Přemluvit sedmdesátiletého řidiče pana Turečka, který nikdy neboural, stále bydlí v malém západočeském městě a několik desítek let je pojištěný u jedné pojišťovny, aby přešel s povinným ručením jinam, se jeho synovi zatím nikdy nepodařilo. Nepomohly mu ani argumenty, že jinde získá pojištěnílevněji a k tomu ještě i nějaké zajímavé benefity. Když otec Tureček každé tři roky obmění auto za nové, stejně si je vždy zase pojistí u té „své“ pojišťovny na náměstí, protože jí i svého pojišťováka už dobře zná.
Pojišťovnyo konzervativnosti některých klientů vědí a přišly před časem se silnou zbraní: „nového klienta nám přivedou jejich příbuzní“. Nabízejí proto takzvané kopírování či duplikaci bonusů rodinných příslušníků, což ve své podstatě není nic jiného než sleva za to, že řidič získá pojišťovně dalšího klienta.
Ke změně pojišťovny starší dobré řidičetak vedle pojišťovacích poradců mohou nyní přemlouvat i členové rodiny. Takzvané kopírování bonusů na více aut nyní nějakým způsobem nabízí osm pojišťoven v Česku.
Hlavní podmínkou, která platí patrně u všech pojišťoven s tímto marketingovým trikem, je povinnost, aby ten, od něhož se bonus převádí i ten, kdo chce převod využít, byli klienti stejné pojišťovny. V dalších podmínkách jsou už mezi pojišťovnami rozdíly.
Pro převod bonusů zpravidla nerozhoduje věk nového pojištěného. Přestože nejmladší řidiči patří mezi ty nejrizikovějšía zpravidla proto platí i nejvyšší povinné ručení. Nejedná se totiž o převod počtu bezeškodných měsíců prvního řidiče, ale o převod obchodní slevy, kterou za dobré ježdění první řidič může získat. V centrální databázi škod, která v Česku funguje zhruba rok a pojišťovnám má poskytovat hlavní informace o škodách řidičů, tak bude u původního prvního řidiče i nadále veden odpovídající počet měsíců, kdy jezdí bez nehody, rodinný příslušník si podrží svou dobu bezeškodního řízení.
„Bezeškodní průběh nelze převést, ten je třeba si vyjezdit. Převést je možné jen obchodní bonus, na který má dobrý řidičv rodině právo,“ upozorňuje pracovnice z call centra ČSOB Pojišťovny.
"Bonus jako takový – tedy počet měsíců pojištění a k tomu připadající škody (jsou-li nějaké) je u nás možné převést pouze z osoby s rodným číslem na tu samou osobu s IČ (živnostník) a opačně. Dále pak lze jej zdědit z manžela na manželku a opačně. Jiný přenos není možný,“ konstatuje Jitka Polívková z ČSOB Pojišťovny. V této pojišťovně se tak převádí sleva na základě obchodního bonusu Rodinka, jež se odvíjí od skutečného bonusu prvního řidiče, tedy dárce. „Pokud má třeba otec bonus padesát procent, dcera u nás dostane slevu Bonus RODINKA ve výši padesát procent." V praxi to vypadá tak, že otec s malou Fábií (s obsahem motoru 1,4l) bydlící v Praze zaplatí v roční platbě 1872 korun, zatímco dcera, která je rovněž z Prahy a jezdí se stejným typem auta, bude podle výpočtu z call centra ČSOB Pojišťovny platit roční pojistku na povinné ručení2690 korun. Rozdíl je daný tím, že otec jako vzorný řidič obdrží ještě Slevu dobrého řidiče (30%). Tato sleva se pak ale každým dalším rokem snižuje o pět procent až na konečnou nulu.
Převod bonusu v Kooperativě, je zase možný pouze mezi členy rodiny, kteří mají shodné bydliště. V žádosti o takzvaný „duální bonus“ je nutné uvést číslo pojistné smlouvy například otce, SPZ jeho vozidla a dcera či syn mohou vzápětí získat díky tomu slevu ze svého vlastního povinného ručení. Shodné bydliště s otcem musí ovšem prokázat oficiálním dokladem, například občanským průkazem. Kdo se chce o této nabídce více dozvědět, musí se zeptat operátora call centra pojišťovny nebo na pobočce, protože na webových stránkách podrobnější informace k tomuto zatím chybí.
Naopak v České pojišťovně mají na webu na toto téma speciální stránku s podrobnostmi o převodu bonusu nejlepšího řidiče. „Pro nové řidiče nebo majitele nových vozidel je tu možnost přenést si bonus od svého rodinného příslušníka a začít tedy nikoliv od nuly, ale také rovnou se slevou, která může dosahovat až padesát procent a vztahuje se na tři další auta v rodině,“ popisuje mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Převod bonusu, respektive slevy, lze v České pojišťovně získat nejen od manžela a manželky, ale i od otce či matky, prarodičů či vnoučat nebo i od osob žijících ve společné domácnosti. Slevu tak může uplatnit i nesezdaný pár. Jako doklad o shodném bydlišti slouží podobně jako v Kooperativěobčanský průkaz či čestné prohlášení, které podle informací z telefonické linky pojišťovny je možné poslat poštou i emailem v naskenované podobě.
Převádět bonusy, respektive využívat zvýhodněné ceny u pojistné smlouvy za to, že řidič získá pojišťovnědalšího klienta, lze nejen přímo u pojišťoven samých ale nakonec i přes online porovnávače pojištění. Vzhledem k tomu, že se jedná o relativní novinku a každá pojišťovna má trochu jiné podmínky pro tyto slevy, online formuláře zatím tyto kolonky nenabízí. Kupříkladu u porovnávače Top-pojištěni.cz informaci o právu na získání bonusu v rámci rodiny je třeba uvádět do poznámek online formuláře a zaměstnanci portálu si s tím pak již poradí, upozorňuje ředitel tohoto portálu Pavel Ronovský.
Jaké jsou vaše zkušenosti s převodem bonusů u povinného ručení?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 11. 2009 19:21, Ing. Zdeněk Konfršt
A ještě si neodpustím poznámku k ČKP... Co se týče téhle "polooficielní instituce", která si hraje na hybrid mezi "zástupcem všech pojišťoven, městským úřadem - odborem dopravy a přestupkovou komisí a exekucí" - je celá jejich databáze vrchol všeho bordelu, který tam mají skutečně neskutečný. Při nahlížení do této databáze se mi běžně stává, že jeden a ten samý klient má u Kooperativy XY smluv se 118 měsíci - bez škodní události, u poj. Uniqa má jednu smlouvu - 48 měsíců a u toho jednu škodu a u ČPP ho pro změnu nenajdu vůbec. :-(
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.