Očima expertů: Daň z auta pro všechny, abychom mohli dotovat elektromobily?

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 11. 12. 2015 | 11 komentářů
Podnikatelé platí za auta silniční daň. A proč jen podnikatelé? Jak se na možnost zavést silniční daň pro všechny automobily dívá ministr dopravy Dan Ťok, viceprezident Autoklubu ČR Jan Štovíček, ekonom Aleš Michl, předseda Asociace pro elektromobilitu Jaromír Vegr a další osobnosti?
Očima expertů: Daň z auta pro všechny, abychom mohli dotovat elektromobily?

V médiích se nedávno objevila zpráva o tom, že vláda zvažuje zavedení silniční daně pro všechny osobní auta. A skutečně se o takovém zdanění píše ve vládním dokumentu Národní akční plán čisté mobility, který si vláda nechala vypracovat. Daň by se podle něj mohla vypočítávat podle toho, jak moc vozidlo zatěžuje životní prostředí a v průměru by se měla pohybovat kolem jednoho tisíce korun. Peníze, které by rozšíření silniční daně přineslo, by se podle akčního plánu měly využít na podporu čisté mobility, tedy nízkoemisního ekologického dopravování, zejména elektrických vozidel. Když se o plošné silniční dani naposledy nahlas mluvilo – bylo to v roce 2010 za ministra financí Eduarda Janoty – počítalo se s tím, že peníze z ní by šly do dopravní infrastruktury.

Zmiňovaný Národní akční plán čisté mobility je programový dokument, na kterém spolupracovala ministerstva dopravy, průmyslu a obchodu a životního prostředí. Vláda ho schválila letos na podzim. Plán představuje strategii rozvoje infrastruktury pro dopravu s alternativním pohonem (kromě elektřiny také CNG a LNG) a operuje s vizí 250 tisíc elektromobilů na českých silnicích do roku 2030 a s cílem do roku 2020 vybudovat 1300 dobíjecích míst.

Pokud jde o silniční daň, v dokumentu zmiňovanou, Ministerstvo dopravy se záhy a důrazně ohradilo, že v jeho plánech plošné zavádění silniční daně rozhodně není. Neměla prý dnes žádné opodstatnění.

Pro jistotu se ale ptáme, jak se na nápad zavést silniční daň pro všechny dívají odborníci? Má, nebo nemá podobná daň smysl? A pokud jde o podporu ekologičtější dopravy, nedalo by se to dělat jinak a efektivněji?

Dan Ťok

ministr dopravy

Dan Ťok
+9
+
-

Ministerstvo dopravy dostalo za úkol zpracovat analýzu současných forem zpoplatnění i ve srovnání s ostatními zeměmi, kde silniční daň pro všechna osobní auta mají. Nesouhlasím s tím, že by to snad znamenalo, že takovou daň podporujeme. To v žádném případě. Jsem zásadně proti jakémukoliv zvyšování daní. Proto říkám, že silniční daň pro všechna osobní auta nebude, nemá v současnosti žádné opodstatnění.

Podporovat ekologicky šetrná auta můžeme i jinak než zdanit všechna auta a vytvořit daňovou úlevu pro šetrná vozidla. Národní akční plán čisté mobility uvažuje o možnostech takových motivačních opatření, která mají přilákat potenciální uživatelé vozů na alternativní paliva a alespoň částečně vykompenzovat jejich vyšší pořizovací hodnotu. V úvahu připadá například úleva z placení dálniční známky, bezplatné parkování nebo využití pruhů pro autobusy a taxi.

Jan Šťovíček

viceprezident Autoklubu ČR

Jan Šťovíček
+85
+
-

Návrh na zavedení silniční daně pro všechna osobní vozidla považuji za nesprávný a je logické, že jej široká i odborná motoristická veřejnost odmítá. Důvody jsou zřejmé. Všichni motoristé platí vysokou spotřební daň z paliv. Majitelé vozů s vyšší spotřebou (a celkově většími emisemi) pak logicky platí vyšší částky spotřební daně.

Nová silniční daň by nejvíc dopadla na sociálně slabší, zejména seniory a rodiny s dětmi, omezila by jejich mobilitu, dojíždění za prací či kulturou. Byla by pro ně ryzím výdajem – jakákoliv podpora na pořízení například elektrického vozu je vzhledem k jejich finančním možnostem naprostá iluze. Daň by byla jen novou zátěží pro motoristy, nemotivovala by k širšímu pořizování nových a ekologičtějších vozidel. Je rozumnější cíleně podporovat infrastrukturu, která zvyšuje atraktivitu například elektroaut, úlevy při výstavbě a provozu „elektropump“, volné parkování elektrovozů v modrých zónách měst, ke zvážení je také možnost vrácení části DPH u takových vozů.

Jaromír Vegr

předseda Asociace Pro Elektromobilitu

Jaromír Vegr
+50
+
-

Předně bych chtěl připomenout, že stav našich silnic (ač se poslední dobou někde i zlepšil) se dá těžko přirovnat k tomu, jak vypadají silnice na západ a na jih od naší republiky. Pokud by se silniční daň přeměnila racionálně na zlepšení stavu vozovek, byla by na místě. Podpořit opravdu čistá vozidla je jeden způsob, který odpuštěním této daně pomůže rozšíření elektromobilů a nikoho to moc bolet nebude.

Doposud se podporovala plynová vozidla, ač pro to nebyl žádný důvod, pouze iniciativa plynárenských společností. Alternativní palivo ještě neznamená čistou mobilitu. Elektromobilitu a čistou mobilitu lze jistě podporovat jinak a efektivněji než dnes, jen chtít a dělat to upřímně. Znovu opakuji, že by se měla vybudovat dostatečná infrastruktura, ale racionálně.

Aleš Michl

ekonom, poradce ministra financí

Aleš Michl
+46
+
-

Do voleb už bych daně opravdu neměnil. Neustálé upravování daňového systému je náš věčný problém. Všechnu sílu bych raději vrhnul do toho, aby se u nás daně vybíraly lépe a efektivněji. Ať si radši úředníci víc všímají toho, kde jsou největší daňové úniky, ale také toho, kde je výběr daní příliš drahý a nákladný jak pro finanční úřady, tak pro lidi/podnikatel/firmy. 

Vojtěch Dobeš

novinář, Autíčkář.cz

Vojtěch Dobeš
+144
+
-

Vyšší zdanění málokdy něčemu pomůže a v tomto případě už vůbec ne. Nejhůř totiž dopadne na ty, pro které je pořízení novějšího a ekologičtějšího auta nejtěžší – na majitele starých vozů. Vytáhnutím dalších peněz z jejich kapes se jen oddálí moment, kdy budou moci dosáhnout na pořízení nového vozu nebo alespoň novější (a tedy ekologičtější) ojetiny. Bohužel lobby dovozců nás naučila vnímat dovoz ojetin jako zlo, i když tato auta obvykle nahrazují mnohem starší vozy a představují po stránce ekologie i bezpečnosti jednoznačný přínos.

Pokud už stát cítí potřebu podporovat ekologickou mobilitu, mohl by kupříkladu přesunout eletromobily a vozy na CNG do nižší sazby DPH nebo jim DPH zcela odpustit, v případě firemních vozů pak odpustit silniční daň. Takový krok by ukázal, že cílem státu je skutečně něco změnit, a nikoliv posílit svoji moc a objem přerozdělovaných prostředků. Do roka od takového opatření by se silnice jen hemžily ekologickými vozy na CNG a plnicí stanice by rostly jako houby po dešti.

Petr Jaroš

místopředseda spolku Mobilita 2014

+32
+
-

Daň z auta pokládáme za nesmyslnou ze své podstaty. Vláda zde vychází z představy, že občanům napomůže k zakoupení nového ekologičtějšího vozidla tím, že jim bude brát peníze, za které by si ho mohli koupit. [Pro jistotu opakujeme, že vláda proklamuje, že zavádět plošnou silniční daň nehodlá, pozn. red.] Záměr nápadně připomíná zavedení takzvané ekologické daně v roce 2009, která byla také motivována snahou motivovat motoristy ke koupi novějšího a ekologičtějšího vozidla. Reálně však nastal pravý opak a průměrné stáří osobních vozidel v ČR od té doby vzrostlo o necelý jeden rok.

Téměř komický rozměr pak má podpora elektromobility, kdy nadšenému zájemci o elektromobil vláda udělí podporu v plánované výši až tisíc eur. Taková částka však při ceně elektromobilu ve výši zhruba jednoho milionu korun vůbec nebude hrát roli.

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom finanční skupiny Roklen

Lukáš Kovanda
+102
+
-

Anketa

Kdo v tom jede s vámi?

Auto je z hlediska státu ideální terč. Jeho zplodiny poškozují životní prostředí. A kdo mu jednou uvykl, těžko si odvyká. Často z objektivních důvodů: pro mnohé lidi na venkově je vlastnictví osobního vozu takřka životní nutnosti, neboť se bez něj nedostanou na nákupy, ale ani třeba do nejbližší nemocnice. Protože je vůz tak snadným terčem, stát si pohodlně sahá lidem do kapsy několika s ním souvisejícími způsoby: spotřební daní z pohonných hmot, dálniční známkou, mýtem. Nyní se tedy zvažuje další způsob, rozšířená silniční daň. Daně související s automobilovou přepravou poškozují více lidi na venkově a v odlehlých místech země, tedy ty relativně chudší. Tito lidé nemají takové možnosti jako lidé ve městech nahradit vůz přepravou v městské/příměstské hromadné dopravě. Návrh na rozšíření silniční daně je tedy nejen ekonomicky neefektivní, vedoucí k dalšímu pokřivení trhu (fiasko se „soláry“ máme ještě všichni v živé paměti; stejně tak lze argumentovat, že zelená snaha o lepší životní prostředí na úrovni Evropské unie vedla paradoxně k jeho zhoršení). To lze říci v podstatě o každé dani. Návrh je ale také asociální.

Ondřej Tůma

Autor článku Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase a Lidových novinách.... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 11 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 12. 2015 13:59, SpookY

Každý rok se na spotřební dani z paliv vybere 70mld. ... Na opravy silnic se dá 40 mld.

- spotřební daň (a DPH) - zlodějina

- dálniční známky - zlodějina (jezdím mimo dálnice)

- pravidelná technická - buzerace a zlodějina ze stran stanic STK (stav auta je moje starost a pokud nejsem na hlavu, tak se o ně starám, aby bylo bezpečné a dlouho mi sloužilo)

- normy Euro X, Y ,Z - zelená buzerace, kterou automobilky obcházejí a majitelé aut krvavě platí

- přidávání bios**ček do paliv - poškozování MÉHO majetku ze strany státu

- stav silnic - poškozování MÉHO majetku ze strany státu

- nesmyslné dopravní značení, všude přeznačkováno (lidská mysl pak značky prakticky vypouští a ignoruje) - buzerace ze strany byrokratického státu

- za 25 let stát není schopen dokončit obchvaty (žabičkáři, majitelé pozemků, stavební rozhodnutí atd.), ve městech není kde zaparkovat, parkoviště nemají dostatečnou šířku parkovacích boxů (i u obyčejné Oktávky je problém otevřít dveře a neomlátit přitom sousední auta) - NESCHOPNOST STÁTU


Jako člověk, který auto potřebuje denně (cestování do práce, přeprava rodiny, zajištění nákupů), mám na chování tohodle zločinného státu vůči majitelům aut zcela jasný názor... ale nemůžu ho napsat na plnou pusu, protože by mě za ta slova cenzor příspěvek smazal.

+80
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 2. 2016 13:26, Miras

Ten kdo má na pořízení auta,má také i na jeho provoz. Rocni pausalni poplatek provozu , za osobní motorová vozidla ,pro všechny vlastníky ,resp. eventuální zavedeni,plně schvalují. Ulice jsou precpany auty a tím se to vyčistí. Daň by měla být min. 10 tis.ročně za každé vozidlo. Autobusy pak, mohou jezdit téměř zdarma a bude to pohodlnější. TK povinně na jízdní kola, samozřejmě daň s rocnim poplatkem 3500kc za uzivani kominikaci.Povinný tachograf a kameru a alkohol tester do všech vozidel. Sociální stát se musí z něčeho zaplatit. Tak další kroky pro rovnoprávnost. ANO,je třeba to domakat.

-31
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Dotace na elektromobily je nemorální a neekologická

6. 11. 2015 | Michal Kašpárek | 23 komentářů

Dotace na elektromobily je nemorální a neekologická

Není správné, aby chudí majitelé ojetin přispívali na drahé vozy bohatým. Elektromobil navíc není o moc zelenější než běžné auto: k destrukci měst a krajiny přispívá přinejmenším stejně. celý článek

Očima expertů: Patří budoucnost elektromobilům? Měl by jim pomáhat stát?

25. 9. 2015 | Ondřej Tůma | 17 komentářů

Očima expertů: Patří budoucnost elektromobilům? Měl by jim pomáhat stát?

Budou elektromobily vládnout našim silnicím? Brzy? Měli bychom přechod na technologii nezávislou na nerostných zdrojích z politicky neklidných regionů zkusit uspíšit nějakou státní... celý článek

Očima expertů: Jak šetřit na provozu auta?

17. 8. 2012 | Ondřej Tůma | 26 komentářů

Očima expertů: Jak šetřit na provozu auta?

Motoristé, pozor! Zajímá vás, jak se dá ušetřit na provozu vašeho automobilu? Automobilističtí novináři, automechanik, majitelka autoškoly a další experti pro vás mají svoje tipy.

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

22. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 5 komentářů

Autem levněji: s CNG se jezdí za korunu na kilometr

Před čtrnácti dny jsme si ukázali, že investice do auta na LPG se může vrátit do roka. LPG ale není jediným plynem, na který auta jezdí. Za stejných 17–18 Kč za kubík, což odpovídá... celý článek

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

8. 2. 2012 | Jindřich Hradecký | 72 komentářů

Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

Čeští řidiči tuto zimu už podruhé okupují servisy. Po listopadovém boomu, kdy kvůli zavedení povinných zimních plášťů zavalili pneuservisy, se nyní dveře netrhnou pro změnu v dílnách... celý článek

Partners Financial Services