Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Oblíbený trik prodejců: Koupili jste si „módní obuv“? Na reklamaci zapomeňte!

| rubrika: Co se děje | 26. 3. 2012 | 42 komentářů
Oblíbený trik prodejců: Koupili jste si „módní obuv“? Na reklamaci zapomeňte!
Velká změna ve slovníku! Dřív byla obuv totéž co boty. Když dnes koupíte „módní obuv“, nedostanete botu, kupujete značkový suvenýr do vitríny! Nevěříte? Zkuste „módní obuv“ reklamovat, až se vám po pár týdnech rozpadne. Budou s vámi hotovi raz dva – snad jste si nemysleli, že módní obuv můžete normálně nosit?

Módní obuv vám nějakou dobu možná vydrží. Zvlášť když v ní nebudete chodit. Když už ji obujete, pro jistotu v ní nevycházejte z domu. Nechejte se v ní vyfotit pro módní policii a pak zase šupky do obyčejných bot.

Trik s označením módní obuv používají prodejci k zamítání reklamací už dlouhou dobu. V některých prodejnách je tak označeno i devadesát procent zboží. Přesto jim to stále vychází dokonale. Naletěl i pan Oldřich Kupec, který své ženě v únoru koupil v pražské prodejně Office Shoes zimní kozačky značky Tommy Hilfiger. Stály ho dva a půl tisíce. Za takovou cenu byste už čekali nějakou kvalitu, že? A byli byste vedle!

Když jsou kozačky jen na doma

Prodavačky nás ujišťovaly, že se jedná o voděodolné kožené boty, které může žena nosit i do sněhu,“ popisuje pan Kupec. Když ale s kozačkami dorazil domů, přečetl si záruční list, který mu prodavačka u kasy po zaplacení přicvakla k účtu. A nestačil se divit. „Dočetl jsem se tam, že se jedná o módní obuv, která je určená pouze na občasné nošení, zejména pak v dopravních prostředcích, nákupních centrech a interiérech,“ líčí. Což zní u zimních zateplených kozaček za dva a půl tisíce jako špatný vtip. „V nenáročných prostředích je prý lze nosit i venku, ale pouze krátkodobě,“ vyplývalo dál ze záručního listu.

Pokud jste si mysleli, že označení „módní obuv“ znamená „obuv, která jde s dobou“, mýlíte se. Jedná se o terminus technicus zavedený Evropskou unií. Unie totiž ve svých technických normách rozlišuje boty společenské, vycházkové, rekreační, sportovní a módní. Poslední jmenovaný typ podle evropských norem nemusí splňovat v podstatě žádné nároky na kvalitu provedení a odolnost materiálů. „Z principu věci by se tedy mělo jednat o boty určené pouze pro příležitostné nošení, například na módní přehlídku nebo na společenské akce. V prodejnách by měla tvořit módní obuv jen okrajový sortiment,“ komentuje právník sdružení Spotřebitel.net Tomáš Kučera.

TIP REDAKCE

Boty patří k nejčastěji reklamovaným výrobkům vůbec. Pamětníci budou tvrdit, že je to tím, že bota dneska není bota. A opravdu: na první pohled to třeba vypadájakobota, ale v letáku se píše, že jde o vycházkovou obuv. V té se smí chodit jen vycházkovým tempem, jinak ji zkazíte. Módní obuv si zase smíte nazout k prohlížení žurnálů s haute couture a rovněž v divadle (ale doneste si ji v igelitce, ne že v ní do divadla půjdete), společenská obuv je do společnosti, takže když okolo není jiná obuv, s níž by mohla jazykem bot konverzovat o počasí, začne se nepříjemně šklebit.

► A tady je návod, jak reklamovat obuv a neudělat přitom botu.
► A tady je návod, jak reklamovat obecně.  

Prodejce peníze vrátit nechce

V obchodě nás ale vůbec nikdo neinformoval o tom, že jde o módní obuv, natožpak o tom, co to módní obuv vlastně je. Záruční list, kde se ta informace nacházela, jsem dostal až po zaplacení, dřív jsem neměl šanci to zjistit,“ tvrdí pan Kupec. Snadno si spočítal, co to pro něj znamená – kdyby se boty poškodily, reklamaci by jim obchod s odvoláním na „módní obuv“ neuznal. Proto hned druhý den ráno šel boty vrátit. „Ale byla mi nabídnuta jen reklamace s tím, že se k tomu vyjádří reklamační oddělení. My ale žádali o odstoupení od kupní smlouvy, protože boty nelze použít úměrně jejich konstrukci. Na náš dotaz při zkoušení bot nám totiž personál odpověděl, že je bota nepromokavá a lze ji používat i ve sněhu, což považuji za jasné uvedení v omyl,“ říká nespokojený zákazník. Do prodejny se proto znovu vrátil večer téhož dne a snažil se předat písemné stanovisko k celé záležitosti. „Ale personál ho po telefonické konzultaci s majitelem odmítnul přijmout, respektive potvrdit převzetí kopie,“ říká. Další den proto přišel své písemné stanovisko předat se dvěma svědky.

Do sněhu s nimi můžete, ale jen „na chvíli“

Za prodejnu Office Shoes zákazníkovi odpovídal Jan Štolba. „Personál prodejny je proškolen o nabízeném zboží a každý zákazník je prodávajícím upozorněn na skutečnost, jaký typ obuvi si zakoupil či hodlá zakoupit, a zde jsem neshledal žádné pochybení ze strany prodávajícího personálu, informace byly podány správně a není zde nic, co by zákazníka mělo uvádět v omyl,“ sděloval v písemné reakci. Dále argumentoval tím, že je možné, že módní obuv je opravdu voděodolná, jak tvrdily prodavačky. „Pokud je módní obuv navíc vybavena úpravou waterproof, je možné tuto obuv použít při krátkodobém užívání na místních komunikacích i při nepříznivých povětrnostních podmínkách, za deště či při sněžení,“ vysvětluje Jan Štolba.

Hlavně ne na ulici! Doporučené využití módní obuvi

Dalším argumentem prodejny je, že každá obuv je opatřena štítkem, kde si může zákazník přečíst, o jaký typ obuvi se jedná. Pan Kupec má ovšem k dispozici fotografii, která dokazuje, že štítek nalepený na podrážce boty byl natolik poškozen, že je informace nečitelná. „Na štítku je navíc pouze uvedeno, že se jedná o módní obuv – bez dalšího vysvětlení. Prodejce by ovšem měl spotřebitele informovat po materiální stránce, nikoli pouze po formální. Čili nestačí někam nalepit štítek ‚módní obuv‘, prodejce by měl spotřebiteli také vysvětlit, oč se jedná, poučit ho o věci po obsahové stránce,“ míní právník sdružení Spotřebitel.net Kučera.

Poslední nabídkou prodejny bylo, aby si nespokojený klient do tří dnů boty vyměnil za jiné. „Jenže v prodejně mají většinu ‚módní obuvi‘ a my to riziko nést nechceme. Navíc fakt, že si v prodejně vyberete jedny boty, neznamená, že si vyberete i jiné. Chyba se nestala na naší straně, proto jsme chtěli vrátit peníze a dál nemít s prodejnou nic společného,“ reaguje pan Kupec.

Běžný člověk se k technickým normám nedostane

Podle právníka Tomáše Kučery prodejce svým jednáním obchází zákon a snaží se chránit před případným soudním sporem. „Spotřebitel má ze zákona právo na záruční dobu v délce dvou let. Účelovým označením bot jako módní obuvi se prodejce zbavuje odpovědnosti, každou reklamaci pak může zamítnout,“ uvádí.

Problematické podle právníka také je, že většina spotřebitelů vůbec netuší, co označení „módní obuv“ znamená. „Kdybychom udělali anketu nebo průzkum, troufám si tvrdit, že devadesát procent lidí nebude mít ani tušení, co to znamená,“ odhaduje právník. A dodává, že spotřebitel se s významem termínu „módní obuv“ ani nemá možnost objektivně seznámit. „Tento termín totiž nezná žádný zákon, který je občanům veřejně dostupný. Je to obsažené pouze v technických normách EU, které si prodejce musí zakoupit. Já sám upřímně řečeno nevím, kde bych si je měl opatřit,“ říká právník. Těžko tedy v tomto případě aplikovat poučku o neznalosti zákona, jež neomlouvá.

Anketa

Přesvědčíte se v obchodě pečlivě, zda kupujete obyčejnou, vycházkovou, módní nebo jinou obuv?

Vyřeší to žaloba?

Vzhledem k tomu, že spotřebitel nemá možnost se s technickou normou seznámit sám, měl by mu všechno při nákupu vysvětlit prodejce. To se ovšem podle zákazníka v tomto případě nestalo. „Kdybych měl jen minimální možnost se se skutečností, že jde o módní obuv, seznámit, nikdy bych boty nekoupil. Prodavačky se o módní obuvi se vůbec nezmiňují a záruční list je k účtu připojen až po zaplacení. Taková praxe na mě dělá dojem, že jde o účelové chování,“ je přesvědčen pan Kupec. Vzhledem k tomu, že zástupci prodejny tvrdí opak, je to zatím slovo proti slovu. Pan Kupec není první, kdo na problém s módní obuví narazil, na rozdíl od ostatních však na svá práva nehodlá rezignovat. „Rád bych proto oslovil lidi se stejnou zkušeností v prodejně Office Shoes, podělil se s nimi o svůj zážitek a spojil síly k dalšímu postupu. Jsem ochoten i podat žalobu. Dokud se lidé nezačnou bránit, prodejci své metody nezmění. Neměli bychom si to nechat líbit,“ říká odhodlaně.

Podle právníka Tomáše Kučery je zákazník v právu, nebude ale lehké to u soudu prokázat. „Kdyby se ozvali další poškození spotřebitelé a přidali se k hromadné žalobě nebo soudu alespoň poskytli své svědectví, naděje na úspěch by se zvyšovaly, mohli bychom tak prokázat, že je to opakovaná praxe obchodu,“ hodnotí právník.

Máte stejnou zkušenost? Ozvěte se

Pokud máte podobnou zkušenost, ozvěte se nám. Nebo se obraťte přímo na sdružení Spotřebitel.net. Kontakty najdete v boxu. A vy ostatní – dávejte si pozor, co kupujete. Dříve než drahé botky zaplatíte, ověřte si, zda náhodou nejsou „módní“, mohlo by se vám to totiž tuze nevyplatit. Jenže – „Kdybych byl profesionální nakupovač bot, tak si na to dám pozor, ale něco takového mě vůbec nenapadlo. Člověk přece nemůže být ve střehu každou vteřinu svého života,“ uzavírá pan Kupec.

Sdružení Spotřebitel.net nabízí všem poškozeným pomoc

Kontaktujte ho na e-mailové adrese spotrebitel@spotrebitel.net nebo na telefonním čísle 775 476 080.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+65
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 4. 2013 15:36, Max

"dokonce i u Větnamců koupím kvalitnější botu" tak to asi těžko! Mám zkušenost (nedávnou) že u bot od ťamanů do zimy mi vydržely přesně DVA měsíce! A to stály 500 Kč. Tak jsem si zašel koupit normální boty do sportu (jako vždy), kde mi boty vydrží několik let. U ťamanů již nikdy více, leda sandály za 250 na jednu/max dě sezóny....

Reagovat

 

+26
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (babi 27. 03. 2012 10:06)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 3. 2012 9:31, Radim

Je to prostě jen reakce prodejců a výrobců na nesmyslnou povinnou dvouletou záruční dobu u bot.
Každého napadne, že u běžně nošených bot je dvouletá záruční doba nesmysl, protože bota se mnohem dříve opotřebuje nebo prostě rozpadne. Pokud by prodejci měli tu dvouletou záruční dobu do puntíku dodržovat, lidi by se prostě obouvali zadarmo. Prostě před koncem záruční doby by boty reklamovali a dostali by zdarma buď boty nové nebo opravené. Proto prodejci obuvi nejdřív zavedli problematické takzvané nadměrné opotřebení boty, které vyloučili ze záruční reklamace a nyní se jim povedlo prosadit kategorii módní obuvi, kde není záruční doba defakto vůbec.
Ono je pro prodejce už vůbec problém, že běžná záruční doba od výrobce bývá jen jeden rok, zatímco povinná záruční doba pro prodávané zboží je u nás dva roky. Proto záruční opravy v druhém roce často jdou z financí toho prodejce.

Reagovat

 

-10
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (42 komentářů)

4. 6. 2016 | 20:41 | Jan K.

Zakoupeny boty Lacoste taktéž v office shoes. V popisku streetové tenisky a po rozbalení krabice a přečtení typu boty bylo uvedeno obuv módní. Nejsem jediny kdo s tímto odporným přístupem rychle přicvaknout k účtence lživý...více

6. 1. 2016 | 15:01 | Alex

Lubosik: A jak to dopadlo? Mam taky Air Maxy a taky mi praskl svršek kůže u švu... více

13. 11. 2015 | 15:03

Koupil jsem si boty značky Nike Air max za 3500,- u prodejce eobuv.cz, po 10ti měsívích nošení mi praskl svršek kůže u švu na pravé botě. Tyto boty jsem reklamoval, ale reklamaci mi zamítli se slovy, že byla zvolena špatná...více

25. 2. 2015 | 13:28 | Bota

Dobrý den, mám zkušenosti jako se píší v článku. Už jsem toho měla dost, tak jsem začla kupovat jen osvědčené značky, kde vím, že boty vydrží. Mám ráda Vans - mají velký výběr, boty jsou pro nohy zdravé a také vím, že za...více

17. 4. 2014 | 18:51 | xxx

na tento článek jsem narazila, když jsem se snažila zjistit, kde se dá koupit NEmódní obuv do města. Je to opravdu velice těžké. Pak se někteří jedinci (módní police) diví, proč většina národa chotí v outdoorových botách....více

Čtenáři také navštívili

12. 3. 2012 |  | 31 komentářů

Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

Písnička o tom, že u nás zákazník dostane o řád horší zboží než zákazníci v supermarketu s týmž logem na Západě, je notně obehraná. Nedosti však na tom, že dostáváme druhou jakost – potravinářská inspekce...

11. 5. 2011 |  | 17 komentářů

Je reklamace vaší noční můrou? Probuďte se z ní!

„Světla svítí, stěrače stírají...“ Nesmrtelná scéna z filmu Vrchní, prchni. Ale co když stěrače nestírají, vysavač nesaje a nové luxusní botky se rozpadají? A vy jste se kvůli nim minulý měsíc pěkně plácli...

26. 4. 2011 |  | 11 komentářů

Ředitel ČOI: Lidé by se měli naučit číst pořádně smlouvy

V listopadu loňského roku odvolal ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek ústřední ředitelku České obchodní inspekce Janu Příhodovou. Nový ředitel ČOI Jan Štěpánek poskytl serveru Peníze.cz exkluzivní...

4. 3. 2010 |  | 185 komentářů

Jak reklamovat boty, abyste uspěli

V Česku se nejvíc reklamují boty. Lidé si však často mylně myslí, že si u nich během dvouleté záruční doby mohou nechat opravit cokoliv. Pak bývají překvapení, že jim obchodníci reklamaci zamítnou, protože...

24. 2. 2010 |  | 19 komentářů

Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.

Při rozhodování o oprávněnosti reklamací na rozlepené boty, vady textilu, nebo jiných výrobků, vám může pomoci soudní znalec. Za posudek musíte zaplatit, ale při úspěšné reklamaci se vám peníze vrátí.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

francie, zahraničí, španělsko, bulharsko, turecko, Marta Selicharová, kajmanské struktury, nerostné suroviny, studenti, ostrov, predátor, Hypotéka pro absolventy, výběry z bankomatů, Visa Elektron, spořicí vklad, hypotéční kalkulačka, elektřina, plyn, cestovní pojištění online, povinné ručení kalkulačka, půjčka bez doložení příjmů

4E86975, 1B97211, 1B97211, 6S11666, 2U35954

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK