Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Velké srovnání spořicích účtů. U koho se vyplatí spořit?

Co byste měli sledovat při výběru spořicího účtu? Kdo vám nejlíp zhodnotí peníze? A jak si spořicí účty vedou v praxi? To se dozvíte ve velkém srovnání spořicích účtů Peníze.cz.
Velké srovnání spořicích účtů. U koho se vyplatí spořit?

Spořicí účty si získávají u klientů bank a družstevních záložen stále větší oblibu. Nejistota na finančních trzích se výrazně podepisuje na výnosech mnoha finančních produktů, což se projevuje i tím, že lidé už nechtějí se svými volnými penězi moc riskovat. Radši je nechávají na spořicích účtech – tam jim sice nepřinášejí žádné zázračné zisky, ale jsou po ruce a oproti „úrokům“, které nabízejí běžné účty, se aspoň trochu brání inflaci. „Češi začínají pomalu objevovat kouzlo spořicích účtů. Kromě toho, že je mají v nabídce finanční poradci jako nástroj pro zhodnocování takzvané krátkodobé rezervy, hodně napomohla i reklamní kampaň Air Bank. Tato nová banka vsadila na výhodně úročený spořicí účet a zvolila vtipnou a jednoduchou formu, jak tento zajímavý produkt nabídnout. O spořicí účty se rázem začali zajímat i ostatní klienti ve svých bankách,“ vysvětluje Dagmar Prajzlerová, manažerka Partners bankovních služeb.  

Propojeno: Air Bank – vždy mezi třemi nejvyššími?

Air Bank staví svou image na tom, jak je obyčejná a jednoduchá. Kde jiní vedou monology a zaplétají se do složitých souvětí nebo naopak vyvolávají bezobsažná hesla, Air Bank dokáže lakonicky vyjádřit důležité. A takové se zdá být i motto jejího spořicího účtu: Úrok vždy mezi třemi nejvyššími. Jenže – i u srozumitelné banky se najde nějaké jenže. Mezi třemi nejlepšími spořicími účty z nabídky českých bank. S kampeličkami se Air Bank zahazovat a srovnávat nebude. Jenže spořicí účty kampeliček nejsou o nic horší než ty bankovní. Vlastně můžou být i lepší. Jak uvidíte dál, kdyby s nimi Air Bank počítala, musela by na aspoň třetí místo ještě trošku úrok zvednout.

Banky a tedy začínají využívat spořicí účty jako svou vlajkovou loď, kterou chtějí zaujmout nové retailové klienty. Družstevní záložny to ostatně dělají už dávno. Reklamy, které lákají na zaručeně nejlepší spořicí účet na trhu, se tak na nás valí ze všech stran. Někdy se účet prezentuje za pomoci zrzavého hlodavce s lískovým oříškem, jindy svou nonšalancí útočí mladý bankéř, který „drtí“ zástupce tradičních bank. Poselství všech reklamních spotů je ale stejné – „u nás se spořit vyplatí“.

Kritériem, podle kterého si většina klientů spořicí účet vybírá, je výše aktuální úrokové sazby. Zájemci o tento finanční produkt by si však měli uvědomit, že není všechno zlato, co se třpytí, a ani spořicí účty s lákavými úroky nakonec nemusí představovat takovou výhru, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Krátkodobé úroky, kouzelná slovíčka a poznámky pod čarou

Jak dlouho vydrží vysoké úroky?

Zeptali jsme se Dagmar Prajzlerové z Partners

Banky, které na trhu nabízejí dlouhodobě zhodnocení spořicích účtů nad svým vlastním výnosem, prodělávají. Pak je potřeba zamyslet se nad tím, jaká je jejich motivace. Nové banky to dělají většinou proto, aby získali nové klienty. Proč se však stejnou cestou pouštějí i banky, které jsou na českém trhu zavedené? Důvodů může být několik. Prvním může být snaha dorovnat likviditu. Dalším důvodem může být i to, že banka reaguje na situaci na trhu a snaží se udržet klienty, kteří by mohli přejít ke konkurenci. Jistě ale existují i jiné důvody. Kdy a zda vůbec půjdou banky se sazbami dolů, záleží na strategii těchto institucí, takže na tuto otázku lze jen těžko odpovědět. Každopádně zatím na současném dění vydělávají především klienti – a to je dobře.

V České republice se díky snaze bank o zvýšení atraktivnosti spořicích účtů objevil zajímavý paradox. Řada institucí totiž nabízí víc peněz za míň muziky, totiž vyšší úrokové sazby u spořicích účtů, než jsou u termínovaných vkladů, tedy produktu, u kterého si musí peníze v bance nejprve trochu „poležet“, než se doopravdy zhodnotí. Pozor ale: opravdu atraktivní úroky u spořicích účtů bohužel často bývají jen krátkodobá záležitost, která se týká několikaměsíční kampaně dané finanční instituce. Často navíc platí, že zvýšená úroková sazba se týká pouze nových klientů a ti staří mají smůlu. Tento krok sice může fungovat při získávání nových zákazníků, dlouhodobé střadatele, kteří jsou bance věrní již několik let, ale naopak pořádně otráví.

Banky však používají i řadu dalších triků, kterých si klient při výběru vhodného účtu nemusí hned všimnout. Po čase se pak může divit, proč je jeho výnos o tolik menší, než původně očekával. „I když spořicí účet vypadá jako jednoduchý a srozumitelný produkt, při detailnějším pohledu zjistíme, že může zahrnovat řadu komplikací. Banky rády používají slovíčka ‚minimálně‘ nebo ‚až‘, neustále zavádějí nějaké výjimky, mají v textu hvězdičky s dodatky pod čarou a podobně. Matoucí je také pásmové úročení a cross selling, tedy nabídka vyšší úrokové sazby za využívání jiných služeb, které jsou ale většinou zpoplatněny,“ varuje provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Můžete se setkat také s tím, že některé bankovní domy prezentují jako spořicí účet finanční produkt, který je ve skutečnosti spíš termínovaný vklad. Jestliže totiž u účtu platí nějaká výpovědní lhůta, během které s naspořenými penězi nemůžete bez rizika penalizace disponovat, nejedná se o spořicí účet v pravém slova smyslu, ale pouze o jakéhosi kočkopsa, který má zmást potenciální zájemce.

Co sledovat při výběru spořicího účtu?

Jak si vedou spořicí účty v praxi?

V prosinci loňského roku odstartoval server Bankovnipoplatky.com zajímavý projekt s názvem První bankovní reality test – spořicí účty. Na spořicí účet u šestnácti bank bylo 9. prosince posláno 130 tisíc korun. Cílem testu je porovnání reálného zhodnocení za jeden rok. K dispozici tak budeme mít unikátní porovnání reálného zhodnocení finančních prostředků, nikoliv aktuální úrokovou sazbu, která je z pohledu času irelevantní. Klienti tak zjistí, co se s penězi na každém ze sledovaných účtů děje a jaké to má důsledky pro konečnou naspořenou částku,“ říká tvůrce projektu Patrik Nacher.

A jak si banky po šesti měsících vedou? 

Banka

Stav účtu na přelomu června a července

Čistý výnos

Air Bank

131 542,44

1542,44

Wüstenrot

131 425,34

1425,34

Equa Bank

131 415,29

1415,29

ZUNO Bank

131 247,78

1247,78

AXA Bank

131 199,92

1199,92

UniCredit

131 084,06

1084,06

LBBW Bank

131 080,43

1080,43

ING Bank

131 080,33

1080,33

PS

130 972,55

972,55

GEMB

130 836,55

836,55

ČSOB

130 817,85

817,85

FIO banka

130 774,27

774,27

Volksbank

130 771,77

771,77

KB

130 350,63

350,63

mBank

130 310,43

310,43

Citibank

130 112,37

112,37

Pokud si právě vybíráte spořicí účet, na který plánujete ukládat volné peníze, neorientujte se jen podle úrokové sazby, ale zajímejte se také o jeho další parametry. Dagmar Prajzlerová k tomu dodává: „Klient by si měl zjistit, jak rychle a za jakých podmínek se ke svým penězům dostane. Důležité je také vědět, zda bude muset platit nějaké poplatky, v jakých intervalech se uložené peníze úročí a jestli jsou peníze úročeny jednotnou sazbou, nebo pásmově. Určitě je dobré zajímat se o skutečný efektivní úrok a nebát se zeptat, jaký bude ve skutečnosti finanční přírůstek.“ Její slova doplňuje Patrik Nacher: „Důležitá je také informace, zda banka nepožaduje nějaký minimální počáteční vklad a následně i minimální zůstatek na účtu. Jestliže si smlouváte spořicí účet v rámci nějaké akce, tak si zjistěte, jak dlouho vám dané podmínky zaručují. Nejdůležitější je opravdu na všechno se osobně zeptat a nejít jen bezhlavě za vysokým úrokem.“

Samozřejmě záleží na tom, jak se svým spořicím účtem hodláte nakládat. Měli byste vědět, jestli opravdu půjde jen o „úložiště“ volných peněz, které si tam nějakou dobu pobudou, nebo zda chcete ke spořicímu účtu také platební kartu a budete častěji využívat internetové bankovnictví k převodům peněz na jiné účty. Podle toho si zjistěte, zda banka nemá placené internetové bankovnictví, kolik stojí výběr z bankomatu a kolik budete platit za odchozí platby. Pokud nemáte v plánu nechávat peníze na účtu moc dlouhou dobu, tak se vám rozhodně nevyplatí účet u institucí, které úročí čtvrtletně, nebo dokonce ročně. Důležité je také sledovat již několikrát zmiňované pásmové úročení. Banka se sice může chlubit, že nabízí úrok 2,5 procenta, může mít ale nevýhodně nastavená pásma. Do 50 tisíc může mít úročení například 0,5 procenta a slibovaný úrok 2,5 platí až pro částku nad 50 tisíc. Jestliže tedy máte na účtu třeba 70 tisíc, tak se vám 50 tisíc úročí sazbou 0,5 % a sazby 2,5 % platí jen pro zbývajících 20 tisíc.

SROVNÁNÍ SPOŘICÍCH ÚČTŮ

Pro svoje srovnání jsme si vybrali dva modelové příklady. V tom prvním máme člověka, který se zatím o svoje peníze moc nestaral a jen je nechával na běžném účtu. Teď se rozhodl dát na radu finančních odborníků a nechat si na spořicím účtu pro případ nouze čtyři měsíční platy jako rezervu. Vydělává 18 tisíc čistého, dohromady si na účet uloží 72 tisíc korun. Žádné další peníze už na spořicí účet posílat nebude. Podmínkou je pro něj samozřejmě také to, že u spořicího účtu nesmí být žádná výpovědní lhůta, takže peníze budou stále k dispozici.

Srovnání spořicích účtů: jednorázový vklad 72 000 Kč

Banka/kampelička

Účet

Úrok (%)

Úročení

Po roce naspořeno (Kč,
výnos po zdanění)

AXA Bank

Spořicí účet
AXA Bank

2,8

měsíčně

73 738,18

Metropolitní spořitelní
družstvo

Spořící konto

2,8

měsíčně

73 738,18

Moravský Peněžní
Ústav

Vkladový účet

2,55

čtvrtletně

73 575,97

ZUNO Bank

Spoření Plus

2,5

měsíčně

73 553,72

AIR Bank

Spořicí účet

2,5

měsíčně

73 553,72

UniCredit Bank

Spořicí účet
PRIMA

2,5

čtvrtletně

73 544,43

ZUNO Bank

Spoření

2

denně

73 454,45

Equa bank

Spořicí účet

2,3

měsíčně

73 428,02

Wüstenrot
hypoteční banka

Wüstenrot
Spořicí účet

do 30 000 Kč 0,1
nad 30 000 Kč  2,1

měsíčně

73 302,54

Druhý klient si několik let šetřil na nový automobil, peníze už měl vybrané, ale zrovna se na něj usmálo štěstí, změnil zaměstnání a dostal k dispozici dobré služební auto. Teď si není vůbec jistý, co vlastně dělat s našetřenými 700 tisíci korun, takže je nechá „spát“ na spořicím účtu, než rozmyslí, jak s nimi rozumně nebo nerozumně naloží.

Srovnání spořicích účtů: jednorázový vklad 700 000 Kč

Banka/kampelička

Účet

Úrok (%)

Úročení

Po roce naspořeno (Kč,
výnos po zdanění)

AXA Bank

Spořicí účet
AXA Bank

2,8

měsíčně

716 851,34

Metropolitní spořitelní
družstvo

Spořící konto

2,8

měcíčně

716 851,34

Moravský Peněžní
Ústav

Vkladový účet

2,55

čtvrtletně

715 298,65

ZUNO Bank

Spoření Plus

2,5

měsíčně

715 027,54

AIR Bank

Spořicí účet

2,5

měsíčně

715 027,54

Equa bank

Spořicí účet

2,3

měsíčně

713 815,13

UniCredit Bank

Spořicí účet
PRIMA

do 500 000 Kč 2,5
nad 500 000 1,6

čtvrtletně

713 416,30

Wüstenrot
hypoteční banka

Wüstenrot
Spořicí účet

do 30 000 Kč 0,1,
nad 30 000 2,1

měsíčně

712 604,93

ZUNO Bank

Spoření

2

denně

712 322,48

Oberbank

Spořicí účet
Speciál

do 30 000 Kč 1,5,
nad 30 000 2

ročně

711 900,04

Anketa

Jaký úrok máte na spořicím účtu?

Z výsledků je patrné, že se v současné době na trhu najde řada bank, které nabízejí u spořicího účtu úrok vyšší než dvě procenta. Vítězný úrok 2,8 procenta mají v tuto chvíli AXA Bank a Metropolitní spořitelní družstvo. U AXA Bank je však tento úrok spojený s akcí, která trvá do konce července. Atraktivní úrok dostanou pouze noví klienti a výše úročení je zaručena minimálně do konce roku 2012. Metropolitní spořitelní družstvo zase ke svému spořicímu účtu nenabízí internetové bankovnictví. Účet je navíc možné sjednat jen na pobočkách v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Plzni či Olomouci, kde – pokud už nejste členem družstva – budete také muset zaplatit členský vklad 100 Kč. S penězi dále můžete manipulovat pouze na stejné pobočce, kde jste si účet zřídili.

Na pomyslné bronzové příčce se umístila další kampelička – Moravský peněžní ústav s úrokem 2,55. Spořicí účet si u ní však můžete založit pouze v Praze a ve Zlíně. Členský vklad, který se po ukončení spoření vrací, činí 1000 Kč.

Zajímavý úrok 2,5 procent nabízejí na svém spořicím účtu také nové banky AIR Bank a ZUNO. AIR Bank, spadající pod finanční skupinu PPF, zaručuje svým klientům, že bude vždy mezi třemi nejlépe úročenými spořicími účty na bankovním trhu. Pokud budete její účet využívat pouze ke spoření, nic za něj neplatíte. U ZUNO Bank si klient musí zřídit také běžný účet, za který sice nic neplatí, avšak veškeré peníze, které míří na  spořicí účet (nebo z něj), musí nejprve jít právě přes něj. To je poněkud nepraktické. Za měsíc, ve kterém si z účtu Spoření Plus vyberete nějaké peníze, se vám navíc nepřipočítá úrok.

Od dubna nabízí také UniCredit Bank zajímavý spořicí účet (Prima) s úročením 2,5 procenta. Pokud však budete mít na kontě víc než 500 tisíc, sklouzáváte do pásma úročení 1,6 procenta. Úroky se navíc připisují až čtvrtletně.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+22
Ano
Ne

Diskuze

2. 8. 2012 | 8:51 | jakusir

jj,nejlépe je kritizovat a nemít nic- nic lepšího -akcie?.nemovitosti?zlato? to určitě ta doba je pryč a dnes je to jiné-,ale díky za komentář více

1. 8. 2012 | 22:08 | Pepé

jj, v dnešní době je velmi rozumné dát prachy do kampeličky (nebo jinam) na 5 let ... více

1. 8. 2012 | 16:15 | jakusir

Naprosto se nebojím rizika,že padne další záložna,když peníze stačí s fondu pojištění na všechny záložny již nyní pokryje.urok 2.5 -2.8 je o ničem při současné inflaci.Akcenta družstvo pro ty co nepotřebují vidět častku 100...více

1. 8. 2012 | 15:49 | Pavel

Ty tabulky jsou v případě AXY jen fikce. Jak je správně v článku uvedeno je úrok 2,8% p.a. určen jen novým zákazníkům od července do prosince. Není tedy možné toto zhodnocení získat za celý rok a dávat do porovnávání "akce"...více

1. 8. 2012 | 9:08 | Ludweek

Myslím, že odpověď na to, proč se Air nesrovnává s kampeličkami a družstevními záložnami je obsažena v samotném článku.
Proč by měla banka, která poskytuje plnohodnotné internetové bankovnictví a správu svých úspor přes...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Auditing, Výsledovka, Nulové navýšení, spotřebitel, daňové úniky, brno, fayn, operátoři, výhradní pojišťovací agent, podnikatelský úvěr, Aura, Protistrana, počítač, pojištění spoluúčasti, časově rozlišená provize, spojení exekučních řízení, Next Finance, provázanost

2SL1034, DS111111, R3500000, 3H07241, 3H88601

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK