Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nepojištěná auta loni způsobila škodu za 300 milionů

| rubrika: Co se děje | 22. 4. 2008 | 6 komentářů
Nepojištěná auta loni způsobila škodu za 300 milionů
Tisíce tuzemských řidičů jezdí bez povinného ručení. Každoročně přitom způsobí několik tisíc nehod, při nichž vznikají čím dál vyšší škody. Doplácí na to ostatní řidiči, z jejichž pojistek se škody hradí, upozorňuje Česká kancelář pojistitelů, která se stará o výplatu těchto škod.

V Česku jezdí nejméně 200 až 300 tisíc vozidel bez povinného ručení. Na škody, které způsobí, doplácejí ostatní řidiči. Pro srovnání, po severských silnicích Švédska a Finska jezdí takových aut jen jedno procento. Stejné je to i v Rakousku a Německu. Na druhou stranu jsou na tom Češi se zhruba čtyřmi procenty nepojištěných vozů o poznání lépe než na Balkáně. Třeba v Bulharsku a Rumunsku ještě nedávno jezdilo bez pojistky asi 30 procent aut, nyní by to mělo být deset procent, v Řecku to je dlouhodobě také deset procent. Vysoké číslo hlásí i pojišťovací „mekka“ Velká Británie, kde se nepojišťuje asi sedm procent řidičů, vyplývá z nejnovějších statistik České kanceláře pojistitelů ČKP .

Na škody, které způsobí vozidlo bez povinného ručení, přispívají všichni poctiví řidiči ve svém povinném ručení. A o to mají vyšší sazby, tvrdí zástupci pojišťoven. Každá z pojišťoven musí podle svého podílu na trhu přispívat do takzvaného garančního fondu, ze kterého ČKP vyplácí škody za nehody vozidel bez pojistky a za škody způsobené nezjištěnými řidiči. Do sazby povinného ručení každého majitele vozidla se příspěvek do garančního fondu podle odhadu ČKP řádově pohybuje za rok mezi padesáti až dvěma sty korun dle tarifní skupiny vozu. „Ačkoli se to nezdá jako příliš vysoká částka, většina řidičů má auto celý život a takto doplácí ve své pojistce na neplatiče celý život. Pokud tedy platí za celou dobu, kdy vlastní auto, třeba 40 let, tak už to tak malá částka není,“ upozorňuje ředitelka ekonomického a správního úseku ČKP Petra Zlatohlávková.

Sankce za nepojištěný vůz

Nepředloží-li řidič při policejní kontrole doklad o sjednání povinného ručení, lze mu uložit blokovou pokutu. Pokuta v blokovém řízení je ve výši 500 korun, ve správním řízení 1000 korun. Zdroj: Policejní prezidium, Dagmar Bednarčíková

Fyzická osoba, která provozuje vozidlo bez pojištění odpovědnosti, se dopouští přestupku, za který lze uložit pokutu do 20 000 Kč a zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel až na dobu jednoho roku.

Právnická osoba, která provozuje vozidlo bez pojištění odpovědnosti, se dopouští jiného správního deliktu, za který lze uložit pokutu do 20 000 Kč.
Zdroj: ČKP

Několik set tisíc nepojištěných vozidel v Česku ročně způsobí více než čtyři a půl tisíce nehod (za rok 2007 to bylo přesně 4687). Jejich počet sice v posledních třech letech mírně klesá, v poměru k počtu nehod pojištěných aut se ale žádné výrazné změny nedějí. Od roku 2003 tento poměr osciluje mezi 1,5 a 1,7 procenty ze všech evidovaných nehod. Roste však výše způsobených škod. Souvisí to jak s obecným zdražováním servisních prací a náhradních dílů, tak s nárůstem vyplácených škod za těžké újmy na zdraví. Ty rostou podle pojišťoven nejen v tuzemsku, ale i v celé Evropě. Ročně za škody způsobené nepojištěnými nebo nezjištěnými vozy vyplatí z garančního fondu zhruba 300 milionů korun (za rok 2007 to bylo 276,2 mil. korun).

Přímí poškození z nehod způsobených nepojištěnými vozidly v Česku i jinde v Evropě jsou na tom stejně. Speciální garanční fondy jim oprávněné nároky vždy uhradí. Hůře na tom mohou být ale nepřímí poškození. To se týká třeba zdravotních pojišťoven. Zatímco tito nepřímí poškození mají v Česku šanci, že jim garanční fond vyplatí větší rozsah úhrad, leckde v zahraničí tomu tak není. „Například v Německu nebo Rakousku garanční fond náklady na léčení obětí řidičů nepojištěných vozidel neplatí,“ vysvětluje výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.

Důvodů proč lidé neplatí povinné ručení, ačkoliv jim to nařizuje zákon, je podle zástupců ČKP několik. Především prý podceňují riziko nehody a nedokáží si představit následky způsobených škod. Rovněž vzhledem k tisícikorunové výši pokuty při řízení bez dokladu o povinném ručení se jim může podle Hradce jevit řízení bez pojištění jako lepší alternativa, než si pořizovat povinné ručení třeba za čtyři tisíce. Typickým „nepojištěncem“, který zaviní nehodu, je muž do 36 let, který jezdí mimo dálnice na místních komunikacích nebo silnicích nižší třídy. Velice často tito řidiči způsobují nehody v létě a o víkendových večerech a nocích, proto se jim říká „disko nehody“.

Výměna dat mezi ČKP a centrálním registrem aut prý funguje a o nepojištěných autech se ví. Správní orgány (obce s rozšířenou pravomocí, na něž byl přenesen výkon státní správy po zrušení bývalých okresních úřadů), které mají kontrolovat pojistky majitelů motorových vozidel, tuto agendu nezvládají, domnívá se Hradec. Příčin může být podle něj několik: nedostatečná pracovní kapacita, výkon státní správy nemusí být pro obce prioritou a také se asi podceňuje nebezpečnost přestupku.

Anketa

Chtěli byste, aby čeští policisté mohli také nepojištěncům auto zabavit či sešrotovat?

Problémy s nepojištěnými vozidly řeší snad všechny státy, někde ale na to jdou poměrně drastickou metodou. Jako třeba ve Velké Británii, kde kvůli až sedmi procentům nepojištěných přijali před dvěma lety novou právní normu. Pokud policie zjistí, že řidič pojistku nemá, auto zadrží a do určité lhůty musí jeho majitel prokázat, že pojistku má. Jestliže tak dotyčný neučiní, policie má právo auto zkonfiskovat, případně prodat nebo i sešrotovat.

Uvítali byste vyšší sankce za nepojištěná auta? Myslíte, že by to zdejším řidičům prospělo nebo naopak?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+21
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 4. 2008 12:20, Johny

Pokud vím, po viníkovi nehody je pak škoda, kterou způsobil vymáhána. Pokud nedejbože někoho při nehodě zmrzačí, nebo např. vyteče palivo někam do řeky, má nadosmrti o problémy postaráno.

Reagovat

 

+61
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

28. 4. 2008 | 16:15 | Věra Tůmová

Dobrý den, podle řady příspěvků vidím, že se v tématu dobře orientujete. A máte pravdu, že je rozdíl zda nepojištěné vozidlo jezdí či nikoli. Zprávy ČKP (viz náš článek http://www.penize.cz/29461-proc-platime-drazsi-povinne-ruceni-)...více

27. 4. 2008 | 23:49 | JK

ty zprávy o množství vozidel ale nerozjišují jedno (podle mne podstatné) kritérium - a sice zda to nepojištěné auto jezní nebo třřebas po havárii stojí na špalcích. Domnívám se, že jezdící nepojištěné auto je dost nebezpečné...více

27. 4. 2008 | 23:46 | JK

Proč by policie měla kontrolovat doklad o zaplacení ? To je přece interní věcí mezi vámi a pojišťovnou, jim do toho vůbec nic není !!! Jedině by mohli kontrolovat zda máte s pojišťovnou smlouvu podle kartičky nebo podle zelené...více

23. 4. 2008 | 12:20 | Johny

Pokud vím, po viníkovi nehody je pak škoda, kterou způsobil vymáhána. Pokud nedejbože někoho při nehodě zmrzačí, nebo např. vyteče palivo někam do řeky, má nadosmrti o problémy postaráno. více

22. 4. 2008 | 19:13 | jezevec

Celkem nechápu proč to pojšťovny z garančního fondu PLATÍ. Chápal bych kdyby z něj vylácely nějaké překlenovací financování, a pak nepojištěnéhop viníka stáhli z kůže i s úrokama. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Obchodní společnost, Ordinální užitek, Sběrný dluhopis, daň z příjmů, příspěvek zaměstnavatele, penzijní připojištění, daňové odpočty, státní podpora, měřič spotřeby energie, transformované fondy, Peter Šťastný, adaptační období, Petra Slunéčková, ukončení živnosti, Báze, leasingový trh, ražba, dotaz

XXXXXXX1, 3AP4930, 1E111111, 2P70862, 5A03707

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK