Koupě ojetého automobilu: jak poznat, že je auto kradené či omlazené

Koupě ojetého automobilu: jak poznat, že je auto kradené či omlazené
Věděli jste, že v České republice je každé čtvrté auto úředně omlazené, každé desáté auto má pozměněné identifikátory a každých 25 minut je nějaké auto ukradeno? Poradíme vám, jak při koupi ojetého auta zkontrolovat jeho základní identifikátory a prověřit, zda kupujete vozidlo s těmi parametry, které jsou uvedeny v technickém průkazu. A zda vůbec kupujete to auto, které je v něm uvedeno.

Od počátku devadesátých let čelíme přívalu dovážených automobilů. Tyto vozy jsou bohužel velice často pochybného původu a špatného technického stavu. Vstupem do EU byly zrušeny poslední kontroly dovážených aut a od té doby výrazně vzrostl počet dovážených vraků, totálně havarovaných a kradených aut. Státní orgány při registraci těchto aut nepostupovaly (a stále nepostupují) dostatečně důkladně, a na našich silnících se tak pohybuje až půl miliónu aut, která byla prodána nic netušícím spotřebitelům spolu s falešnými doklady, nebo doklady "pravými", ale padělanými identifikačními znaky.

Pokud si chcete být absolutně jisti původem auta nebo původností (originalitou) jeho identifikátorů, nechte jej prověřit u nezávislé odborné firmy. SOVA doporučuje obrátit se např. na společnost Cebia, spol. s r.o., ale jistě existují i další firmy, které se touto činností zabývají. Přestože jednotlivec téměř nemá šanci prověřit původ vozu,  je dobré být alespoň v rámci svých možností informován. Je pochopitelné, že většina z nás zůstane laiky, ale když prodejce autobazaru uvidí, že víte na co a kam se v autě podívat, nebudete tak "snadnou kořistí".

V souvislosti s nákupem ojetého automobilu číhá na spotřebitele mnoho rizik, proto jsme pro vás ve spolupráci se Sdružením na Ochranu Vlastníků Automobilů (SOVA) a Sdružením obrany spotřebitelů (SOS) připravili třídílný seriál věnovaný právě této problematice.

V prvním díle jsme se věnovali právní stránce koupi ojetého vozu. Dozvěděli jste se, jaké náležitosti by měla mít kupní smlouva, jak zákon ošetřuje záruční lhůtu a reklamace i to, jak poznat, zda na autě nevázne dluh, zástava či žaloba. Ve druhém dnešním díle se zaměříme na to, jak zjistit, zda je ojetý automobil kradený či "omlazený" (tzn. odpovídá-li inzerovaný rok výroby tomu skutečnému). Třetí závěrečný díl bude věnován praktickému prověření technického stavu vozidla. Přečtete si, co o autě zjistíte pouhým okem, co při prohlídce na rampě i na co se zaměřit při testovací jízdě.


Kontrola základních identifikátorů "svépomocí"

VIN kód je nejdůležitějším ("rodným") číslem automobilu. VIN kód (Vehicle Identification Number) musí souhlasit s údaji v technickém průkazu, najdete jej většinou vyražený v motorovém prostoru, např. na krytu tlumiče (tzv. klobouku), na přepážce mezi motorem a kabinou auta, na podlaze vozu nebo v zavazadlovém prostoru. Zkontrolujte, jestli kód není pozměněn, neodborně přeražen nebo jestli někdo nemanipuloval s dílem, na kterém je VIN vyraženo.

Umístění VIN kódu v motorové části č. 1

Umístění VIN kódu v motorové části č. 2

Rozluštění VIN kódu

Může se stát, že prodejce doveze ze zahraničí havarované vozidlo, použije jeho doklady a vyřízne část plechu s vyraženým VIN a identifikační štítky a umístí je do kradeného auta.

VIN kód může být vyražen také pod čelním sklem. Všechny auta ho sice nemají, ale vyskytuje se čím dál častěji. Jeho výměna a zfalšování je náročné a nákladné. Pokud však na voze je, určitě jej zkontrolujte.

Umístění VIN kódu pod čelním sklem 


Typ a výrobní číslo motoru

Oba údaje najdete vyražené na bloku motoru. Porovnejte je s technickým průkazem auta (TP). V něm musí být povinně uveden pouze typ motoru  (platí pro TP vydané od 1. 7. 2001, do této doby se v TP uvádělo i výrobní číslo motoru). Pokud můžete, zkontrolujte fyzicky i výrobní číslo motoru. Opět se zaměřte na to, jestli s vyraženými číslicemi někdo nemanipuloval nebo není upravována razná plocha čísla motoru. Pokud je číslo motoru poškozené, vyrezlé nebo je upravována razná plocha, automobil nekupujte.

Originální ražba 

Typový štítek zn. VOLVO 


Typový štítek

Nejčastěji ho najdete v motorovém prostoru nebo na sloupku vozidla. Opět zkontrolujte všechny údaje a porovnejte s TP. Pokud štítek chybí, je poškozený nebo neoriginálně uchycený, zvyšuje se pravděpodobnost, že s vozidlem něco není v pořádku (jeho původ, předchozí havárie apod.). V případě, že štítek chybí, referáty dopravy takový vůz nemusí přihlásit.

Detail VIN pod čelním sklem 

Detail VIN pod čelním sklem 


Kontrola roku výroby

Skutečný rok výroby lze v případě pochybností určit z kódů, které najdete např. na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, ABS, klimatizaci, alternátoru, nádobkách provozních kapalin apod.

Vyrobeno 7/00 

Vyrobeno 9/00 

Označení data výroby bezpečnostního pásu může být zobrazeno v různých formách (od přímého natištění data, až po jednoduché zakódování do řady čísel) na látkové nášivce nebo plastovém štítku v dolní části, v místě ukotvení bezpečnostního pásu. Samotné znaky mohou být vytvořeny tiskem na látce, nebo plastickým vtiskem do štítku.

Rok výroby bezpečnostního pásu  

Pokud mají všechna skla stejné kódy a dole např. číslici 2, jako na obrázku u této škodovky, je všechno v pořádku. Skla vozu byla vyrobena v roce 2002. Pokud má jedno nebo více skel jiný kód (například 6), znamená to, že došlo k jeho výměně. K výměně mohlo ale dojít po opravě těžké havárie nebo jen prasknutí skla. Každopádně se pak zaměřte na tuto část karoserie a pečlivě ji zkontrolujte.

Vyrobeno 2002 

 

Nabytí účinnosti Zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích způsobilo, že se v České republice přestal evidovat skutečný rok výroby vozidla a tento údaj byl nahrazen datem první registrace vozidla. U individuálních dovozů a v případě duplikátů technických průkazů tak vznikl obrovský prostor pro tzv. "omlazování" vozidel. Reálná hodnota vozidla je přitom přímo závislá na přesném určení roku výroby. Jestliže do 30. června 2001 platilo, že cca 15 % ojetých vozidel bylo omlazeno průměrně o tři roky, dnes nejsou výjimkou vozidla omlazená i o více než šest let. Více než čtvrtina vozidel v ČR má pozměněný údaj o roce výroby.

K ověření skutečného data výroby vozidla můžete využít službu  ROKVY (systém určení skutečného roku výroby vozidla), kterou provozuje společnost Cebia. Cebia nabízí jednak smluvní spolupráci partnerům, kteří prověřují stáří vozů opakovaně, tzn. prodejcům ojetých automobilů a hlavně leasingovým společnostem, ale také možnost objednat si tuto službu jednorázově (pro běžné spotřebitele). Cena za ověření roku výroby pro 1 auto činí 100 Kč včetně DPH. Podrobné informace, jak službu objednat najdete zde.


Jak při kontrole identifikátorů postupují odborníci?

V rámci profesionálně prováděných kontrol původnosti identifikátorů vozidel se vždy provede:

  • kontrola původnosti (originality) údajů výrobce, včetně kontroly viditelných i skrytých identifikátorů vozidla;
  • ověření, zda nebyla na vozidle a jeho identifikátorech provedena neoprávněná změna nebo jiný zásah vedoucí k nové identitě vozidla;
  • řada měření a fotodokumentace vozidla pomocí nejmodernější digitální techniky;
  • kontrola, zda údaje uvedené v dokladech k vozidlu ("technický průkaz", původní "zahraniční technický průkaz") odpovídají údajům na vozidle.

Ojetý vůz kupujte jen u prodejce s kvalitním zázemím, vyhněte se nákupům jen tak "na ulici", na inzerát, od překupníků, dovozců a neprofesionálních bazaristů – ti vám původ auta nezaručí. Prověření proto raději přenechejte profesionálům, kteří zjistí původ a ručí za něj, nebo kupujte automobil u prodejce, který nechává své vozy prověřit za vás. V České republice to však pravidelně a systematicky dělají pouze ty největší bazary.

Máte vy nebo někdo z vašich známých zkušenost s nákupem kradeného či omlazeného vozu? Myslíte si, že laik dokáže původnost základních identifikátorů ověřit? Odpovídá podle vás nižší cena ojetých aut riziku s koupí spojenou?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+37
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 34 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 3. 2007 1:56, Lenny

No...tady je celkem legrace. Za prvý tu někdo psal, že přetočit digitální tavchometr nejde :o))))))
Jde...a během několika málo vteřin a bez problémů (pomocí kabelu a PC)...to jen aby si někdo nemyslel, že když kupuje auto s digitálním tachometrem, tak může být bez obav. Je to mnohem jednodušší a rychlejší než přetočit mechanický tachometr. Ale většinou je tento údaj uložen ještě jinde a ten se dá přečíst pomocí počítače, příslušného datového kabelu a softwaru.

Nicméně počet najetých km se dá také do jisté míry poznat ještě ze stavu opotřebování volantu, sedadla řidiče, pedálů, řadící páky a interiéru celkově. I když i tyto části se dají vyměnit ,ale často se nechávají v domění, že zákázník si toto neuvědomí. Nicméně je to lepší než koukat jen na čísílka na tachometru (pokud s sebou nemáte notebook a kabel a SW).

No a pak bych ještě rád reagoval na zrezlý VIN. No..rozhodně bych si asi nekoupil Octavii s vyrezlým VINem, protože sám jsem majitelem Octavie z r.v.98 a mám spoustu známých a kamarádů, kteří jsou majiteli této značky a modelu Octavie (97-2004) a ani u těch nejstarších není na VIN kódu znát rez. Takže je to buď podezřelé a nebo výrobní vada, která by asi stála za reklamaci.

+154
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 6. 2009 11:01

Já doporučuji velké autobazary, jako je např. auto esa. Bazary si nemůžou v dnešní době dovolit stahovat km a jakkolv podvádět. Koupila jsem si u nich 5 let starou Octavii a následně podle vin codu mi dohledali v autorizovanym servise, poctive km.

-18
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (34 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Koupě ojetého automobilu: jak zkontrolovat jeho technický stav

9. 8. 2006 | Kateřina Boušová | 12 komentářů

Koupě ojetého automobilu: jak zkontrolovat jeho technický stav

Jak při koupi ojetého vozidla rozlišíte auto v dobrém technickém stavu od "navoněné bídy"? Co zjistíte pouhým okem? Kam a na co se podívat? Jak poznáte, že auto nebylo zatopené či nemělo... celý článek

Koupě ojetého automobilu: znáte svá práva?

2. 8. 2006 | Kateřina Boušová | 34 komentářů

Koupě ojetého automobilu: znáte svá práva?

Chystáte se koupit ojeté auto? Víte, na co máte nárok a jaké jsou povinnosti autobazaru či přímého prodejce? Jak napsat kupní smlouvu, aby nebyla pro spotřebitele nevýhodná? Na jak... celý článek

Nejlepší přítel váš a vašeho auta v zahraničí? Asistenční služba

16. 6. 2006 | Dana Chytilová

Nejlepší přítel váš a vašeho auta v zahraničí? Asistenční služba

Budete trávit dovolenou za hranicemi a za volantem svého auta? Víte co udělat, když zaviníte nehodu nebo do vás někdo jiný narazí? Cestu ven z problémů vám ukáží asistenční služby povinného... celý článek

Leasing 2005: návrat k růstu

18. 5. 2006 | Petr Vykoukal

Leasing 2005: návrat k růstu

Český leasingový trh loni svým růstem obnovil "tradici" každoročních přírůstků leasovaných objemů, za 15 let své existence klesal pouze jednou. Loňský rok byl dále charakteristický... celý článek

Levnější povinné ručení? Jezdit bez nehod přestává stačit

16. 11. 2005 | Simona Ely Plischke

Levnější povinné ručení? Jezdit bez nehod přestává stačit

Boj o majitele automobilů vrcholí. Osm stálic a jeden nováček se na trhu povinného ručení předhánějí v nabídkách bonusů, výhod a dárků. Malusy přitom stále nikdo nehlídá. Přehled sazeb... celý článek

Partners Financial Services