Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

V čem se nevyplatí dělat chyby při pojištění majetku

| rubrika: Jak na to | 17. 2. 2009 | 19 komentářů
V čem se nevyplatí dělat chyby při pojištění majetku
Snaha ušetřit na pojištění domácnosti za každou cenu se může vymstít. Stejně tak nechat si zastaralou pojistnou smlouvu či nepřečíst si pojistné podmínky. Zní to jako banální rady, ale podle České asociace pojišťoven to jsou nejčastější chyby, které lidé při pojišťování majetku dělají.

Chybovat je lidské. Při pojišťování majetku na to ale může dotyčný pořádně doplatit, upozorňuje nová únorová kampaň Pojistimajetek.cz České asociace pojišťoven (ČAP). Ta se pokouší nyní Čechy přimět k zamyšlení nad tím, jak a zda vůbec mají pojištěný majetek. Ve spolupráci se specialistou na neživotní pojištění ČAP Michalem Šimonem nyní přinášíme přehled šestice nejčastějších chyb, kterých se lidé běžně při pojišťování majetku dopouštějí a co jim kvůli tomu hrozí.

1. Lidé si myslí, že se jim nemůže nic stát a nepojistí se vůbec

Češi si podle ČAP velice často myslí, že se jim nemůže nic stát anebo že nemají doma ani příliš nákladné vybavení, které by potřebovali nahradit, a tak se nepojišťují vůbec. Výsledky ankety ČAP ukázaly, že 6 procent ze tří set dotázaných nemělo majetek pojištěný vůbec. Z reprezentativního průzkumu MML-TGI agentury Median mezi několika tisíci respondenty dokonce vyplývá, že takových lidí je v tuzemsku až dvě třetiny. Všichni tito lidé si přitom v případě pojistné události uhradí škodu v plné výši, zdůrazňuje ČAP.

Podle Michala Šimona mívají nepojištěnou domácnost často starší lidé nad 46 let, kteří sice kdysi měli sjednanou pojistku, kterou ovšem nikdy neaktualizovali. „Pojišťovny v podobných případech postupují tak, že těmto lidem nabídnou úpravu pojistné částky či úplné zrušení stávající pojistné smlouvy. Někteří lidé ale bohužel raději volí druhou variantu. Neuvědomují si, že v případě pojistné události, si uhradí škodu v plné výši,“ konstatuje Šimon.

2. Za podpojištěním majetku bývají nejčastěji dva důvody

Zdaleka nejčastějším problémem jsou zastaralé pojistné smlouvy, v jejichž rámci sjednané pojištění dávno neodpovídá aktuální hodnotě majetku pojištěnců. To potvrzuje rovněž lednová anketa ČAP, podle níž si celkem 62 procent dotázaných původně sjednané pojistné částky nikdy neaktualizovalo. Minimálně polovina ze všech přitom měla svůj majetek pojištěn déle než deset let. Lidé si podle expertů pojistného trhu však neuvědomují, že se cena majetku se s léty mění a své investice do majetku zapomínají v pojištění zohledňovat, čímž se vystavují zbytečnému riziku. V případě škodní události jim totiž pojišťovna škodu uhradí jen částečně, přesto stále v souladu s platnou pojistnou smlouvou.

„Lidé mívají už při sjednávání pojistných smluv zájem domluvit si takové smluvní podmínky, aby za pojištění platili co nejméně. Často přesvědčují pojišťovací zprostředkovatele či poradce, že jejich majetek má nižší hodnotu, než jakou reálně má,“ popisuje Šimon a dodává: „Odmítají si tak připustit řadu běžných rizik, která se jich mohou týkat nebo je i podhodnocují. Neuvědomují si, že rozdíly mezi cenami pojištění se obvykle pohybují v řádech desítek korun měsíčně. Nepatrně vyšší pojistné pro ně však může znamenat, že v případě škodní události budou schopni za vyplacené pojistné plnění vrátit domácnost do původního stavu.“

Další velkou skupinu těch, kteří mají podpojištěný majetek, jsou lidé, kteří v průběhu řady let do svého majetku investovali. Dostavovali například část ke své nemovitosti, rekonstruovali domácnost, anebo si pořídili nové vybavení. V pojistné smlouvě však dodatečně už zvyšující se hodnotu majetku nezohlednili. Na tyto pojištěné pak čeká podle Šimona při pojistné události nepříjemné překvapení: „Pojistné částky uvedené ve smlouvě následně odpovídají stavu domácnosti nebo nemovitosti v původní podobě. V případě, kdy dojde k pojistné události, jim pojišťovna v souladu s platnou pojistnou smlouvou škodu uhradí jen částečně. Je třeba si uvědomit, že i bez dalších investic se hodnota majetku s léty mění. Například rodinný domek pojištěný začátkem 90. let minulého století na hodnotu jednoho milionu korun, bude mít dnes s největší pravděpodobností hodnotu podstatně vyšší.“

3. Lidé nevnímají rozdíl mezi pojištěním domácnosti a nemovitosti

Řada lidí také nevnímá rozdíl mezi pojištěním domácnosti a nemovitosti. Stává se, že si klienti pro rodinný domek sjednají pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti už neřeší v mylné představě, že pojištění domácnosti je již započítáno v ceně pojištění nemovitosti. V případě škodní události, například povodně, jim pak pojišťovna uhradí škody na nemovitosti. Škodu v domácnosti si však musí hradit ze svého.

Případy, kdy si lidé pojistí pouze nemovitost a s pojištěním domácnosti se již nezabývají, se stávají běžně, jak upozorňuje Šimon. Tato dvě pojištění je však třeba důsledně rozlišovat. Pojištění domácnosti chrání movité věci, které jsou součástí vybavení domácnosti nebo zařízení, které k provozu domácnosti slouží. Pojištění nemovitosti je na rozdíl od pojištění domácnosti určeno pro ochranu nemovitosti a ostatních staveb na pozemku náležících k této budově. Pojištění nemovitosti tedy nekryje rizika škod v domácnosti a na jejím vybavení. Pro tyto případy je nezbytné si sjednat pojištění domácnosti.

Pokud si lidé sjednávají pojištění za asistence pojišťovacího poradce, ten by jim podle Šimona měl situaci dostatečně vysvětlit a pojistit je tak, aby jim pojištění krylo odpovídajícím způsobem rizika jak v domácnosti, tak na nemovitosti. Většina pojišťoven dnes již nabízí i výhodné balíčky, kde pojišťuje nemovitost i domácnost zároveň.

4. Aktualizace pojistných smluv se netýká jen pojistné částky

Lidé podceňují aktualizaci pojistný smluv, a to nejen v souvislosti s pojistnou částkou, ale i v případě změny údajů o pojistníkovi či způsobu platby. V anketě ČAP, která se dotazovala tří set lidí, se polovina mylně domnívala, že změna osoby pojistníka (například kvůli úmrtí) neznamená důvod pro aktualizaci pojistné smlouvy. Podobně i 64 procent respondentů mylně nepovažuje požadavek na změnu platby za údaj, který je nutný ve stávající smlouvě aktualizovat.

Michal Šimon v této souvislosti upozorňuje: „Jsou známy i případy, kdy pojištění majetku (nemovitosti či domácnosti) bylo sjednáno na osobu, která zemřela. V takové situaci ale většinou pojištění zaniká (přesný zánik je specifikován v konkrétních pojistných podmínkách). Dědici nicméně dál platili pojistné, aniž by tuto skutečnost, jak jim ukládají podmínky pojistné smlouvy, oznámili pojišťovně a považovali sjednané pojištění stále za platné. V případě pojistné události je v takovém případě pojišťovna oprávněna nevyplatit plnění, právě vzhledem k tomu, že smrtí původního pojistníka původní smlouva zanikla.

5. Lidé nečtou pojistné podmínky - nevědí, co mají pojištěného

Výsledky ankety ČAP ukázaly, že jen 34 procent dotázaných si prostudovalo pojistné podmínky. 46 procent respondentů četlo pojistné podmínky pouze zběžně. Zbývající pětina dotazovaných pojistné podmínky nečetla vůbec, nebo si tuto skutečnost nevybavuje.

Skutečnost, že se člověk dostatečně neseznámí s pojistnými podmínkami, je ale podle Michala Šimona závažnou chybou. Tito lidé často ani nevědí co, jak a proti čemu jsou pojištěni. Stávají se potom případy, kdy lidé v zátopových oblastech z nevědomosti nejsou pojištěni proti povodni. „Výsledný efekt „neznalosti“ pojistných podmínek se většinou projeví, až při případné likvidaci škody. Klienti velice často uplatňují škody, na které nemají dle sjednaných pojistných podmínek nárok a následně jsou velice rozhořčeni nad zamítavým výsledkem likvidace,“ líčí Michal Šimon běžnou praxi z pojišťoven. Přitom by stačilo přečíst si před podpisem smlouvy pojistné podmínky daného pojištění a nejasnosti si ujasnit s poradcem.

6. Lidé zřídkakdy mají k dispozici dokumentaci k pojištěným předmětům

Jak vyplývá z časté praxe českých pojišťoven i z nedávné ankety ČAP, jen málokterá domácnost má dobře zdokumentovány cenné předměty ve své domácnosti. Jen necelá čtvrtina respondentů z ankety přiznala, že si uchovává dokumentaci k pojištěným předmětům a naopak 26 procent dotazovaných uvedlo, že nemá dokumentaci k pojištěným předmětům vůbec.

Pojišťovny při likvidaci podle Michala Šimona zpravidla vyžadují (zejména u věcí vyšší hodnoty) doklady o nabytí s cenou a datem pořízení, důležitá je i fotodokumentace. „Na věci umělecké hodnoty mohou pojišťovny vyžadovat i znalecké posudky. V případě nedostatečné dokumentace má pojišťovna právo krátit pojistné plnění nebo nezdokumentovanou škodu neproplatit,“ zdůrazňuje Šimon.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 11. 2011 12:01

Fanošu to nemyslíš vážně

Citace - Fana / 17.02.2009 13:37

Nic proti. Někdo má radši iluzi, že mu pomůže pojišťovna, někdo jinej zas iluzi, že se nic nestane, nebo si pomůže sám, případně rodina, přátelé.

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Fana 17. 02. 2009 13:37)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 2. 2009 8:56, Fana

Je to fakt složitý, asi tomu fakt nerozumím a nehodlám pak z někoho mámit zpět svoje peníze. Radši dělám to do mě baví nebo to, co mi víc vynese. Proto se zásadně nepojišťuju a pro takový případy mám trošku naškudlený. A nehodlám to utrácet za nový auto.

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (19 komentářů)

16. 9. 2016 | 11:33 | Luboš

Pokud je pro Vás vše tak složité, tak je nejlepší řešení poradit se s Vaším fin. poradcem, který Vám poradí jak s výběrem pojišťovny, tak s nastavením.
Výše uvedené argumenty od většiny lidí je z neinformovanosti danné...
více

6. 8. 2016 | 13:43 | jirka

Prave ze je vse tak slozite, je lepsi pojisteni nemít. Ve finale totiž nedostanete nic. U paneláku a různých společenství existuje vždy pojistna smlouva na dum. Takže pojisteni nemovitosti pokud jde o byt v paneláku je nadbytecne....více

26. 5. 2015 | 7:19 | Karel

Pro ty co tvrdí, že se nic nemůže stát...
Znám jeden případ - otec od rodiny stavěl pro dceru barák. Nechtěl se zadlužit, tak to dělal pomalu a v klidu (navíc ho vlastně nic netlačilo). Po 10 letech byl dům hotov. Chtěl...
více

13. 6. 2014 | 9:31 | Petr

Musím se smát takhle hloupým názorům, ale je to Vaše volba :) více

3. 4. 2012 | 20:50 | mirek

Rozodně dopoučuji pojistit domácnos případně i nemovitost současně. Dá se získat sleva za propojistenost. Co se týka rad, nic se nestane. Nikdy, neříkej nikdy. Stačí, aby Vám od zkratu chytnul koberec, záclona a za dobu co...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Revolvingový vklad, Devizový kurz, Migrace, zaměstnání, podnikání, formuláře, nezaměstnanost, zaměstnavatel, 117/2001 Sb., neplnění, aktivní správa, žaloby, ČSOB Penzijní společnost, masakr, DIČ, Raiffeisenbank Termínovaný vklad v cizí měně, ústní smlouva, Flobert

2AE3069, 2AE3069, 4A23704, 4A23713, 2AE3069

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK