Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Banky: produkty pro mladé ano, pro seniory ne

| rubrika: Analýza | 27. 1. 2009 | 11 komentářů
Banky: produkty pro mladé ano, pro seniory ne
Přes dva miliony Čechů je nyní starších 60 let. Pro tuzemské banky to je asi malá klientská základna. Se speciálními produkty pro seniory se zrovna nepředhánějí, zatímco produkty pro mladé vymýšlejí o sto šest. Ptali jsme se jich. Vypadá to, že si ale banky nemyslí, že by měly pro seniory něco více dělat.

Zajít se poradit do banky, když je někdo důchodce a v nabídce finančních produktů se příliš neorientuje, je prý jednoduché. Všude takovému člověku poradí a čekají na něj spousty připravených informací, tvrdí shodně všichni zástupci bankovních domů. Z našeho nedávného testu ale vyplývá, že realita je poněkud odlišná (čtěte více– Banky na české seniory příliš nemyslí).

Když naše spolupracovnice paní Marie Žežulková záměrně požadovala jen obyčejný účet bez nutnosti ho ovládat přes internet, setkala se na přepážkách spíše s překvapenými bankovními úředníky, zavádějícími informacemi a doporučením produktů, které nepotřebovala. Podrobné a srozumitelné vysvětlení zdaleka nepodali všude. U testovaných bankjsme proto zjišťovali, co vše dělají právě pro seniorskou skupinu klientů a jak nejlépe by měli starší lidé postupovat, aby se v bankovních produktech orientovali a využívali pro sebe ty nejvhodnější.

Senioři a statistiky

Navzdory tomu, že celá evropská populace prokazatelně díky kvalitnější zdravotnické péči a lepším životním podmínkám stárne, tuzemské bankyto zatím příliš „nevzrušuje“. V současnosti je přitom jen v Česku přes milion a půl obyvatel starších 65 let a do důchodového věku právě vstupují silné poválečné ročníky. To je dalších zhruba 700 tisíc lidí. Ani tato suma či prognózy demografů o stárnutí populace zatím banky ale nepřesvědčili, aby se nad touto skupinou klientů se specifickými potřebamizamyslely.

Výsledek nebyl příliš potěšující, což potvrzují i zkušenosti, o kterých nás v poslední době informovala řada našich čtenářů. Banky se v odpovědích odkazují na služby svých poradců, ti ale nijak speciálně na poradenství seniorů školeni nejsou a ne vždy tak dokáží odhadnout jejich potřeby. Specializovaných produktů či služeb přímo pro seniory je v tuzemských bankách jako šafránu zatímco pro studenty a mladé lidi jich je relativně spoustu.

Zástupci některých bank dokonce bez problémů připouštějí, že senioři nejsou zrovna cílová skupina jejich banky ( Raiffeisenbank). Jinde prý ani nevědí, kolik jejich klientů už oslavilo 60. narozeniny (ČSOB, UniCreditBank). Komerční banka zase věk svých klientů tají. Pro klienty bank, kteří se blíží důchodovému věku, to není příliš povzbudivá zpráva.

Pokud seniořinebudou zvládat nové technologie či rozumět novým produktům, které jim banka nabídne, mohou dopadnout jako například naše sedmdesátiletá čtenářka paní Libuše. Té Česká spořitelnaz jejích životních úspor ukrojí za šest let až několik desítek tisíc korun, ač jí tvrdila, že jí peníze dobře zhodnotí. Osobní bankéřky jí doporučily a prodaly produkty, kterým stará paní nejen vůbec nerozumí, ale ani je nepotřebuje. Překvapivě má všechny ty, z nichž se dá na provizích a poplatcích vydělat nejvíce. Banka přitom tvrdí, že povinností i standardním postupem jejích poradců je vysvětlit klientovi výši poplatků.

„Při sjednání Osobního účtu ČS prochází poradce v pobočce spolu s klientem různé varianty nastavení účtu a klienta seznamuje s poplatky, které jsou s vedením účtu spojené. Klient má možnost kdykoli nastavení svého účtuzdarma měnit, pokud by nebyl spokojen například s výší poplatků,“ uvádí Pavla Langová z tiskového centra České spořitelny a upozorňuje na nejlevnější kombinaci Osobního účtu pro seniory za 29 korun. Pokud ale senior vysvětlení poplatků nedostane, jak se ostatně stalo i v našem testu, těžko si může požádat o změnu nebo se rozhodnout, že si produkt nepořídí u banky vůbec. Na druhou stranu ale Česká spořitelnajako jedna z mála tuzemských bank v něčem přímo na seniory myslí. Zohledňuje například, že starší lidé mohou mít problémy obsluhovat bankomat a platit kartou. Pro lidi nad 65 let proto umožňují levnější výběr hotovosti na přepážkách.

Jediná z testovaných bank, která má zvýhodněný účet jmenovitě pro seniory je Poštovní spořitelna, jež má asi čtvrtinu klientů starších 61 let. Tento účet si ale každý musí propočítat, aby se dozvěděl, na kolik ho celkem přijde. Seniorům s tím mohou podle mluvčí Denisy Salátkové pomoci na 43 finančních centrech nebo 95 speciálních přepážkách pošt, které jsou k tomu přímo určené. Informace o produktech podává i telefonní linka.

Ačkoli Poštovní spořitelnaje ve stejné finanční skupině jako ČSOB, jejich služby starším klientům se liší. Produktové portfolio ČSOB pro tuto skupinu nic speciálního neobsahuje. „Naše nabídka není cílená dle věku, ale podle potřeb klientů. Pro tento segment nemáme žádnou speciální nabídku,“ připouští Irena Zatloukalová z ČSOB a podobně se vyjadřuje i Monika Klucová z Komerční banky: „Nemáme speciální nabídku pro klienty seniory. Naše nabídka pro občany je dostatečně široká a mohou si z ní vybrat všechny věkové skupiny.“

Anketa

Myslíte si, že by české banky měly mít specializované služby/produkty nejen pro mladé, ale i pro seniory?

Informaci o produktech mohou podle mluvčích bank získat klienti nejen na webu, ale i na pobočkách a v call centrech. „Je dobré, aby na pobočku přišel klient s představou, jaké služby potřebuje, kolik operací zhruba za měsíc provede a zda je ochotný naučit se pracovat s bankovní kartou a bankomaty,“ připomíná Zatloukalová.

Ačkoli bankyvytvářejí řadu produktů pro mladé lidi a studenty, při otázce na produkty pro seniory se často hájí tím, že nečiní rozdíly v produktech podle věku. Každý si může podle nich v nabídce vybrat podle sebe. To, že ale senioři mohou mít a mají specifické potřeby(zdravotní, znalostní, strach), ale banky nejspíš neví nebo nechtějí vidět. Nemusely by přitom nutně měnit produktovou nabídku. Pro začátek by stačilo třeba alespoň upravit některé služby a způsoby, jak vysvětlovat seniorům produkty včetně poplatků k nim.

Setkali jste se v zahraničí nebo na nějakém úřadě se speciálními službami pro starší lidi? Jaké služby na úřadech a v bankách by mohli podle vás starším lidem více pomáhat. Podělte se o názor a zkušenosti.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+19
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 1. 2009 14:15, Marketa

Dekuji pani Tumove,ze se snazi "bojovat " za duchodce.Vsichni budeme jednou starsi obcane.

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 1. 2009 13:13, DeathMetalist

Účty pro důchodce jsou nesmysl. Doba je taková jaká je, takže se musí naučit platit platební kartou, to snad není takový problém. Internetové bankovnictví chápu - ne každá babička z kdejaké vísky má doma PC :-) Ale pokud jsou to lidé svéprávní, tak musí vědět, že když si pořizují konto v bance, tak si musí přečíst co podepisují - to ostatně každý. Pokud paní v článku platí poplatky a ani o tom neví, tak je to nejen hyenismus "poradce", ale také chyba té paní. Těžko důvěřovat někomu, kdo je placen z provizí.

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

14. 4. 2012 | 20:53 | Veronika

Napište mi prosím Váš kod, chci si založit spořící účet u ING.Díky více

7. 10. 2011 | 18:07 | Deminka

Založ si ING Konto do 15.11. a získej úrok 3,5% p.a. za měsíc prosinec. Pro získaní úroku je pri uzatvárání smlouvy potřebný unikátní kód akce. Napiš e-mail a ja ti zašlu unikátní kód. více

27. 10. 2009 | 11:49 | Olda

Tak nějak to vidím také,pouze mám jednu připomínku,mluvíme o důchodcích,ale vcelku bychom měli mluvit o celkové morálce bank a jejich vztahu ke klientům všeobecně.Je pravdou,že pro nalákání klientů naslibují všelikerá zvýhodnění,např.zasílání...více

19. 2. 2009 | 15:14 | I.S.

Vážený pane R.H. - vy to možná nechápete, zřejmě spadáte do kategorie lidí (do ~ 50). Spousta lidí ale spadá do kategorie 50 + a ti většinou chápou a vědí proč a o čem je řeč. více

28. 1. 2009 | 14:15 | Marketa

Dekuji pani Tumove,ze se snazi "bojovat " za duchodce.Vsichni budeme jednou starsi obcane. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Nominální úroková míra, Spotřební koš, Revolvingový spotřební úvěr, psd2, neveřejná nabídka, daňové úniky, mobilní operátoři, t-mobile, AČSS, soutěžní kvíz bankovky, Daniel Münich, IVG Immobilien, hodnocení příjmů, poplatek za recept, nemocnice, sjednocení sazeb, lukáš škopek, náhrada škod

1T11691, C00LPAD5, 1T11691, 1T11691, 4P75572

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK