Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Den bez povinného ručení může přijít i na 34 euro

| rubrika: Rozhovor | 22. 10. 2009
Den bez povinného ručení může přijít i na 34 euro
V Česku stále existují stovky tisíc registrovaných vozidel, které nemají povinné ručení. V severní Evropě je jich zlomek, říkají Janne Jumppanen z Finska a Elisabeth Gerhamn ze Švédska, z organizací obdobných tuzemské České kanceláři pojistitelů (ČKP).

Kdo je ve vaší zemi typickým neplatičem povinného ručení?

JJ: Podle našich statistik se ve Finsku jedná zpravidla o muže, kterému je něco přes třicet let. Další typickou skupinou jsou mladí řidiči mopedů či skútrů anebo motorek s nízkou kubaturou. Ti jsou obyčejně pod 18 let.

EG: U nás to je muž ve středních letech. To je skupina, která ve Švédsku nejčastěji vlastní motorové vozidlo.

Jak dlouho už působí Vaše organizace?

JJ: Organizace existuje od roku 1927. O rok později začal ve Finsku platit zákon o povinném pojištění vozidla. Současný zákon o povinném ručení začal platit v lednu 1960, takže příští rok bude mít šedesátileté jubileum jeho platnosti.

EG: Založení Trafikförsäkringsföreningen (TFF ve zkratce) se datuje do roku 1929. Systém vyžadující povinné ručení se vztahuje k roku 1978, kdy vešel v platnost rovněž i nový zákon o povinném ručení. Od té doby jsme mohli oficiálně vyžadovat poplatek za neplacení povinného ručení.

Rozhovor poskytli:

Janne Jumppanen (Finsko),
ředitel právního a pojišťovacího oddělení Finnish Motor Insurer´s Centre

Elisabeth Gerhamn (Švédsko),
manažerka klientských služeb Swedish Motor Insurers

Jaká byla situace s nepojištěnými vozidly na začátku a jaká je dnes?

JJ: Nemáme z té doby žádné přesné statistiky. Odhadujeme ale, že u nás bylo ve třicátých letech, zhruba dvě procenta nepojištěných vozidel. V osmdesátých letech to bylo 1,43 procenta a nyní se pohybujeme přibližně na úrovni půl procenta. To je zhruba 60 až 70 tisíc vozidel ročně, přičemž čtvrtina z nich se ocitla v této statistice jen kvůli jednomu dni prodlení za neplacení povinného pojištění. U nás na přihlášení k pojistnému je jen sedm dní. Kdokoliv pošle pojistné osmý den, ocitne se v databázi jako nepojištěný a dostává od nás fakturu, která je minimálně na 34 eur.

EG: Před téměř třiceti lety ve Švédsku existovala necelá dvě procenta motorových vozidel (v roce 1978 1,83%), která neměla povinné ručení. V devadesátém devátém to bylo 1,31 procenta a nyní to je přibližně jedno procento.

Jak je možné, že v zemích, kde lidé velmi respektují zákony a donedávna nezamykali ani domy, existují vůbec neplatiči povinného ručení?

JJ: To je pravda, zákony se u nás dodržují. Lidé, ale mají tendenci zapomínat. Navíc na takovou věc jako je povinnost registrovat své auto včas mají jen sedm dní. A to je v zásadě i tím nejčastějším důvodem, proč se někdo ocitne na seznamu neplatičů povinného ručení. Stačí být třeba pár dní na v cizině na dovolené nebo odložit platbu na další týden. Sedmidenní lhůta na registraci i pojištění se snadno promešká. U nás navíc nemůžete vozidlo registrovat, aniž byste jej měli pojištěné, tedy s povinným ručením.

EG: Ve Švédsku to je obdobné. Lidé zapomenou sjednat si pojištění v ten samý den, kdy kupují vůz a pak už na to zapomenou úplně. Ti tvoří zhruba dvě třetiny nepojištěných. Třetinu tvoří ti, kdo mají vozidlo sice pojištěné, ale třeba kvůli finanční tísni se rozhodnou neplatit pojistné. To jim ale příliš nepomůže, protože poplatky za neplacení jsou mnohem dražší a k tomu musí navíc stejně platit i pojistné.

Čím se tedy nejvíc odlišuje Finsko od Česka?

JJ: Tím, že registraci vozidel mohou ve Finsku provádět i samy pojišťovny. Zákazník si vybere obchodníka s vozidly, zvolí si pojišťovnu a kancelář či oddělení technické kontroly. Na všech těchto místech dělají i registraci vozidel, je ale třeba před tím navštívit pojišťovnu a sjednat si povinné pojištění. Bez tohoto nelze vozidlo zaregistrovat.

Jak a kdy kontaktujete majitele nepojištěných vozidel?

JJ: Nejprve od nás ti, kteří se objeví v databázi nepojištěných, dostanou dopis zhruba v tomto znění: „Z databáze evidovaných vozidel vyplývá, že vaše vozidlo pravděpodobně nemá povinné ručení pro toto konkrétní období.“ Součástí dopisu je formulář, který dotyční vyplní v případě, že pojištění mají a pošlou nám jej zpět. Poštovné v tomto případě platíme. Údaje zkontrolujeme, protože máme přímý přístup do databáze pojištěných vozidel. Pokud nám někdo neodpoví ani nás jinak nekontaktuje, posíláme automaticky fakturu. Další fázi kontaktování těchto lidí zajišťuje speciální firma, která posílá minimálně tři dopisy. Jestliže ani potom nereagují a pojistné včetně sankcí nezaplatí, předáváme případ vymahačským firmám. Ty mohou neplatičům obstavit plat a třeba i dům.

EG: Ve Švédsku je proces podobný. Také nejprve upomínáme, pak posíláme fakturu a další upomínky a následně to začneme vymáhat i soudně a s exekutory. Samozřejmě, že ale vždy dáváme přednost se s klienty dohodnout na splátkovém kalendáři. Jen vloni jsme rozeslali 566 tisíc faktur.

Anketa

Věříte, že se někdy Česko dostane na stejnou úroveň nepojištěných vozidel jako Finsko (0,5%)?

Jak vysoké jsou sankce pro neplatiče?

JJ: Naše legislativa stanovuje, že se sankce musí vypočítat dle průměru pojistného u největších pojišťoven (využíváme pro to oficiální tabulky a vzorce Ministerstva sociálních věcí a zdravotnictví. Vezme se například takzvaná „premium“ sazba pojistného pro daný typ vozidla a tato částka se vynásobí třikrát. Pro nejčastější typ soukromého vozidla s kubaturou 1 650 kubických centimetrů tak může měsíční pojistné vyjít kupříkladu 45 euro, zatímco sankční poplatek přijde zhruba na 137 eur.

EG: Pokuta může být ve Švédsku o deset procent vyšší než nejdražší pojistné pro daný typ a účel vozidla. Poplatek pro neplatiče za jeden den prodlení vychází na 20 eur (200 SEK), což je minimální poplatek, další dny pak zaplatí 10 eur (104 SEK) denně.

Víte i nyní, téměř po roce výběru poplatků za nepojištěná vozidla, o někom, kdo ještě stále jezdí s nepojištěným autem?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Důchodové pojištění, Devizový cizozemec, Nabídka, daňové úniky, start-up, daně, česká spořitelna, lime, jana poncarová, vlastní autorita, Rychlá půjčka, KFP, výpis z rejstříku trestů, operační systém, český byznys, neplacené volno, rozestavěná stavba, Gellová

1U11498, 3Z46629, 1SK7688, 5U42100, 5H06987

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK