SOS versus ČSOB: jde skutečně o klienta?

SOS versus ČSOB: jde skutečně o klienta?
Přetahování mezi SOS a ČSOB o to, kdo má větší pravdu a kdo veřejnost víc oklamal, se už táhne několikátý měsíc. Jako v každém sporu, ani zde nezáleží na jeho příčině, ale na jeho výsledku. A pro vítězství je třeba přinášet oběti. Že jimi bude klient, je jediná pravda v celém tomto "tyjátru".

Včera Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) "zvesela vykřikovalo", že soud vydal platební rozkaz pro ČSOB, a to na základě žaloby sdružením vybraného nespokojeného klienta. Je otázkou, co bude vykřikovat zítra, až se do médií dostane, že se jedná o běžný postup soudu v případě, že je žalována peněžitá částka. A co za pár měsíců, až se třeba zjistí, že pouze vykřikovat nestačí?

SOS: pomáháme, ale komu?

Loni 7. listopadu se SOS obrátilo na klienty ČSOB (profil, názory) s výzvou na podání veřejné žaloby na banku za neoprávněně účtovaný poplatek za vedení účtu, poplatek za zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou či takzvaný neadresný poplatek. O tom, že tyto poplatky účtovaly v té době a stále účtují i jiné banky, už jsme upozorňovali v článku Žaluji! Banku, rodiče, stát, vše. Rozhodujícím faktorem pro podání žaloby zrovna na tuto jedinou banku byl největší počet klientů, kteří si na výši poplatků stěžovali. Dalším, možná ještě důležitějším ale opomíjeným faktorem, bylo správné načasování do diskuze Ministerstva financí ČR s bankami o jejich poplatcích, s nímž SOS spolupracuje. Více jsme se tématu věnovali v článku Konec prázdnin, konec svobody bank?

Hezká žaloba, úspěch zaručen?

SOS plánovalo původně veřejnou žalobu, nakonec podalo pouze žaloby dvou typických klientů (koho SOS považuje za typového klienta, se dozvíte ve sloupku). Důvodem je podle tiskové mluvčí SOS Ivany Pickové především zastrašovací kampaň ČSOB (ta upozornila na výši soudních poplatků za podání žaloby a za její případné zamítnutí) a také obrovská administrativní náročnost. "Tu jsme si vyzkoušeli, když jsme se probírali tisícovkou podkladů těch, kteří se k žalobě chtěli připojit. Takže na příkladu dvou klientů jsme se rozhodli ukázat, na čí straně je pravda - nechť rozhodne soud. Pokud vyzní v náš prospěch, jistě se připojí mnohem víc lidí, než nám v první vlně podklady zaslalo," dodává Picková.

Dva vzoroví klienti:
  • spotřebitel, který nárokuje částku 2 345 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení účtu a zrušení účtu,
  • podnikatel, který nárokuje částku 4 168 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení účtu.

Z tisícovky nespokojených klientů vybrali dva, kteří to podle Pickové uvítali a kteří podávali přes advokátní kancelář Holec, Zuska a partneři žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 1. "Žaloba jistě vypadala hezky, když na jejím základě soud tak rychle vydal platební rozkaz," ukončuje Picková.

"Samotné vydání platebního rozkazu v žádném případě není potvrzením oprávněnosti nároku. Je pouze soudy běžně používaným nástrojem, který urychluje řízení v případech, kdy žalovaná strana nemá k nároku výhrady. Pokud žalovaný podá proti platebnímu rozkazu takzvaný odpor, platební rozkaz se automaticky v plném rozsahu ruší a soud zahájí standardní projednání sporu," vysvětluje tiskový mluvčí ČSOB Pavel Hejzlar. O tom, že ČSOB protest podá, a rozkaz se tím zruší, není, jak sama banka uvedla, pochyb.

O čem tedy celý tento směšně-tragický příběh je? Možná o tom, že když uděláme něco, co se příčí zdravému rozumu, a někdo se tím začne zabývat, byť je to jeho povinností, je potřeba to podat tak, že už jsme zvítězili. Nezáleží, že se jedná o standardní postup, kterým jsme ničeho nedosáhli. A pravdy už vůbec ne. Ale tu přece nehledáme...
Nelibost platit poplatky, obzvláště ty zbytečné, se rozhodně zdravému rozumu nepříčí, ale žalovat jednu banku místo snahy o změnu celého systému, je jiná věc.

Myslíte si, že má SOS vyhráno? Přejete si, aby banka dostala "na frak"? Připojili jste se k žalobě? Diskutujte v

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 72 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 2. 2006 14:33, lojmar

Takže chcete říct, že lidi nikdy neměli zájem o uložení peněz jinak než doma do prasátka? Že nikdo nikdy nepřišel s tím, že by bylo lepší mít peníze někde pod ochranou než doma pod slamníkem? Že instrument "bankovní účet" nevzešel z potřeb?

Zobrazit celé vlákno

+34
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 2. 2006 14:09, lojmar

Tak moment, mám pocit, že nabídka reaguje na poptávku. Kde není poptávka není nabídka, takže demagogií je tvrdit, kydyby nebyly účty...
Nehledě na to, že podle Vašich slov můžou banky naprosto libovolně disponovat se všemy prostředky. Počítám, že mnoho lidí veškeré peníze, které jim přijdou ve formě mzdy na účet ihned pustí do oběhu, tak s čím mohou banky disponovat? Jak můžou tyto prostředky použít k úvěrování? Z Vašich komentářů vyplývá, že ta část lidí, která má jistá depozita (a neutratí vše) by měla zaplatit službu "bankovní účet" všem ostatním (respektive, že tato depozita - následně proúvěrována - by měla stačit na pokrytí všech nákladů). Pokud by bylo po Vašem, tak tu úrokovou sazbu u úvěrů bych nechtěl vidět. To bychom se dostali pomalu k lichvě...

-13
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (72 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

banky, konflikt, Spotřebitel

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Žaluji! Banku, rodiče, stát, vše

11. 11. 2005 | Dana Chytilová

Žaluji! Banku, rodiče, stát, vše

Vy platíte bance za vedení účtu? A není náhodou protizákonné takhle z vás tahat peníze? Není, ale když se to podá náležitě hystericky a ve správný čas, může i jasná hloupost zaclonit... celý článek

Kolik zaplatíte za vedení účtu zdarma?

26. 9. 2005 | Dana Chytilová

Kolik zaplatíte za vedení účtu zdarma?

Nechcete se smířit s poplatkem za vedení běžného účtu? Platit jej nemusíte. Některé banky vám totiž povedou účet zadarmo. Ale pozor. Většinou musíte splnit určité podmínky. Které to... celý článek

Expertní skupina znamená každý sám za sebe?

21. 9. 2005 | Dana Chytilová

Expertní skupina znamená každý sám za sebe?

Už přes čtvrt roku se diskutuje o tom, jak je klient bankami vykořisťován. Původně měli zástupci různých stran diskutovat společně. Místo dohody ale přišel rozpad vytvořené skupiny... celý článek

Konec prázdnin, konec svobody bank?

31. 8. 2005 | Dana Chytilová

Konec prázdnin, konec svobody bank?

Okurkovou sezónu chce ministerstvo financí zakončit asi hodně zostra. Že by se letos urodilo v ministerské zahradě více chilli papriček než okurek? Tak by to alespoň mohly cítit bankovní... celý článek

Zrušení účtu zdarma? Ne tak docela

4. 8. 2005 | Dana Chytilová | 2 komentáře

Zrušení účtu zdarma? Ne tak docela

Rušení poplatku za zrušení účtu patří nyní mezi nejviditelnější nástroje, kterým na sebe banky upozorňují. Jde jen o líbivé gesto konkurenčního boje? Opravdu při vystoupení z dané banky... celý článek

Partners Financial Services