Reklamace dovolené: Pár dobrých rad

Petra Dlouhá | rubrika: Jak na to | 1. 6. 2016 | 8 komentářů
Když od cestovky dostanete něco jiného, než slibovala – a než jste zaplatili – ozvěte se. Poradíme, jak správně reklamovat zájezd.
Reklamace dovolené: Pár dobrých rad

Cestovní kancelář musí klientům poskytnout, k čemu se zavázala ve smlouvě nebo v potvrzení o zájezdu – alespoň jedno z toho musí mít písemnou podobu. Když se v dokumentech odkazuje na číslo zájezdu, uložte si nabídku z katalogu, prospektu nebo webu. Pokud zájezd nebude odpovídat tomu, co jste si sjednali, máte nárok, aby vám cestovka vrátila peníze nebo alespoň jejich přiměřenou část.

Mějte to srovnané

Cestovní pojištění

Jedete do světa? Srovnáme vám cestovní pojištění, aby skákalo, jak budete pískat. A když budete chtít, můžete ho u nás i objednat. Stačí říct, jak byste ho nejradši kupovali, jestli ho chcete koupit přes počítač, probrat s přítelem na telefonu, nebo si pro něj dojdete osobně.

1. Stěžujte si hned, na místě

Když dovolená nebude odpovídat vašim očekáváním nebo objednaným službám a později se budete chtít domoct nějaké satisfakce, je důležité, abyste problém začali řešit hned na místě. Na vadu zájezdu byste podle zákona měli upozornit – delegáta nebo jinou kompetentní osobu – neprodleně, bez zbytečných odkladů. A stanovit přiměřenou lhůtu k nápravě. Pořadatel zájezdu by ji měl zajistit. Když to v přiměřené době neudělá, můžete si nápravu zjednat a zajistit sami a účelně vynaložené náklady mu pak naúčtovat. Příklad: cestovka nezajistí dohodnutou dopravu z letiště do hotelu a delegát se nepostará. Pak si můžete dopravu sehnat sami a cestovní kanceláři vystavit účet. Totéž platí, když máte objednaný pokoj s klimatizací, ale na místě k dispozici není a musíte si za ni v hotelu připlácet.

2. Chtít můžete slevu i zaplacení návratu domů

Když vadu na místě odstranit nelze, máte nárok na finanční kompenzaci. Třeba když je ve smlouvě napsané, že můžete využívat bazén a že vás čeká bohatý animační program, jenže hotel jedno nebo druhé (případně oboje) vůbec nemá.

Pokud například máte objednaný pětihvězdičkový hotel, a dostanete ubytování o hvězdičku nižší, jednoznačně máte nárok na vrácení části peněz, i když na místě na nabídku cestovky zůstat v hotelu nižší kategorie kývnete. Když naopak dostanete luxusnější ubytování, než bylo v plánu, doplatků se bát nemusíte, vyšší standard jde na útraty cestovky.

Když bude mít zájezd podstatné vady, které znemožňují v něm pokračovat, má pořadatel povinnost dopravit vás na své náklady zpět. Pokud tedy nastalý problém nevyřeší nebo řešení, které nabízí, z opodstatněných důvodů odmítnete.

Občanský zákoník neupřesňuje, co se dá za takové podstatné vady považovat a co je řádný důvod k tomu, abyste v dovolené odmítli pokračovat. Ale pro ilustraci: vaše dítě se musí ze zdravotních důvodů stravovat bezlepkově. Cestovka garantuje, že bezlepková strava bude v hotelu zajištěná. Jenže není a nelze ji na dobu pobytu obstarat – pak můžete žádat zajištění a proplacení návratu.

Peníze.cz cestovatelům

Na Peníze.cz pro vás připravujeme články, které radí turistům, jak se vyhnout problémům při výběru dovolené, na jaké cestovní kanceláře a pojišťovny si dávat pozor, jak reklamovat zájezd, a samozřejmě – jak při cestování ušetřit!

3. Všechno dokumentujte

Reklamované vady zájezdu si nechte písemně potvrdit od delegáta nebo jiného zástupce cestovky už na místě. Písemné potvrzení můžete zkusit získat také od zaměstnanců hotelu nebo dopravce. Až se budete později domáhat náhrady, budou se takové podklady hodit. A schraňujte také další důkazy: fotky, nahrávky, výpovědi svědků. S ostatními účastníky zájezdu můžete sepsat hromadné čestné prohlášení.

4. Nahradit vám musí i ztrátu radosti

Kromě slevy z ceny zájezdu si můžete nárokovat i náhradu dalších škod, které jste utrpěli – například za zaplacené vízum u nečekaně zrušeného zájezdu. Kompenzovat cestovka musí také ztrátu radosti z dovolené, například kvůli jejímu zkrácení nebo zmaření. Týká se to například situace, kdy si v práci nahlásíte dovolenou a cestovka pak posune termín tak, že se zájezdu nemůžete zúčastnit. Nebo když jste část dovolené místo na pláži strávili čekáním v letištní hale. Kromě slevy máte nárok i na náhradu nemajetkové újmy za narušení dovolené a dobrého pocitu z ní.

5. Všechno reklamovat nelze

Než začnete reklamovat, důkladně si přečtěte smlouvu a podmínky zájezdu. Těžko si můžete stěžovat například na čas odletu, pokud je v podmínkách uvedené, že první a poslední den zájezdu je určený k přepravě. Nebo na zácpu na dálnici – tu cestovka ovlivnit nemůže. Pokud je wi-fi připojení zdarma, těžko můžete reklamovat, že je nedostatečně rychlé. Pokud tedy ve smlouvě není výslovně zanesené, jak rychle má fungovat.

Anketa

Jezdíte na dovču s cestovkou?

6. Na reklamaci máte měsíc

Na reklamaci vad zájezdu máte přesně jeden měsíc po jeho skončení. Reklamujte u cestovní kanceláře nebo u cestovní agentury, kde jste zájezd koupili. Možné je obojí. Každopádně je třeba reklamaci sepsat písemně, do cestovky zajděte osobně a trvejte na podpisu reklamačního protokolu. Cestovka musí vaši reklamaci vyřešit do třiceti dnů. Zodpovídá i za služby jednotlivých dodavatelů – nemůže setřást zodpovědnost tím, že chybu zavinil dopravce či ubytovatel. Z odpovědnosti se může vyvázat, jedině když vám dovolenou zkazí mimořádné vnější okolnosti – jako špatné počasí nebo řádění živlů. Nebo zásah někoho třetího, kdo s cestovkou a organizací zájezdu nemá nic společného.

7. Výše slevy: Napoví frankfurtská tabulka

Jestli zvažujete, o jak velkou slevu z reklamovaného zájezdu si říct, může pomoct frankfurtská tabulka slev. Najdete v ní obvyklé nedostatky a jim odpovídající slevy, které soudy zákazníkům přiznávají. Má ale jen orientační charakter.

V některých evropských zemích se frankfurtskou tabulkou řídí všechny cestovky, u nás se k ní hlásí jen některé. Reklamovat samozřejmě můžete i vady, které v tabulce nenajdete. Vždycky se ale snažte situaci rozumně vyhodnotit a s cestovkou se dohodnout. Případně se obraťte na Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur nebo Asociaci cestovních kanceláří ČR, pokud je cestovka jejich členem. Když se cestovní kancelář nebude chtít dohodnout, zbývá soud. Zkušenosti spotřebitelů ukazují, že často stačí najmout si právníka – jakmile pohrozí žalobou, kanceláře obvykle mění přístup, soudit se nechtějí. Záleží ovšem, jestli je váš požadavek oprávněný.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+57
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 8. 2017 11:11, Martin

Dobrý den, chtěl bych se zeptat na náš případ.V katalogu ck je uvedeno,že hotel a pokoje prošli rekonstrukci a jsou tam fotky pokojů,po dané rekonstrukci,ale my jsme měli objednaný rodinný pokoj, který byl rekonstruován tak před 10 lety.Po nahlášení delegace,nám bylo řečeno,že hotel je plný.Mame právo na nějakou reklamaci? Děkuji Martin

+2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Zrušený nebo zpožděný let: Nechte se odškodnit

31. 5. 2016 | Petra Dlouhá | 2 komentáře

Zrušený nebo zpožděný let: Nechte se odškodnit

Zruší vám let nebo se letadlo odlepí se země s pořádným zpožděním. Na jaké odškodné a péči ze strany letecké společnosti máte nárok? Odpovědi na příštích řádcích.

Levné letenky: Kde je najít a ušetřit

9. 11. 2015 | Monika Veselíková | 5 komentářů

Levné letenky: Kde je najít a ušetřit

Létají vaši známí levně křížem krážem po světě? Taky byste rádi vzhůru k výšinám a do dálav, jen nemáte tušení, kde levné letenky hledat? Poradíme.

Ztráta, krádež! V cizině bez peněz. Co teď? Pár dobrých rad

7. 7. 2015 | Petra Dlouhá

Ztráta, krádež! V cizině bez peněz. Co teď? Pár dobrých rad

Odjedete na dovolenou nebo služební cestu. A najednou… peněženka pryč. Jste bez peněz i bez platebních karet. Domů daleko. Co dělat? Kde hledat pomoc? Jak si nechat peníze nejrychleji... celý článek

Pět dobrých rad: Cestovní pojištění na dovolenou

30. 6. 2015 | Dana Yousifová | 6 komentářů

Pět dobrých rad: Cestovní pojištění na dovolenou

Abyste si dovolenou užili v pohodě a v klidu, je potřeba zařídit spoustu věcí. Mělo by mezi ně patřit také cestovní pojištění. Přinášíme pět dobrých rad, se kterými se vyvarujete problémů,... celý článek

Náhrada mzdy za dovolenou v roce 2015: Spočítejte si, kolik dostanete

24. 6. 2015 | Petra Dlouhá | 4 komentáře

Náhrada mzdy za dovolenou v roce 2015: Spočítejte si, kolik dostanete

Za dobu čerpání dovolené nedostáváte běžnou mzdu, nýbrž náhradu mzdy. Má jednu příjemnou vlastnost: Když si volno dobře načasujete, můžete brát víc, než kdybyste chodili do práce. Naše... celý článek

Partners Financial Services