Průvodce džunglí slev, které nabízejí České dráhy

Průvodce džunglí slev, které nabízejí České dráhy
Vyznat se v systému slev při jízdě vlakem je často nadlidský úkol. Přinášíme přehled nejdůležitějších slev, které lze využít při plánování výletů vlakem.

Železniční síť v České republice patří mezi nejhustší v Evropě. Vlak využívá každý den zhruba 465 tisíc cestujících. České dráhy se snaží tento počet zvýšit řadou slevových programů.

Obecně lze rozdělit slevy do několika kategorií. První z nich je získání slevy bez použití některé z předplacených slevových karet, druhou kategorií jsou traťové časové a síťové jízdenky a třetí skupinou jsou slevy, které lze uplatnit prostřednictvím slevových In-karet.

Do první kategorie spadají veškeré zpáteční a skupinové slevy, včetně víkendového jízdného SONE+, které je určeno pro skupinu do pěti osob, v níž jsou maximálně dva cestující starší 15 let. České dráhy považují za skupinu již dvě osoby. Skupinové slevy se zvyšují podle pravidla: čím více lidí jede na jednu jízdenku, tím vyšší sleva a následná úspora oproti obyčejnému jízdnému.

Příklady slev uvádí následující tabulka. Ta zachycuje ceny jízdného při cestě z Českých Budějovic do Brna. Přímý rychlík č. 661 urazí vzdálenost 236 kilometrů za 4 hodiny a 24 minut. Za tuto službu zaplatí zákazník, který nevyužije žádnou nabízenou slevu 274 Kč.

Cena jízdy z Českých Budějovic do Brna bez slevových karet
Druh jízdenky Cena Cena jedním směrem za 1 osobu Úspora na 1 osobu jedním směrem
Obyčejné jízdné 274 Kč 274 Kč 0 Kč
Zpáteční jízdné 364 Kč 182 Kč 92 Kč
Skupinové jízdné (2 osoby) 384 Kč 192 Kč 82 Kč
Skupinové jízdné zpáteční (2 osoby) 728 Kč 182 Kč 92 Kč
SONE+* 160 Kč** 160 Kč 114 Kč
Pozn.:
*SONE+ lze použít jen v sobotu nebo v neděli;
** při ceně 160 Kč platí v osobních a spěšninových vlacích.

Zdroj: ČD

Do druhé skupiny jízdného patří takzvané traťové časové jízdenky, které jsou určeny pro cestující, kteří dojíždí do zaměstnání nebo do školy. Držitel traťové jízdenky může opakovaně jezdit mezi stanicemi Českých drah, pro které si ji zakoupil. Ujetá vzdálenost během jedné cesty však nesmí překročit 120 kilometrů. Traťovou jízdenku lze použít i k jízdě po jiné trati, než jaká je na dokladu vyznačena za podmínky, že je tato trať kratší nebo stejně dlouhá.

Ve třetí skupině jízdného se nacházejí veškeré předplacené karty, které při předložení na pokladně umožní majiteli čerpat slevu. Sem patří Zákaznické In-karty, které jsou vydávány od 1. 6. 2006. In-karty existují v několika aplikacích, které nahrazují zákaznické karty typu Z karty, Junior pasu, Senior pasu. Jsou určeny pro cestující, kteří nevyužívají síťové jízdenky nebo kteří neuplatňují zpáteční jízdné. Za pořízení karty, a tedy za nárok na slevu, se platí.

Přehled zákaznických In-karet podle aplikací, ceny a výše slevy
Aplikace In-karty Cena aplikace In-karty na 1 rok Nejvýhodnější sleva
In-junior 600 Kč 50 % sleva z obyčejného jízdného pro mladé lidi ve věku 15 – 26 let
In-senior 600 Kč nárok zdarma na cestování v osobních a spěšninových vlacích 2. třídy pro důchodce nad 70 let
In-gold 600 Kč sleva na mezinárodním jízdném o 25 %
In-zákazník 600 Kč* Nárok na zákaznické jízdné.
Pozn.:
*Karta je vydávána minimálně na 3 roky
Cena jízdy z Českých Budějovic do Brna s uplatněním předplacených slev
Druh slevové karty Cena za 1 osobu jedním směrem Sleva oproti obyčejnému jízdnému Po jaké cestě je In-karta zaplacena
Obyčejné jízdné 274 Kč 0 Kč 0
In-senior 0 Kč 274 Kč 2 jízdy
In-junior 137 Kč 137 Kč 4 jízdy
Zdroj: ČD

Dalším produktem, který může ušetřit peníze je tzv. kilometrická banka, která za 1 400 korun předplácí vzdálenost 2 000 kilometrů. Při ceně 70 haléřů za kilometr vytváří kilometrická banka zajímavou alternativu pro obyčejné jízdné. Jedinou nevýhodou je, že platnost kilometrické banky je omezena na dobu šesti měsíců a cestující musí během jedné jízdy ujet minimálně sto kilometrů. Maximální možná vzdálenost cesty na kilometrickou banku činí 400 kilometrů.

Dobrou možností pro všechny, kteří jezdí na vlakových trasách krajské město - krajské město, je služba Eliška. Hodí se pro všechny, kteří vlastní In-kartu. Umožňuje cestovat mezi libovolnými krajskými městy za jednotné jízdné 140 korun při platnosti jeden den a směr.

Rozdíl v použití různých typů slev na trati České Budějovice - Brno
Typ slevy Cena za 1 osobu jedním směrem Co je potřeba
Obyčejné jízdné 274 Kč Bez zvláštních požadavků
Skupinová sleva (2 osoby) 192 Kč Minimálně 2 spolucestující osoby
eLiška 140 Kč In-karta s aplikací (Student, Senior, Gold, Zákazník)
Zdroj: ČD

Motivují vás slevy k cestování vlakem?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-37
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 21 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 6. 2007 10:31, Mablung

Vlak je pohodlnější, příjemněji se v něm cestuje. Člověk si v něm při dlouhé cestě může i otevřít víno a cestování si zpříjemnit. Po cestě vlakem nejsem tak rozlámaný jako autobusem. Průšvih je v tom, že autobusy většinou nemají zpoždění, jsou levnější a jejich jízdné je průhledné. Bohužel platí, že čím socialističtější stát/podnik, tím více udělá jednoduché věci složitějšími. ČD jsou typický socialistický podnik, podívá-li se člověk na slevový systém (a nejen na něj)...

Zobrazit celé vlákno

+57
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 5. 2007 14:08, Mia

Při zkušenostech s cestováním ČD i autobusy / konkrétně Student Agency /, 100 % vedou autobusy - kvalitou, cenou, dostupností. Určitě na delší vzdálenosti jsou bezkonkurenční ! Doporučuji. Krásný víkend.

-24
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

Cestování, slevy, úspory

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Cestovat rychleji a pohodlněji nemusí znamenat dráž

24. 1. 2006 | Dana Chytilová

Cestovat rychleji a pohodlněji nemusí znamenat dráž

Cestujete po naší vlasti často? Super rychlým Pendolinem na pomalých kolejích? Super rychlou Octavií v koloně za předhánějícími se kamiony? Super luxusním autobusem "all inclusive"... celý článek

Pomsta stálým zákazníkům?

6. 2. 2002 | Martin Pawinger

Pomsta stálým zákazníkům?

Po novoročním zvýšení jízdného pro nahodilé cestující zdražily České dráhy od minulé neděle i jízdné zákaznické a komerční slevy. V průměru o sedm procent, ti nejvěrnější ale zaplatí... celý článek

České dráhy: Neplaťte o 70 % více, když nemusíte

2. 1. 2002 | Martin Pawinger

České dráhy: Neplaťte o 70 % více, když nemusíte

Radikální změna tarifu Českých drah postihla od 1. ledna 2002 pouze některé cestující. Cenové nůžky mezi železniční, autobusovou a individuální dopravou se přesto ještě zřetelněji rozevřely. celý článek

Partners Financial Services