Last minute: vyplatí se letos čekat do poslední minuty?

Klára Šponerová | rubrika: Co se děje | 12. 7. 2011 | 2 komentáře
Last minute: vyplatí se letos čekat do poslední minuty?
Začíná období dovolených, boj cestovních kanceláří o klienty vrcholí. Jednou z hlavních zbraní je označení last minute. Na poslední chvíli si tak můžete objednat dovolenou až o desítky procent levnější oproti stálé nabídce. Jsou skvělé last minute ceny konečné, nebo je v tom tradičně nějaký háček?

Jako last minute označují cestovní kanceláře nabídku míst na zájezdech, která nestačily do jistého data prodat a „na poslední chvíli“ je nabízejí se slevou. Ta v minulých letech bývala kolem 30 až 40 procent z původní ceny. Letošní sezóna se však od těch předešlých liší.

Po nedávných událostech v Egyptě a Tunisku, které tradičně patřily k nejoblíbenějším destinacím českých turistů, jsou zájezdy do severní Afriky nejlevnější za poledních deset let. „Klienti,“ říká Eva Sedlmajerová, ředitelka serveru dovolena.cz, o letošních trendech, „často nakupují zájezdy do Řecka, Egypta a Tuniska až nyní, kdy mají jistotu bezproblémového průběhu dovolené.“ A tyto destinace jsou také jedny z mála, kam můžete sehnat výhodný last minute zájezd. Dan Plovajko, tiskový mluvčí CK Fischer, uvádí: „V nabídkách last minute klesá jejich cena až o 25–30 procent.

Nepokoje v severní Africe však způsobily změny také v zájmu o zbytek světa: cestovní kanceláře hlásí pro letošní sezónu převážně vyprodáno a na skvělou nabídku last minute se čekat příliš nevyplatí. Když už se objeví, bývá sleva v rozmezí pouhých 5–10 procent.

Cena je báječná, je ale také konečná?

Před rokem 2009 bylo naprosto běžné, že cestovní kanceláře ve svých nabídkách lákaly třeba jen na cenu za ubytování. Zákazník se dozvídal o všech možných doplatcích až na základě objednávky a nad konečným vyčíslením ceny zájezdu mu pak tuhl úsměv. Situace se změnila přijetím zákona č. 403/2009 Sb., o cenách. Cestovní kanceláře musí od té doby uvádět plné ceny zájezdů. „Konečná cena pro spotřebitele musí obsahovat všechny položky, z nichž se nabízená služba skládá, to znamená za cestu, ubytování, způsob stravování, letištní a palivové příplatky,“ říká tisková mluvčí České obchodní inspekce, Miloslava Fléglová. A skutečně – v roce 2010 Česká obchodní inspekce odhalila neúplnost uváděných cen v devíti případech ze 168 kontrolovaných a letos od ledna bylo odhaleno zatím deset problematických případů ze 134 provedených kontrol.

TIP REDAKCE

Hlídali jste se, telefonovali skromně, omezili SMS. A přece vás po návratu ze zahraničí čeká horentní účet od operátora. Váš mobil mlsal na dovolené data. A vy to zaplatíte!

Datový roaming: co dělá váš mobil na dovolené? Necucá data za tisíce?

Pozitivní dopad zákona potvrzuje i Miloš Borovička, právník z časopisu dTest: „Právníci, kteří obsluhují naši poradenskou linku v posledních šesti měsících, nezaznamenali žádné stížnosti spotřebitelů, které by se týkaly účtování konečné ceny zájezdu. Lze tedy říct, že se situace novou legislativou výrazně zlepšila a problém byl prakticky odstraněn.

I přesto, že zákon nařizuje uvádět definitivní částku za zájezd, existují položky, které do ní zahrnuty být nemusí, poněvadž se mohou klient od klienta lišit. Jedná se především o pobytové taxy či příplatky za výhled z pokoje na moře nebo za ledničku na pokoji. „Obecně ale platí, že stejně jako o konečné ceně zájezdu, také o všech nestandardních poplatcích musí být spotřebitel informován předem. To se týká například pobytových tax, které jsou v některých destinacích placeny na místě a liší se podle kategorií klientů – děti, studenti, dospělí, senioři a další,“ uvádí Miloslava Fléglová z obchodní inspekce.

Ve smlouvě musí být všecko

Už se vám stalo, že jste vyjeli na zájezd last minute a nebyli jste spokojeni? Mlčeli jste však, protože jste si říkali, že je to snad právě tím, že jste si objednali dovolenou na poslední chvíli a neplatili jste plnou cenu jako ostatní? Příště se ozvěte! I když kupujete zájezd na poslední chvíli, vždy máte právo na služby zapsané v cestovní smlouvě jako kdokoliv jiný. „Last minute znamená čas, kdy zájezd kupujeme, o kvalitě nic neříká. Kvalitu zájezdu a služeb určuje pouze cestovní smlouva a ta by měla být stejná pro všechny účastníky zájezdu. Ve všech případech je ji třeba důkladně pročíst a v případě, nejasností se ptát, případně požadovat dodatky a garance,“ upřesňuje Miloš Borovička.

Fotky z dovolené na Facebook? Radši ne

Byt? Vyloupit!

Jedete na dovolenou? Pochlubte se fotografiemi až po návratu. Nebo aspoň – než je zavěsíte na Facebook – zkontrolujte, kdo všechno je doopravdy může vidět. A kdo si na něm může přečíst vaši adresu. Jinak se může stát, že vám někdo provede doma velký letní úklid, je tu totiž:
Nová zábava bytařů: vykrádačky podle Facebooku

A jinak prázdninová klasika:

Evergreeny mezi dobrými radami

Béda Trávníček

Nelez po stromech, nepij na třešně, neskákej uhřátý do vody a... no, znáte to. Dobré rady, zvlášť ty donekonečna opakované, můžou lézt pěkně na nervy. Jenže ten, kdo vás má rád, si je nedokáže odpustit. Nehněvejte se na maminku, na babičku ani na Peníze.cz, myslí to s vámi dobře.

Ve starších článcích na Peníze.cz se dozvíte pěknou řádku tipů a triků, jak zabezpečit a pojistit domácnost zejména (ale nejen) před odjezdem na dovolenou.

Stalo se vám, že jste si koupili na sedmidenní zájezd a pak jste byli překvapeni, že se jako jeden ze sedmi dnů počítají dvě hodiny od večerního příjezdu do půlnoci i poslední den, kdy vás v devět ráno nakládal autobus před hotelem? I to jsou údaje, které musí být popsány ve vaší cestovní smlouvě, pokud ji tedy prostudujete, překvapení tohoto typu se vyhnete. „Problémy většinou nastávají z důvodu nepřečtení nebo nepochopení smlouvy. Cestovky jsou většinou smlouvami kryty, takže pokud zájezd proběhne dle smlouvy, zákazník se odškodnění většinou nedočká,“ říká ze zkušenosti Borovička.

Nebojte se reklamovat

Paní Dana Horáčková si zakoupila s manželem a dalším manželským párem týdenní dovolenou last minute na ostrově Rhodos. Žádali o dva dvoulůžkové pokoje, přesto byli na první dvě noci ubytováni v jednom společném čtyřlůžkovém. Důvod? Nedostatečná kapacita. „Do pokojů, které jsme si objednali, jsme se přestěhovali až třetí den, bylo to velmi nepříjemné, jeli jsme si odpočinout, a ne se stěhovat z místa na místo, navíc jsme ani neměli soukromí, které jsme si objednali,“ vzpomíná paní Horáčková. Další zkušenost má i Tomáš Vondráček. Objednal si pokoj v hotelu na Tenerife, a když v šest hodin ráno dostal klíče a konečně dorazil na pokoj, zjistil, že z jediného okna je výhled přímo do zdi tenisového kurtu. „Ihned jsem vše reklamoval a naštěstí jsme byli přestěhováni, trvalo to ale celé dopoledne. Delegátka byla v jiném středisku a o problém se začala zajímat až třetí den. Kdybychom nebyli jazykově vybaveni, tak bychom půlku dovolené strávili v tom strašném kumbále,“ vzpomíná pan Vondráček.

Máte podobné zkušenosti? Nebojte se žádat náhradu! Dovolená je čas, kdy si máte odpočinout, a ne řešit něčí organizační neschopnost. Někteří se toho nebojí: „Zákazníci si nejčastěji stěžují na nevyhovující ubytování, přílišnou vzdálenost hotelu od moře oproti informacím z katalogu, část si také stěžuje na hmyz na pokojích a chování místního personálu. Často se stává, že cestovní kancelář, zákazník a hotel mají rozdílnou představu o tom, co znamená all inclusive,“ popisuje nejčastější problémy českých turistů pan Borovička.

TIP REDAKCE

Dost možná vás v bance přesvědčili, že vám na cesty stačí pojištění, které přibalili k vaší úžasné kartě. Proto je ostatně taky tak úžasná. Stačí? Nestačí?

Cestovní pojištění k platební kartě: kdy se hodí a kdy ne

Na druhou stranu je ale také třeba zmínit, že stížnosti pramení často také z toho, že si zákazník před odjezdem neudělá „domácí přípravu“ a pak je překvapen, kam vlastně přijede. V dnešní době je jednoduché během pár minut s internetem prostudovat reference místa pobytu, zejména hotelu, zkontrolovat, jak daleko je na pláž a podobně. Určitě se vyplatí nahlédnout na webu i do mapy, včetně satelitních snímků. Jistě to není povinnost, ale proč si kazit dovolenou a ještě pak absolvovat reklamační řízení?

Last minute

Anketa

Čekáte na last minute?

Jakmile zažijete situaci, na základě které byste chtěli zájezd reklamovat, rozhodně na nic nečekejte. Pokud s vámi neřeší problém přímo personál, pak se obraťte na svého delegáta, sepište s ním písemný záznam o vadách a domluvte se, jak budou odstraněny. Pokud se situaci nepodaří vyřešit na místě, je třeba reklamaci uplatnit u cestovní kanceláře, která zájezd poskytla, a to do tří měsíců od skončení zájezdu. Reklamaci podávejte osobně na pobočce nebo doporučeným dopisem na adresu sídla cestovní kanceláře. Podložte ji fotodokumentací, kterou na místě pořídíte, protokolem sepsaným s delegátem nebo personálem hotelu, případně svědeckými výpověďmi a rovnou navrhněte, jakou slevu požadujete. Vodítkem a pomocníkem mohou být informace na stránkách dTestu, kde je možné si vzorový dopis k uplatnění reklamace stáhnout.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kdo je kdo v pojišťovně: ředitelka cestovního pojištění

5. 7. 2011 | Věra Tůmová | 1 komentář

Kdo je kdo v pojišťovně: ředitelka cestovního pojištění

Cestovní pojištění je relativně jednoduchý pojistný produkt. Situace, které potkávají pojištěné klienty v zahraničí, už zpravidla ovšem tak jednoduché nebývají. Jak nejrychleji přepravit... celý článek

Nová zábava bytařů: vykrádačky podle Facebooku

27. 6. 2011 | Petra Dlouhá | 11 komentářů

Nová zábava bytařů: vykrádačky podle Facebooku

„Kocour není doma, myši mají pré…“ Pro bytaře je období letních dovolených vrcholem lovecké sezóny. Podělili jste se o radost z blížící se dovolené na Facebooku? Pak se připravte, že... celý článek

Cestovní pojištění k platební kartě – kdy se hodí a kdy ne

9. 3. 2011 | Klára Šponerová

Cestovní pojištění k platební kartě – kdy se hodí a kdy ne

S prestižní platební kartou (například Diners Club či nějakou tou zlatou) máte většinou cestovní pojištění v základním balíčku služeb. S kartou základní ho nezřídka musíte dokoupit.... celý článek

Jak dobře koupit zájezd na poslední chvíli

4. 6. 2009 | Eva Sovová

Jak dobře koupit zájezd na poslední chvíli

Za dovolenou koupenou na poslední chvíli mohou i letos rodiny poměrně dost ušetřit. Katalogové ceny zahraničních zájezdů nyní cestovky zlevňují o 10 i 20 procent. Vyplatí se ale obezřetnost. celý článek

Jak ušetřit při nákupu dovolené desítky tisíc korun

28. 5. 2008 | Táňa Chadrabová | 18 komentářů

Jak ušetřit při nákupu dovolené desítky tisíc korun

Nakupovat zájezdy u německých cestovních kanceláří je v Česku čím dál populárnější. U dovolených v exotičtějších zemích tak lze ve srovnání s cenami českých cestovek ušetřit desítky... celý článek

Partners Financial Services