Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Mýty a fakta k Policejnímu zákonu II. – regres a bodové konto

Motivovat řidiče k větší ohleduplnosti a dodržování pravidel silničního provozu jsou hlavní cíle, které si od navrhovaných změn zákona slibují Ministerstvo vnitra ČR i pojišťovny. Využít k tomu mimo jiné chtějí i zohlednění stavu bodového konta řidiče v rámci pojištění.
Mýty a fakta k Policejnímu zákonu II. – regres a bodové konto

Velkou diskusi mezi laiky i odborníky spustily navrhované změny zákonů k činnosti policie a provozu motorových vozidel, které v dubnu představil ministr vnitra Ivan Langer. Ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven(ČAP) jsme ve dvou článcích připravili vysvětlení některých mýtů, které kolem tohoto tématu panují. V prvním článku Mýty a fakta k Policejnímu zákonu I. - co dělat u nehodyjsme se zabývali tím, co dělat při dopravní nehodě v budoucnu. Nyní odpovídáme na otázku, jakým způsobem a zda vůbec by se mohl v budoucnu promítnout stav bodového konta řidiče do ceny pojistného a zda se rozšíří možnost uplatňování regresů za nejzávažnější přestupky související s dopravní nehodou

O regresu:

1. Co to je regres (postih)?

Jedná se o právo pojistitele vůči pojištěnému. Na základě tohoto práva pak může pojistitel požadovat náhradu finanční částky, kterou za pojištěného uhradil v rámci pojistného plnění. Případy, kdy pojistitel má právo regres uplatnit, jsou ovšem taxativně vymezeny přímo zákonem (jedná se například o škody způsobené pod vlivem alkoholu, úmyslné škody aj.).

2. Může pojišťovna odmítnout plnění z „povinného ručení“?

Pokud poškozený prokáže nárok na náhradu škody, pojišťovna je vždy povinna poskytnout mu plnění. Pokud nehoda byla způsobena v příčinné souvislosti se závažným porušením předpisu, které jsou taxativně vymezeny zákonem, má pojistitel možnost uplatnit regres vůči pojištěnému.

3. K jakému rozšíření možností uplatnění regresu, tedy postihu, by navrhovanou změnou zákona došlo a proč?

Pojistitelé by měli mít možnost uplatnit regres v případě, že pojištěný způsobil dopravní nehodu v příčinné souvislosti se spácháním některého ze zvlášť závažných přestupků (například při překročení maximální rychlosti v obci o více než 40 km/h nebo mimo obec 50 km/h, při nebezpečném předjíždění nebo jízdě na červenou aj.) a stejně tak i v případě, že se stejně závažného přestupku v uplynulých dvou letech již dopustil.

Navrhované změny zákonů souvisejících s policií a provozem motorových vozidel:

  • snížení původně navrhovaného škodního limitu 250 tis. pro výjezd Policie ČR na 100 tis., zpoplatnění nadbytečných výjezdů
  • nahrazení stávající dohody o míře účasti zavedením záznamu o nehodě formou jednotného formuláře (záznam o příčinách, průběhu a následcích nehody)
  • odstranění povinnosti oznamovat policii nehody s účastí „majetku třetích osob“, pokud se škoda na tomto majetku nachází v rámci limitu 100 000 Kč
  • zpřístupnění informací z centrálního registru řidičů pojišťovnám – možnost zohlednění stavu bodového konta v pojistného a možnost uplatňování regresů za nejzávažnější přestupky související s cenou za dopravní nehodu

O zohlednění stavu bodového konta řidiče v pojistném

1. Jak se projeví bodový stav na výši pojistného?

Ministerstvo vnitra navrhuje zpřístupnit pojišťovnám registr řidičů. Ty by tak získaly další doplňující údaj pro vyhodnocení rizika konkrétního řidiče. Zda a jakým způsobem bude mít páchání přestupků řidiči vliv na jejich rizikovost, a jak bude tento vliv promítnut do ceny pojistného, budou pojišťovny schopny po důkladné analýze dat vyhodnotit nejdříve za tři roky (právě proto návrh zákona počítá s tříletou, takzvanou legisvakanční lhůtou). Teprve pak pojišťovny zváží, jak a zda vůbec výsledky zapracují do cen svých pojistných produktů. Jak nakonec stav bodového konta každého řidiče ovlivní pojistné v rámci povinného ručení, nelze v současné době určit. Zatím totiž nejsou k dispozici relevantní data.

2. Nebude tímto způsobem potrestán řidič dvakrát?

Je třeba rozlišovat mezi správní sankcí za spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a objektivním vyhodnocením rizikovosti řidiče, které se promítá do „vyšší způsobilosti“ způsobení dopravní nehody, na základě níž bude pojišťovna poskytovat plnění. (Tedy - čím je řidič rizikovější, tím je větší pravděpodobnost, že způsobí více dopravních nehod, a tím pádem i více škod).

3. Bude zohlednění bodového stavu probíhat podobně jako zohlednění škodního průběhu, tedy formou systému bonus-malus? Co když klient bude mít čisté bodové konto, sníží se mu pak i pojistné?

V současné době jsou všichni řidiči (pojistníci) hodnoceni objektivně na základě jejich škodních průběhů. Využitím informací o páchání přestupků mohou pojišťovny zjistit, že někteří účastníci provozu jsou rizikovější a tuto skutečnost pak zohlednit i při stanovení výše jejich pojistného určitou přirážkou. Další slevu na pojistném za čisté bodové konto vedle stávajícího bonusu, který pro drtivou část motoristů činí 50 %, již ale poskytnout nelze.

4. Jak si pojišťovny poradí s faktem, že bodový systém je veden na řidiče a POV na vozidla?

Předpokládáme, že systém zohledňování stavu bodového konta řidiče, bude fungovat obdobně jako systém bonus/malus. Pojistníci tak budou více motivováni k bezpečné jízdě, ať už řídí sami, nebo svěřují řízení vozidla někomu jinému.

5. Kdy předpokládají pojišťovny realizaci tohoto záměru?

V případě uskutečnění této myšlenky je nutná minimálně tříletá legisvakanční lhůta. Tu pojistitelé potřebují k tomu, aby analyzovali informace, ke kterým dosud neměli přístup, a zvážili jejich relevanci pro využití při stanovení výše pojistného. Sazby pojistného v povinném ručení byly také v prvních třech letech co do minima a maxima regulovány.

Článek vznikl ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven.

Myslíte si, že navrhované změny zákona přimějí agresivní řidiče změnit chování? Podělte se o názor s ostatními.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

8. 5. 2008 | 21:04 | Karel

Plať a nekecej. více

6. 5. 2008 | 14:01 | MedaBeda

Nikdo se na nic neskládá, i to "hovado" si přece platí pojištění (a ať mu ho klidně napaří vysoké kvůli trestným bodům, věku, pohlaví, barvě pleti - to je přece na svobodném rozhodnutí pojišťovny kdo je rizikový klient),...více

6. 5. 2008 | 10:30 | martin

Zpristupneni registru ridicu.... proc ma pojistovna vedet kolik mam bodu, kdyz ja se k te informaci sam nemuzu poradne dostat ?!? Navic pokud je auto firemni, tak je registr naprd, uz ted pojistka pro firemni auto zadny...více

6. 5. 2008 | 1:08 | Tomáš Marný

K čemu je, nebo by spíš mělo být povinné ručení? Aby z něj byly hrazeny škody z běžných nehod... Pokud je někdo takové hovado, že předjíždí přes dvojitou plnou čáru nebo jede v obci o víc jak 40 km/hod. a způsobí nehodu,...více

5. 5. 2008 | 19:42 | petr

dalsi zakon ktery slouzi k tomu jak z lidi vysat penize, a to domitnuti plneni, to je katastrofa, zpusobim nehodu pri predjizdeni, pojistovna rekne ze to bylo nebezpecne predjizdeni, a nezaplati mi skodu a muzu si vzit hypoteku...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Exkluzivita, Exekuce, Otevřená ekonomika, životní styl, petr pála, volný čas, tenis, sport, jídelna, bezpečnostní systém, Skyrim, veřejné služby, soudní spor, datum splatnosti , zamrzlé, dětský účet, Devalvace, Larry Williams

4AA3627, 3SB0590, 3SB1258, 3SB1258, 5P20185

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK