Injekce pro osamělé rodiče: Za neplatiče zaplatí alimenty stát

Děti z neúplných rodin nemůžou být bity na tom, že na ně táta mámě nebo máma tátovi neplatí alimenty. To je argument ministryně práce pro zavedení zálohového výživného. Za neplatiče by podle ní měl alimenty hradit stát. A pak je vymáhat. Co si o tom myslíte? Kde jsou hranice osobní a kolektivní zodpovědnosti? A za co všechno vlastně může stát „ručit“?
Injekce pro osamělé rodiče: Za neplatiče zaplatí alimenty stát

Jen loni bylo v Česku rozvedeno dvacet osm tisíc manželství a vydáno čtyřicet šest tisíc soudních rozhodnutí o výživném. Problém je, že v řadě případů určené alimenty nikdo neplatí. Pro osamělé rodiče to může znamenat finanční past, do které nevyhnutelně padne i dítě.

Podle ministryně sociálních věcí Michaely Marksové-Tominové je skandální, aby se dítě nemohlo účastnit volnočasových aktivit nebo chodit ve školní jídelně na obědy jen proto, že rodič neplatí alimenty. Ministryně chce, aby za neplatiče hradil výživné stát – dítě tak zabezpečil – a po dlužníkovi následně pohledávku vymáhal.

Strop výživného vypláceného státem by se podle ministryně měl pohybovat mezi dvěma a třemi tisíci – což odpovídá průměrné výši alimentů. Že je to na výživu dítěte, se kterým musíte někde bydlet a které musíte také šatit, směšně málo? Česká realita všedního dne.

PROPOJENO! Alimenty na Peníze.cz

O tom, jak vysoké alimenty soudy v Česku přiznávají, i o tom, jaké dnes máte páky, když je potřebujete z bývalého partnera vymáhat, jste na Peníze.cz četli před časem:

Vyživovací povinnost ovšem nemáme jen k dětem:

Za dobré slovo knížku

Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte? debatovali o poplatcích za přítomnost otce u porodu:

Veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová je přesvědčena, že poplatek je protizákonný.  Většina z vás jí v diskusi více či méně přitakala - poplatky se vám nelíbí. Nakonec jsme se ale rozhodli odměnit knížkou člověka, který předestřel opačný názor a který celou debatu usadil zpět na zem. Diskutoval pod iniciály JB, v porodnici poplatek údajně sám zaplatil a svůj příspěvek ukončil větou:

„Celá tahle debata o poplatku za přítomnost u porodu mi připadá směšná, neboť ve zdravotnictví jsou mnohem palčivější problémy, které nikdo neřeší…“ 

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zaujmout třeba...

Alice Rossi, Vlado Kníž: Ispirato da Italia

Autoři, totální blázni do italského jídla i stylu, objeli Itálii křížem a krážem, jedli u pouličních stánků i v luxusních restauracích a posbírali klasické a Itálií vonící recepty. Kuchařka je určena všem, kdo milují dobré, poctivé jídlo. Na italský způsob! Tutti a tavola – tedy všichni ke stolu! S předmluvou Pavla Maurera.

To bychom museli platit dluhy za každého, říká Babiš

Plán ministryně práce a sociálních věcí není žádnou novinkou – obecný závazek k zavedení zálohového výživného najdeme i v koaliční smlouvě. Rozhodující bitva však Michaelu Marksovou Tominovou teprve čeká – bude muset pro svůj návrh získat správce státní kasy, Andreje Babiše. A ten zatím sympatiemi k jejím plánům nesrší. „Toto stát řešit nemůže, to bychom museli řešit i nezaplacené faktury podnikatelům a potom se rozpočtově totálně zhroutíme,“ nechal se slyšet v České televizi.

Vcelku pádný argument. Jenže. Živnostník se chtě nechtě vystavuje riziku povolání a podnikání, musí s ním jaksi kalkulovat a počítat. Pro dítě by asi neměl být rizikem povolání prostý fakt, že přišlo na svět. Do určitého věku je zodpovědnost za uspokojování jeho základních potřeb na rodičích, a když selhávají, měl by je zastoupit stát.

Otázkou ovšem je, jak systém nastavit, aby fungoval efektivně a aby se státní peníze nevyhazovaly zbůhdarma.

Víme, jak na to?

Předně by měl stát zálohové výživné vyplácet jen rodinám, kde není zbytí – tedy těm s opravdu nízkými příjmy.

Inspiraci můžeme hledat i za hranicemi. Na Slovensku to kupříkladu funguje tak, že osamělému rodiči zaplatí dlužné alimenty stát, daný člověk by však měl po druhém rodiči dluhy na výživném dál vymáhat – a jakmile z něj něco dostane, státu peníze vrátit. Má k tomu ale někdo motivaci? Když si člověk představí, že má jednou (od státu) své jisté, těžko najde chuť a energii pracně mámit peníze z bývalého partnera – jen proto, aby sumu vrátil do státní kasy.

Pokud necháme vymáhání dluhů na státu, je zase otázka, jestli to opravdu efektivně dovede. Ministryně Marksová odhaduje výdaje na zálohové výživné na 962 milionů ročně. Předpokládá však, že většinu peněz stát získá zpět.

Jako velmi účinná metoda se v poslední době ukázalo zabavování řidičáků. Podle zpráv z Exekutorské komory tenhle prostředek na rodiče, kteří mají dluhy na alimentech, skutečně platí a obvykle je přiměje pohledávky rychle vyrovnat.

Přesto však zůstává dost neúplných rodin, které kvůli nezaplaceným alimentům třou bídu s nouzí.

Co si o tom myslíte vy? Má stát krýt dluhy na výživném? Pokud ano, za jakých podmínek? A pokud ne, proč? Kde jsou hranice osobní a kolektivní zodpovědnosti? A za co všechno vlastně může stát „ručit“? Na vaše názory, postřehy i zkušenosti se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás jako obvykle odměníme knížkou, tak nám na sebe nezapomeňte nechat mailový kontakt.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+43
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 51 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

4. 2. 2020 23:52 | Nikol

Myslím si,že by mohl pomoc stát.Většina můžu si ani nedovede představit žít sama s dítětem,když žena nemá hlídání pro své dítě, aby mohla chodit na směnný provoz v práci. Tak pak k nějakým 4300kc měsíčně ji těch 1500-2000 Kč opravdu pomůže.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 9. 2018 21:00 | Soňa

Pani, to jste nepochopila. Jde tu o výživné pro dítě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2018 23:32 | Květa Bártová

Souhlasím , ženy se neumějí chovat k manželům , přítelům chtělo by to výchovné kurzy .
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 9. 2018 23:27 | Alena Mocová

výchova budoucích manželek, manželů začíná v rodině . Kdo se ujme toho aby muži byli muži a ženy zase ženy a dobrými manželkami ??
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2018 23:20 | Květa Bártová

Souhlasím , ženy se neumějí chovat k manželům , přítelům chtělo by to výchovné kurzy .
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2018 23:08 | Zdena Zumrová

Ženy vzpamatujte se, my jsme s manželem již 54 let . Ale co si ženy teď dovolují na muže je hnus. Já se nedivím že muži ženy opouštějí a chodí raději do hospody. Ženy si myslí když porodí dítě že muž je povinen je živit , to je ale omyl dámy. Když jste chtěly dámy dítě byly jste milé, pozorné, pracovité, vstřícné, kam se podělo ??? Jak vychováváte své děti s nenávisti k otci ?? Tak se nedivte že nechtějí se o vás s dítětem starat!!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 9. 2018 23:08 | Zdena Zumrová

Ženy vzpamatujte se, my jsme s manželem již 54 let . Ale co si ženy teď dovolují na muže je hnus. Já se nedivím že muži ženy opouštějí a chodí raději do hospody. Ženy si myslí když porodí dítě že muž je povinen je živit , to je ale omyl dámy. Když jste chtěly dámy dítě byly jste milé, pozorné, pracovité, vstřícné, kam se podělo ??? Jak vychováváte své děti s nenávisti k otci ?? Tak se nedivte že nechtějí se o vás s dítětem starat!!
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 9. 2018 23:08 | Zdena Zumrová

Ženy vzpamatujte se, my jsme s manželem již 54 let . Ale co si ženy teď dovolují na muže je hnus. Já se nedivím že muži ženy opouštějí a chodí raději do hospody. Ženy si myslí když porodí dítě že muž je povinen je živit , to je ale omyl dámy. Když jste chtěly dámy dítě byly jste milé, pozorné, pracovité, vstřícné, kam se podělo ??? Jak vychováváte své děti s nenávisti k otci ?? Tak se nedivte že nechtějí se o vás s dítětem starat!!
-11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 2. 2018 7:53 | Věra Hřebíčková

Stát by měl řešit a donutit neplatiče výživného k plnění povinnosti.Pokud soudně ani exekučně nelze vymáhat výživné, má stát vyživné hradit a od povinného vymáhat ( zavřít aby musel pracovat).Neplatiči se úmyslně vyhybají prací (pracují na černo protože ví že jim to nikdo nedokáže)žijí si nadstardantně jen se vysmívají partnerce že od nich nedostane ani korunu o to se postarají a soudy a exekuce jsou na ně krátké.Vyživné je pro dítě a to by měl platit každý. Samoživitelky jsou trestané za to že se snaží aby dítě uživili tak pracují, tím pádem strácí nárok na státní podporu.Nemělo bý záležet kolik žena vydělá ?! Na výživné má nárok každá bez vyjímky.Náš příklad :dlužník neplatí od r.2012 dluží 216000,-Kč.neplatí exekuce kderé jsou stahovány ručitelů ,nikdo na něj nemá . V našem státě je lépe nepracovat než byt poctivý a pracovat.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 9. 2016 19:01 | Irena Kaupová

Měl by stát uhradit celou dlužnou částku na výživném neplatícího rodiče a sám si to z něj vymáhat, aby taky věděl co to obnáší.
Já sama se otcem mého těžce zdravotně postiženého syna soudím o výživné již 13 let a všem je to úplně jedno, že už je částka téměř na 200 000kč.
Prostě majetek nemá, je to osoba samostatně výdělečně činá a neví se ani kde bydlí a nikdo nemá zájem ho ani hledat, to by bylo pro policii moc práce!
Mě osobně se stalo, že se nedostavil k soudu, tak bylo rozhodnuto bez něj, musela jsem již potřetí podat trestní oznámení za neplacení výživného!
Přesto že jsem jim řekla kde asi tak bydlí a u koho, stačilo aby ho jeho družka zapřela a policie mi sdělila, že ho vlastně nemají kde hledat, tak to ani dělat nebudou, protože pokud nebyl řádně seznámen s rozsudkem, nespáchal žádný trestní čin, no tak jsem podala stížnost a byla zamítnuta.
Z tohoto důvodu si myslím, že policie nedělá řádně svou práci, protože je její povinností, seznámit neplatiče s rozsudkem, nikoliv mojí jako matky, které otec neplatí výživné.
Přesto, že měl vše pod ztrátou náhrady splátek ani tak výživné nehradil a ani řádně nehradí, přesto mu každá instituce dávala další splátky a on se každému jen vysmíval. Mě všechny další soudy a právníci stály dalších 50 000kč,které mi už nikdo nevrátí. Jemu byl konečně nařízený dohled kde mu též bylo jedno kolik má platit a posílal jen to co uznal sám za vhodné a všichni opět krčí rameny, co by vlastně měli dělat, když on nic nemá, protože bytu 3+1 se zbavil aby mu exekutor nemohl nic vzít, všichni od toho dávají ruce pryč.
Co má potom dělat matka samoživitelka?
Už měl dávno být ve vězení a pracovat tam, aby ten dluh nenerostl tak vysoký!
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 5. 2016 15:13 | Kateřina Vlasová

Myslím si,že argument pana Babiše je absurdní!!!Fetakum se platí drahá léčení,stříkačky atd.máma samoživitelka,bez vyživného má dělat co???Bud vychovávat děti,ale žít na pokraji bídy,anebo mít 3zaměstnání,aby mohla zaplatit vydaje za skoly,výlety,oblečení,jídlo a co si děti nesou do života???Že neplatit je normální,protože táta to taky tak dělal a nic se mu nestalo a věčně strhanou,unavenou a uplakanou mámu,která dře do úmoru,aby zvládla vydělat za dva!!!!!!!!!Miliony létají oknem a parlament řeší jestli mohou lidé chodit do lesa,nebo kuřácké či nekuřácké hospody,BOŽE kde to žijeme????????Co potom vážení politici čekají????Neříkám,že za minulého režimu bylo vše v pořádku,ale rodina a děti byly vždy na prvním místě,neplatíš alimenty,šel sedět a musel na alimenty vydělat,samoživitelky měly nárok na přídavky a dneska?????VLÁDA BY SE MĚLA STYDĚT!!!!!!
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 1. 2016 10:28 | Brzáková Lenka

Ne neměl, ale měl by zpřísnit zákony o neplacení alimentu. Kolik neplatičů má majetek, peníze, rodiče co ho zapíraj a chrání..a když pošlou 50 kč nic se neděje...poslal a na něho už zákony jsou krátké....určené alimeny...neplatíš plnou částku .hned rozsudek, né výsměch poškozenému dítěti..ať pojde přece stačí jak objetuje neplatič jen hrstku..neplatí ať platí..prarodiče...rodina...hn edby rodina došlápla na lemply...ale to by ve vládě museli sedět rozumní lidé a né Ti co jim na dětech nezáleži...
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 12. 2015 23:42 | Joanna

Vazeni ptat se kdo muze a kdo ne za neplaceni povinneho vyzivneho na dite je zbytecne, je tu velky problem pro samozivitelky-a samozivitele,a ano muze za to stat,zakony ktere zrusil a nahradil novyma bohuzel neplati v realnym zivote, od sameho zacatku ,kdyz otec ci mata neplati vyzivne je to proti moralce ale i proti lidskim pravu,zbytecne stat zrusil zakony ,ktere chranili kazdeho cloveka bez ohledu,kolik mu je let,vidim to kazdy den uz vic nez 6 let ,jak se stat ohani zakonama,ktere jsou zneuzivane a vetsinou neplati pro kazdodenni zivot, jsem take samozivitelka,a mrzi mne ze syn,ktery touzi poznaz tatu,jeho vlastni otec dela vse aby nebylo mozne vymahat dluzne vyzivne a bezne vyzivne,zakon rika jasne musite cekat 4 mesice,a az pak podat trestni oznameni ale pak se to tahne a dite a rodic stradaji v zakladnich vecech,stat nam nepomuze co jsi budeme psat,realita je takova ze bily clovek nema narok na pomoc od statu,nejsem rasistka hran Buh ale videla jsem jak to jde na urcitym urade ,kdyz rom prijde a dostane hned, my bily i kdyz dodame vsechne doklady je tam uvedeno ,kolik presne mate i s prispevkem na bydleni a s prdavkem na dite, ze zaplatite najem,sluzby.inkasso,skolku zustane vam 600kc tomu rikam lidske prava,hold zakony pro kazdy urad plati jinne,a nejlepsi natom je ,kdyz ja jako mamka musim prosit ano nevstydim se zato ale zebram u cizich lidi o potraviny pro syna neco malo pro mne, jak nam bylo receno,my vsichni musime platit,a to ze mate 12.500 a z toho musite poplatit zaklady-najem,sluzby,inkasso a skolka ,aktivyty ve skolce cce10.900 hold jako rodina musite se naucit setrit a nakoupit to co potrebujete,navic mit v dnesni dobe zehlicku ci vysavac dle uradu je to nadstandart,bozi kam jste se dostali,osobne myslim ze by stat se mel uz vcera zacit se starat o samozivitelky ci samozivitele,kvuli tomu rodice ktery jsou at nechceji zavisli na statnich prispevkach,ktere nepokryji ani v polovine za najem ci sluzby natoz inkasso pak nam opravdu nezbyva na zakladni potreby at ditete ci nam rodicum,ktery maji zodpovednost ,jak lidskou,moralni a predevsim i citovou vuci nasim detatkam musime jsi hodne odebirat s ust aby dite nestradalo,vezeni neni reseni ,soudy nam take nepomuzou,policie je take bezmocna-jen opetovne trestni oznameni,socialka ukaze vam dvere, a kdyz rodic je uplne sam bez rodiny a pribuznych a jedynou rodinou je jeho dite je to o to tezsii,rada bych sla do praci,ale bohuzel mam male dite,prace je na 3 smenny provoz plud dojizdeni,nemam sanci svyma rukama vydelat pro zakladni potreby pro nas ,pomoc muzu jsi jen sama cekat at zakon bude fungovat stejne jako kazdy clovek funguje-a mozna se docekame i splaceni dluzneho vyzivneho i s beznym ,navic stat nemel by pocitat do prijmu zaplaceni dluzneho vyzivneho,ja treba kazde 3 mesice kdyz podavam zadost o prispevek na bydleni tak mam cim dal min,a kdyz tatinek uraci se zaplatit kazdy 4 mesic 365kc nebo stane se i zazrak ze zaplati jak mu vymeril soud 2000 tak vzapeti mam o 1500 mene na dalsi 3 mesice prispevek na bydleni no husty .Nevim vazeni co budeme delat ,kdyz budeme muset prejit na euro, domyslel stat,kolik rodin s detma bude muset jit bydlet na ulici, ponevad penize ktere budeme mit ,budou starcit bud na zaplaceni najmu a sluzeb -na inkasso jsi pujicte a bezte na zelenou louku,tak presne dopadneme kdyz prijde euro a vyzivne ,nevim pokud stat nezacne platit nam ,vim ze stat ma vetsi moznosti jak sve penize dostat zpet od neplaticu nez my i kdyz stat nam poskytne pomoc na bezplatniho advokata jsme tam kde jsme byli ,ale potraviny,a energie ,leky,obleceni vse jde kazdy tyden nahoru ,ale nase financni prostredky jsou stejne ,a tezko muze stat pridavat matkam ci tatinkum kazdy mesic ciseho 5000 aniz by to bylo zase odpocitano na dalsi 3 mesice prispevku na bydleni ,je to zajimava matematika,preji vsem pevne nervy a i kdyz je to smutna situace tak preji krasne proziti Vanocnych Svatkum s detma a ve zdravi,nestracejte Nadeji -Nadeje je matka hloupych,ale kazda matka miluje sve dite,tak usmev a budtmy radi ze jsme zivi a zdravi a ze deti maji ten usmev na svych tvarich i my muzeme byt hrdi z niceho nic jsem dosli az k Vanocum,ktere jsou a budou vzdy kouzelne pro kazdeho z nas,a Betlemska Hvezda rozsviti nase oci,usta a srdicka ,bude vse dobre krasny vecer.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 11. 2015 13:49 | rom21

Vyživne-by mohli zprodlenitna namisto 3%na 140%
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 10. 2015 19:38 | denisz

Každá žena, nebo spíš chlap si musí dobře rozmyslet koho si bere. Je jasné, že hormony a zamilovanost (sex.pud) chlapa sfetuje a rozumně přestane uvažovat. Pozor na zlatokopky co chtějí od vás jen dítě a pak zabezpečení její domácnosti .
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 51 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Exekutor Vrána: Já, anebo radši Ukrajinec, co láme prsty?

4. 10. 2014 | Petra Dlouhá | 46 komentářů

Exekutor Vrána: Já, anebo radši Ukrajinec, co láme prsty?

Druhý díl rozhovoru s nejobávanějším českým exekutorem. Proč Tomáš Vrána zarytě odmítá zveřejnit výdělky svého úřadu? O kolik zakázek by přišel, kdyby byla zavedena místní příslušnost... celý článek

Nejobávanější český exekutor: Zákon využíváme beze zbytku

27. 9. 2014 | Petra Dlouhá | 54 komentářů

Nejobávanější český exekutor: Zákon využíváme beze zbytku

Terč kritiky médií, neziskových organizací, ale také části kolegů, objekt nenávistných ataků veřejnosti. A dlužníkova noční můra. To je přerovský soudní exekutor Tomáš Vrána. Médiím... celý článek

Alimenty. Na co máte nárok. A jak si poradit s neplatičem

12. 5. 2014 | Petra Dlouhá | 24 komentářů

Alimenty. Na co máte nárok. A jak si poradit s neplatičem

Každé druhé manželství v Česku končí krachem. Pro spoustu dětí to znamená život v neúplné rodině. A pro spoustu rodičů boj o výživné. S jak vysokými alimenty na dítě můžete počítat?... celý článek

Vyživovací povinnost: Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina! Musíme si pomáhat

8. 4. 2013 | Petra Dlouhá | 5 komentářů

Vyživovací povinnost: Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina! Musíme si pomáhat

O vyživovací povinnosti (zejména rozvedených) rodičů k dětem slyšíme dnes a denně. Už méně se ví, že vyživovací povinnost máme ze zákona také k řadě dalších lidí. Přečtěte si, kdy vás... celý článek

Děti musí živit své rodiče! I zákon to říká

6. 6. 2012 | Barbora Buřínská | 27 komentářů

Děti musí živit své rodiče! I zákon to říká

Rodiče mají vůči svým dětem vyživovací povinnost. A platí to i obráceně. Děti se musí o své rodiče i prarodiče starat, když oni sami se starat nemohou. Pro ty, kteří to nevědí sami... celý článek

Partners Financial Services