Má mít zaměstnanec, který dá výpověď, nižší podporu v nezaměstnanosti?

Má mít zaměstnanec, který dá výpověď, nižší podporu v nezaměstnanosti?
Řada změn, které by měl přinést nově připravovaný zákoník práce, vyvolává silné emoce. Patří k nim zkrácení výpovědní lhůty, ale také postih těch, kdo sami dají výpověď.

Jen málo témat je a zřejmě ještě bude předmětem tak velkých diskusí jako změny, které by měl přinést nový zákoník práce. Zatímco zaměstnavatelé věří, že budou díky němu moci postupovat při přijímání a propouštění lidí daleko pružněji než dosud, odbory ho silně kritizují.

Vadí jim hlavně navrhované zkrácení výpovědní lhůty ze dvou měsíců na jediný, prodloužení doby, během které může firma opakovaně uzavírat se zaměstnancem smlouvu na dobu určitou, ale také, že zaměstnanec, který by dostal jako odstupné tři platy, by pak po tuto dobu neměl nárok na podporu v nezaměstnanosti. Návrh nového zákoníku práce musí samozřejmě projednat Parlament. Platit by měl od nového roku, nebo dokonce, jak naznačil premiér Petr Nečas tento týden na jednání s odboráři, ještě o něco později.

Kdo někdy zažil na pracovišti mobbing či jiné druhy šikany, a podle dostupných informací není těchto lidí právě málo, nejspíš se podivuje nad tím, proč má ten, kdo dá sám výpověď, mj. potrestán tím, že bude brát první dva měsíce, kdy je registrován na úřadu práce, nižší podporu v nezaměstnanosti, a to nikoliv 65, ale jen 45 procent výdělku.

Je správné, aby se na zaměstnance, který se rozhodne ukončit zaměstnání výpovědí, vztahovala v budoucnu přísnější pravidla?

NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.

Vložit komentář

 


Diskuze

16.03.2011 14:12, Záhorková

Reaguji na článek ohledně menší podpory při podání výpovědi ze strany zaměstnance. Podle mého názoru by tento zákon hraničil s poškozováním lidské důstojnosti. Nikdo neví v jaké situaci se ocitne a na základě jistých poměrů v pracovním prostředí to může být i nepříjemná atmosféra mezi zaměstnanci navzájem, či mezi zaměstnancem a nadřízeným. Je snad na každém aby se rozhodl, jestli chce a nebo může v tomto prostředí dál setrvávat.Být ovlivněn a vlastně i omezován tím, že na UP se mi dostane meší podpory při odchodu z mé vůle není na místě. Kam to povede?..Šetřit peníze se dají jistě jinak než vymýšlením bubáka na lidi.Opět to odnesou ti slušní, protože ti, co pracovat nechtějí...stejně nebudou!!!

13.02.2011 19:30, Vladislav

Otázka:Má mít zaměstnanec, který dá výpověď, nižší podporu v nezaměstnanosti? Odpověď:A změní se něco když napíšeme co si o tom myslíme a svůj názor? Kdyby radši dělali něco pro lidi a ne pro svoje peněženky.

12.11.2010 10:07, jaja

Uz tak si myslim, ze v nasem state je takova nespravedlnost ve vsem co se tyka obycejnych lidi, ze tento navrh uz me vubec neprekvapuje. Poctivy zamestnanec proste nebude mit sanci a nedomuze se zadne spravedlnosti. Klasika, uz jen kdyz se clovek podiva jak to chodi se soc.davkami pro romy a normalni lidi. Tak co chcete v tomto state jeste resit?

16.09.2010 12:54, Eva Černošková

Pokud by skutečně zaměstnanec, který sám dá výpověď měl být postižen nižší dávkou podpory v nezaměstnanosti - považuji to také za šikanu. do sám dává výpověď a proč - důvodem mohou být právě různé druhy šikany a obtěžování ( každý nemá sílu se hned soudit ), nízké platové ohodnocení, nevyužití kvalifikace, dojíždění do práce z velké dálky, rodinnédůvody - stěhování apod. Je mi 59 let, ještě nikdy jsem nebyla nezaměstnaná, ale nezažila jsem, že by výpověď dal lajdák, skrytý alkoholik, věčně nemocný a takzvaně nemocný ulejvák... Výpověď sami dávají většinou lidé, kteří k tomu zkrátka mají vážný důvod. Nechápu, koho to vlastně napadlo dát takovýto hloupý návrh, aby ten, kdo odejde z např. zcela neperspektivní firmy jinam, má být "trestán". Mám to chápat tak, že když přestanu plnit pracovní úkoly, začnu se flákat, marodit a párkrát nepřijdu do práce, zkrátka počkám, až mě zaměstanvatel vyhodí, budu mít lepší podmínky na úřadu práce ? V tom případě jsou plánované pracovní smlouvy na dobu určitou vlastně výhodné...

09.09.2010 15:09, Bedřiška Kořánová

Dobrý den, samozřejmě s tím nesouhlasím, aby se na zaměstnance, který sám ukonční pracovní poměr dohodou vztahovala přísnější pravidla.Je to velmi nespravedlivé. Mě osobně se to také týká.

09.09.2010 10:53, Jana

Není to správné. Zaměstnavatel donutí zaměstnance aby dal výpověď sám.

26.08.2010 20:39

No přesně tak. Holt pan ministr nikdy nepracoval jako většina normálních lidí.
Politici nadržují zaměstnavatelům. V tomto vyhořelém státě jsou rádi, že z nich ještě vymačkají nějaké peníze z platu zaměstnanců... Vymahatelnost zákonů, práv zaměstnance je zbytečně omýlané klišé..
Pavel (30)

Zobrazit komentovanou zprávu (Aleš V. 26.08.2010 18:55)

26.08.2010 18:55, Aleš V.

S tímto návrhem nesouhlasím. Prvním důvodem je jeho nespravedlnost. Kdo je seriózní a svému šéfovi narovinu řekne, že odchází, protože ho už dosavadní práce nebaví, dostane nízkou podporu v nezaměstnanosti, přestože celé roky odváděl sociální pojištění. Jeho kolega, který ze stejného důvodu podává neuspokojivé pracovní výsledky, ale místo dobrovolného odchodu si raději počká, až zaměstnavateli dojde trpělivost a bude propuštěn, dostane odstupné nebo vyšší podporu v nezaměstnanosti. Druhým problémem je, že diskutovaný návrh ministra Drábka jde proti záměru vlády zpružnit trh práce. Řada seriózních lidí se při nižší podpoře bude bát změnit zaměstnání, protože riziko, že při nenalezení nové práce zakusí finanční potíže, se zkrátka zvýší. Zůstanou tedy ve svých původních zaměstnáních a uvolní méně nových míst např. pro absolventy. Nápad pana ministra, aby si hledali nové místo dříve, než opustí to stávající, je mírně řečeno nedomyšlený. Takto si může hledat práci akorát ten, kdo má někde známosti a protekci. Nebo je snad vhodné říci „Šéfe, já už tady dnes po obědě nebudu, protože jdu na přijímací pohovor do firmy XY?“

26.08.2010 16:22, swan

Samozřejmě, že tento záměr je nesmysl, který sníží mobilitu pracovních sil. Kvalitní a kvalifikovaní zaměstnancise budou obávat dát výpověď a jít za lepším uplatněním, aby náhodou po dobu výpovědní lhůty potencionální nový zaměstnavatel neoznámil změnu záměru přijmout nového zamětsnance. A ten bude vlastní vinou řadu měsíců (v krizi moc dobrých míst není) bez podpory.....
Ještě by Ti současní "kapitalističtí" sociál-inženýři zavést fluktuační komise a otrockou práci....

26.08.2010 15:34, Slávka

Jestliže má zaměstnavatel právo propuštět bez udání důvodu a zaměstnanec je za stejné rozhodnutí trestán nižší podporou je podle mne v rozporu se základními lidskými právy.Navíc si myslím, že naprostá absence zdůvodnění je projevem pohrdání a neslučuje se se základními pravidly slušnosti.Zdůvodnění a dokonce poděkování za dosavadní práci by mělo být samozřejmostí bez ohledu na skutečnost.Zákony nesmí pošlapávat důstojnost člověka a tato nerovnost k tomu směřuje.

26.08.2010 13:30, mirka

zaleží přece na duvodě zdravotní šikana minimální mzda

26.08.2010 10:26, Věra

Dobrý den co když mi zaměstnavatel dá výpověď dohodou z důvodu dlouhodobé nemoci a závodní lékař mi zakáže pracovat v podniku,kde jsem zaměstnána. Po dohodě dostanu výpověď.Mám v takovémto případě nárok na odstupné,v jaké výši a jak ho mohu uplatňovat?Děkuji s pozdravem Věra.

26.08.2010 10:08, frantisek.masek

Díky za upozornění. Omlouváme se za nepřesnost. Titulek i článek byl v tomto duchu upraven.

Zobrazit komentovanou zprávu (comment 26.08.2010 08:17)

26.08.2010 08:33, Benešová

DObrý den, zaměstnanec má nárok na vyplacení odstupného, pokud sám podá výpověď, ale pouze z důvodu § 56 Zákoníku práce (§ 56 Okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnancem Zaměstnanec může pracovní poměr okamžitě zrušit jen, jestliže, a) podle lékařského posudku vydaného zařízením závodní preventivní péče nebo rozhodnutí příslušného správního úřadu, který lékařský posudek přezkoumává, nemůže dále konat práci bez vážného ohrožení svého zdraví a zaměstnavatel mu neumožnil v době 15 dnů ode dne předložení tohoto posudku výkon jiné pro něho vhodné práce, nebo b) zaměstnavatel mu nevyplatil mzdu nebo plat nebo náhradu mzdy nebo platu anebo jakoukoli jejich část do 15 dnů po uplynutí termínu splatnosti pak má nárok dát výpověď s okamžitou platností a žádat odstupné dle § 67 zákoníku práce).

Zobrazit komentovanou zprávu (comment 26.08.2010 08:17)

26.08.2010 08:17, comment

Jakže!? Zaměstnanec má nyní právo na odstupné pokud sám podá výpověd? Není to nějaký omyl (jak naznačuje i příspěvek výše)? Prosím redakci o vyjasnění a případně o opravu, protože takto zásadní chyba by se v nadpisu článku opravdu neměla objevit.

Zobrazit všech 18 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Líbil se vám článek?

Hodnocení: -2

Přihlášení

Jméno

Heslo

Nevím heslo

Nemáte regstraci? Zaregistrujte se zde!

O webu Peníze.cz | Redakční tým | Inzerce | Pravidla a obchodní podmínky | Kontakt

Mapa stránek | RSS | Mobilní verze | Doplňky pro vaše stránky

Všechny materiály © 2000 - 2011 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Partneři: E15 | Obyvatele.cz | Zpravodajství | Optimalizace webu: Onmeco
Výjimečně spolehlivé kuchyňské spotřebiče.