Železniční síť v České republice patří mezi nejhustší v Evropě. Vlak využívá každý den zhruba 465 tisíc cestujících. České dráhy se snaží tento počet zvýšit řadou slevových programů.
Obecně lze rozdělit slevy do několika kategorií. První z nich je získání slevy bez použití některé z předplacených slevových karet, druhou kategorií jsou traťové časové a síťové jízdenky a třetí skupinou jsou slevy, které lze uplatnit prostřednictvím slevových In-karet.
Do první kategorie spadají veškeré zpáteční a skupinové slevy, včetně víkendového jízdného SONE+, které je určeno pro skupinu do pěti osob, v níž jsou maximálně dva cestující starší 15 let. České dráhy považují za skupinu již dvě osoby. Skupinové slevy se zvyšují podle pravidla: čím více lidí jede na jednu jízdenku, tím vyšší sleva a následná úspora oproti obyčejnému jízdnému.
Příklady slev uvádí následující tabulka. Ta zachycuje ceny jízdného při cestě z Českých Budějovic do Brna. Přímý rychlík č. 661 urazí vzdálenost 236 kilometrů za 4 hodiny a 24 minut. Za tuto službu zaplatí zákazník, který nevyužije žádnou nabízenou slevu 274 Kč.
Cena jízdy z Českých Budějovic do Brna bez slevových karet |
Druh jízdenky |
Cena |
Cena jedním směrem za 1 osobu |
Úspora na 1 osobu jedním směrem |
Obyčejné jízdné |
274 Kč |
274 Kč |
0 Kč |
Zpáteční jízdné |
364 Kč |
182 Kč |
92 Kč |
Skupinové jízdné (2 osoby) |
384 Kč |
192 Kč |
82 Kč |
Skupinové jízdné zpáteční (2 osoby) |
728 Kč |
182 Kč |
92 Kč |
SONE+* |
160 Kč** |
160 Kč |
114 Kč |
Pozn.: *SONE+ lze použít jen v sobotu nebo v neděli; ** při ceně 160 Kč platí v osobních a spěšninových vlacích.
Zdroj: ČD |
Do druhé skupiny jízdného patří takzvané traťové časové jízdenky, které jsou určeny pro cestující, kteří dojíždí do zaměstnání nebo do školy. Držitel traťové jízdenky může opakovaně jezdit mezi stanicemi Českých drah, pro které si ji zakoupil. Ujetá vzdálenost během jedné cesty však nesmí překročit 120 kilometrů. Traťovou jízdenku lze použít i k jízdě po jiné trati, než jaká je na dokladu vyznačena za podmínky, že je tato trať kratší nebo stejně dlouhá.
Ve třetí skupině jízdného se nacházejí veškeré předplacené karty, které při předložení na pokladně umožní majiteli čerpat slevu. Sem patří Zákaznické In-karty, které jsou vydávány od 1. 6. 2006. In-karty existují v několika aplikacích, které nahrazují zákaznické karty typu Z karty, Junior pasu, Senior pasu. Jsou určeny pro cestující, kteří nevyužívají síťové jízdenky nebo kteří neuplatňují zpáteční jízdné. Za pořízení karty, a tedy za nárok na slevu, se platí.
Přehled zákaznických In-karet podle aplikací, ceny a výše slevy |
Aplikace In-karty |
Cena aplikace In-karty na 1 rok |
Nejvýhodnější sleva |
In-junior |
600 Kč |
50 % sleva z obyčejného jízdného pro mladé lidi ve věku 15 – 26 let |
In-senior |
600 Kč |
nárok zdarma na cestování v osobních a spěšninových vlacích 2. třídy pro důchodce nad 70 let |
In-gold |
600 Kč |
sleva na mezinárodním jízdném o 25 % |
In-zákazník |
600 Kč* |
Nárok na zákaznické jízdné. |
Pozn.: *Karta je vydávána minimálně na 3 roky |
Cena jízdy z Českých Budějovic do Brna s uplatněním předplacených slev |
Druh slevové karty |
Cena za 1 osobu jedním směrem |
Sleva oproti obyčejnému jízdnému |
Po jaké cestě je In-karta zaplacena |
Obyčejné jízdné |
274 Kč |
0 Kč |
0 |
In-senior |
0 Kč |
274 Kč |
2 jízdy |
In-junior |
137 Kč |
137 Kč |
4 jízdy |
Zdroj: ČD |
Dalším produktem, který může ušetřit peníze je tzv. kilometrická banka, která za 1 400 korun předplácí vzdálenost 2 000 kilometrů. Při ceně 70 haléřů za kilometr vytváří kilometrická banka zajímavou alternativu pro obyčejné jízdné. Jedinou nevýhodou je, že platnost kilometrické banky je omezena na dobu šesti měsíců a cestující musí během jedné jízdy ujet minimálně sto kilometrů. Maximální možná vzdálenost cesty na kilometrickou banku činí 400 kilometrů.
Dobrou možností pro všechny, kteří jezdí na vlakových trasách krajské město - krajské město, je služba Eliška. Hodí se pro všechny, kteří vlastní In-kartu. Umožňuje cestovat mezi libovolnými krajskými městy za jednotné jízdné 140 korun při platnosti jeden den a směr.
Rozdíl v použití různých typů slev na trati České Budějovice - Brno |
Typ slevy |
Cena za 1 osobu jedním směrem |
Co je potřeba |
Obyčejné jízdné |
274 Kč |
Bez zvláštních požadavků |
Skupinová sleva (2 osoby) |
192 Kč |
Minimálně 2 spolucestující osoby |
eLiška |
140 Kč |
In-karta s aplikací (Student, Senior, Gold, Zákazník) |
Zdroj: ČD |
Motivují vás slevy k cestování vlakem?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
1. 6. 2007 10:31, Mablung
Vlak je pohodlnější, příjemněji se v něm cestuje. Člověk si v něm při dlouhé cestě může i otevřít víno a cestování si zpříjemnit. Po cestě vlakem nejsem tak rozlámaný jako autobusem. Průšvih je v tom, že autobusy většinou nemají zpoždění, jsou levnější a jejich jízdné je průhledné. Bohužel platí, že čím socialističtější stát/podnik, tím více udělá jednoduché věci složitějšími. ČD jsou typický socialistický podnik, podívá-li se člověk na slevový systém (a nejen na něj)...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
31. 5. 2007 14:08, Mia
Při zkušenostech s cestováním ČD i autobusy / konkrétně Student Agency /, 100 % vedou autobusy - kvalitou, cenou, dostupností. Určitě na delší vzdálenosti jsou bezkonkurenční ! Doporučuji. Krásný víkend.
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.