Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Reklamace 2014. Zkracuje se záruční doba na půl roku?

Nový občanský zákoník, účinný od ledna, se dotýká tisíce a jedné životní situace. Nová pravidla dostala i ta, které se obvykle vyhýbáme jak čert kříži: reklamace. Co přesně se od ledna změnilo? Na co máte nárok? Odpovědi přinášíme ve spolupráci s právní poradnou dTestu.
Reklamace 2014. Zkracuje se záruční doba na půl roku?

O tom, jak přesně nový občanský zákoník pravidla reklamací mění, se vedly bouřlivé debaty. Shodnout se nedokážou ani právníci. Zkracuje se délka záruční lhůty, nebo ne? S čím spotřebitel vlastně může počítat? Zeptali jsme se vedoucího právní poradny dTestu Lukáše Zeleného.

Téma reklamací je široké, vydalo by daleko spíš na knihu než na článek; a romány by nejspíš na toto téma dokázal psát i leckterý z vás, kdo už se s reklamací u neochotného prodejce potýkal. Na Peníze.cz se proto nákupům v kamenných i internetových obchodech budeme věnovat i dál. Dnes se zaměříme zejména na to, v čem se z hlediska záruk a reklamací liší nákupy po prvním lednu 2014 od toho, na co jsme byli ještě loni zvyklí.

Pokud jste zboží nakoupili do 31. prosince 2013, vztahují se na jeho záruční dobu i reklamaci ještě stará pravidla.

dTest radí na Peníze.cz

dTest přebírá spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jaká jsou práva spotřebitelů, jak na reklamace, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

Záruka: šest měsíců, nebo dva roky?

Hned na úvod si zodpovíme otázku nejpalčivější: mění se od roku 2014 délka záruční doby? Podle výkladu některých právníků se už záruka (respektive nově: odpovědnost za vady prodané věci) nevztahuje na vady, které vzniknou do dvou let od koupě, ale jen na vady, které měla věc od začátku, případně na vady, které se vyskytly v prvních šesti měsících po koupi. Což by jinými slovy mohlo znamenat, že na reklamaci sice stále máte dva roky, ovšem když se vada projeví až po uplynutí prvních šesti měsíců, budete muset prokazovat, že věc byla vadná od počátku.

Lukáš Zelený z dTestu ovšem obavy spotřebitelů mírní. „Právníci dTestu se shodují, že tomu tak není a že u spotřebního zboží stále můžete reklamovat i vady, které se projeví kdykoli v prvních dvou letech. Tento názor potvrdilo i Ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo průmyslu a obchodu,“ uvádí. A dodává, že právníci dTestu jsou připraveni za toto právo spotřebitelů v praxi bojovat.

Stejný pohled na věc má také Česká obchodní inspekce. Není však vyloučeno, že konečné slovo bude mít v případných sporech o interpretaci zákona až soud.

S prodávajícím si každopádně podle nového občanského zákoníku můžete smluvně sjednat, že bude záruční doba delší než dva roky. Pokud je například na obalu zboží (nebo v reklamě na něj) uvedená delší záruční lhůta než zákonná dvouletá, platí údaj na obale. Když se liší informace o délce záruční lhůty v různých dokumentech, platí ta delší. Když se ale liší informace na obalu zboží a ve smlouvě, platí lhůta uvedená ve smlouvě.

Zkrátit lze záruční dobu maximálně na polovinu zákonné lhůty, tedy na jeden rok, a to výhradně při koupi již použitého zboží.

Občanský zákoník 2014

Jaké změny přináší nový občanský zákoník? Sledujte náš speciál!

Občanský zákoník 2014

Není vada jako vada

Základní pravidlo říká: když si koupíte zboží, prodejce odpovídá za to, že nemá vady. Co přesně to znamená? „Věc nesmí být při převzetí kupujícím vadná a má mít vlastnosti, jaké si strany mezi sebou ujednaly, které jsou pro danou věc obvyklé nebo je prodejce uvádí například v reklamě,“ říká Lukáš Zelený. Dřív se jednalo o institut shody s kupní smlouvou, nový občanský zákoník hovoří o jakosti při převzetí. Smysl zůstává zachován.

Stále také platí, že není vada jako vada. Některé vady vám prodejce zkrátka uznat nemusí. „Nelze uplatnit vady, které vzniknou běžným opotřebením nebo takové, které sami způsobíte nesprávným použitím. Použitou věc nelze reklamovat proto, že je opotřebená. A neuspějete ani s reklamací, ve které byste reklamovali kaz, o němž jste věděli před koupí nebo na který jste dostali předem slevu,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Nový občanský zákoník rozlišuje také, zda je vada, která se u zboží v záruční době vyskytla, podstatným či pouze nepodstatným porušením kupní smlouvy.

„Podstatné porušení smlouvy je takové, že kdyby o něm kupující věděl dopředu, smlouvu by neuzavřel. Ostatní porušení jsou nepodstatná,“ objasňuje Lukáš Zelený.

Propojeno!

Módní boty? Jen do pokojíčku

Čtěte pozorně, k čemu je vlastně zboží, které si kupujete, určeno, a jak ho máte používat. Jinak totiž můžete narazit. Třeba, když půjdete reklamovat módní obuv.

Mimochodem, víte vůbec, k čemu je módní obuv určená? My už ano:

Nově můžete chtít slevu

V případě podstatného porušení si můžete vybrat, jestli chcete věc vyměnit, opravit, zda chcete úplně odstoupit od smlouvy, nebo zda chcete na zboží (a to je novinka) slevu. U nepodstatného porušení můžete žádat pouze odstranění vady nebo slevu. Odstoupit můžete jen v případě, že prodejce odmítne vadu odstranit nebo to nestihne včas.

„Ale pozor. Pokud včas neurčíte způsob, jakým chce reklamaci vyřídit, bude se porušení smlouvy považovat za nepodstatné a můžete ztratit nárok na odstoupení od smlouvy nebo výměnu. Včas v tomto případě znamená ‚bez zbytečného odkladu‘, nejlépe však již při uplatnění reklamace u obchodníka,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Ani výměnu ovšem nemůžete žádat vždy. „Pokud je možné vadu velmi snadno odstranit například dotažením šroubku, požadavek na výměnu věci by byl podle zákona nepřiměřený a spotřebitel má právo jen na opravu,“ doplňuje Lukáš Zelený.

Náležitosti záručního listu


  • jméno a příjmení, název nebo obchodní firmu prodávajícího
  • identifikační číslo prodejce
  • sídlo prodejce (jde-li o právnickou osobu) nebo bydliště (jde-li o fyzickou osobu)
  • prodávající v záručním listu musí vysvětlit obsah a rozsah záruky, její podmínky, dobu platnosti a způsob, jakým je možné uplatnit nároky, které z ní plynou

Záruční list na požádání

Potvrzení o tom, v jakém rozsahu a na jak dlouho za vady zodpovídá, vám prodávající musí vystavit písemně – ovšem na požádání. „Jinými slovy: záruční list nemusíte dostat automaticky, ale jen když si o něj řeknete,“ vysvětluje právník. Můžete ho dostat také „přicvaknutý“ k účtence.

Když to povaha věci umožnuje, může jako záruční list posloužit pouhý doklad o koupi. Musí však obsahovat zákonem stanovené údaje. Kdyby prodávající odmítnul vystavit záruční list (a doklad o koupi byl nedostačující), poruší zákon.

Výměna zboží neznamená novou záruku

A další zásadní novinka: Lhůta pro reklamaci začíná běžet, jakmile převezmete zakoupenou věc. Pokud si ji necháte v rámci reklamace vyměnit, neznamená to, že se rozbíhá nová dvouletá záruka, běží dál ta původní. Vyplatí se tedy důkladně zvážit, zda neubudete chtít raději vrátit peníze a zboží si koupit znovu.

Anketa

Reklamujete?

Jak a kde reklamovat

Zboží přirozeně musíte reklamovat u prodejce, u kterého jste ho koupili.  Nemusí se ovšem nutně jednat o tutéž provozovnu. Reklamaci můžete vyřídit ve kterékoli provozovně prodejce, kde to umožňuje povaha prodávaného sortimentu, případně v sídle obchodníka nebo na obvyklém místě jeho podnikání. „Když to máte blíž do záručního servisu, který je uveden v potvrzení nebo v záručním listu, můžete se obrátit i tam. Servis musí rovněž provést opravu ve stejné lhůtě, jako by to podle zákona musel udělat prodejce,“ říká právník dTestu Lukáš Zelený.

Jestli už nemáte originální obal od zboží, nebo je poškozen, reklamaci to nijak neovlivní. Nesmí. Pokud by měl prodejce například uvedeno ve smluvních podmínkách nebo reklamačním řádu, že reklamovat lze pouze zboží v originálním obalu, je takové ustanovení v rozporu se zákonem a tudíž neplatné.

Když přijdete zboží reklamovat, musí vám prodejce vystavit písemné potvrzení – reklamační protokol. Na něm musí být uvedeno datum přijetí reklamace, její důvod a především: způsob vyřízení, který požadujete.

„Rozhodnout musí prodejce podle zákona o reklamaci ihned, nejpozději však do tří dnů. Odstranit vadu musí bez zbytečného odkladu, ale nejdéle do třiceti dní. Pokud to nestihne, je to podstatné porušení smlouvy, a vy si můžete vybrat, zda od smlouvy odstoupíte či budete chtít peníze zpět,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Příště se podíváme na to, jak se změnila pravidla nakupování na internetu. 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+67
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 3. 2014 11:45, Dan

V kosmickém věku se nosí boty bez tkaniček.

Reagovat

 

+9
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (JoP 13. 03. 2014 09:28)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

23. 3. 2014 20:19, Matej

zdravim, chtěl jsem se zeptat. Kupoval jsem si projektor a prodejce uváděl že má hdmi port. Teď po čase jsem zjistil, že hdmi nemá. Jedná se o zánovní zboží se zárukou 21 měsíců, lhůta na vrácení byla 14 dní. Mám nárok na reklamaci? Když zákoník říká, že "Věc nesmí být při převzetí kupujícím vadná a má mít vlastnosti, jaké si strany mezi sebou ujednaly.." děkuji za odpověď

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Dan 13. 03. 2014 11:45)

Další příspěvky v diskuzi (20 komentářů)

18. 6. 2016 | 3:30 | Pepa

Obchodní zákoník už neexistuje. Ale jako autoservis nejste spotřebitel, takže se na vás nevztahuje zákon na ochranu spotřebitele. více

27. 5. 2016 | 21:57 | Petr

Dobrý den,koupil jsem si před cca rokem a pul novou zviž do autoservisu na zvedání automobilů přes internet zaslanou přepravní společností, teď jse mi rozbila a při reklamaci mi prodejce napsal email, že na toto zboží se...více

7. 12. 2015 | 17:10 | eva

Dnes jsem odvezla k reklamaci televizi která je do dubna 2016 v záruce.Opravená by měla být do měsíce(jde zvuk ale obraz ne)Bude se nějaká záruka vztahovat na novou součástku? Nebo je lepší opravdu vrátit peníze a koupit...více

27. 2. 2015 | 23:56 | Jirka

Pozor! Nový občanský zákoník přináší v roce 2015 změny! Viz článek z Eura: http://euro.e15.cz/profit/zaruka-v-novem-na-co-ma-zakaznik-pravo-1163552 více

28. 12. 2014 | 17:35 | havlas

Dobrý den, potřeboval bych poradit. Reklamoval jsem dvakrát svůj telefon se stejnou závadou (reprák). Napodruhé mi vyměnili mobil za nový. Když nyní se potřetí objeví stejná závada i u nového zboží, mám právo na odstoupení...více

Čtenáři také navštívili

8. 5. 2013 |  | 5 komentářů

Kurvítko

Podle vzoru pravítko – ani nevíte jak a vezmou vás přes prsty.

2. 5. 2013 |  | 58 komentářů

Spotřeba se nesmí zastavit! Každé zboží má naprogramovanou smrt

Prvně zapnete nový notebook – drahý kousek, možná jediná extravagance, již jste svému vcelku skromnému životu dopřáli. Připojíte tiskárnu, právě vybalenou z originální krabice. A postavíte na kávu – v...

30. 4. 2013 |  | 21 komentářů

Mýty o reklamacích a velké změny od roku 2014: konec záručních lhůt?

Reklamace. Zážitek, kterému se chcete obloukem vyhnout? Radši reklamujte, dokud je čas! A buďte rádi, že na to zatím máte nárok. V roce 2014 se pravidla přiostří. Přečtěte si nejčastější mýty o reklamacích....

25. 7. 2012 |  | 3 komentáře

Dovolená jako z hororu? Poradíme, jak reklamovat zájezd

Dovolená u moře představuje pro řadu z nás vrchol léta. Ne vždy ale dopadne podle našich představ. Poradíme vám, na co nezapomenout při sepisování smlouvy a jakým způsobem můžete zájezd u cestovní kanceláře...

26. 3. 2012 |  | 42 komentářů

Oblíbený trik prodejců: Koupili jste si „módní obuv“? Na reklamaci zapomeňte!

Velká změna ve slovníku! Dřív byla obuv totéž co boty. Když dnes koupíte „módní obuv“, nedostanete botu, kupujete značkový suvenýr do vitríny! Nevěříte? Zkuste „módní obuv“ reklamovat, až se vám po pár...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

pravidla dědictví, ge money bank, raiffeisenbank, moneta, způsobilý dědic, finančí úřad, cenné předměty, pokuty, individualismus, Gabriel Tkáč, centropol telecom, Frederick Philips, MVA, římský klub, World Wealth Report

4C33838, 4C33839, 4C33840, 2SC5205, 4C33844

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK