Neuznali vám reklamaci? Bránit se můžete bez soudu a zdarma

Petr Kučera | rubrika: Aktuálně.cz | 22. 3. 2015 | 3 komentáře
Nová varianta řešení spotřebitelských sporů má být rychlejší a levnější. Oproti současnému stavu zahrne všechny oblasti.
Neuznali vám reklamaci? Bránit se můžete bez soudu a zdarma

Spotřebitelé v Česku získají širší možnosti, jak řešit spory s obchodníky, typicky po neuznání reklamace. Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu, jejíž návrh v pondělí schválila vláda. Cílem je vytvořit lepší podmínky pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Má jít o rychlejší a levnější řešení oproti soudům, které by navíc mělo ulevit justici.

Řešení sporu touto cestou má být pro spotřebitele bezplatné. Pokud zahájí mimosoudní řešení sporu, bude obchodník povinen se jej účastnit. Mimosoudní cestu bude možné využít i na spory z takzvaných přeshraničních nákupů. Spory půjde řešit také on-line, tedy prakticky bez osobní účasti.

Dosavadní možnosti ochrany spotřebitele musí Česká republika rozšířit kvůli výtkám ze strany Evropské unie, podle níž jsme dosud dostatečně do praxe nezavedli směrnici z roku 2005 o nekalých obchodních praktikách. Rozšíření mimosoudního řešení spotřebitelských sporů připravuje tuzemské Ministerstvo průmyslu a obchodu už od roku 2008, teprve nyní ale prosadilo na vládě konkrétní novelu zákona.

Vytvoření a fungování systému přijde podle ministerstva na 52 milionů korun, roční náklady na fungování systému pak mají dosahovat 54 milionů. Mezi hlavní náklady patří personální posílení státních úřadů, zejména České obchodní inspekce, o téměř 70 nových pracovních míst.

Anketa

Reklamujete často?

Nový úkol pro obchodní inspekci

Podle vládou schválené novely má mimosoudní spotřebitelské spory řešit především Česká obchodní inspekce (ČOI), která kvůli tomu může přijmout 34 nových pracovníků. Inspekce bude mít funkci takzvaného konciliátora, který se bude snažit dovést obě strany k dohodě. Spotřebitelé budou moci podat svůj návrh do jednoho roku písemně, ústně do protokolu či on-line. Spor bude muset být vyřešen zpravidla do 90 dnů.

Česká obchodní inspekce má řešit spotřebitelské spory s výjimkou finančních služeb, energetiky a telekomunikací. Nadále tedy bude platit, že orgánem pro řešení sporů v oblasti finančních služeb je finanční arbitr, pro oblast elektronických komunikací a poštovních služeb Český telekomunikační úřad a pro oblast energetiky Energetický regulační úřad. V případě Českého telekomunikačního úřadu má být zachován poplatek za řešení sporu ve výši 100 či 200 korun.

Finanční arbitr má nově řešit také například spory z hypotečních úvěrů, stavebního spoření nebo investičních služeb podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu. Počet pracovníků úřadu se má zvýšit o patnáct. Český telekomunikační úřad může přijmout devět nových pracovníků, Energetický regulační úřad šest.

Do systému mimosoudního řešení chtělo ministerstvo původně zapojit i krajské úřady, jejich zástupci však podle ministerstva účast odmítli. Jako příliš nákladné řešení se ukázal také případný vznik jakéhosi spotřebitelského ombudsmana.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+15
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Elektronická evidence tržeb: Koho se bude týkat a kolik bude stát

17. 3. 2015 | Ondřej Tůma | 37 komentářů

Elektronická evidence tržeb: Koho se bude týkat a kolik bude stát

Ministerstvo financí si od zavedení on-line evidence tržeb slibuje omezení šedé ekonomiky, efektivnější výběr daní a narovnání tržního prostředí. Kolem projektu, který by měl zasáhnout... celý článek

Deset nejčastějších lží podomních prodejců elektřiny

9. 3. 2015 | Jana Poncarová | 60 komentářů

Deset nejčastějších lží podomních prodejců elektřiny

Ťuky ťuk na dveře. Kdo tam? Další nutič! V ruce nějakou kartičku, pořádně se nepředstaví a už povídá cosi o změně fakturační adresy, o slevě, a ještě vám vecpe úsporné žárovky zadarmo.... celý článek

Očima expertů: Zkrátit čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží zakoupeného na internetu?

10. 10. 2014 | Ondřej Tůma

Očima expertů: Zkrátit čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží zakoupeného na internetu?

Plážový písek ve foťáku, nafukovací člun od mořské soli. Internetové obchody si stěžují, že jim zákazníci v rámci čtrnáctidenní lhůty pro odstoupení od smlouvy stále častěji vrací viditelně... celý článek

Cestovní kanceláře: Lidi si vymýšlejí reklamace

10. 8. 2014 | Kateřina Vokurková | 3 komentáře

Cestovní kanceláře: Lidi si vymýšlejí reklamace

Nový občanský zákoník zavedl institut náhrady za újmu z narušené dovolené a řadu dalších novinek. Firmy hlásí první zkušenosti.

Kurvítko

8. 5. 2013 | redakce Peníze.CZ | 5 komentářů

Kurvítko

Podle vzoru pravítko – ani nevíte jak a vezmou vás přes prsty.

Partners Financial Services