Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nejrizikovější dlužníci jsou mladí a lidé před důchodem

| rubrika: Co se děje | 5. 3. 2009 | 1 komentář
Nejrizikovější dlužníci jsou mladí a lidé před důchodem
Chuť Čechů po nových úvěrech kvůli krizi upadá, vyplývá z údajů úvěrových registrů. Ty zároveň hlásí, že nejrizikovějšími dlužníky jsou mladí lidé, kteří snadno podlehnou marketingovým fintám poskytovatelů půjček, a lidé před důchodem.

Úvěrové registry mají v době krize méně práce. Dotazů na bonitu klientů od banka nebankovních poskytovatelů úvěrů po šesti letech růstu od konce loňského roku ubývá. Zatímco loni se v průměru banky ptaly na splátkovou morálku žadatelů o úvěr 250tisíckrát, letos v lednu bankovnímu registru poslaly 190 tisíc dotazů, konstatuje Zuzana Pečená, výkonná ředitelka společnosti CBCB, která vede Bankovní registr. Takový pokles dotazů si experti vysvětlují tím, že Češi kvůli krizi ztrácejí o úvěry zájem. A méně žádostí znamená i méně dotazů do registrů.

Za výraznou změnou v počtu dotazů stojí větší zodpovědnost lidí i finančních institucík půjčování peněz. „S ohledem na finanční krizi, o které se nyní tolik všude hovoří, si lidé už nepůjčují a raději více šetří. Nevědí totiž, zda nepřijdou o práci a nechtějí se dostat do neschopnosti splácet své dluhy,“ domnívá se Pečená a dodává: „Rovněž i banky a další organizace poskytující úvěrové produktysi teď lépe a důkladněji prověřují klienta než se rozhodnou mu vůbec půjčit peníze.“ O tom, které skupiny dlužníků jsou nejvíce rizikové, si ostatně vedou statistiky například i samotné registry.

V Bankovním a Nebankovním registru jsou nejrizikovější skupinou nejmladší klienti. „Skupina 15 až 24 let vykazuje nejvyšší poměr úvěrů po splatnosti, protože má největší tendenci nechat se zlákat marketingovými triky a následně dluh neutáhne. Problematickou skupinou jsou i lidé v předdůchodovém věku,“ říká Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti Czech Credit Bureau (CCB), která v České republice organizuje Bankovní i Nebankovní úvěrový registr. Velice nízkou delikvenci nesplácení mají třicátníci (30 až 34 let).

Banky a jiné společnosti poskytující úvěry, které se chtějí vyhnout poskytnutí půjčky rizikovému klientovi, vytvářejí čím dál složitější systémy na posuzování schopnosti dlužníků splácet úvěry. Zpravidla se o nich ale nechtějí do detailů zmiňovat. „Konkrétní postup při hodnocení bonity klienta považujeme za interní. Obecně platí, že každý klient, který má zájem o úvěrový produkt naší finanční skupiny, prochází procesem vícenásobného hodnocení,“ uvádí Pavla Langová z tiskového centra České spořitelny. Při tomto procesu se posoudí jak ekonomické schopnosti klienta úvěr splácet, tedy zda příjem klienta odpovídá jeho nákladům, tak i takzvaný credit scoring, který určuje bonitu klienta. Teprve na základě těchto faktorů dokáže banka kvalitně určit možnosti klienta a stanovit přesnou částku, kterou může půjčit.

Anketa

Odmítla vám někdy banka či jiná instituce poskytnout půjčku?

Samotný credit scoring zpravidla netrvá příliš dlouho. Kupříkladu v GE Money Bankzabere vyhodnocení dat klienta ve scóringovém systému asi pět minut. Klient se na počkání dozví, zda úvěr získá či nikoli. „Děje se tak bez zásahu pracovníků banky, protože se jedná o automatický systém, do kterého pracovník banky pouze data vloží. Systém je následně vyhodnocuje sám. Při posuzování bonity klienta se systém rovněž dotazuje v Bankovním systému klientských informací (Bankovní registr) a Nebankovním úvěrovém registru na výši již existujících závazků žadatele,“ říká mluvčí GE Money Bank Milan Kříž. Klienti, kteří jsou pro finanční instituci zcela neznámí, jsou posuzováni přísněji.

„U klientů, s nimiž se setkáváme poprvé, následuje ještě po automatickém scóringovém systému telefonické ověření údajů, které klient poskytl. Konečné rozhodnutí banky o úvěru je k dispozici do 24 hodin,“ upřesňuje Kříž. Podobně hovoří také Martin Malý ze společnosti Cetelem, která je největším nebankovním vydatelem kreditních karetv České republice: „K novým klientům přistupujeme obezřetněji a prověření je důkladnější. Když ale klient neprojde na požadovanou částku, nabídneme mu nižší sumu, kterou by měl být schopný splácet.“ Vedle ověřování údajů v registrech ale Cetelem podle Martina Malého přezkoumává i další informace od klienta. Jejich specialisté kupříkladu kontrolují jednotlivé položky z výpisu bankovního účtu a z výplatní pásky zjišťují, zda zaměstnanec nemá srážky ze mzdy.

Jaké máte zkušenosti s poskytováním půjček? Podělte se o ně s ostatními čtenáři.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+4
Ano
Ne

Diskuze

5. 3. 2009 | 7:02 | Olly

Tlak na klienty, aby si brali úvěry také vyvíjely banky pro úrok a tedy významný zisk. Pracovníky přepážek pak manažeři motivovali odměnou ke mzdě za získaný produkt a pracovníci byli i školeni, aby klienta "ukecali". více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Exploatace, Reeskont, Clearing, penzijní společnosti, odstoupení od smlouvy, operátoři, petr brousil, dtest, specifikace, nákup nemovitosti, Objem projektů, Zapakatel.cz, týdenní výkonnost, ctp, česká vláda, odúmrť, žlutá linka, příspěvek na zapracování

4Z48668, 1AZ5001, 1AZ5001, 5B67050, 5B67051

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK