Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Povinné ručení zdražuje. Jak si vybrat nejlepší?

| rubrika: Když se řekne | 29. 10. 2013 | 7 komentářů
Majitelé motorových vozidel se musí smířit s tím, že si za povinné ručení připlatí. Rozdíly v ceně, ale taky v poskytovaných službách navíc mezi jednotlivými pojišťovnami narůstají. Poradíme, na co hledět při sjednávání povinného ručení, aby vám po nehodě nezbyly jen oči pro pláč.
Povinné ručení zdražuje. Jak si vybrat nejlepší?

Cena povinného ručení šla v posledních letech díky tvrdému konkurenčnímu boji strmě dolů a motoristé si tak mohli spokojeně mnout ruce. Pojišťovny ale varují, že s tím je teď konec. Legislativní změny, které poškozeným při nehodě přinášejí rozšířené nároky na odškodnění a které zároveň pojišťovnám ukládají vydávat více peněz na prevenci a odstraňování následků dopravních nehod, se totiž projeví i ve vyšší ceně povinného autopojištění. „Celkové závazky plynoucí z právních změn budou podle analýz České kanceláře pojistitelů a České asociace pojišťoven představovat nárůst nákladů pojišťoven o zhruba tři miliardy korun. Jakým způsobem pojišťovny promítnou cca 20procentní nárůst nákladů do cen, je zcela na jejich rozhodnutí. Pravděpodobně se však neobejdou bez významné úpravy výše pojistného,“ komentuje situaci Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Je tedy dost možné, že si za pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (jak zní přesné označení povinného ručení) připlatíme až o jednu pětinu navíc.

Povinné ručení v číslech

  • Počet registrovaných vozidel: 7,5 milionu
  • Počet pojištěných vozidel: 6,9 milionu
  • Počet nepojištěných vozidel: 600 tisíc, z toho 130 tisíc stále v provozu (odhad)
  • Průměrné pojistné: 2 800 Kč
  • Ročně vzniká cca 260 tisíc škod hrazených z povinného ručení, z toho škody na zdraví 11 300/rok (4,3 %)
  • Průměrná škoda: 49 tisíc Kč (škody na majetku: 31 tisíc Kč, škody na zdraví: 420 tisíc Kč)

Zdroj: Česká asociace pojišťoven a Česká kancelář pojistitelů

Zdražení. Kvůli občanskému zákoníku a příspěvku na hasiče

Pojišťovny, které si už dřív stěžovaly, že je cena povinného ručení v České republice neúnosně nízko, se k výraznějšímu zdražení odhodlávají především kvůli změnám spojeným s novým občanským zákoníkem. Ten by měl být účinný od začátku příštího roku. Poškozeným při dopravních nehodách by měl rozšířit nároky na náhradu újmy a obecně také zvýšit důraz na stanovení individualizované výše náhrady podle konkrétní situace postiženého. V praxi se tak zruší paušální úhrady za škody na zdraví a výše odškodného v podstatě zůstane na dohodě mezi pojišťovnou a poškozeným. V případě, že se nedohodnou, bude věc řešit soud. „Dále se rozšiřuje okruh odpovědnosti za škody a újmy – bude možné vznést nároky i doposud neobvyklé. Také se zvětšuje okruh blízkých osob, které mohou odškodnění vyžadovat. To vše přinese ve svém souhrnu nejen zvýšené nároky na správu a vyřizování škodní agendy, ale také podstatné navýšení nákladů na úhradu škod. Nikdo asi není rád, když rostou ceny, nicméně v zájmu ekonomicky zdravého segmentu povinného ručení je tento vývoj naprosto nevyhnutelný,“ vysvětluje tisková mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová.

Propojeno!

Novela zákona o pojištění zavádí pro pojišťovny posílat automaticky tři procenta z povinného ručení hasičům na jejich výjezdy k dopravním nehodám. Ročně by mělo jít zhruba o 600 milionů korun. Pojišťovny už ohlásily, že kvůli tomu povinné ručení podraží o stovky korun.

Rozumné opatření? Skrytá daň?

Zdaň a zotroč si, koho můžeš! Pojišťovny zaplatí hasiče, kdo zaplatí vás?

Dalším důvodem, který pojišťovny uvádějí jako příčinu zdražování, je povinnost odvádět od příštího roku nejméně tři procenta z přijatého povinného ručení do Fondu zábrany škod, který bude ve správě České kanceláře pojistitelů. Takto získané prostředky budou rozdělovány mezi hasiče, záchranáře a subjekty, které se podílejí na projektech vedoucích ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Už od letošního září navíc musí pojišťovny hradit hasičům náklady zásahů při dopravních nehodách paušální částkou 5600 korun za každou započatou hodinu zásahu, zatímco doposud hradily „pouze“ skutečně vzniklé materiální náklady.

Jak si vybrat dobré povinné ručení?

Odborníci se shodují na tom, že řidiči výběr povinného ručení stále podceňují. Hodně lidí je považuje za nutné zlo, které kryje náhrady „těch druhých“. Často pak motorista vybírá s ohledem na jediné: na cenu. Že se z povinného ručení platí například i škoda na zdraví osob, které cestují v jeho autě, si už ale neuvědomuje. Mezi jednotlivými pojišťovnami na trhu, jejich přístupem ke klientům a rychlostí, se kterou pojistnou událost řeší, je také velký rozdíl. Jak tedy vybírat? „Základem je vyjít ze zkušeností svých blízkých či známých a referencí o pojišťovnách. Určitě bych dala přednost stabilní, solidní a větší pojišťovně. Dále doporučuji sledovat rozsah pojištění, nabízený limit pojistného plnění a to, co je v rámci povinného ručení nabízeno i jako benefit zdarma, například asistenční služby. Mnoho klientů určitě ocení třeba přímou likvidaci u své pojišťovny,“ radí Šárka Dušková, likvidační specialistka společnosti Partners. Možnost přímé likvidace škod řidičům umožňuje nespoléhat se na pojišťovnu viníka, ale vyřídit pojistnou událost se svojí pojišťovnou i v případě nezaviněné škody hrazené z povinného ručení protistrany. Zástupci pojišťoven ale přiznávají, že za několik let fungování není tato služba motoristy využívána tak, jak očekávali. 

Peníze.cz radí motoristům

V našich článcích si můžete přečíst užitečné tipy ohledně povinného ručení a havarijního pojištění. Poradíme vám také s tím, jak postupovat při dopravních nehodách. Upozorňujeme na triky některých pojišťoven a autobazarů. A často se věnujeme i tomu, jak ušetřit při provozu automobilu.

Něco navíc

Při sjednávání povinného ručení dnes podstatnou roli hraje taky široká nabídka nejrůznějších připojištění, která si může řidič přikoupit. „Začíná se také stírat rozdíl mezi povinným ručením a havarijním pojištěním, protože pojišťovny začaly do povinného ručení ‚přimíchávat‘ i ochranu vlastního auta – krytí proti živlům, krádeži, totální škodě, apod. U naší pojišťovny tyto obohacené produkty povinného ručení sjednávají především majitelé starších aut, kterým by už klasická havarijní pojistka nedávala smysl, říká Martin Kubišta, produktový manažer autopojištění pojišťovny UNIQA.

Další oblastí, kde mezi sebou pojišťovny neúprosně soutěží, jsou asistenční služby. „Nejčastěji se sjednává pojištění skel, luxusnější asistenční služby s vyššími limity krytí nebo úrazové pojištění osob ve voze. V poslední době mají klienti hodně zájem i o pojištění příspěvku na náhradní vozidlo, což jen ukazuje, jak moc jsme dnes na automobilech závislí. K speciálním produktům patří třeba i pojištění právní ochrany, které je ve vyspělém světě naprosto běžné,“ dodává Martin Kubišta z UNIQA s tím, že každý klient by si měl před podpisem smlouvy pečlivě prostudovat, které služby a s jakými limity mu pojišťovna vlastně nabízí.

Stačí minimální pojistné limity?

Při přípravě pojistné smlouvy je dobré zvážit, zda si chce motorista sjednat povinné ručení s vyššími pojistnými limity, nebo se spolehne na to, že případná škoda nebude vyšší než zákonem stanovené částky – 35 milionů při škodách na zdraví a 35 milionů při škodách na majetku. Při většině dopravních nehod sice základní limit pojistného plnění postačí, u velmi závažných případů, například dojde-li k těžkému zranění mladé osoby, kde lze očekávat, že se budou hradit následky celý život poškozeného, však nízké limity svoji roli úplné pojistné ochrany splnit nemusí.

Likvidační specialistka Šárka Dušková popisuje odstrašující případ z praxe: „Řidič naboural na kluzké vozovce do stromu, jeho manželka vážným zraněním podlehla a malé dítě je doživotně připoutáno na lůžko. Řidič, tedy viník nehody, má omezenou pohyblivost páteře a nemůže se vrátit na své původní zaměstnání. Léčení jeho zranění trvalo rok a následná péče s pomocí ošetřovatelky dalšího půl roku. Syn se společensky neuplatní, dostává měsíčně 5 tisíc korun na výpomoc v domácnosti a bude mu vyplácena ztráta na výdělku až do jeho 65 let. Celkové náklady na léčení, náhrady ztráty na výdělku, výplata za ztížení společenského uplatnění, bolestné, výpomoc v domácnosti, přestavění bytu, nehledě na stálou péči přesáhla 50 milionů korun. Rodina měla naštěstí vysoké limit pojistného. Pokud by byl nastaven jen na minimální hranici, zbytek by šel z rozpočtu rodiny.“

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+8
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 10. 2013 6:43, Roger

Smířit se musí. Jenže když mi pojišťovna vyměřila pojistku přes 20 tisíc, přestože jsem od roku 1988, co mám řidičák, a pravidelně jezdím přes 15 let, jezdil bez nehody, tak to považuji za zlodějnu na těch, co umí jezdit. Celý systém tohoto pojištění je postavený na hlavu - jako je to u nás obvyklé ve prospěch těch špatných, neschopných a zlých.
V tomto případě těch, co často za volantem nemají ani co dělat.

Reagovat

 

+18
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

31. 10. 2013 18:43, Roger

Takže Vám toto připadá v pořádku?

To snad není pravda :-( Systém je postavený na hlavu, člověk jen může vybírat z nejmenšího zla, a Vy budete obviňovat lidi, že jsou líní? Jednak asi nemáte co na práci, protože takto u nás funguje kde co, jednak zrovna u těch pojistek může být problém, pakliže ta pojišťovna není schopná pokrýt pohledávky poškozeného, který s uzavřením povinného ručení nemá nic společného.

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Adam Varmuža 31. 10. 2013 08:05)

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

31. 10. 2013 | 18:43 | Roger

Takže Vám toto připadá v pořádku?
To snad není pravda :-( Systém je postavený na hlavu, člověk jen může vybírat z nejmenšího zla, a Vy budete obviňovat lidi, že jsou líní? Jednak asi nemáte co na práci, protože takto...
více

31. 10. 2013 | 8:05 | Adam Varmuža

Souhlasím, lenost je největší problém, lidé často nic řešit nechtějí a pak se diví, že mají pojistku za 10 tisíc, když je může stát 4 tisíce, i to už jsem zažil. Jinak ale pokud nemáte zavedenou indexaci v pojistce, doporučuji...více

30. 10. 2013 | 18:07 | Meyla

Uvědomme si, že jsou pojišťovny firmy, které maximalizují zisk.
Když někdo není schopen (nebo je tak pohodlný/líný) jednou za 2-3 roky nechat si přepočítat povinné/havarijní pojištění, je to jeho boj. Pak ať platí.
...
více

29. 10. 2013 | 18:31 | Roger

Mám normální auto, jenže ne moderní downsizovaný turbomotor. Šlo mi hlavně ukázat na absurditu a nesmyslnost daného systému, který zvýhodňuje nízkoobsahové turbomotory se srovnatelným výkonem. Je vůbec nesmysl platit podle...více

29. 10. 2013 | 11:45 | Kverulant

Az pojistovny pochopi, ze urcovat vysi pojistky jen dle obsahu motoru neni spravne, situace se zmeni k lepsimu. Takhle 1.2 TSi ma papirove vetsi vykon nez stary dvoulitr, ale na pojistce to videt neni.... ubohe, jak se nas...více

Čtenáři také navštívili

18. 6. 2013 |  | 15 komentářů

Havarijní pojištění, povinné ručení: jaké jsou nejčastější chyby?

Před dvěma týdny jsme s Jiřím Pěnčíkem, odborníkem na pojištění ze společnosti Partners, mluvili o nejčastějších chybách, které lidé dělají při pojišťování majetku. Dnes jsme se ho ptali jakých chyb a...

13. 6. 2013 |  | 11 komentářů

Nejlevnější není nejlepší! Proč se nevyplatí šetřit na povinném ručení?

Limity pojistného plnění, rozsah asistenčních služeb a další doplňkové připojištění – to české řidiče příliš nezajímá. Povinné ručení si totiž většinou vybírají pouze podle ceny. Když pak skutečně dojde...

16. 5. 2013 |  | 29 komentářů

Finta s amortizací. Jak pojišťovny obírají řidiče o peníze

Pojišťovny často požadují po řidičích, kterým někdo naboural auto, doplacení části ceny nových součástek. Podle odborníků nezákonně.

16. 5. 2013 |  | 7 komentářů

Zdaň a zotroč si, koho můžeš! Pojišťovny zaplatí hasiče, kdo zaplatí vás?

Zvyšovat občanům daně je slovy bývalého prezidenta ekonomická sebevražda. DPH jsme v poslední době zvedli tolikrát a byly kolem toho takové taškařice, že si s musíme dát (na chvíli) pohov. Tak koho zatraceně...

18. 3. 2013 |  | 12 komentářů

Drahé mýty: Kdo šetří na pojištění, má za tři

„Mámo, dej mi hubana! Letos jsem tu naši káru pojistil superlevně!“ Hubičku samozřejmě přejeme každému, není ale jisté, jestli si ji v tomhle případě pan Spořivý zaslouží. U pojištění stejně jako u každého...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

amortizace, auto, povinné ručení, příspěvek na dojíždějí, spotřebitel, VIX, nadační fond inka, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků, cesní klauzule, klávesové zkratky, index nikkey, Aktiva, Radek Obermayer, Dluhové inkaso obyvatelstva, podíl na zisku

1Z69076, 3AJ3919, 3SI7237, 2AI8423, 2SL2632

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK