Jak se vyhnout pokutě za neplacení povinného ručení

redakce Peníze.CZ | rubrika: Jak na to | 16. 6. 2009 | 26 komentářů
Jak se vyhnout pokutě za neplacení povinného ručení
Výzva k zaplacení příspěvku do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP) se letos objevila ve schránce už deseti tisícům lidí, kteří neplatí povinné ručení k registrovanému vozu. Ve spolupráci s ČKP jsme proto připravili přehled rad k čtyřem nejčastějším situacím.

Od začátku letošního roku musí majitelé aut, kteří neplatí povinné ručení a jsou přistiženi, zaplatit do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP) za každý den nepojištění vozidla částku od 20 do 300 Kč podle druhu vozidla. Konkrétně u osobních aut jde o 50 nebo 70 Kč denně, dle objemu válců.

Desítky tisíc neplatičů povinného ručení již výzvu od ČKP k zaplacení příspěvku do garančního fondu (GF) mají a nyní jsou povinni sankci zaplatit. Letos ČKP hodlá obeslat statisíce osob. Ve spolupráci s ČKP proto přinášíme doporučení, jak se vyhnout zbytečným finančním postihům a co dělat, aby se nedostal dotyčný do rozporu se zákonem u těch nejtypičtějších situací.

1. V registru jsem veden jako vlastník vozidla, ačkoliv již vozidlo nemám

Podobných případů může nastat celá řada. Zpravidla bývá na vině nedůslednost vlastníka vozidla ve vztahu k registru vozidel. Jde zejména o oznamovací povinnost v souvislosti s hlášením změn. Pokud ji vlastník vozidla nesplní, může mu to přinést nepříjemnosti.

Do této skupiny patří i majitelé nepojízdných nebo neexistujících vozidel. Mnohdy ani neví, že nepojištěné vozidlo je na ně zaregistrováno – to může být rozebráno na součástky, nebo nepojízdné v garáži. Nepojízdné vraky je třeba trvale vyřadit z registru vozidel. Neexistující (rozebrané, zlikvidované) vozidlo lze z registru vozidel trvale vyřadit ve správním řízení. Správní orgán zjišťuje, zda po 1.5.2004 vozidlo nemělo ani jednou sjednané povinné ručení či ani jednou nebyla provedena STK. Při splnění všech podmínek lze vozidlo trvale vyřadit. U vozidel, která byla po 1.5.2004 pojištěna, nebo je záznam o provedené STK, musí majitel vozidla předložit doklad o ekologické likvidaci, ledaže by šlo o případ, kdy zanikl účel využití vozidla, ale i to musí majitel doložit.

Problémy mohou vzniknout motoristům, kteří vozidlo prodali či darovali, ale nezajistili potřebnou změnu v registru vozidel. Je na nich, aby zajistili změnu v zápise vozidla na registru vozidel. Toto je třeba učinit již při prodeji či darování vozidla, kdy má u sebe vlastník vozidla všechny potřebné dokumenty. Pozdější odhlášení by již mohlo být komplikované. Není radno nechávat přehlášení vozidla na kupujícím nebo obdarovaném. Snadno se pak stane, že ačkoliv již původní majitel vozidlo fakticky nevlastní, je stále formálně veden v registru jako jeho vlastník a doplatí na hříchy nového majitele. Pokud ten povinné ručení neplatí, je původní vlastník tím, kdo obdrží výzvu k zaplacení příspěvku do GF.

Po ukončení leasingové smlouvy dochází ke změně vlastnictví k vozidlu a původní vlastník (leasingová společnost) zpravidla ihned o změně informuje pojistitele, čímž zaniká povinné ručení. Nový vlastník vozidla má povinnost uzavřít novou smlouvu o povinném ručení.

V případech, kdy bylo majiteli vozidlo odcizeno, je to nutné nahlásit kromě policie i pojišťovně a na registru vozidel a vozidlo buď dočasně z registru vyřadit či alespoň dát do režimu depozitu podle § 15 odst. 5 zákona č. 168/1999 Sb. Toto je povinností vlastníka vozidla. V opačném případě je na registru veden stále jako vlastník vozidla a i on může obdržet výzvu k zaplacení příspěvku do GF.

Pozor by si měli dát i dědici, kteří získají vozidlo v dědickém řízení a zapomínají, že na ně přechází nejen práva z vlastnictví vozidla, ale i povinnosti. Pokud hodlají vozidlo užívat na veřejně přístupné komunikaci, je nezbytné, aby platili povinné ručení. Pokud vozidlo provozovat nehodlají, měli by jej dočasně či trvale vyřadit z registru vozidel.

2. Vozidlo nepoužívám, ale mám s ním jiné úmysly

V případě, kdy vozidlo neprovozujete, ale máte s ním ještě nějaké úmysly – například hodláte jej prodat nebo čekáte na zavedení šrotovného, musíte i nadále povinné ručení platit nebo vozidlo dočasně vyřadit z registru vozidel. Na přechodnou dobu lze sjednat i krátkodobé povinné ručení u vybraných pojišťoven.

Anketa

Máte vy nebo někdo ve vašem okolí vozidlo bez povinného ručení?

3. Vozidlo používám pouze určitou část v roce

Někteří motoristé jezdí jen po určité období roku – zpravidla v letní sezóně. Mezi ně patří motorkáři nebo majitelé obytných automobilů. I oni se musí rozhodnout mezi tím, zda za takové vozidlo platit povinné ručení, anebo je dočasně vyřadit z registru vozidel. Dočasně vyřazené vozidlo nesmí na veřejně přístupnou komunikaci, nemá registrační značky ani osvědčení o registraci, ale není za ně nutno platit povinné ručení. O dočasné vyřazení vozidla lze požádat příslušný registr vozidel. Tento úkon stojí 100 korun. Režim dočasného vyřazení lze na žádost vlastníka ukončit. Vlastník vozidla je povinen k žádosti předložit doklady o splnění podmínek pro provoz vozidla na pozemních komunikacích (platná pojistná smlouva o povinném ručení, doklad o technické prohlídce vozidla) a technický průkaz. Některé pojišťovny nabízí se specifickými podmínkami i produkty pro sezónní povinné ručení.

4. Vozidlo neprovozuji, ani v budoucnu jej provozovat nehodlám

Pokud je vozidlo staré, neopravitelné a hodláte jej navždy vyřadit z provozu, anebo přestalo existovat (např. shořelo), je nutno jej trvale vyřadit z registru vozidel. O to lze požádat na příslušném registru vozidel. Od počátku roku 2009 je dle novely zákona č. 56/2001 Sb. možno vozidlo trvale vyřadit nejen v případě zániku vozidla, ale i v případě, kdy zanikl účel jeho využití. Dle § 13 odst. 2 zákona č. 56/2001 Sb. je vlastník vozidla povinen doložit způsob zániku vozidla nebo jeho další využití. Nelze vyloučit, že trvalé vyřazení bude až výsledkem správního řízení. Trvalé vyřazení vozidla je ale konečné řešení - vozidlo při něm formálně a nevratně přestává v registru vozidel existovat.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-25
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 26 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 7. 2012 23:18, tdiracing

Právní zastoupení proti České kanceláři pojistitelů
Přišla vám výzva od České kanceláře pojistitelů o zaplacení příspěvku nepojištěných?Přesto že vaše auto je nepojízdné,rozebrané,neúplné a je zaparkováno na soukromém pozemku a ČKP a nebo již inkasní společnost od vás vyžaduje zaplacení příspěvku nepojištěných,vyhrožují soudy a exekucemi?Pomůžeme vám,zastoupíme vás v jednání s ČKP nebo inkasní společností a celý problém vyřešíme.A to vše zdarma,veškeré náklady s tím spojené uhradí protistrana.Napište nám na autoporadna@centrum.cz nebo volejte 777064493
Pokud jste již zaplatili ČKP nebo inkasní společnosti z obav z exekuce vymůžeme vaše peníze zpět.

+125
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 6. 2017 18:12, Danielll

Za poslední 3 měsíce mi přišlo několik pokut tak jsem zkusil firmu pojištění na pokuty. Službu jsem teda koupil a jsem velmi spokojený s tím že nemusím platit žádné pokuty a firma se o vše sama postará. Jsem nyní spokojený řidič a hlavně nemám žádné starosti. Mohu jen doporučit.

-24
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (26 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Škody při autonehodách nafukují náhrady za újmu na zdraví

30. 4. 2009 | Věra Tůmová | 5 komentářů

Škody při autonehodách nafukují náhrady za újmu na zdraví

Povinné ručení řidiči vnímají jako drahou povinnost. Někteří se proto nepojišťují. Pokud způsobí nehodu, zaplatí to přes ČKP nejprve poctiví řidiči a následně i viníci sami. Nejdráže... celý článek

Od ledna čeká motoristy bez povinného ručení více sankcí

10. 12. 2008 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Od ledna čeká motoristy bez povinného ručení více sankcí

Každé deváté vozidlo registrované v ČR nemá podle České kanceláře pojistitelů povinné ručení. Po 1. lednu 2009 to budou mít jejich majitelé a provozovatelé těžší. Postihy za provozování... celý článek

Jak se odhalují pojistné podvody

8. 12. 2008 | Věra Tůmová | 27 komentářů

Jak se odhalují pojistné podvody

Koho láká „vydělávání peněz“ pojistnými podvody, měl by možná začít přemýšlet o jiné „profesi“. Pojišťovny už leckterý podvod dokáží odhalit díky systému indikátorů. Do budoucna by... celý článek

Jak se vyhnout pokutě za nevyplnění záznamu o dopravní nehodě

14. 11. 2008 | Věra Tůmová | 37 komentářů

Jak se vyhnout pokutě za nevyplnění záznamu o dopravní nehodě

Banální srážka aut je dnes na českých silnicích častým jevem. U nehod bez zranění a škody do 50 tisíc, respektive 100 tisíc korun od 1. ledna 2009, není třeba volat policii. Bude ale... celý článek

Cyklisté a chodci se musí o odškodnění z nehod sami přihlásit

5. 11. 2008 | Věra Tůmová | 19 komentářů

Cyklisté a chodci se musí o odškodnění z nehod sami přihlásit

Chodci a cyklisté, kteří se stanou oběťmi dopravních nehod, mají nárok na odškodnění z povinného ručení řidiče, který nehodu zavinil. Jenže o náhradu škody se musí sami pojišťovně přihlásit.... celý článek

Partners Financial Services