Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Soumrak slevových portálů?

| rubrika: Očima expertů | 2. 10. 2015
Na slevových serverech se točí miliardy korun. Říká se ale, že nikomu nerostou stromy do nebe. Ptáme se lidí z největších portálů, odborníků na webový byznys a finančních analytiků, jestli se obchod se slevami bude ještě rozvíjet, nebo ho čeká stagnace, nebo dokonce pád.
Očima expertů: Soumrak slevových portálů?

Připomínalo to zlatou horečku. Před pěti lety se rozkřiklo, že se na slevách dá vydělat slušný peníz, a najednou jsme tu měli stovky slevových webů. Pak přišlo přirozené pročišťování, přežilo pár desítek nejsilnějších. Ani to ale nejspíš není ještě konečná rovnováha, odhaduje se, že desítka nejsilnějších brzy bude dostávat devadesát procent všech tržeb. A nejsou to malé peníze, loni se přes slevové portály prodaly služby a zboží za přibližně 3,5 miliardy korun.

Co se prodává

Za pět let slevové servery prošly několika fázemi. Nejdřív byly hitové slevy do restaurací, pak zas přišla éra welness a relaxačních služeb, když se začalo víc nabízet zboží, populární byla móda. „Největší stálicí jsou ale jednoznačně pobyty. Celou dobu tvoří zásadní podíl celkových tržeb slevových serverů a jejich význam ještě roste. Sedmdesát procent peněz utratí Češi na slevových serverech právě za pobyty a dovolené. Rostoucí útraty jsou přitom dány změnou skladby nabídky i poptávky. Dřív šlo především o levné tuzemské pobyty, dnes kupují Češi zvýhodněné zahraniční dovolené, a to dokonce i letecky do exotičtějších destinací. Kromě dovolených nás v poslední době překvapil také nábytek. To je kategorie s obrovským potenciálem, od níž příští rok očekáváme největší růst,“ hodnotí vývoj na trhu ředitel vyhledávače slev Skrz.cz Petr Kováčik.  

Odborníci z oblasti e-commerce ale upozorňují, že se některé slevové portály svou nabídkou až příliš blíží klasickým internetovým obchodům. A to by jim v budoucnu mohlo přinést značné problémy. Ostatně, před něčím takovým v našem rozhovoru v červnu 2013 varoval i zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr: „Byla by chyba, kdyby se ze slevových serverů staly e-shopy. Na trhu je totiž dost kvalitních e-shopů a nemá cenu slevový trh za každou cenu stáčet tímhle směrem. Pokud bychom začali nabízet stejné zboží jako Alza, Mall a Kasa, tak by to byla bitva, kterou nemůžeme vyhrát. Oni mají mnohem víc zkušenosti a dohánět je by bylo hodně těžké.“

Slevový byznys v nesnázích?

Pro relativně mladé podnikatelské prostředí stále platí, že průšvih jednoho hráče je problém i všech ostatních. Ukázkovým příkladem byl loňský krach někdejší trojky trhu portálu Zapakatel.cz. V médiích se okamžitě vyrojily zprávy o tom, že slevový byznys stagnuje a že ho čeká postupná cesta do záhuby. Částečně tomu napovídaly i průběžné statistiky prodejů. Během předvánočních nákupů, tradičně nejsilnějšího období celého roku, ale slevové servery chytily druhý dech. A ani čísla za letošní první pololetí nenaznačují žádnou krizi. V meziročním srovnání obratů dokonce došlo k jedenáctiprocentnímu nárůstu, především díky prodeji pobytů a cest. Nejvíc naopak klesly prodeje oblečení a módy – oproti loňskému roku o šedesát procent. Jednička trhu Slevomat.cz totiž v této oblasti výrazně utlumila své aktivity.

Obecně začíná platit, že zatímco dřív byla prakticky každá velká sleva zaručeným úspěchem, dnes už jsou zákazníci mnohem vybíravější. Postupně se vytratila exkluzivita slevy a lidé vědí, že si stačí na některé z nich počkat a objeví se znovu. Proto slevové portály musí mnohem lépe pracovat s obsahem nabídek i jejich načasováním.

Co si o aktuální situaci slevových portálů myslí odborníci? Blíží se jejich soumrak? Jak vlastně byznys se slevami změnil naše obchodníky a zákazníky, čím pomohl, čím naopak uškodil? A co přijde dál?

Jan Vetyška

výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci

Jan Vetyška
+5
Líbí
Nelíbí

Ať už jde o počet serverů, nebo o obrat, euforický růst má trh zřejmě za sebou. Dominují mu největší hráči v čele se Slevomatem, kteří vytvářejí většinu celkového obratu. Nemluvil bych ale zase o soumraku. Slevové portály se vyvíjejí, oproti minulosti se upravila jejich nabídka a bude zajímavé sledovat, kam se vydají v budoucnosti.

Českému trhu přinesly další konkurenci služeb a přivedly další zákazníky k on-line nakupování. A to přesto, že se hlavně ze začátku jednalo spíše o službu zprostředkování zážitku. Jistě, u některých menších portálů se zákazníci setkali s nekvalitním plněním – neodpovídajícím zbožím nebo i nepříliš povedenou službou. Teď tu ale fungují převážně spolehlivé servery, u kterých si zákazníci rádi nakoupí.

Aleš Michl

analytik Raiffeisenbank a poradce ministra financí

Aleš Michl
+9
Líbí
Nelíbí

Slevy dávají podniky hlavně v recesi, když je menší zájem. Při růstu ekonomiky je dává jen hlupák, podnikatel s nevalným produktem. Nebo je to marketingový trik, ale lidi už nejsou tak hloupí. Takže teď čekám útlum Slevomatu. Až zas půjdeme do recese, slevy budou znovu v kurzu.

Marie Chytilová

ředitelka Slevomat.cz

Marie Chytilová
+7
Líbí
Nelíbí

Nastává soumrak slevových portálů, které byznys stavěly na písku. Portály, které mají pevné základy, brand založený na kvalitě a prozákaznickém přístupu, udržují si pestrost nabídky a neustále pracují na vylepšení produktu, naopak rostou.

Slevové portály jako první přenesly nabídku lokálních služeb a zážitků on-line. Dřív v podstatě nebylo možné si koupit masáž on-line, stejně tak pobytové balíčky nebo zážitkové akce. Vytvořil se tak úplně nový produkt, který si Češi oblíbili. Díky zveřejňovaným hodnocením a desítkám tisíc partnerů, kteří již nabídku na slevových portálech inzerovali, se také podařilo oddělit partnery, kteří nabízejí kvalitní služby, od těch, kteří chtěli jen masově upozornit na svůj podnik.

Škodlivé jsou především ty portály, které kvalitu nabídky neřeší, stojí si za tím, že jsou pouze zprostředkovatelé bez jakékoliv zodpovědnosti a tím i podporují názor, že na slevových portálech inzerují jen krachující podniky.

Jak se trh bude vyvíjet dál? Portály, které nedokážou zákazníky upoutat napřímo a budou žít pouze z placené reklamy, spějí k zániku. Stejně tak přežijí pouze ty portály, které investují do mobilní verze svých stránek a mobilních aplikací a budou neustále vyvíjet svůj produkt, aby se od hromadného nakupování přeměnil v personalizovanou nabídku na míru.

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom finanční skupiny Roklen

Lukáš Kovanda
+12
Líbí
Nelíbí

Platí, že osmdesát až devadesát procent start-upů selže, prostě se nechytnou. A tak je tomu plus minus i v každé start-upové subdisciplíně, včetně slevových portálů. Většinou někdo u nás zmerčí koncept, který se zrodil někde v Křemíkovém údolí, a přenese ho k nám. Když se daří, dosahuje průkopník snových zisků, což přiláká mraky ostatních. Jenže být pětatřicátý nebo stý v pořadí už není tak výnosné jako být první. Dochází k vystřízlivění, zlatá horečka končí. Střízliví nejen strana nabídky, ale i strana poptávky. Lidé zjišťují třeba to, že mít slevu v restauraci není zas tak super, když pak na vás personál celou dobu hledí jako na chudého příbuzného. Po prvotním boomu nastává – slovy ekonomů – korekce trhu. Ta nyní ostatně celkem dramaticky dostihla i Groupon, který vyklízí pozice v řadě zemí světa, kde dosud působil, přičemž propustí přes tisícovku zaměstnanců. Byl to právě Groupon, inspirační zdroj všech českých „slevomatů“, který v letech 2008 a 2009 odstartoval on-line slevovou mánii. Z trhu slevových webů nakonec odejde třeba až těch 90 procent. Zůstanou jen nejlepší – což nutně neznamená, že to budou ti, co přišli jako první, i když ti se pochopitelně těší značné výhodě. Takhle zkrátka funguje spontánní trh – a je to tak dobře.

Petr Kováčik

ředitel vyhledávače slev Skrz.cz

Petr Kováčik
+6
Líbí
Nelíbí

Ačkoli se mnohdy při skloňování maximálního počtu mluví i o třech stech a více slevových serverech, těch skutečně aktivních u nás najednou nikdy tolik nebylo. Už tato bublina je jednou z příčin, proč od doby, kdy trh začaly některé portály opouštět, mluví zlí jazykové o soumraku slevových serverů. Psal se únor 2013, kdy během měsíce skončilo rekordních 25 serverů. Bylo to překvapení? Pro mě rozhodně ne, bylo přece jasné, že dvě stě slevových serverů není ani zdaleka dlouhodobě udržitelný stav. Přestože konsolidace dále pokračovala, málokdo si uvědomuje, že trh je už poslední dva roky prakticky stabilní. Počet slevových serverů se pohybuje již delší dobu okolo čtyřiceti, což je i tak vysoké číslo.

Trh se přitom dále vyvíjí. Můžeme sledovat, že se jednotlivé servery začínají profilovat a víc přemýšlejí nad skladbou nabídky. Některé se začínají specializovat na dovolené nebo módu, jiné sázejí na inspiraci a připravují pro zákazníky pravidelné tematické akce. To je vlastně i jedna z věcí, které sem slevový trh přinesl. Například víkendové pobyty tu vůbec nefungovaly, to samé platí o degustačních menu. Slevové servery ukázaly obchodníkům, že musí se zákazníky lépe pracovat a umět je navnadit. Na straně zákazníků je to jednoduché – největším přínosem je úspora a zdroj inspirace.  

Vít Endler

generální ředitel Mall.cz

Vít Endler
+13
Líbí
Nelíbí

Slevové servery zazářily jako kometa, ale v teď jejich lesk pohasíná, což je vidět i na největším slevovém portálu Groupon. Groupon je sice pořád poměrně velká společnost s tržní kapitalizací přes dvě miliardy dolarů (po vstupu na burzu to bylo cca 16 miliard; šlo o jeden z nejúspěšnějších vstupů na burzu vůbec), ale pokles hodnoty společnosti za posledních pět let ukazuje i směr celého vyznysu se slevami.

Podobná je situace na českém trhu. Dnes si koupíte na slevových portálech hlavně ubytovací a restaurační služby. Hotely a restaurace tu hledaly nové zákazníky a očekávaly, že zákazníci se po „levné” zkušenosti vrátí a zaplatí standardní cenu. To se ale většinou neděje, a tak se hledají další akviziční cesty.

Slevové portály zkoušely i prodej zboží (stejně to dělá již zmíněný americký Groupon), nedokážou ale konkurovat zavedeným e-shopům a postupně se z tohoto segmentu zase stahují.

Slevové portály jistě bude existovat dál, ale po velkém boomu se trh konsoliduje a zůstane pár hráčů. To už je vidět dnes, kdy dominuje Slevomat a ostatní pouze paběrkují. Růst trhu se výrazně zpomalí. 

Aleš Kotek

marketingový specialista Vykupto.cz

Aleš Kotek
+7
Líbí
Nelíbí

Nastal soumrak špatných portálů, samotný trh samozřejmě dál existuje a jeho soumrak se neblíží. Naopak se neustále vykresluje, formuje a pozice nejsilnějších hráčů se upevňují.

Anketa

Kterou odpověď byste koupili i bez slevy?

Slevové portály Česku přinesly naplnění poptávky, která existovala už před tím, ale nebyla vidět. Čechům bylo potřeba ukázat, že je možné na internetu koupit lokální služby, což se tenkrát potkalo v obrovské míře. Podobně jsme ve velkém otevřeli trh s tuzemskou dovolenou – wellness pobyty, turistika, poznávání měst a „výletování“ na 3–5 dní je našincovi velice blízké. To vše za výhodné ceny se ukázalo jako ultimátní kombinace.

Čím uškodil? V očích mnoha dodavatelů vrhnul na uživatele slevových portálů punc „méněcenného” zákazníka. Tahle křivda je podle mě naprosto zvrácená – pro každého obchodníka by měl být každý jeden platící zákazník největším pánem a výzvou pro jeho další monetizaci. Péče o zákazníka je v posledních letech rozhodující. Nemálo zákazníků mělo se svým nákupem špatnou zkušenost, v takovém objemu se to nutně muselo stát. Nicméně toto vedlo k přirozenému zániku špatných portálů a krachu nespolehlivých dodavatelů, kteří šli za prvoplánovým výdělkem. Naopak těm kvalitním dodavatelům trh umožnil růst. Spokojeným zákazníkům slevový trh zvedl a obohatil životní úroveň.

Saturace trhu bude ještě nějakou dobu trvat a na jejím konci ovládne trh přibližně deset spolehlivých slevových portálů. Poptávka si žádá inovace (tak jako v každém odvětví podnikání) – technologické ale i produktové. Nelze přešlapovat na jednom místě, takže boj o nejrůznější prvenství a samotného zákazníka pokračuje. Myslím si, že přijde renesance služeb, kterých v posledních letech ubylo. Ale nepřijde jen tak, cesta ke kvalitním službám je trnitá.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+10
Ano
Ne

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Podílník, Dluhopis, Participace, brno, martin stára, mobilní operátoři, tarify, operátoři, řešení, příspěvek na mobilitu, Praha 7, stabilita systému, havarijní pojištněí, Kapitalizace pohledávek, inflační očekávání, AdSense, mimořádné pojistné, digitální peněženka

4T72999, 7T77760, 1SH5595, 3P28091, 3P28091

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK