české vládě ale nelíbilo. Co kdyby její voliči začali méně pít, zajímat se o politickou scénu a zvolit schopné zákonodárce, kteří vyřeší penze a zdravotnictví?

Spojili se tak s Německem, další pivní velmocí, v následném boji o pivo. Český a německý ministr financí se tak nad orosenou sklenkou dohodli na společném postupu - buď se návrh smete pod stůl, nebo si obě země vyjednají výjimku. "Benešovy dekrety nechme, kolego, pro dnešek stranou, dnes nám totiž jde o vyšší princip pivní..." Jak dokládá dnes už téměř zapomenutý autor veršů oslavujících pivo a jeho konzumaci Antonín Vojtěch Valenta Mělnický (1846-1892), společné posezení u piva dokáže prolomit i národnostní rozpory, viz následující báseň.

Pivo pijou všichni rádi,
kteří jsou tuzemci,
žádný rozdíl mezi nimi,
ať Češi, neb Němci.

V pivě zkouší rovnoprávnost,
křídla svá mohutná,
dobré pivo Čechu Němci,
vždycky stejně chutná.

Ať si pivo v řeči cizí,
chválí cizozemec,
nad tou chválou rovnoprávně,
hrdý Čech i Němec.

Té naší rovnoprávnosti
pivo pevným štítem,
pročež pijme Češi Němci,
pivo s věčným citem.

(Zdroj: Kniha veršů o pivě čili Piviáda, Vilímkovo nakladatelství 1875).

Tlustý, s posvěcením silného spojence Němce, se tak sešel se svým finským kolegou (Finové v současné době předsedají EU), "uplatil" ho dvěma sudy piva (předpokládejme, že piva českého, Tlustý a jeho doprovod si na klopy připnuli odznáčky Czech Beer) a Finové přistoupili na kompromis a navrhli 4,5% nárůst daně. Tedy procento, které by se českého trhu a tedy českého pijáka a voliče vůbec nedotklo.

Minimální daň předepsaná Komisí by totiž podle finského návrhu vzrostla z 0,75 eur za hektolitr na 0,78 eur, současná spotřební daň v ČR přitom činí 0,84 eur. I zaradovali se Němci (a Řekové a po chvíli i Lotyši – další státy, kterým pivní směrnice nechutnala), a návrh by se byl na evropském dvorku schválil. Tlustého odéesáckému oku je ovšem cokoli unijního nelibé, jako jediný odpůrce návrhu tak Česká republika zvýšení daně vetovala. Pivo tak v unii nezdražilo (u nás by podle finského návrhu nezdražilo tak jako tak).

Zatímco chrabří Češi neohroženě vetovali zásadní návrhy EU na zvýšení pivní daně, ubozí Poláci se zmohli jen na veto v tak nepodstatné věci, jako je smlouva o partnerství a spolupráci mezi EU a Ruskem (která obsahuje jistě nedůležitou důležitou kapitolu o energetice).


Popíjejte si svých 14 piv týdně, vzkazuje ministr

Že ministrovi leží na srdci osud zachování pivní kultury národa, je tedy jasné. (V ČR pije pivo asi 75 % mužů a 30 % žen, to už je nějaký elektorát...) Jak moc mu ale leží na srdci osud našich jater, již jasné není.

"Zdražte pivo, jinak se Češi upijí! " může urgovat primář mužského oddělení závislostí Psychiatrické léčebny Bohnice a Národní koordinátor Evropského akčního plánu o alkoholu Karel Nešpor, Tlustý však neslyší. Podle Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR se ukazuje, že růst cen piva ovlivňuje jak celkové množství, které lidé konzumují, tak i strukturu spotřebitelů, neboť s rostoucími cenami piva dochází k poklesu jeho pití výrazněji u lidí s nižšími příjmy. Úbytek vypitých litrů jako důsledek vyšší ceny pak zaznamenává především kategorie mužských konzumentů, kteří pijí více než 14 piv za týden. Podle Nešpora je na vině vysoké konzumace právě především nedostatečné zdanění alkoholu v pivu. "To, že je pivo levnější než nealkoholické nápoje, nemá v okolních zemích a patrně ani ve světě obdobu," tvrdí Nešpor.

Jak je vidět z následující statistiky, Češi v průměru utratí za alkohol a tabák více než vydají na své zdraví a vzdělání dohromady. To skutečně ve světě obdoby nemá. Že by další prvenství?

Spotřebitelské výdaje v ČR
Zdroj: Publikace Vzestup potravinářského sektoru v České republice (napsáno pro Mezinárodní potravinářské veletrhy - Veletrhy Brno)


Tlustý si ale opakuje tu svou: "My Češi věříme, že pivo je součástí jídla. Nemůžeme souhlasit se znevýhodněním tak typicky českého produktu."

Ministr tak na sklonku letošního roku zabránil největší katastrofě, které by se český národ mohl dočkat, dražšímu pivu. Do nového roku se navíc, jak můžeme číst mezi řádky o pivě jako součásti jídla, dočkáme přeřazení piva do 5% sazby DPH. Oslavme tak příchozí nový rok, rok stále levného a možná ještě levnějšího piva, se studenou dvanáctkou v ruce!

Schvalujete české "pivní veto"? S jakým nápojem přivítáte nový rok?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 12. 2006 1:46, yntovon

hodně moc piv :) ... a levnejch :)

Reagovat

 

+75
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jarmila 29. 12. 2006 13:25)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 12. 2006 19:14, Henri

Nedělejme z Čechů opilecký národ aneb co statistiky neříkají přesně!
Spotřeba alkoholu v ČR stejně jako konzumace piva dlouhodobě stagnuje. Potvrzují to data Českého stat. úřadu
U piva je možná situace o to specifičtější, že pivo je nejen národním nápojem, ale podle řady průzkumů patří k hlavním lákadlům pro návštěvníky ze zahraničí. Je to jednak pivo konzumované v gastronomických zařízeních, jednak je to oblíbené zboží v nákupních košících řady zahraničních návštěvníků. V loňském roce k nám přijelo 100 466 300 osob a mezi nimi narůstá počet těch, kteří u nás pobývají v průměru více než 4 dny. Dále u nás pracuje 310 000 lidí z ciziny. Právě v tom spočívá určitá nepřesnost jinak spolehlivých statistik: nespecifikují podíl cizinců a Čechů na konzumaci alkoholu.
Každý soudný člověk jistě souhlasí s tím, že konzumace alkoholu, pokud je ‚přes míru‘, lidskému zdraví škodí a tento názor zastávají i pivovarníci. Na druhé straně je třeba vidět problém reálně a pravdivě a nevytvářet katastrofické zprávy o tom, že Češi jsou málem největšími pijany na světě. Seriózní pohled na statistiky a jejich interpretace ukazuje, že tomu tak není.
Podle statistik k nám v loňském roce přijelo o téměř 5 % více zahraničních návštěvníků než v roce 2004. Nepochybně alespoň část z nich konzumuje alkohol ve formě destilátů, vína nebo piva. Faktem je, že mnozí lidé k nám jezdí také na nákupy. A spotřebovávají služby v gastronomických zařízení a kupují pivo po přepravkách. Tento silný přeshraniční ruch má své ekonomické důvody. Stravovací služby a také některé nápoje s obsahem alkoholu jsou u nás nesrovnatelně levnější než např. v sousedním Německu či Rakousku. Počet zahraničních návštěvníků neustále roste a loňský rok byl v historii existence ČR skutečný rekord: Přijelo 6 336 128 osob a realizovaly přes 19,5 milionů přenocování. Do výše uvedené statistiky jsou však zahrnuti jenom ti, kteří u nás pobývají déle než 24 hodin a jsou ubytováni v hotelových a podobných zařízeních. Z průzkumů také víme, že jedním z turisticky nejvýznamnějších „taháků“ je české pivo. Asi nelze přesně zjistit, kolik jej návštěvníci zkonzumují, je však jisté, že se nejedná o malé objemy. Kdybychom jen velmi přibližně počítali průměrnou spotřebu piva u zahraničních turistů v ČR na 4 piva za celou dobu jejich pobytu, znamenalo by to kolem dvou milionů hektolitrů zkonzumovaného piva, což se rovná asi 12,5 % veškerého piva vypitého v ČR. Ve spotřebě na hlavu a rok to znamená 20 litrů z oněch 160 litrů. Domnívám se, že i tento odhad je velmi konzervativní. .
K vazbám mezi prodaným množstvím alkoholu a jeho mechanickým přepočítáváním na počet obyvatel je třeba přistupovat seriózně, bez emocí a objektivně.

Reagovat

 

-13
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (27 komentářů)

4. 1. 2007 | 11:46 | van Thomas

Přesně tak, EU je hospodářsky fakticky "Unií na podporu francouzských zemědělců". Nic víc pro EU není důležitější a na nic se nedává víc peněz. Nulová daň na víno nemá žádné logické zdůvodnění, mluví-li se o zvyšování daně...více

3. 1. 2007 | 11:26 | Jahoda František

Naši zástupci se blýskají i při jiných příležitostech (na stránkách evropského parlamentu můžete v češtině najít výstupy každého z nich), pouze pivo však získalo potřebné mediální pokrytí. Mimochodem, zákulisní jednání jsou...více

2. 1. 2007 | 19:33

Možná netuším. Ovšem to, že se naši političtí zástupci "blýsknou" jenom tím, že vetují pivní daň, mi prostě připadá přinejmenším trapné. Osobně mi záleží na tom, jak se bude EU vyvíjet a v tomto kontextu jsou mi podobné "národní...více

2. 1. 2007 | 17:16 | Bernard

Nezdaněným, že? Nevím proč by země jako Francie, Itálie a Španělsko měly mít výhody při exportu svých tradičních produktů před námi, respektive před našimi tradičními produkty. Nejde o prachy (o ty jde až na prvním místě...více

2. 1. 2007 | 10:33 | Moravan

Souhlasím s nadpisem. Já jsem si připil vínem. Z Moravy. Tož, na zdraví! :-) více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Ceteris paribus, Monopol, Celkový náhradový poměr, jan bureš, jan raška, eet, zbyněk stanjura, architektura, konkurz, formulace, pronájem počítače, pojistná složka, Generální ředitelství cel, AdWords, dodatečné náklady, zákony, nová drachma, tunelování

6B72551, 3AM3721, 4AU5382, 6B72551, 3AE0651

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK