Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Reklamace v restauraci: Když vám naservírují blaf

| rubrika: Jak na to | 16. 11. 2015 | 6 komentářů
Moucha na talíři. Jiné suroviny, než slibovali. Příliš slané, málo teplé. Propečené místo krvavého. Pivo pod míru. Sekt místo šampaňského. Čekáte věčnost. Číšník drzoun. Sami si účtují spropitné. Stačí říct, že mi to prostě nechutná? Co můžete reklamovat v restauraci? A jak na to? Ptáme se právníka.
Reklamace v restauraci: Když vám naservírují blaf

Zlaté pravidlo: kdo chce reklamovat v restauraci, ať jedná na místě a hned, jak nedostatek zmerčí. Když talíř vymetete, nedomůžete se už ničeho. Snad s výjimkou dodatečného propuknutí otravy.

„Pokud bude host reklamovat poloprázdný talíř s tím, že jídlo bylo nepoživatelné, těžko bude jeho tvrzení věrohodné a reklamace kladně vyřízena,“ upozorňuje právník portálu Vaše nároky.cz Petr Novák.

Nechutná? Smůla

Když se nedohodnete jinak, mají být služby poskytnuté v restauraci střední jakosti. Jestli žádáte speciální vlastnost jídla nebo pití, je nutné se na tom s obsluhou domluvit předem. Pokud se vám na jídle nebo pití něco nezdá, budete muset vyložit co. Tvrdit jen, že vám prostě nechutná, je málo. Pro reklamaci příliš slabá munice.

Jestli se číšník vymlouvá, že není oprávněný reklamaci řešit, nechte si zavolat jiného kompetentního člověka – někdo takový přítomný být musí. A k dispozici musí být i vybavení k posouzení stížností: kupříkladu váha, odměrka nebo teploměr.

Anketa

Umíte bouchnout do stolu, když v hostinci není všecko, jak má být?

Čekání na Godota

Problém číslo jedna: čekáte příliš dlouho. „Zákon dobu, během které je třeba objednané jídlo a pití přinést, nestanoví. Mělo by být dodáno v době přiměřené. Ta se zpravidla řídí složitostí objednávky. Pokud vám obsluha předem řekne, za jak dlouho bude jídlo hotové, nebo když dobu pro přípravu najdete v jídelním lístku, zavazuje se restaurace dodat ho v této době. Když ji nedodrží, může host požadovat slevu nebo od smlouvy odstoupit,“ komentuje právník Petr Novák. Odstoupení od smlouvy v tomhle případě znamená objednávku zrušit (a pakliže jste zaplatili předem, chtít peníze zpět).

Chtěl svíčkovou, dostal guláš

Vůbec největší rozpor s kupní smlouvou nastává, když dostanete úplně jiné jídlo nebo pití, než jste si objednali. „Jedná se o vadné plnění a host by měl ihned uplatnit reklamaci u obsluhy. Může od smlouvy odstoupit nebo požadovat dodání původně objednaného jídla,“ upozorňuje právník portálu Vaše nároky.cz. Jak ale dodává, pokud je na první pohled jasné, že vám přinesli něco jiného, je potřeba reklamovat hned, pokud nejdřív sníte půlku guláše, nestěžujte si pak, že to nebyla svíčková.

Jako psí čumák

Teplé jídlo má mít podle předpisů přinejmenším šedesát stupňů Celsia. Pokud se vám teplota nezdá, můžete požádat o přeměření – v restauraci vám to musí umožnit. Když je jídlo studenější, můžete ho reklamovat. „Personál restaurace má právo napravit takto vzniklý rozpor se smlouvou ohřátím, nesmí přitom ale dojít k znehodnocení jídla. Pokud by ohřátím došlo k znehodnocení, má host právo na dodání jídla nového,“ dodává Petr Novák.

Spočtěte si: body mass index

cm
kg

Rozšířená verze kalkulačky

Když kuchaři ujede ruka

Když vám jídlo přinesou přesolené nebo překořeněné, jde o změnu jakosti. „Když bude jídlo poživatelné a host ho bude chtít sníst, může žádat slevu. V opačném případě má nárok na odstoupení od smlouvy nebo dodání nového jídla.“

Sliby chyby

Neexistuje předpis, který by upravoval, z jakých surovin má být které jídlo připravené. Záleží, co se hostovi předem sdělí – ústně, písemně nebo třeba fotkou v jídelním lístku. Jestli restaurace prohlašuje, že vaří pouze z čerstvé zeleniny, ale do pokrmu nasype mraženou, nebo slibuje domácí bramborový knedlík, ale uvaří ho z pytlíku, můžete žádat slevu, dodání nového jídla nebo od smlouvy odstoupit.

Sekt není šampaňské

Sekt není šampaňské. A Pepsi není Coca-cola. Když dostanete jiný druh nebo značku pití nebo potraviny, než si objednáte, jde opět o porušení smlouvy. Můžete chtít přinést nové jídlo nebo pití, můžete chtít slevu nebo odstoupení od smlouvy. „V případě úmyslu by takové jednání mohlo dokonce naplnit skutkovou podstatu trestného činu podvodu, respektive přestupku, pokud výše škody nepřesáhne pět tisíc korun,“ dodává Petr Novák.

Propojeno!

Povinné uvádění alergenů v menu

Zdeněk Pohlreich nebo svobodní to mají za nesmysl, protože se prý stačí zeptat. Ano, konečně už to snad bude stačit, ale aby to bylo opravdu takhle jednoduché, musel bohužel zakročit stát, přesněji Unie. Jak to?

Nemilé překvapení

Ještě problematičtější může být situace, kdy restaurace slíbí, že určitá surovina v jídle nebude, a přesto se v něm objeví. Člověku alergickému na ořechy, i jeden ořech zavaří. „Host může žádat dodání nového jídla nebo od smlouvy odstoupit. Kdyby mu požití suroviny způsobilo škodu na zdraví, připadá v úvahu i náhrada škody,“ je přesvědčený právník Novák.

Nepatřičné!

Když v jídle nebo pití narazíte na nepatřičnost, kupříkladu mouchu nebo vlas, měli byste se ozvat okamžitě. „Pokud host takovou věc najde hned po donesení jídla, bude nesporné, že původcem věci v jídle je personál restaurace, a bude moct žádat dodání nového jídla nebo odstoupit od smlouvy. V případě, kdy už bude část jídla snězená, bude muset host prokázat, že se tam věc nedostala jeho přičiněním, což může být třeba v případě vlasu problém. Když sní valnou části jídla, je povinný za jídlo zaplatit, avšak může požadovat slevu. V případě snězení celého jídla už nemůže uplatňovat žádné nároky,“ varuje právník portálu Vaše nároky.cz.

Na krev

Když si předem ujednáte jistou jakost jídla a restaurace dohodu poruší, například výslovně žádáte krvavý steak, ale dostanete propečený, máte právo žádat dodání jiného jídla v původně dohodnuté jakosti.  Další možností je sleva nebo úplné odstoupení od smlouvy – došlo totiž k jejímu porušení.

Podmírák

Co se týče objemu nápoje nebo hmotnosti pokrmu, předpisy neurčují, kolik má určitého nápoje či jídla být, dokonce ani neuvádějí žádnou toleranci. Objem a váha by měly odpovídat údajům v nápojovém a jídelním lístku.

V případě piva se samozřejmě míra kontroluje až po opadnutí pěny. „Pokud je pod mírou, můžete žádat slevu nebo doplnění nápoje. V případě, že doplnění nepřichází v úvahu, tak dodání nového. Restaurace přitom musí být povinně vybavena nástroji, které umožní hostovi na požádání změřit objem nápoje,“ pokračuje právník. Totéž v bledě modrém platí pro váhu pokrmů – podmírák může být i řízek.

Zahrnuto v ceně

Když si restaurace automaticky a bez ptaní naúčtuje spropitné, poplatek za hudbu nebo třeba za sezení na zahrádce, ozvěte se – nejste povinní ho platit. „Jiná situace nastává, když je host o tomto faktu předem informován, třeba v jídelním lístku nebo ústně při vstupu do restaurace. Výše poplatku musí být každopádně sjednána na konkrétní částku a srozumitelně vysvětlená,“ upřesňuje Petr Novák.

Číšník sprosťák

Všechno v restauraci reklamovat nemůžete. Neuspějete například, když narazíte na nepříjemného, sprostého, arogantního nebo drzého číšníka. Žádný předpis neurčuje, jak se má personál restaurace chovat. Jestli se vám přístup nezamlouvá, nezbývá než zvednout kotvy a dát restaurantu s nevycválanou obsluhou vale.

Jestli budete s kvalitou pokrmu servírovaného v restauraci obzvlášť nespokojení, můžete podat podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci. Přímá linka zde.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+36
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 11. 2015 22:53

jezevec je .ů.

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 16. 11. 2015 13:49)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 11. 2015 21:00, Venedo

častá zmínka - nebo žádat slevu - je silně pokrytecká - takový zákazník potřebuje jen jedno a to kopnout do prdele, protože sleva za nekvalitu jídla je prachsprostá úplata ten kdo ji přijímá nebo vyžaduje, je za pár šlupek schopen sežrat cokoli, ejn když je slevička, takže ve výsledku je jedno, jakou šlichtu mu naservírujte - je to úplatné ničení kvality pohostinství samotným zákazníkem

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

21. 11. 2015 | 21:00 | Venedo

častá zmínka - nebo žádat slevu - je silně pokrytecká - takový zákazník potřebuje jen jedno a to kopnout do prdele, protože sleva za nekvalitu jídla je prachsprostá úplata ten kdo ji přijímá nebo vyžaduje, je za pár šlupek...více

17. 11. 2015 | 22:53

jezevec je .ů. více

17. 11. 2015 | 14:16 | Makoň

Poradna SOS-A Šumperk k tomu říká 1. Nápoje – zákazník musí dostat takové množství,které je uvedeno v nabídce. Zákazníkovi musí být umožněno přeměření nápoje v kalibrované nádobě.
- pivo - neustálé dotazy i různé výklady...
více

16. 11. 2015 | 13:49 | jezevec

:-) a co třeba jít hryzat o půl hodiny dřív? více

16. 11. 2015 | 12:11

Máte v pokoji ale slušné vedro. více

Oblíbená témata

potraviny, reklamace, restaurace, služby

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Ex post, Platební bilance, Demokracie, vodafone, start-up, brno, daň z příjmů, fayn, padělání, rok 2011, nemovitá zástava, výběrové řízení, portály, hmotná odpovědnost, bolestné, bankovní domy, zvyšování nájemného, kolaudace

2P67598, 4P65678, 3AE3677, 8T32021, 5M33339

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK