Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Pojišťovny klientům při koupi životního pojištění moc nepomůžou

| rubrika: Jak na to | 8. 1. 2008 | 18 komentářů
Pojišťovny klientům při koupi životního pojištění moc nepomůžou
Kdo uvažuje o sjednání životní pojistky, měl by si koupi pořádně promyslet a prostudovat co nejvíce informací. Spoléhat se na to, že v pojišťovnách se vše potřebné dozví od jejich zaměstnanců, totiž většinou nemůže. Ukázal to náš test, v němž jsme se pokusili sjednat životní pojištění v sedmi pražských pobočkách vybraných pojišťoven.

Pokud si myslíte, že potřebujete životní pojistku, ale nejste si jistí, jak funguje, měli byste být při jejím nákupu obzvlášť obezřetní. A to i když si pro tento produkt zajdete přímo na pobočku některé z pojišťoven. I po rozhovoru s jejich pracovníky se vám může snadno stát, že koupíte něco, co vůbec nepotřebujete a ještě nakonec přijdete o dost peněz. U pojistky na několik desítek let to mohou být i statisíce korun. Navíc v případě pojistné události můžete zjistit, že pojistka se na vzniklou situaci nevztahuje.

Jak jsme nakupovali životní pojistku

Pro testování prvního kontaktu klienta s prodejcem životních pojistek, jsme zvolili sedm pojišťoven. Pokusili jsme se ověřit způsob prodeje pojištění především na menších pobočkách v Praze. Ve velkých kancelářích se většinou vždy najde někdo, kdo dobře rozumí i životním pojistkám a tak je reálné, že klientovi případně poradí. V malých pobočkách působí zpravidla jeden či dva úředníci. Většina lidí se do centrály či velké pobočky nedostane a musí se tak spolehnout na poradenství v malé oblastní pobočce. Větší kanceláře jsme navštívili u Generali, která na webových stránkách neuvádí podrobný přehled poboček, a ING, která nemá síť malých poboček.

Pojišťovny měly navrhnout životní pojistku pro 34letou ženu, která se věnuje několika rizikovým sportům, má hypotéku zajištěnou nemovitostí rodičů a pracuje „na volné noze“. tj. jako OSVČ.
Pojistku jsme se pokusili v od 13. 12. do 21. 12. 2007 2007 nakoupit v Praze v následujících pojišťovnách: Uniqa, Česká pojišťovna, Generali, Kooperativa, Allianz, ING pojišťovna, Amcigo AIG.

K tomuto závěru jsme dospěli, když jsme zkusili navázat první kontakt při koupi životního pojištění v sedmi pražských pobočkách pojišťoven působících v Česku. Pracovníkům pojišťovnyjsme jen řekli, že životní pojištění známe z reklamy a že bychom od nich chtěli získat o tomto produktu více informací a radu, které pojištění je pro nás nejvhodnější. Čekali jsme nejen na to, jaký produktz nabídky pojišťovny nám nakonec nabídnou, ale především nás zajímalo, na co se nás jako klienta budou ptát a zda pojištění opravdu přizpůsobí našim potřebám.

Výsledek příliš povzbudivý není. Ze sedmi pojišťoven stály za úvahu pro sjednání životní pojistky tři. Na většině poboček se  referenti  spokojili se základní informací o věku a profesi klienta. Takže o „šití produktu“ na míru nemohla být řeč.

Sousloví životní pojištění funguje jako zaklínadlo. Když ho v pojišťovně vyslovíte, máte skoro jistotu, že se na vás někdo téměř hned „vrhne“. Například do pojišťovny Amcico AIG jsme dorazili 20. prosince. Všichni poradci byli v terénu. Stačilo se však zmínit o životním pojištění a nejistá asistentka nás za pár minut odvedla přímo do kanceláře hlavního manažera pobočky. V pojišťovně ING jsme se ocitli v malé zasedací místnosti.  V Allianz nás naopak zavedli do kamrlíku za hlavní kanceláří.

Pobočky jsme navštívili vždy v dopoledních hodinách, tedy v době, kdy tam bývá minimum dalších klientů. Všichni pracovníci tak měli dost času, aby se nám jako klientovi věnovali. Přesto jen ve třech pobočkách (ING, Kooperativa, Amcico AIG) podali pojišťovací úředníci ucelenou informaci, že existuje více druhů životního pojištění, které jsou vhodné pro různé životní situace. A jen ve dvou (ING, Amcico AIG) se vůbec zajímali o vlastní životní situaci klienta, pro kterého mají vytvořit doporučení a navrhnout vhodnou kalkulaci pojistky. Když se v dohledu objevil další klient, měli úředníci obecně tendenci konzultaci brzy ukončit. V pojišťovně Generali dokonce referentku, která se nám věnovala, velmi netaktně doslova „vypoklonkovala“ její kolegyně od počítače se systémem pro modelování pojistky.

Na co byste se měli ptát při výběru životní pojistky

Pokud nejste finanční či pojistný expert a zajdete se poradit do pojišťovny nebo k finančnímu zprostředkovateli, určitě se zeptejte minimálně na následující informace:

u Kapitálového životního pojištění
1) jaká je výše pojistné ochrany
2) jakou částku získáte při dožití
3) kolik budete platit pojistné a jak pravidelně
4) jaké bude odbytné v jednotlivých letech
5) jaká je míra podílu na zisku
6) jaká všechna připojištění můžete sjednat pro sebe a další osoby

Celý článek

 

Pojišťovací úředníci ve všech sedmi testovaných pobočkách měli doporučit nejvhodnější životní pojistku pro stejnou osobu (viz box). V pěti pojišťovnách rovnou vybrali jeden konkrétní produkt. Třeba v České pojišťovně ze všech jedenácti produktů životního pojištění úřednice nabídla pouze investiční životní pojistky Dynamik a Dynamik Plus. Za roční pojistné necelých 15 tisíc korun slíbila vyplatit v případě smrti 50 tisíc a kapitálovou hodnotu investice. U smrti a trvalých následků následkem úrazu byla pojistná částka 200 tisíc korun. V pojišťovně Uniqa to familiérní úředník viděl jedině na kapitálovou pojistku Fortax s garantovanou částkou při dožití zhruba 144 tisíc korun, při jakémkoli úmrtí 115 tisíc korun a 200 tisíc za smrt úrazem a trvalé následky. Pojistné vyměřil na pět set korun měsíčně.
Mladá úřednice pojišťovny Generali nabídku příliš nepromyslela a rovnou doporučila Bronzovou korunou oceněné investiční životní pojištění, které si lidé "prý nejčastěji u nich berou".  Přesto jako jediná poskytla k prostudování pojistné podmínky a doporučila navštívit více pojišťoven kvůli srovnání.

Co se můžete také dozvědět při nákupu životního pojištění

Pojišťovny v poslední době vehementně brojí proti taktikám různých pojišťovacích poradců. Ohrazují se proti špatně sjednávaným pojistkám a způsobu jakým jsou nabízeny. Když však klient přijde do pojišťovny, patrně odejde s matoucími a neúplnými informacemi.

Celý článek

 

Naopak v Kooperativě a ING nabídli několik srovnatelných produktů, které řešily konkrétní životní situace. V Kooperativě ovšem referent zpracoval nabídku jen orientačně pro základní představu, s tím že až si vše promyslíme a prostudujeme, máme se zase zastavit. Nejpodrobněji se věnovali výkladu životního pojištění a dalších investičních možností v ING. Jejich nabídka zahrnovala i zmínky o dalších investičních a pojistných možnostech.

Důsledně na míru klienta působí nabídka pojišťovny Amcico AIG. V důchodovém věku by klientku měla podle ní čekat výplata v minimální výši 1,3 milionu korun při ročním pojistném 18 321 (pojistná částka v případě smrti 1 milion, smrti úrazem 1,3 milionu a trvalých následcích po úrazu 600 tisíc). V této pojišťovně také jako jediní poslali základní návrh pojistky až dodatečně po zvážení rizik klientky na základě informací, které uvedla při rozhovoru. Detaily však chce zástupce pojišťovny probrat až na dalším setkání. Návrh je proto stručný a neobsahuje ani informace o investiční složce pojištění.

O poplatkové struktuře se kromě Kooperativy detailněji nezmínili v žádné z navštívených poboček. Když už poplatky v kalkulaci uvedli, nevysvětlili, co konkrétně znamenají.

Pokud by se tedy klient spoléhal pouze na informace, které získá na pobočkách, patrně si dobré pojištění nesjedná. V ideálním případě by si proto ještě před návštěvou pobočky měl zjistit o produktu co nejvíce informací. K tomu ho konec konců nepřímo nabádá třeba šéf České asociace pojišťoven (ČAP), Tomáš Síkora, který apeluje na to, aby si klienti informace o produktech četli a snažili se jim porozumět. Zároveň by zřejmě měli také vědět, na co se jich pojišťovací  referent  má ptát a jaká rizika se jich týkají. Třeba zda je někdo v rodině na klientovi finančně závislý, zda má klient hypotéku či provozuje rizikovou činnost nebo sport či zda pracuje na volné noze. To jsou parametry, které ovlivňují nastavení pojistky, její cenu i možnosti budoucích úprav.

Česká asociace pojišťoven před časem vydala produktové infolisty,v nichž pro klienty shrnuje klíčové informace o životním pojištění. Dalo by se očekávat, že minimálně tyto informace se klient dozví i od pracovníků na pobočkách. Ve čtyřech ze sedmi otestovaných poboček jsme se toho nedočkali. Dostačující základní informace o životních pojistkách srozumitelně při testu poskytli především v ING pojišťovně, Amcico AIG a v Kooperativě.

Z našeho testu plyne jednoznačné doporučení: Když si v pojistkách uděláte jasno před návštěvou pojišťovny, výhoda je na vaší straně. V opačném případě „zvítězí“ pojišťovna a její  referenti.

 

Zítra se dozvíte, jak jsme dopadli v pobočkách jednotivých pojišťoven.

 

Zkoušeli jste se někdy sjednat životní pojištění v některé pojišťovně? Jaké máte zkušenosti? Podělte se o ně v diskusi.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+32
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 1. 2008 11:14, pecos

velmi zajímavé je porovnání velikosti písma vyplacených částek v případě "uznané pojistné události" na první straně smlouvy a pojistných podmínek na poslední straně. Že by kvůli "úspoře papíru" ?

Reagovat

 

+55
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 1. 2008 20:58, pepicka

Měla bych dotaz...manžel zepřel při prac.úraze a byl zamestnavatelem pojištěn,pro úraz s následkem smrti.Je mi vyplácena renta-výživa pozůstalích po zemřelém,prosím vás jak dlouho mi bude toto vypláceno a jaké mám já jako pozůstala osoba povinnosti oznamovat,nebo spíše jaké věci nahlašovat abych nepobírala rentu neoprávněně.Děkuji za odpověď

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

18. 1. 2008 | 14:27 | Guardian83

Klient si ve svém vlastním zájmu musí pročíst veškeré podmínky smlouvy i to, na co PŘESNĚ se pojistka vztahuje. Poud si někdo uzavře povinné ručení, zaviní nehodu a má na svém autě škodu za milion, hned běží do pojišťovny...více

16. 1. 2008 | 20:58 | pepicka

Měla bych dotaz...manžel zepřel při prac.úraze a byl zamestnavatelem pojištěn,pro úraz s následkem smrti.Je mi vyplácena renta-výživa pozůstalích po zemřelém,prosím vás jak dlouho mi bude toto vypláceno a jaké mám já jako...více

11. 1. 2008 | 16:09 | Arne

Docela vyčerpávající odpověď! :-) Vaše názory mne a možná i některé další lidi tady docela zajímají, nechcete si tady pro nás založit blog? Alespoň by tady mezi těmi soutěžními šílenci byl nějaký s profipřístupem... a jestli...více

11. 1. 2008 | 15:12 | Ivan Špirakus

:) to se nedivím, že jste nic nedostal, když jste se na radu vašeho dědečka vůbec nepojistil........ Ale ti lidé co jim vzala povodeň dům a díky dobrému pojištění mají dnes nový, by s Vámi asi moc nesouhlasili ..... ;) více

11. 1. 2008 | 15:07 | Ivan Špirakus, Asociace českých pojišťovacích makl

Dobrý den, ANO, každý zprostředkovatel pojištění musí být ze zákona registrován u Česné národní banky a jako doklad o této registraci má osvědčení. Na něm je uvedeno, v jaké kategorii zprostředkovatelů (makléř, agent, výhradní...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Obchodní společnost, Ordinální užitek, Sběrný dluhopis, daň z příjmů, příspěvek zaměstnavatele, penzijní připojištění, daňové odpočty, státní podpora, měřič spotřeby energie, transformované fondy, Peter Šťastný, adaptační období, Petra Slunéčková, ukončení živnosti, Báze, leasingový trh, ražba, dotaz

XXXXXXX1, 3AP4930, 1E111111, 2P70862, 5A03707

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK