Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Mobily jsou pro děti jako cigarety

Mobily jsou pro děti jako cigarety
Mobily v rukou malých dětí slouží jen pro zvýšení prestiže mezi spolužáky a kamarády, soudí psychologové. Děti ovšem tvrdí, že se díky telefonu cítí bezpečněji.

Bez mobilu jsi out! I tak to funguje mezi malými dětmi. Malí Češi v průměru získávají první mobilní telefon v osmi letech. Podobně jsou na tom třeba malí Britové. Psychologové přitom upozorňují, že dítěti je telefon k ničemu. Mobil je jen další hračkou, která podle některých vědců může poškozovat dětské zdraví a deformovat schopnost se vyjadřovat. Samy děti tvrdí něco jiného. Podle průzkumu Nestle 2004 více než tři čtvrtiny dětí se díky mobilu cítí bezpečněji, téměř polovina jej používá ve chvíli, kdy se ztratí či zpozdí a asi osmina dětí už prostřednictvím mobilu nahlásila policii trestný čin.

Na módu i pocit bezpečí sázejí mobilní operátoři. Třeba Vodafone se spojil s obchodní sítí Tesco Stores ČR a zahájil v supermarketech Tesco prodej levného mobilu určeného především dětem. Telefon Vodafone 225 si zákazník koupí bez jakékoliv smlouvy i s dvousetkorunovým tarifem za dvanáct set korun a už po cestě domů může telefonovat. Ředitel spotřebního zboží Tesco Stores ČR Jean Charreteur čeká, že telefonů se prodá několik tisíc kusů během prvního měsíce. Mobily od Vodafone řetězec nabízí v rámci kampaně „Zpátky do školy“. Vodafone se tak vrací k nápadu prodávat telefony pro děti,  který už jednou kvůli problémům s propagací opustil.

Jeho konkurenti speciální produkt pro děti nemají. Nicméně i v jejich nabídkách se dá najít cenově podobný výrobek. O2 má třeba v nabídce LG KG110 za běžnou prodejní cenu 895 korun.  Telefon přitom nabízí lepší výbavu než nový Vodafone. K ceně je ale ještě připočítat předplacenou kartu. T-Mobile nabízí Twist sadu, tedy kombinaci mobilního telefonu a předplacené karty, za 1499 korun, ve které je zahrnuto i 500 korun kreditu. 

Dětí s vlastním mobilem přibývá. Už v první třídě ho má téměř třetina školáků. Podle studie Mobile Youth má v západním světě mobil milión dětí mezi pěti a devíti lety. Telefon je stejně jako značkové oblečení či boty známkou prestiže. Děti bez telefonů bývají často nemilosrdně vyřazovány z kolektivu. Psychologové ale tvrdí, že pokud to není nutné například kvůli dojíždění či odpoledním zájmovým činnostem, nemělo by dítě mobil používat.

Mobil jako medvídek

Neumí číst, neumí psát, neumí počítat, přesto má vlastní mobil. Dítě z něj může i telefonovat. Dětský přístroj nemá displej a chybí i tlačítka s čísly. Má jich jen pár, po jejichž stisknutí se dá volat na několik předdefinovaných čísel. Tyto mobily vyrábějí zejména menší firmy a jsou určeny pro děti od tří let.
Vůbec prvním takovým telefonem byl Teddyfone. Je to speciálně vytvořený bezpečnostní telefon pro děti. Používá technologii mobilních telefonů, přičemž jeho vyzařování je desetkrát menší než u běžného přístroje. Má tvar medvídka a jen čtyři tlačítka s čísly rychlé volby a umožňuje sledování na dálku obdobně jako elektronické chůvičky.
Jednoduchý telefon pro děti a staré lidi pustila na trh ve Švýcarsku už před několika lety společnost Mobi-Click. Stejně pojmenovaný telefon se před třemi lety začal prodávat u švýcarské pobočky společnosti Orange. Na první pohled ani jako mobil nevypadá, spíš připomíná podivné dálkové ovládání. Na telefonu je jen tlačítko pro vypnutí a zapnutí a tři tlačítka pro volání. Pod každé lze uložit jedno telefonní číslo. Dalšími výrobci dětských telefonů, které spíše připomínají hračky jsou britský MyMo, nebo americký  FireFly.
Dětské telefony chystá i výrobce hraček Hasbro. Chce  na trh vypustit vysílačky, které jako mobil vypadají a dovolují být dětem ve spojení až na vzdálenost tři kilometry. Telefony bude prodávat společně s hračkami. Před čtyřmi roky se do něčeho takového pustila i firma Mattel. Jeho Barbie-mobilů balených k panence se jen za první měsíc prodalo více než čtyřicet tisíc.

David Šmahel z brněnské Fakulty sociálních studií soudí, že mobily malé děti nevzdělávají, na rozdíl třeba od démonizovaného internetu či počítače. Proti mobilům v rukou malých dětí ostře bojují už pět let švédští lékaři. Ve Velké Británii nabádá William Stewart z britské Health Protection Agency rodiče, aby chránili své děti mladší osmi let před užíváním mobilu, protože by to mohlo ohrozit vývoj jejich mladého mozku. Stewart se odvolává na sérii studií z evropských zemí, například i na analýzu švédského profesora Anderse Ahlboma. Ten zjistil, že v zatěžovaném uchu existuje až čtyřnásobně vyšší riziko, že se v něm vyvine nádor poškozující mozek a sluchový nerv. Textové zprávy podle Stewarte vedou k deformaci jazyka, protože děti nutí vyjadřovat se heslovitě či ve zkratkách.

Vlastnictví telefonu má výhodu snad jen pro rodiče. Ti mohou děti kontrolovat. Děti samotné používají podle psychologů telefon většinou ke zbytečnostem. Často si posílají zprávy bez valného obsahu i přesto, že by si to klidně mohly říci osobně. "Žádný přínos dětských mobilů pro děti nevidím. Rodiče pouze přenášejí zodpovědnost za výchovu dítěte na přístroj, který provází jejich potomky, a do jisté míry tak nahrazuje jejich přítomnost," říká k vlivu mobilů Zdeňka Vykoukalová z katedry psychologie brněnské univerzity.

Psycholog Zdeněk Altman přirovnává touhu dětí mít mobilní telefon k jejich vztahu ke kouření. „Cigareta také patří mezi dospívajícími k prestižní záležitosti a jakémusi znamení, že dotyčný už patří do světa dospělých. Navíc zaměstnává ruce, když je člověk nervózní. A ty samé funkce splňuje mobilní telefon," tvrdí Altman.

Jak staré dítě by mělo mít vlastní mobil?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+6
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 8. 2007 6:39

Vážený redaktore, přečtěte velice dobře článek Mobily jsou pro děti a zjistíte, že to nedává smysl
něco tam zřejmě ještě je potřeba upřesnit.

Reagovat

 

+69
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

15. 1. 2014 | 11:54

Bohuzel doba je pro deti narocna,nektere neovladaj zaklady slusnosti,natospak si uvedomit to co do nas nasi rodice a prarodice vstepovali...nezalezi co mas,ale kdo si...Rodice pracuji od nevidim do nevidim,aby mohli prezit...více

13. 8. 2010 | 15:40 | olas

Bohužel nemohu souhlasit s tímto zjednodušeným názorem.Záleží jaký mobil,pro koho ,důvod mít mobil. Bydlíme mimo město a žena je doma sama s dvěmi dětmi ,navíc po druhém porodu měla i zdravotní potíže.Drtila měpředstava...více

16. 8. 2007 | 11:57

Mobil. Je mi 17 let a je mi jasné, že mi k ničemu není, byl jsem vychovávaný od malička k odpovědnosti a spolehlivosti, mamka se tudíž o mě nemusí obávat. Mobilní telefon jsem dostal od táty, vysloužilou 3310 a tu budu mít...více

16. 8. 2007 | 10:08 | Mablung

Sebevědomé, dobře vychované, sečtělé, inteligentní dítě bude akceptované kolektivem bez ohledu na to, zda má či nemá céčka, mobil, ... . U zbylých 98 % to váhu hraje ... více

13. 8. 2007 | 22:51 | hink

Ségra mi taky říká socko, když necítím potřebu koupit si nový mobil a stačila mi nová baterie. No a co? Učím děti, aby se nebály nějakého posuzování. Kdo jiného povrchně posuzuje, je sám pronásledovaný chudák. Má sám velké...více

Oblíbená témata

mobilní telefon

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Umořování, Dluhopis s prémií, Inovace, petra pospíšilová, zákon o elektronické evidenci tržeb, lukáš kovanda, miroslav uďan, andrej babiš, uzavření, Hrubý, prohlížeč, vyplácení, Visegrád, letní pneumatiky, forbal, nováček, hromadná doprava, Hongkong

5C53548, 4AC9470, 3AF0043, 2SF2469, 2SF4246

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK