Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Dovolená jako z hororu? Poradíme, jak reklamovat zájezd

| rubrika: Jak na to | 25. 7. 2012 | 3 komentáře
Dovolená u moře představuje pro řadu z nás vrchol léta. Ne vždy ale dopadne podle našich představ. Poradíme vám, na co nezapomenout při sepisování smlouvy a jakým způsobem můžete zájezd u cestovní kanceláře reklamovat.
Dovolená jako z hororu? Poradíme, jak reklamovat zájezd

„Romantický hotýlek přímo na pláži v klidném letovisku, pokoj s klimatizací a balkon s výhledem na moře. Celý pobyt trvá osm dní, ve kterých si užijete nezapomenutelnou dovolenou.“ Popis dovolené v ráji. Jenže realita se od popisu může výrazně lišit a blížit se spíš peklu. „Romantický hotýlek přímo na pláži“ je rozpadající se barabizna, k moři od ní musíte šlapat aspoň kilometr a o pokoji s klimatizací a výhledem na moře si můžete nechat tak akorát zdát. Ve skutečnosti je na stolku umístěný malý větráček, jenž neodfoukne ani mouchu, která si na něm líně hoví. Místo posezení na balkoně s výhledem na zapadající slunce se z miniaturního okénka díváte na malebné zátiší s popelnicemi na hotelovém dvorku. Katalog cestovní kanceláře se nemýlil v jediném – dovolená bude skutečně nezapomenutelná. Nakonec jste rádi, že zájezd vlastně netrvá inzerovaných osm dní – z Prahy se totiž odlétalo hodinu před půlnocí a z hotelu vás poslední den vyženou už ve tři ráno. Matematika, ve které se osm dní na papíře víceméně rovná šesti dnům ve skutečnosti, vás začne opravdu žrát až po návratu domů. A pak si začnete v hlavě sumírovat, z kterého konce se pustit do reklamování...

Příklad je samozřejmě smyšlený – měli byste velkou smůlu, kdyby se vám při jednom zájezdu sešly všechny problémy naráz. Můžeme si na něm ale pěkně předvést, v jakých případech máme šanci na reklamaci, na co všechno si můžeme stěžovat – a zda nám to bude vůbec něco platné.

Základ: cestovní smlouva

Nechcete horor na dovolené? Co má být výslovně v cestovní smlouvě

Zvětšíte kliknutím, raději za denního světla

Jestliže chcete mít šanci na úspěšnou reklamaci nebo ještě lépe: na okamžité sjednání nápravy přímo na místě, dbejte na to, aby ve vaší cestovní smlouvě bylo vypsané všechno, na čem jste se s cestovní kanceláří domluvili. Většina turistů si totiž před podpisem nezkontroluje ani základní parametry zájezdu a o všeobecných podmínkách neví vůbec nic. Potvrzuje to také Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA): „Nejčastější chybou bývá, že si klienti neprostudují všeobecné smluvní podmínky. Později jsou pak překvapeni, že se na ně například při zrušení zájezdu z jejich strany vztahují storno poplatky. Obecně se veřejnost příliš neinformuje o podmínkách poskytování služeb cestovního ruchu – všeobecné smluvní podmínky, přepravní podmínky, rozsah krytí cestovního pojištění a pojistné podmínky. To většinou nikoho nezajímá.“

Na co by měl dávat pozor klient cestovní kanceláře při podepisování smlouvy, vysvětluje místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR) Jan Papež: „Určitě by měl začít tím, že mu bude jasné, s kým vlastně svou smlouvu podepisuje, kdo je za jeho dovolenou odpovědný. Stává se velice často, že lidé ani netuší, s kým cestují. Dále by mělo být ve smlouvě vše, co je pro dovolenou podstatné, tedy datum zahájení a skončení dovolené, počet přenocování, způsob stravování, jméno ubytovacího zařízení (popřípadě typ pokoje), způsob dopravy a další podrobnosti, na kterých se klient dohodl se svou cestovní kanceláří.“ Pokud jste si tedy například vybrali zájezd s pobytem v pokoji s klimatizací a výhledem na moře, nezapomínejte na to, že by to mělo být uvedeno také ve smlouvě.

Problémy řešte přímo na místě

Jestliže po příjezdu do hotelu zjistíte, že něco neodpovídá tomu, na čem jste se domluvili s cestovní kanceláří, neprodleně se obraťte na delegáta a snažte se s ním problém vyřešit co nejdřív. Jistě je lepší, aby vám nevhodný pokoj vyměnili hned první den, než aby se vám to povedlo až na konci pobytu, a jistě je lepší nemít zkaženou dovolenou, než po příjezdu a předložení písemné i fotografické dokumentace toho, jak příšerný váš pobyt byl, dostat pár tisícovek odškodného. „Nejvhodnější je vše řešit ihned v místě pobytu se zástupcem cestovní kanceláře, aby mohla být zajištěna náprava co nejdříve. V případě pozdější reklamace je vhodné doplnit písemnou reklamaci nejen cestovní smlouvou, ale také reklamačním protokolem z místa pobytu, podepsaným zástupcem cestovní kanceláře, případně fotografiemi reklamovaného stavu,“ potvrzuje a doplňuje Kateřina Petříčková.

Co reklamujeme

Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur: „Nejčastějšími případy reklamace, se kterými se setkáváme, jsou změny hotelu (ubytovacího zařízení), zpoždění letecké dopravy a příjezd do hotelu v pozdních nočních hodinách. S tím souvisí také nejčastější dotazy veřejnosti. Nejlepší variantou je obrátit se při zjištění komplikací během zájezdu rovnou na zástupce cestovky v místě pobytu, který případně může zajistit nápravu stavu ihned na místě a umožnit tak hladký průběh po zbytek zájezdu. Uznání či neuznání reklamace je v kompetenci cestovní kanceláře. Pravidla pro výši kompenzace nejsou zákonem stanovena. V případě, že cestovní kancelář pochybila, zpravidla uzná výši kompenzace buď na základě kalkulace ceny zájezdu a jednotlivých služeb, z kterých se zájezd skládá, případně se některé cestovní kanceláře řídí frankfurtskými tabulkami. Pokud s vyřízením reklamace není klient spokojen, je jedinou možností obrátit se na správní orgán, který tento spor rozhodne.“

Frankfurtská tabulka slev vypočítává, kolik procent z ceny zájezdu může klient dostat zpátky za konkrétní nedostatky, které se při jeho dovolené vyskytnou. Používají ji německé soudy, řídí se jí ale dobrovolně i některé cestovní kanceláře v jiných evropských zemích.

Občas se také stává, že turistům po příletu do cílové destinace delegát sdělí, že budou ubytováni v jiném hotelu, než bylo původně plánováno. K této nepříjemnosti dochází většinou kvůli špatné organizaci provozovatelů hotelu. Cestovní kanceláře se však proti podobným změnám chrání a ve svých všeobecných smluvních podmínkách mají uvedeno, že v případě neočekávané okolnosti může dojít k výměně hotelu za hotel stejné či vyšší kategorie. Jenže turisté při výběru zájezdu tráví u internetu často i dlouhé hodiny, aby byl hotel přesně podle jejich gusta – a nakonec můžou mít stejně smůlu. „Pokud klient není s náhradou spokojený, má samozřejmě nárok na reklamaci a v krajním případě (při neadekvátní náhradě) může odstoupit od smlouvy. Spor o tom, zda náhrada byla či nebyla adekvátní, může být řešen i soudní cestou. Pokud klient ještě neodcestoval a cestovní kancelář mu chce změnit hotel, může klient od smlouvy odstoupit nebo požadovat sepsání nové cestovní smlouvy,“ zdůrazňuje Jan Papež.

Řiďte se podle počtu nocí

Klientům cestovních kanceláří se může také přihodit, že je jejich pobyt kratší, než původně čekali. V úvodním příkladu jsme vám předvedli, jak se dá zájezd „zkrátit“ takřka o dva dny. V tomto případě však s cestovní kanceláří nic nezmůžete. Cestovní kanceláře sice musí podle evropských regulí uvádět u každého zájezdu počet dní, za první den zájezdu je však považován kalendářní den odletu z České republiky a posledním dnem je zase kalendářní den příletu zpět. Jedinou – a podotkněme, že nijak obtížnou – obranou je před podpisem smlouvy se ujistit, na jaký čas se plánuje odlet a zpáteční přílet domů. Nepotřebujete kalkulačku, abyste si spočítali, kdy data zájezd „opticky prodlužují“, a vydali se hledat jinou cestovku. Jan Papež nabízí jednoduchou pomůcku, jiný „časový ukazatel“: „Počet dnů je opravdu trochu zavádějící. Většina kanceláří proto uvádí buď počet dnů/počet nocí nebo jen počet nocí. Mluvíme-li o zahajovací noci, jedná se o noc od okamžiku nástupu do pokoje (umožněno hotelem), např. 14.00 – od tohoto okamžiku je pokoj pro klienta k dispozici a je jedno, zda přiletí třeba až o půlnoci nebo ve tři ráno. Hoteliér neměl žádnou šanci tento pokoj použít pro jiného klienta, je tedy logické, že jej musí uhradit ten klient, který do něj bude ubytován. Poslední noc je většinou počítána do okamžiku povinného opuštění pokoje, například v 10.00.“

Jak řešit reklamaci po návratu z dovolené

Anketa

Reklamujete?

Pokud se po návratu z dovolené rozhodnete pro reklamaci zájezdu, rozhodně příliš neotálejte. Kateřina Petříčková konstatuje: „Nesplní-li cestovní kancelář své povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy řádně a včas, musí zákazník uplatnit své právo v souladu se zákonem č. 159/1999 Sb. [o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, poyn. red.] a občanským zákoníkem – u cestovní kanceláře bez zbytečného odkladu, nejpozději však do tří měsíců od skončení zájezdu, jinak právo zaniká. Reklamaci doporučujeme podávat písemnou formou přímo do cestovní kanceláře, k organizátorovi zájezdu. Cestovní kancelář má zákonnou lhůtu pro vyřízení reklamace 30 kalendářních dní.“

Následná finanční kompenzace je vždy věcí vzájemného vyjednávání mezi klientem a cestovní kanceláří a žádný „sazebník“ kompenzací není součástí našeho právního řádu. Kompenzaci ovšem může nařídit a určit soud. Ten by ale měl být vždy až nejzazší variantou. V případě nezdaru vám totiž hrozí, že budete kromě svého právníka platit také soudní náklady protistrany.

Závěrem vám můžeme doporučit, abyste výběru své dovolené věnovali dostatečný čas. Většinou to pro nás nebývá právě laciná záležitost, o které by se mělo rozhodnout v několika minutách pouhým prolistováním katalogu. Pár hodin u internetu při pročítání recenzí, které můžete najít na řadě českých i zahraničních cestovatelských portálů, vám může výrazně pomoci při volbě vhodného hotelu či cestovní kanceláře.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+18
Ano
Ne

Diskuze

25. 11. 2014 | 15:04 | Renata

Dobrý den, já v hotelu byla s dcerou a nemůžu s vámi bohužel souhlasit. To ale není podstatné. To co mě překvapuje, jak si můžete dovolit, zmiňovat jména cizích osob? Myslím, že by se to nikomu, ani vám, nelíbilo.... Renata...více

31. 10. 2014 | 22:03

letos v září jsme byli s c.k. Exim tour v Egyptě a sice v Mars Alamu, v hotelu Aurora Nada Resort. Hotel byl slušný,avšak,každý den tam kropili zahradu odpadní vodou ze septiků. Po velkou část pobytu se táhl všude nehorázný...více

25. 7. 2012 | 11:44 | Wendy

Ač jsme dali v loňském roce dostatek času výběru lokality, hotelu apod. s s ubezpečením při uzavírání cest. smlouvy, že naše objednávka pobytového zájezdu u moře bude 100% plněna vše bylo jinak. Jiný hotel,jiné stravování,...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dluhové trhy, Central Order Book, Liberalismus, architektura, martin stára, brno, operátoři, mobilní operátoři, Dow Jones-UBS Metals, poradenská firma, Unie, regulační instituce, OSA, poplatky za soudní spory, splastnost, možnosti trhu, daň z hlavy, typ pojištění

4C74273, 4M27565, 3K13410, 3K13410, 4T11050

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK