Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

„Mít pojištění“ a „být pojištěn“ není to samé!

„Mít pojištění“ a „být pojištěn“ není to samé!
Každý Čech, Moravan či Slezan chce pojištění! Jak jinak si vysvětlit, že při sjednávání životního pojištění odpovídá většina lidí, že nebyli nikdy nemocní, s ničím se neléčí, nekouří a nikdy se jim nic nestalo. Sláva! Pojištění je doma. Můžeme vesele platit.

Jenže ono je něco jiného „mít sjednané pojištění“ a „být pojištěn“. Jak to? Při sjednávání pojištění čestně prohlašujete, že všechny uvedené údaje jsou pravdivé, nic jste nezamlčeli a každou změnu budete hlásit. Pojištění je totiž svým způsobem sázka. Sázka s pojišťovnou o své zdraví, život či majetek. Uzavření sázky je pro pojišťovnu výhodné a určitě se jí nebude bránit. Občas ale „vyhrajete“ i vy – ztratíte zdraví, život či majetek – a pojišťovna musí platit. Jenže proč by měla, když jste celou dobu podváděl, nehrál fair play?

Pojišťovna totiž fair play hraje – dává vám k dispozici množství listů všeobecných i doplňkových pojistných podmínek. V těch vám vysvětluje, co je předmětem sázky, co je ve výlukách a také co hrozí, pokud se vámi uvedené údaje ukážou být nepravdivé či zkreslené. Nemusejí být úplně přehledné, mohou být velmi dlouhé a vůbec vás nemusejí bavit. Ale jsou tam.

Třetí strana mince

Možná se mnou chcete nyní nesouhlasit. Možná jste měli pojištění, u kterého pojišťovna odmítla vyplatit „výhru“, i když jste hráli poctivě. I to se může stát. Ve hře je totiž kromě vás a pojišťovny ještě jeden plejer. Hráč, který dokáže pořádně zamíchat kartami – zprostředkovatel pojištění, obchodní zástupce.

Zprostředkovatel pojištění má na hře také vlastní (a velmi silný) zájem. Jde mu o provizi. I on chce generovat zisk. A tak se může stát a stává se, že právě on je tím slabým článkem vztahu, který uvádí klienta i pojišťovnu v omyl pro svůj vlastní prospěch.

Není proto od věci, říci si pár praktických příkladů, kde všude může narazit kosa na kámen. Pokud totiž zprostředkovatel pojištění nehraje fér, většinou to odnesete vy. Pod smlouvou se totiž skví váš podpis. Pěkně černé na bílém. Pojišťovna si pak nad vámi s klidným srdcem umyje ruce. Získala od vás peníze, tzv. pojistné, a navíc nemusela peníze vyplácet, tzv. plnit. A vlasy si můžete trhat jen a jen vy sám. Jde totiž o vaše peníze a váš podpis, kterým jste stvrdil, že smlouvě rozumíte, že jste seznámen s podmínkami a že jsou uvedené údaje pravdivé.

Na jaké řečičky zprostředkovatelů si dát pozor? A proč se opravdu nevyplatí lhát a mlžit? Tady je pár nejčastějších chyb, kterých se klienti dopouštějí:

„Nebojte, tohle pojištění váš specifický požadavek stoprocentně kryje!“ „Ne, daná situace určitě není ve výlukách.“ „Tohle tam psát raději nebudeme, mohly by z toho být problémy, víte? Necháme si to pro sebe.“ Spoléhat se na řeči prodejce je sice hezké, případů, kdy klienti uvěřili a naletěli, jsme už ale na Finmagu popsali tucty.

Zástupce pojišťovny má minimálně dva dobré důvody uvést za vás ve smlouvě nepravdivé údaje:

  • Hladké schválení a akceptace smlouvy pojišťovnou rovná se brzká provize. To se týká především smluv o životním pojištění . Aby zástupce nemusel dlouho čekat na peníze a ještě zdlouhavě urgovat u klienta a jeho lékaře dodávání výpisů, modlí se, aby všechno pěkně odsýpalo. Všechny úpravy navíc musí schválit sama pojišťovna, což také nějakou dobu trvá. Proto se někteří zprostředkovatelé vydávají štěstíčku naproti. Radí vám, že na některé zdravotní komplikace je lépe neupozorňovat. Jenže když má pojišťovna plnit, velmi důkladně zjišťuje zdravotní historii klienta. Pokud existuje nebo by mohla existovat příčinná souvislost mezi zdravotní komplikací v minulosti a nyní, je jejich neuvedení při sjednání smlouvy závažným prohřeškem. Žádné: „Ale on mi ten pán říkal, že je to v pohodě,“ vám v tu chvíli nepomůže.
  • Zkreslení údajů či manipulace s nimi mohou vést ke slevě na pojištění, díky níž získává zprostředkovatel výhodu před konkurencí. To se opět rovná větší šanci na pěknou provizi. Zde je typickým příkladem sjednávání plných bonusů u povinného ručení, aniž na ně má klient nárok. Zástupce pojišťovny tak dokáže nabídnout klientovi smlouvu až o třetinu levněji než poctivá konkurence. Jenže pokud bude řidič potřebovat peníze (například 5 milionů za zmrzačeného školáka na přechodu pro chodce), pojišťovna má právo, cituji z pojistných podmínek, „krátit či zcela odmítnout pojistné plnění“. O zábavu tak máte vystaráno až do smrti. Mimochodem, dluhy se dědí. I zde jste museli údaje uvedené ve smlouvě podepsat, tak čemu se divíte. Za případné komplikace nesete odpovědnost sami.

Máslo na hlavě ale mají často i sami klienti, kteří udávají nepravdivé údaje. Ti pak dopadají stejně, jako když je k zatajení či zkreslení vyzve zástupce pojišťovny. A není možné se pojišťovnám divit. Sami byste nechtěli platit sousedovi zakousnutou slepici, která už dva dny ležela polochcíplá před kurníkem. Sami byste na Velké pardubické nesázeli na chromého koně.

Stojí to za to?

Pokud sjednáváte smlouvu zodpovědně, pojišťovna vám nabídne, za jakých podmínek můžete spát v klidu a pojištěni. Někdy navrhne úpravy, někdy si vyžádá více informací, ale to není na škodu a klient by se toho neměl bát. Většina normálních zdravotních komplikací nevede k výlukám a dobré pojištění tedy lze získat i poctivou cestou.

Sám jsem si před nedávnem sjednával pojištění denních dávek při pracovní neschopnosti pro OSVČ . Pojišťovna mou smlouvu akceptovala, ale s jednou výjimkou – jakékoli zdravotní problémy týkající se očí musí být v mém případě ve výluce z pojištění. Stálo mě to 30 Kč za prohlídku na očním a 10 Kč za poštovní známku a mé oči jsou opět pojištěny. Byl jsem přesvědčen, že netrpím tak závažnou vadou, aby byla důvodem k výluce. Výsledek pravidelné kontroly zaslaný na pojišťovnu vedl k přehodnocení jejich stanoviska.

Ještě jednou tedy na závěr zopakuji základní myšlenku článku:

Pojištění tedy není od toho, aby bylo sjednáno, ale aby bylo pojištěno riziko.

Autor je finanční poradce Partners.

Článek vyšel na finmag.cz

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+6
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 11. 2010 20:03, Jana

Stačí si přečíst Hrabala a máte o pojišťovácí naprostý obrázek platný dodnes.

Reagovat

 

+1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

1. 7. 2016 | 11:10 | Klárka S

Dobrý den .Potřebovala bych poradit. K Hypotéce na dům kde žije více rodin byla uzavřena pojistka k revitalizaci domu takzvaně vinkulovaná pojistka, pojištění domu.Bohužel ale tato pojistka v základu pokrývá pouze společné...více

11. 2. 2012 | 23:25 | Jana

Jedná se o životní pojistku. Za jakých podmínek je neplatná, jedná-li se o podpisy. Podpis pojištěného a pojistníka. Pojistník uzavřel smlouvu na pojistníka, který je již plnoletý, ale tato osoba tu pojistku nepodepsala....více

22. 12. 2010 | 17:01 | martina

Pokud se úraz stal v době, kdy byla platná pojistná smlouva a byl řádně nahlášen, tak si myslim, že by k plnění mělo dojít, přestože je již zrušená. Ale zavoláním si do pojišťovny nic nezkazíte. Nicméně byste na plnění měl...více

30. 11. 2010 | 20:15 | Kolemjdoucí

Zrovna řeším přesně opačné dilema.
Prodělal jsem úraz, asi 1/2 roku před skončením životního pojištění, jehož součástí bylo i pojištění trvalých následků úrazu. Zatím se zdá, že budu v pořádku, tedy bez trvalých následků,...
více

11. 11. 2010 | 20:03 | Jana

Stačí si přečíst Hrabala a máte o pojišťovácí naprostý obrázek platný dodnes. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Cash flow, Běžný účet platební bilance, Devizový kurz, evropská unie, e-shopy, monte dei paschi di siena, jan bureš, architektura, optimální správa, zakladatelská listina, Ragnar Frisch, vědeckovýzkumná činnost, zadarmo, občanský zákoník, cestovní pojistky, poplatek za sjednání, Thunderball, Dow Jones

2C29979, 1ST3936, 2AM5311, 2C29979, 4AU1993

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK