Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Cestovní kanceláře: Lidi si vymýšlejí reklamace

Nový občanský zákoník zavedl institut náhrady za újmu z narušené dovolené a řadu dalších novinek. Firmy hlásí první zkušenosti.
Cestovní kanceláře: Lidi si vymýšlejí reklamace

Češi se snaží využívat možností, které jim dal nový občanský zákoník, a častěji reklamují dovolené. Nový zákon od počátku roku umožňuje získat finanční kompenzaci za takzvanou ztrátu radosti z dovolené.

Lidé ale podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) nemají přehled o tom, za co v rámci této novinky mohou požadovat „odškodné“.

„Zhruba 90 procent podaných reklamací je tak neoprávněných, často velmi úsměvných, ale bohužel i lživých a agresivních,“ prezentuje nové zkušenosti cestovek tajemnice asociace Kateřina Petříčková.

Chystáte se na cesty? Na cestovním pojištění se dá ušetřit. A samozřejmě nemyslíme tak, že si ho nekoupíte.

Vyzkoušejte nás. Nezávazně!

Peníze za vše, co se dá reklamovat

Náhradu za újmu z narušené dovolené mohou klienti cestovních kanceláří od začátku letošního roku požadovat v podstatě za vše, co na dovolené nebo bezprostředně po ní reklamovali.

Kromě slevy z ceny zájezdu mohou tedy získat ještě peníze za to, že se na dovolené museli omezit nebo zažili zbytečné stresy se zjednáváním nápravy.

„Zároveň je možné tuto náhradu požadovat, i pokud se zájezd, se kterým jste již počítali a na který jste se těšili, z důvodů na straně pořadatele vůbec nekoná a vy již nemáte možnost najít si za něj adekvátní náhradu,“ vysvětluje Barbora Lekešová z advokátní kanceláře TaylorWessing.

Tip na cesty: Chytré kurzy měn

Mobilní aplikace - Kurzy měn

Stáhněte si unikátní aplikaci Kurzy měn pro chytré telefony. Aplikace Kurzy měn je česky a po omezenou dobu zdarma.

Falešné důvody

Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur lidé této novinky začali hojně využívat. „Cestovní kanceláře zatím evidují velký nárůst reklamací klientů v souvislosti s novým občanským zákoníkem,“ říká tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Petříčková.

Podle údajů asociace Češi od začátku letošního roku do této chvíle reklamovali 0,8 procenta zájezdů. Do roku 2013 přitom podíl reklamací na všech prodaných zájezdech nepřekročil 0,5 procenta.

„Ano, reklamací s uvedením formulace zkažená dovolená skutečně přibývá,“ potvrzuje také například tisková mluvčí cestovní kanceláře Firo-Tour Pavlína Pešová.

Shodují se také na tom, že ne vždy mají zákazníci povědomí o tom, co vlastně pod tímto názvem mohou reklamovat.

„Registrujeme třeba reklamaci ztráty radosti odůvodněnou tím, že malé dítě poštípali komáři, bylo rozmrzelé, dospělý doprovod se o něj dva dny intenzivněji staral a společně tak ztratili radost z dovolené. Naší vinou mělo být nezajištění dostatečného počtu odpuzovačů hmyzu,“ přidává se mluvčí CK Fischer Jan Osúch.

„Čím dál víc zákazníků si nárokuje odškodnění za ‚zkaženou dovolenou a psychickou újmu‘, aniž by tuto újmu jakkoliv podložili důkazy,“ doplňuje jej Petříčková.

Cestovní kanceláře podle ní také evidují řadu případů, kdy klienti záměrně poškozují vybavení pokoje a odstraňují je kvůli fotografiím, které jsou pak přílohami reklamací.

„V některých reklamacích dokonce zákazníci rovnou žádají slevu na další zájezd od dané cestovní kanceláře. To vlastně znamená, že chtějí využít jejích služeb opakovaně, a jsou s ní tedy spokojeni,“ říká Petříčková.

Kolik za stres o dovolené?

Přestože cestovní kanceláře přijímají čím dál víc takovýchto podnětů, žádný případ zatím nebyl podle pravidel nového občanského zákoníku řešen u soudu.

„Vzhledem k tomu, že zatím neexistují žádná precedenční rozhodnutí, řídíme se vlastními pravidly a takzvanými frankfurtskými tabulkami,“ vysvětluje mluvčí CK Fischer Jan Osúch.

Kolik peněz mohou klienti od cestovní kanceláře za nepříjemnosti na dovolené získat? „Částka, kterou budou moci lidé po cestovních kancelářích za komplikace na dovolené vymoci, bude velmi individuální. Vše ukáže až soudní praxe,“ říká právnička Lekešová.

I případy ze zahraničí mají vždy specifické okolnosti, a výši náhrady tak nelze zobecnit. „Uvedeme-li však přesto nějaké příklady, třeba soudy v Německu přisoudily manželskému páru náhradu újmy ve výši poloviny z ceny zájezdu, když jim byl na poslední chvíli zrušen zájezd, na kterém chtěli oslavit společně manželovy narozeniny,“ pokračuje Lekešová.

„V Rakousku pak za nevyhovující ubytování dostali zákazníci náhradu ve výši 20 eur na den, přičemž zájezd stál v přepočtu na den 105 eur,“ doplňuje.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Frankfurtská tabulka

Frankfurtská tabulka slev vypočítává, kolik procent z ceny zájezdu může klient dostat zpátky za konkrétní nedostatky, které se při jeho dovolené vyskytnou. Používají ji německé soudy, řídí se jí ale dobrovolně i některé cestovní kanceláře v jiných evropských zemích.


  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

11. 8. 2014 | 12:34 | xls

Opice ať se nechají cvičit cestovkama. Kdo si chce dovolenou užít, jede bez cestovky a podobným problémům se na beton vyhne. více

10. 8. 2014 | 21:51 | Hugo

Průměrně inteligentní cvičená opice si předem zjistí reference cestovky a hotelu, pitomá opice kvílí na netu, jak naletěla. více

10. 8. 2014 | 21:39 | Jana Fuchsová

Možná by se ACK ČR měla zabývat pdrobnějším výskytem takových stížností a použít obvyklé metodologie. Jsou CK, kde se to může stát občas, ale klient zvolí správné PR prostředky a je to velká ostuda. A pak jsou opravdu nekvalitní...více

Čtenáři také navštívili

4. 7. 2014 |  | 8 komentářů

Očima expertů: Dovolená! Je lepší cestovat s hotovostí, nebo platební kartou?

Vyplatí se vyrazit na dovolenou s pořádným paklíkem hotovosti, nebo je lepší všude platit kartou? Jaká jsou úskalí té které možnosti? Kde je rozumnější upřednostnit jen jednu z nich? Ptáme se odborníků...

18. 6. 2014 |  | 4 komentáře

Chystáte se za hranice? Cestovní pojištění: Důležité rady před dovolenou

Že není radno jezdit do zahraničí bez cestovního pojištění, to vám poví kdekdo. Na co ale dávat pozor při jeho nákupu? Přinášíme základní přehled. A jako bonus: pět nejčastějších výluk, tedy situací, kdy...

3. 2. 2014 |  | 7 komentářů

Dovolená s německou cestovkou? Ušetřit se dá hlavně na exotice

S německými cestovními kancelářemi vyráží každý rok na dovolenou zhruba sto tisíc Čechů. Důvod? Prý nižší cena a kvalitnější služby. Jsou zprávy o superlevných zájezdech do vyhlášených destinací s odletem...

7. 2. 2013 |  | 21 komentářů

Zájezd za sto tisíc: po krachu cestovky pojišťovna vyplatí pět!

Zaplatit sto tisíc za zájezd pro celou rodinu u pojištěné cestovní kanceláře a po jejím krachu dostat zpět jen pět tisíc korun? I to je možné. Pojišťovny se přou se státem o to, kdo je za to odpovědný....

25. 7. 2012 |  | 3 komentáře

Dovolená jako z hororu? Poradíme, jak reklamovat zájezd

Dovolená u moře představuje pro řadu z nás vrchol léta. Ne vždy ale dopadne podle našich představ. Poradíme vám, na co nezapomenout při sepisování smlouvy a jakým způsobem můžete zájezd u cestovní kanceláře...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Underlying, Nabídkové šoky, Ekonometrie, výpověď pro nadbytečnost, zákoník práce, ochranná lhůta, zaměstnání, dohoda o zrušení pracovního poměru, index IFO, BackTrader, vozidlo, etanol, index důvěry, vyhovující, teambuilding, sociální konflikt, UPC, TMCC

3AZ0007, 3AZ0007, 3S74757, 2P60215, 3U29045

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK