V Česku jezdí nejméně 200 až 300 tisíc vozidel bez povinného ručení. Na škody, které způsobí, doplácejí ostatní řidiči. Pro srovnání, po severských silnicích Švédska a Finska jezdí takových aut jen jedno procento. Stejné je to i v Rakousku a Německu. Na druhou stranu jsou na tom Češi se zhruba čtyřmi procenty nepojištěných vozů o poznání lépe než na Balkáně. Třeba v Bulharsku a Rumunsku ještě nedávno jezdilo bez pojistky asi 30 procent aut, nyní by to mělo být deset procent, v Řecku to je dlouhodobě také deset procent. Vysoké číslo hlásí i pojišťovací „mekka“ Velká Británie, kde se nepojišťuje asi sedm procent řidičů, vyplývá z nejnovějších statistik České kanceláře pojistitelů ČKP.
Na škody, které způsobí vozidlo bez povinného ručení, přispívají všichni poctiví řidiči ve svém povinném ručení. A o to mají vyšší sazby, tvrdí zástupci pojišťoven. Každá z pojišťoven musí podle svého podílu na trhu přispívat do takzvaného garančního fondu, ze kterého ČKP vyplácí škody za nehody vozidel bez pojistky a za škody způsobené nezjištěnými řidiči. Do sazby povinného ručení každého majitele vozidla se příspěvek do garančního fondu podle odhadu ČKP řádově pohybuje za rok mezi padesáti až dvěma sty korun dle tarifní skupiny vozu. „Ačkoli se to nezdá jako příliš vysoká částka, většina řidičů má auto celý život a takto doplácí ve své pojistce na neplatiče celý život. Pokud tedy platí za celou dobu, kdy vlastní auto, třeba 40 let, tak už to tak malá částka není,“ upozorňuje ředitelka ekonomického a správního úseku ČKP Petra Zlatohlávková.
Několik set tisíc nepojištěných vozidel v Česku ročně způsobí více než čtyři a půl tisíce nehod (za rok 2007 to bylo přesně 4687). Jejich počet sice v posledních třech letech mírně klesá, v poměru k počtu nehod pojištěných aut se ale žádné výrazné změny nedějí. Od roku 2003 tento poměr osciluje mezi 1,5 a 1,7 procenty ze všech evidovaných nehod. Roste však výše způsobených škod. Souvisí to jak s obecným zdražováním servisních prací a náhradních dílů, tak s nárůstem vyplácených škod za těžké újmy na zdraví. Ty rostou podle pojišťoven nejen v tuzemsku, ale i v celé Evropě. Ročně za škody způsobené nepojištěnými nebo nezjištěnými vozy vyplatí z garančního fondu zhruba 300 milionů korun (za rok 2007 to bylo 276,2 mil. korun).
Přímí poškození z nehod způsobených nepojištěnými vozidly v Česku i jinde v Evropě jsou na tom stejně. Speciální garanční fondy jim oprávněné nároky vždy uhradí. Hůře na tom mohou být ale nepřímí poškození. To se týká třeba zdravotních pojišťoven. Zatímco tito nepřímí poškození mají v Česku šanci, že jim garanční fond vyplatí větší rozsah úhrad, leckde v zahraničí tomu tak není. „Například v Německu nebo Rakousku garanční fond náklady na léčení obětí řidičů nepojištěných vozidel neplatí,“ vysvětluje výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.
Důvodů proč lidé neplatí povinné ručení, ačkoliv jim to nařizuje zákon, je podle zástupců ČKP několik. Především prý podceňují riziko nehody a nedokáží si představit následky způsobených škod. Rovněž vzhledem k tisícikorunové výši pokuty při řízení bez dokladu o povinném ručení se jim může podle Hradce jevit řízení bez pojištění jako lepší alternativa, než si pořizovat povinné ručení třeba za čtyři tisíce. Typickým „nepojištěncem“, který zaviní nehodu, je muž do 36 let, který jezdí mimo dálnice na místních komunikacích nebo silnicích nižší třídy. Velice často tito řidiči způsobují nehody v létě a o víkendových večerech a nocích, proto se jim říká „disko nehody“.
Výměna dat mezi ČKP a centrálním registrem aut prý funguje a o nepojištěných autech se ví. Správní orgány (obce s rozšířenou pravomocí, na něž byl přenesen výkon státní správy po zrušení bývalých okresních úřadů), které mají kontrolovat pojistky majitelů motorových vozidel, tuto agendu nezvládají, domnívá se Hradec. Příčin může být podle něj několik: nedostatečná pracovní kapacita, výkon státní správy nemusí být pro obce prioritou a také se asi podceňuje nebezpečnost přestupku.
Problémy s nepojištěnými vozidly řeší snad všechny státy, někde ale na to jdou poměrně drastickou metodou. Jako třeba ve Velké Británii, kde kvůli až sedmi procentům nepojištěných přijali před dvěma lety novou právní normu. Pokud policie zjistí, že řidič pojistku nemá, auto zadrží a do určité lhůty musí jeho majitel prokázat, že pojistku má. Jestliže tak dotyčný neučiní, policie má právo auto zkonfiskovat, případně prodat nebo i sešrotovat.
Uvítali byste vyšší sankce za nepojištěná auta? Myslíte, že by to zdejším řidičům prospělo nebo naopak?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 4. 2008 12:20, Johny
Pokud vím, po viníkovi nehody je pak škoda, kterou způsobil vymáhána. Pokud nedejbože někoho při nehodě zmrzačí, nebo např. vyteče palivo někam do řeky, má nadosmrti o problémy postaráno.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.