Pošťák není pojišťovák. Rozhodně ne dobrý

Strana zelených si našla důstojné levicové téma: Zaměstnanci České pošty si léta stěžují, jak jsou přetěžováni prací, která nemá mnoho společného s poštovními službami. Vymáhání výsledků při prodeji finančních produktů prý navíc často minimálně hraničí s šikanou.
Pošťák není pojišťovák. Rozhodně ne dobrý

Nejsem žádný expert na politický marketing, ale mám pocit, že Straně zelených se po dlouhé době podařila trefa. Zatímco se naši odboroví šéfové montují do politiky, vyfoukli jim zelení téma. Téma, které se dá snadno vysvětlit a které je nabité silnými příběhy. A funguje to – zelení jsou najednou vidět, což je pro partaj, kde předsedu znají jménem snad jen (snad alespoň!) její členové, nezvyklý úspěch.

O co jde?

V únoru proběhla maličká protestní akce zaměstnanců České pošty. Protestovali proti přetěžování zaměstnanců, a to zejména přetěžování nepoštovní prací. Pošta si totiž kromě přepravování a doručování zásilek přivydělává pestrou škálou nejrůznějších činnosti. Podstatnou část výdělků státního podniku tvoří zejména provize za prodej a zprostředkování nejrůznějších finančních produktů. Nabízet je mají nejen pracovníci na poštovních přepážkách, ale dokonce i doručovatelé mezi dveřmi. Podstatnou část pošťácké mzdy tvoří odměny spojené právě s úspěchy v tomto nabízení.

Jak to funguje, tedy přesněji jak to nefunguje, jsme psali už před dvěma roky:

A před čtyřmi roky vlastně taky:

Výmluvné titulky, ne? A nebyli jsme rozhodně sami, kdo podobné příběhy přinesl, jak potvrzuje ve zlomku vteřiny strýček Google. Něco tedy není v pořádku...

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Z jeho produkce vybíráme:

Petr Syrový: Investování pro začátečníky

Po přečtení této knihy budete mít dost informací a odvahy, abyste udělali první investorské krůčky.

Jan Januš a Kristián Léko: Kurz právní sebeobrany

Kniha nabízí ve 30 lekcích právní vodítka ke každodenním situacím. Využívá zkušeností právníků; vychází tedy vysloveně z praktického pohledu na věc. 

Hlavním heslem skrovné únorové demonstrace se stala tři slova: Pošťák není pojišťovák.

Ta věta je i mottem kampaně, se kterou teď objíždějí republiku zelení (pro přesnost: podporovali ale už únorový protest a téma pro ně není nové – aby snad čtenář nenabyl dojmu, že se věci chytili, až když se objevila v televizi). A státní podnik zažívá něco, na co nebyl zvyklý: obvyklá strategie tvař se, že sis ničeho nevšiml – pokud to nezabírá, něco slib – pokud to nestačí udělej nějaký drobný ústupek nezabírá. A příkaz strhávat z dopisů samolepky s heslem Pošťák není pojišťovák (vidíte ji taky nahoře na úvodním obrázku) – to je přesně to, po čem každý tvůrce veřejné kampaně baží: to je skandál a přiznání viny. I kdyby se to dělo na jediné poště s příliš horlivým vedoucím.

Doposud to mívalo vedení pošty poměrně jednoduché: v podniku existují velké odbory. Jejich vedení se vyznačuje především rozumným postojem. Zastánci rozumného postoje si uvědomují, že doba je zlá, že s sebou nese jisté obtíže pro zaměstnance, ale že Česká pošta má dravou konkurenci a mnoho povinností a že peníze se nějak vydělávat musí a že tedy když se letos přidá k platům nějaká stovka, všichni budeme tak nějak spokojeni, jsme přece dospělí lidé, kteří si navzájem nebudou dělat těžkosti, tady máte kolekci, milí kolegové a milé kolegyně. Zkrátka velké odbory jsou konformní s vedením podniku, kterému jen dělají stafáž. Neodborují. Nebudu ovšem tvrdit, že se jim leskne brada, to by zajisté byla spekulace.

A pak v podniku už několik let vznikají menší odborové organizace. Těm to pravé odhodlání bít se za lepší podmínky zaměstnanců nechybí. Chybí jim ovšem talent pro politickou práci – o čemž ostatně svědčí i to, že se za dobu své existence nedokázaly dohodnout a sjednotit.

A najednou je tu někdo, kdo téma zvedne, opráší a dokáže ukázat světu.

Mohla by to být taky jiná politická strana. Kdyby ovšem podnik zrovna neřídila – ten totiž patří do gesce ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD).

Za dobré slovo knížku

Minulý článek v rubrice Co si o tom myslíte? nás zavedl do hospody. Už od prosince budete i ve sprosté čtyřce muset dostat pěknou účtenku a hospodský tržbu elektronicky zaeviduje. Když mu pak strčíte tuzéra, bude vám na něj muset vystavit novou účtenku. Talže si pořádně rozmyslete, aby to dýško stálo za to.

V hospodě účtenku. A jednu navíc za spropitné

Dotkli jsme se při tom i praktických problémů, se kterými se host potýká: jak dávat spropitné při platbě kartou, například. Nebo kolik vlastně takové spropitné asi má být a podle čeho se jeho výše určuje. 

V čilé debatě nás nejvíc potěšil příspěvek od Honzy, který má evidentně s pohostinstvím zkušenosti. Z té druhé strany než my, hosti. Takže teď víme, jak si číšníci přivydělávali za bolševiků. ... Dělila se celá směna... Kde se nedělilo, začalo se krást. Díky za ten vhled, pošleme knížku z Grady.

Vymeťte penězoměnce z poštovního chrámu!

Proč je to celé zajímavé právě teď? Právě teď totiž končí dlouhodobá smlouva s bankou, jak pošťáci říkají Poštovní spořitelně (nebo ČSOB, prašť jako uhoď). A bude se hledat nový alianční partner. Nápad, že by si pošta zažádala o licenci a bankovní služby nabízela sama pod vlastní značkou, už je passé.

Podle zelených by bylo nejlíp finanční služby na poštách vůbec nenabízet (pošta ovšem nabízí kromě Poštovní spořitelny i produkty jiných finančních institucí – pojistky, stavební spoření). Nabízejí deset možností, jak vydělat jinak případně jak ušetřit. Některé z nich ale už dávno fungují. Zelení například tvrdí, že by poště přivedla klienty mobilní aplikace, která by je informovala o zásilce k vyzvednutí – k tomu dnes stačí, aby odesilatel napsal na podací lístek vaše telefonní číslo nebo mejl. A když tam napíše svůj, dozví se naopak, že už je zásilka u mě. Umí to i poštovní mobilní aplikace – ale tu jsem smazal, protože nepotřebuju mít totéž dvakrát. Rovněž jakési věrnostní karty, které zelení vynalézají, už existují (já ovšem tu svoji někde zatratil, při malém objemu odesílané pošty mi nějak nestálo za to mít ji na paměti). Místa, kde si budete moct vyzvednout balík 24 hodin denně, už taky existují a přibývá jich, tedy i v tomhle bodě objevují zelení Ameriku. A jestli se dá ušetřit elektrifikováním flotily… Nevím, pochybuju, ale budiž, třeba ano. Jenže na pokrytí výpadku po odstřihnutí takzvaných obstaravatelských služeb pro obchodní partnery by to asi stejně nestačilo. Navíc výrazně klesají i tržby za klasické poštovní služby – a není to jen vlivem konkurence, dopisy se prostě stávají minulostí (loni jich pošta přepravila téměř o desetinu méně než předloni) a růst počtu balíků a růst cen propad už nevyrovnává. Do roku 2014 se podnik držel v černých číslech, díky posledním drobným zbytkům někdejšího monopolu. Loni ho z oblasti pod nulou vytáhla až kompenzace za to, že musí poskytovat základní poštovní služby za garantované ceny i tam, kde je to vysoce ztrátové. Pošta sama ztrátu vyčíslila (velmi zhruba) na milion a sedm set tisíc, Český telekomunikační úřad jí ale tuhle sumu nepřiznal a kompenzaci o miliardu ořezal. Každopádně teď není vhodná doba k tomu, aby firma zahodila pár miliard výnosů ze zprostředkování finančních produktů.

Pošťák vážně není pojišťovák: Ten bere jiné prachy

Klíč k řešení téhle nerovnice se skrývá v hesle o pošťákovi, který není pojišťovákem. Baže není. Pojišťovací zprostředkovatelé a finanční poradci totiž berou provize, o jejichž výši se pošťákovi může jen zdát. A státní podnik zřejmě taky svým partnerům poskytuje v porovnání s běžnými poměry na trhu pořádnou slevu. Jinými slovy: pokud by firma do jednání o novém bankovním partnerovi dokázala nasadit dobré vyjednávače, mohla by za prodej finančních prostředků dostávat férovější peníze. A nemusila by jich prodat tolik. A mohla by jejich nabízení nechat na svých specialistech, ne k němu nutit doručovatele a lidi na přepážkách, kde se podávají balíky. Protože jak je všeobecně (mimo vedení pošty) známo, ono jim to stejně moc nejde. To, že pošťačka sama má tři účty, dvoje pojištění a stavebko, jen proto, aby splnila plán, a že ze stejného důvodu má tři účty, dvě pojistky a stavebko i veškerá širší rodina, to není obchodní úspěch.

Klíč je zkrátka v tom neprodávat svoje služby pod cenou.

Co si o tom myslíte vy? Je pošťák pojišťovák? Je dobrý pojišťovák? Má být pojišťovák? A bankéř? A jak podle vás Česká pošta funguje jako pošta? Já třeba jsem maximálně spokojený… Nabízejí vám na poště pojistky nebo účty? A doručovatelé? Neměl by se ten podnik prostě prodat? Nebo naopak plně zestátnit a udělat z pošt poštovní úřady, které by dělaly jen doručování a elektronické služby pro komunikaci státu s občany? Víte, kolik stojí známka? A jak se vám pozdává role Strany zelených? Napište do komentářů pod článkem, za zvlášť pěkný nebo zajímavý příspěvek do diskuze pošleme knížku z nakladatelství Grada.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+25
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 17 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

14. 8. 2016 18:54 | kodiak medvěd

Je zajímavé, že na prodejem finančních produktů prostřednictvím České počty se už dávno nezabývá ČNB ani lovci "šmejdů".
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 8. 2016 8:58 | Ella

Nemám tu zkušenost aLe kamarádka pracovala na malé poště a co po ní požadovala nadřízená bylo opravdu hodně přez čáru od neplacených přezčasů přez prodej tzv.produktů až po nabídku pouťových plyšáků.
Já sama jdu na poštu jen pokud nemám jinou možnost a možností doručení zásilek je naštěstí dost.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 8. 2016 8:18

Pošta má tak složité předpisy, že není možné, aby v každé hospodě poskytovali tyto služby. Ostatní operátoři na trhu mají všecno jednoduché. Druhy zásilek, služby, rozměry, zabalení - to příliš neřeší. Jako podavatelé máme přehled.
Takže zásadně služby zjednodušit, zredukovat a pak nalézt partnera.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2016 23:56 | poštovní trafikantka

Přála bych všem, aby si mohli práci na poště vyzkoušet. Je to ještě horší , než si dokážete z pozice zákazníků představit.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2016 21:36 | Radek

Ví někdo, kolik pošťáků udělalo zkoušky u ČNB? Neměla by se do toho ČNB jako regulátor vložit?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2016 20:03 | Mišan

Snažím se využívat poštu co nejméně,podle mého názoru je pošta silně předražená za doporučený dopis platit 39.- Kč je přece zlodějina. Také poštovní spořitelna byl krok do neznáma., nechal jsem kdysi nachytat a platil jsem při každém výběru telefon pro ověření. Dnes už to snad tak není, ale já mám už pošty plné zuby až do smrti. Kdysi jsme při vánocích,velikonocích a na dovolené nakupovali a posílali desítky pohledů, dnes si to nemůžeme dovolit a já jsem přesvědčen, že poště už odzvonilo, veškerou korespodenci si vyřídíme přes internet a pošta nám může být ukradená! Je to klasický příklad toho, že lidé dělají co neumějí a všichni by chtěli být do týdne milionáři.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2016 16:18 | Milan

Nechápu jak může někdo chtít na doručovatelích pošt chtít provádět prodej produktů pojišťoven.Tyto produkty jsou tak náročné, že bez důkladných proškolení a dalších testů, kterými musí prodejce projít , není jednoduché. A co vám říká tzv.osvědčení o prodeji? U pošťáků se s tým nikdo nesetkal.Ať si dělají práci, které rozumí a pro pojištění si dojdu sám na pojišťovnu, nebo si sjednám jejich zprostředkovatele-předevím odborníka a tím pošťák nikdy nebude.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2016 14:51 | LM

Díky dementnosti vedení České pošty se poštovními službami dost úspěšně živí spousta jiných firem. Sám si často objednávám zboží na internetu a jak je to jen trochu možné, využívám služeb Zásilkovny, Geise a dalších. Když už vyjímečně musím na poštu pro doporučený dopis, protrpím desítky minut sledováním, jak u okének místo poštovních služeb provozují trafiku - prodej losů, pexesa apod. a nezajímá je fronta nervózních klientů. Kdyby se Česká pošta věnovala dobře poštovním službám včetně elektronizace, večerního doručování apod., nikdy by nemusela zavádět "přidruženou výrobu". Na startu měla 100% klientů a konkurence by těžko hledala konkurenční výhodu.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2016 13:49

Řekla bych, že letáky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2016 13:29 | Pošťák Rybka

Ano, ovšem ta kompenzace byla loni prvně. Do té doby to šlo bez ní.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2016 12:48 | HonzaV

Já to teď nebudu všechno dohledávat, ale např. r. 2013 http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1531140-posta-bude-mit-narok-na-kompenzaci-od-statu-rozhodla-vlada http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1508114-posta-dostala-o-miliardu-min-ztratu-asi-naposled-doplati-vsichni-hraci-na-trhu 750 M dotace, "zisk" (účetní) 276 M. Takhle by dovedl hospodařit kdekdo. Sice chápu, že si stát objedná univerzální službu a pak ji taky nějakým způsobem zaplatí, ale co si budeme povídat, je to hra s čísly - v tomto monopolním prostředí nelze stanovit "správnou", tržní cenu za tuto službu. Takže ano, zisk vykazují, ale je to stejný princip jako u ČD.

Nic proti pošťákům, p. Rybko, i když řada z nich má značné rezervy. Já sám bych to za těch podmínek dělat nechtěl. Nenavážím se do zaměstnanců, ale do systému. I když už za Rakouska se říkalo "wer nichts machen will und kann, geht zur Post und Eisenbahn" (smajlík mrkající jedním okem systém nepovolí).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2016 11:51 | OH

https://www.respekt.cz/tydenik/1996/35/jsem-rad-ze-je-nekdo-rad
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 8. 2016 11:23 | Pošťák Rybka

Jak jste přišel na to, že je ve ztrátě? Každý rok vykazují několik set milionů zisku. O outsourcování služeb do všelijakých poštoven, nebo jak tomu říkají, se pošta už pár let s různou intenzitou snaží. Jenže je to citlivé téma: když zrušíte pobočku pošty, je vždycky rámus. I když ji částečně zastoupí hospodský nebo třeba obecní úřad. Především ale ve skutečnosti ale o tenhle byznys málokdo stojí.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2016 11:20

Mně to připadá jasné – pošta dostala 700 míčů.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 8. 2016 11:12 | D

Dopisy a pohledy se prakticky přestávají posílat. Doporučené dopisy stejně pošta nedonese, nanejvýš hodí výzvu a musíte se osobně dostavit na poštu. Peníze také skoro dnes pošťáci nenosí. Nevím, co tedy ty doručovatelky vlastně doručují.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Zobrazit všech 17 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jiří Skuhrovec: U veřejných zakázek nejde o to ušetřit, ale neudělat formální chybu

11. 7. 2015 | Ondřej Tůma | 1 komentář

Jiří Skuhrovec: U veřejných zakázek nejde o to ušetřit, ale neudělat formální chybu

Státní instituce při hledání dodavatelů dbají především o to, aby splnili formální náležitosti. Výsledek soutěže, tedy výhodný nákup kvalitního zboží či služeb, už není tak podstatný.... celý článek

Očima expertů: Jak si má Česká pošta vydělávat na živobytí?

26. 9. 2014 | Gabriel Pleska, Ondřej Tůma | 10 komentářů

Očima expertů: Jak si má Česká pošta vydělávat na živobytí?

Prodej bankovních produktů a pojistek. Prodej spotřebního zboží, vymáhání pohledávek, Poštovní lékárna… Česká pošta dostane občas sodu, že se věnuje i jinému byznysu než doručování.... celý článek

Prodej finančních produktů na poště? Šikana a zhůvěřilost, říká pošťačka

26. 5. 2014 | Petra Dlouhá | 53 komentářů

Prodej finančních produktů na poště? Šikana a zhůvěřilost, říká pošťačka

Na poště pracuje přes dvacet let. Dnes je vedoucí pobočky. Na přepážku by se prý „nevrátila ani za nic“. Musela by totiž prodávat finanční produkty aliančních partnerů České pošty.... celý článek

A co chcete od své pošťačky vy?

13. 3. 2014 | Petra Dlouhá | 25 komentářů

A co chcete od své pošťačky vy?

Pochopili jsme svou sociální úlohu, cigarety už prodávat nebudeme. Oznámila (trochu) kajícně a (nanejvýš) uvědoměle Česká pošta. A mediální bouře zhasla jak zapomenuté cigáro, z orkánu... celý článek

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

12. 7. 2012 | Petra Dlouhá | 116 komentářů

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

Česká pošta nutí zaměstnance prodávat finanční produkty. Úspěšnost prodeje ovlivňuje jejich plat. Těm, co neprodají dost, prý dokonce nadřízení vyhrožují vyhazovem. Jenže někteří pošťáci... celý článek

Partners Financial Services