Den bez povinného ručení může přijít i na 34 euro

Věra Tůmová | rubrika: Rozhovor | 22. 10. 2009
Den bez povinného ručení může přijít i na 34 euro
V Česku stále existují stovky tisíc registrovaných vozidel, které nemají povinné ručení. V severní Evropě je jich zlomek, říkají Janne Jumppanen z Finska a Elisabeth Gerhamn ze Švédska, z organizací obdobných tuzemské České kanceláři pojistitelů (ČKP).

Kdo je ve vaší zemi typickým neplatičem povinného ručení?

JJ: Podle našich statistik se ve Finsku jedná zpravidla o muže, kterému je něco přes třicet let. Další typickou skupinou jsou mladí řidiči mopedů či skútrů anebo motorek s nízkou kubaturou. Ti jsou obyčejně pod 18 let.

EG: U nás to je muž ve středních letech. To je skupina, která ve Švédsku nejčastěji vlastní motorové vozidlo.

Jak dlouho už působí Vaše organizace?

JJ: Organizace existuje od roku 1927. O rok později začal ve Finsku platit zákon o povinném pojištění vozidla. Současný zákon o povinném ručení začal platit v lednu 1960, takže příští rok bude mít šedesátileté jubileum jeho platnosti.

EG: Založení Trafikförsäkringsföreningen (TFF ve zkratce) se datuje do roku 1929. Systém vyžadující povinné ručení se vztahuje k roku 1978, kdy vešel v platnost rovněž i nový zákon o povinném ručení. Od té doby jsme mohli oficiálně vyžadovat poplatek za neplacení povinného ručení.

Rozhovor poskytli:

Janne Jumppanen (Finsko),
ředitel právního a pojišťovacího oddělení Finnish Motor Insurer´s Centre

Elisabeth Gerhamn (Švédsko),
manažerka klientských služeb Swedish Motor Insurers

Jaká byla situace s nepojištěnými vozidly na začátku a jaká je dnes?

JJ: Nemáme z té doby žádné přesné statistiky. Odhadujeme ale, že u nás bylo ve třicátých letech, zhruba dvě procenta nepojištěných vozidel. V osmdesátých letech to bylo 1,43 procenta a nyní se pohybujeme přibližně na úrovni půl procenta. To je zhruba 60 až 70 tisíc vozidel ročně, přičemž čtvrtina z nich se ocitla v této statistice jen kvůli jednomu dni prodlení za neplacení povinného pojištění. U nás na přihlášení k pojistnému je jen sedm dní. Kdokoliv pošle pojistné osmý den, ocitne se v databázi jako nepojištěný a dostává od nás fakturu, která je minimálně na 34 eur.

EG: Před téměř třiceti lety ve Švédsku existovala necelá dvě procenta motorových vozidel (v roce 1978 1,83%), která neměla povinné ručení. V devadesátém devátém to bylo 1,31 procenta a nyní to je přibližně jedno procento.

Jak je možné, že v zemích, kde lidé velmi respektují zákony a donedávna nezamykali ani domy, existují vůbec neplatiči povinného ručení?

JJ: To je pravda, zákony se u nás dodržují. Lidé, ale mají tendenci zapomínat. Navíc na takovou věc jako je povinnost registrovat své auto včas mají jen sedm dní. A to je v zásadě i tím nejčastějším důvodem, proč se někdo ocitne na seznamu neplatičů povinného ručení. Stačí být třeba pár dní na v cizině na dovolené nebo odložit platbu na další týden. Sedmidenní lhůta na registraci i pojištění se snadno promešká. U nás navíc nemůžete vozidlo registrovat, aniž byste jej měli pojištěné, tedy s povinným ručením.

EG: Ve Švédsku to je obdobné. Lidé zapomenou sjednat si pojištění v ten samý den, kdy kupují vůz a pak už na to zapomenou úplně. Ti tvoří zhruba dvě třetiny nepojištěných. Třetinu tvoří ti, kdo mají vozidlo sice pojištěné, ale třeba kvůli finanční tísni se rozhodnou neplatit pojistné. To jim ale příliš nepomůže, protože poplatky za neplacení jsou mnohem dražší a k tomu musí navíc stejně platit i pojistné.

Čím se tedy nejvíc odlišuje Finsko od Česka?

JJ: Tím, že registraci vozidel mohou ve Finsku provádět i samy pojišťovny. Zákazník si vybere obchodníka s vozidly, zvolí si pojišťovnu a kancelář či oddělení technické kontroly. Na všech těchto místech dělají i registraci vozidel, je ale třeba před tím navštívit pojišťovnu a sjednat si povinné pojištění. Bez tohoto nelze vozidlo zaregistrovat.

Jak a kdy kontaktujete majitele nepojištěných vozidel?

JJ: Nejprve od nás ti, kteří se objeví v databázi nepojištěných, dostanou dopis zhruba v tomto znění: „Z databáze evidovaných vozidel vyplývá, že vaše vozidlo pravděpodobně nemá povinné ručení pro toto konkrétní období.“ Součástí dopisu je formulář, který dotyční vyplní v případě, že pojištění mají a pošlou nám jej zpět. Poštovné v tomto případě platíme. Údaje zkontrolujeme, protože máme přímý přístup do databáze pojištěných vozidel. Pokud nám někdo neodpoví ani nás jinak nekontaktuje, posíláme automaticky fakturu. Další fázi kontaktování těchto lidí zajišťuje speciální firma, která posílá minimálně tři dopisy. Jestliže ani potom nereagují a pojistné včetně sankcí nezaplatí, předáváme případ vymahačským firmám. Ty mohou neplatičům obstavit plat a třeba i dům.

EG: Ve Švédsku je proces podobný. Také nejprve upomínáme, pak posíláme fakturu a další upomínky a následně to začneme vymáhat i soudně a s exekutory. Samozřejmě, že ale vždy dáváme přednost se s klienty dohodnout na splátkovém kalendáři. Jen vloni jsme rozeslali 566 tisíc faktur.

Anketa

Věříte, že se někdy Česko dostane na stejnou úroveň nepojištěných vozidel jako Finsko (0,5%)?

Jak vysoké jsou sankce pro neplatiče?

JJ: Naše legislativa stanovuje, že se sankce musí vypočítat dle průměru pojistného u největších pojišťoven (využíváme pro to oficiální tabulky a vzorce Ministerstva sociálních věcí a zdravotnictví. Vezme se například takzvaná „premium“ sazba pojistného pro daný typ vozidla a tato částka se vynásobí třikrát. Pro nejčastější typ soukromého vozidla s kubaturou 1 650 kubických centimetrů tak může měsíční pojistné vyjít kupříkladu 45 euro, zatímco sankční poplatek přijde zhruba na 137 eur.

EG: Pokuta může být ve Švédsku o deset procent vyšší než nejdražší pojistné pro daný typ a účel vozidla. Poplatek pro neplatiče za jeden den prodlení vychází na 20 eur (200 SEK), což je minimální poplatek, další dny pak zaplatí 10 eur (104 SEK) denně.

Víte i nyní, téměř po roce výběru poplatků za nepojištěná vozidla, o někom, kdo ještě stále jezdí s nepojištěným autem?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nedohodli jste se na viníkovi autonehody? Přijdete o peníze i o bonus.

8. 10. 2009 | Jan Stuchlík | 2 komentáře

Nedohodli jste se na viníkovi autonehody? Přijdete o peníze i o bonus.

Od začátku roku, kdy není nutné volat policii k nehodám bez zraněných se škodou do sto tisíc korun, vzrostl pojišťovnám počet případů, u nichž nedokážou jednoznačně určit, kdo nehodu... celý článek

Pojistit jízdní kolo dobře proti krádeži je v Česku těžké

3. 8. 2009 | Věra Tůmová | 1 komentář

Pojistit jízdní kolo dobře proti krádeži je v Česku těžké

Krádeže jízdních kol ze sklepa jsou v Česku poměrně časté. Jejich majitele před finanční ztrátou zpravidla neochrání ani pojištění domácnosti. Částečným řešením jsou speciální pojistky,... celý článek

Povinné ručení online vás na silnici hned tak nepustí

20. 5. 2009 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Povinné ručení online vás na silnici hned tak nepustí

Povinné ručení sjednané přes internet či přes telefon bývá levnější. Jenže občas nebývá jasné, zda pojištění platí ihned, jak by se dalo očekávat. Ne každá pojišťovna také dokáže dodat... celý článek

Škody při autonehodách nafukují náhrady za újmu na zdraví

30. 4. 2009 | Věra Tůmová | 5 komentářů

Škody při autonehodách nafukují náhrady za újmu na zdraví

Povinné ručení řidiči vnímají jako drahou povinnost. Někteří se proto nepojišťují. Pokud způsobí nehodu, zaplatí to přes ČKP nejprve poctiví řidiči a následně i viníci sami. Nejdráže... celý článek

Kdy může být pokutován i poctivý řidič platící pojistku

11. 12. 2008 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Kdy může být pokutován i poctivý řidič platící pojistku

Nový poplatek do garančního fondu budou od ledna muset zaplatit všichni majitelé nepojištěných vozidel. Upomínka může ale přijít i těm poctivým, kteří jinak platí. Stačí, aby opomenuli... celý článek

Partners Financial Services