Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Hrátky s bonusy a malusy u povinného ručení

Hrátky s bonusy a malusy u povinného ručení
Boj o klienta kvůli povinnému ručení v Česku každoročně vrcholí na podzim. Sazby většina pojišťoven teprve zveřejní, ale už teď se předhání v nabídce bonusů, superbonusů či extrabonusů. Jen málokdo se v těchto superlativech vyzná.

Porovnat kolik v té které pojišťovně řidič v Česku utratí v roce 2008 za povinné ručení, ještě stále není možné. Sazby pro příští rok dosud většina pojišťoven nezveřejnila. Výjimkou je ČSOB Pojišťovna (profil, názory), která s nimi vyšla už začátkem měsíce, a pojišťovna Generali (profil, názory), která odkazuje na aktuální sazby na webových stránkách a podle svého mluvčího s jejich změnami pro příští rok nepočítá. Ostatní sazby stále tají a očekává se, že je zveřejní do konce října. Navzdory tomu se ale v rámci podzimního boje o přetahování řidičů, pojišťovny předhánějí v řadě lákavých benefitů zdarma ke smlouvám. Vždy je ale třeba se podívat na podrobnosti nabídky. Některé benefity se poskytují výhradně při sepsání nové smlouvy (Uniqa), jinde se o různá zvýhodnění musí speciálně zažádat (ČPP). Někde výhody nabízejí jak k stávajícím, tak i k novým smlouvám (Kooperativa, Česká pojišťovna).

Jedním z takových benefitů je i zvýhodnění v podobě násobků bonusů. Pojišťovny tomuto zvýhodnění dávají superlativy jako je superbonus či extrabonus, ale v zásadě se jedná jen o jiný druh benefitů. V terminologii pojišťoven bonus znamená zvýhodnění, neboli slevu pro majitele vozidla za to, že jezdí bez nehody. Opakem bonusu je malus, což je přirážka k základní sazbě povinného ručení za to, že pojišťovna za řidiče, který měl nehodu, vyplatí plnění z povinného ručení. Pro stanovení bonusu i malusu je důležitá rozhodná doba. Ta se stanovuje podle délky pojištění v celých měsících. Kdo jezdí bez nehody tři roky, bude jeho rozhodná doba 36 měsíců. Pokud takový řidič způsobí jednu nehodu, odečte se z jeho rozhodné doby 24 měsíců. Nově bude činit 12 měsíců. Odlišuje se v tom snad jen ČSOB Pojišťovna, která při nehodě odečte i 12 měsíců za rok, kdy řidič nehodu způsobí. Takže v modelovém příkladu bude rozhodná doba 0 měsíců.

Bezpečně jezdící motoristy oceňují pojišťovny podle jejich bonusu tím, že jim zlevní základní sazbu povinného ručení. Pojišťovny se ovšem mezi sebou liší v tom, jak s bonusem při zvýhodňování řidičů nakládají. Letos se například rozmohla móda násobení bonusů. Řidič, který v posledních letech neboural, může díky bonusu dosáhnout až 60procentní slevy z pojistného na povinné ručení (Triglav 60 %, Direct a Uniqa 50 %, Česká pojišťovna 45 %, ČSOB Pojišťovna 40 % + 15 % sleva dobrého řidiče).

HODNOTY BONUSU/MALUSU v %
Rozhodná doba Allianz ČP ČPP ČSOB
pojišťovna
Generali Kooperativa Triglav
Bonus 84 až 95 měsíců 35 35 35 35 35 35 60
72 až 83 měsíců 30 30 30 30 30 30 45
60 až 71 měsíců 25 25 25 25 25 25 35
48 až 59 měsíců 20 20 20 20 20 20 25
36 až 47 měsíců 15 15 15 15 15 15 15
24 až 35 měsíců 10 10 10 10 10 10 10
12 až 23 měsíců 5 5 5 5 5 5 5
0 až 11 měsíců 0 0 0 0 0 0 0
Malus -1 až -12 měsíců 25 10 10 5 25 10 5
-13 až -24 měsíců 50 20 30 10 50 20 15
-25 až -36 měsíců 75 30 50 15 75 30 35
-37 až -48 měsíců 100 40 80 20 100 50 70
-49 až -60 měsíců 150 50 110 25 150 80 100
-61 až -72 měsíců 150 30 120 150
-73 až -84 měsíců 40
-85 až -96 měsíců 50
-97 až -108 měsíců 60
-109 až -120 měsíců 70
-121 až -132 měsíců 80
-133 až -144 měsíců 90
-145 měsíců a více 100

Jak se počítá bonus a malus je možné, ukázat na následujících příkladech:
Pan Dlouhý jezdí s Toyotou Yaris bez nehody tři roky, rozhodná doba pro výpočet bonusu je 36 měsíců. U pojišťoven v tabulce má nárok na bonus 15 %. Pokud pan Dlouhý letos havaruje, zaplatí v roce 2008 základní sazbu povinného ručení. Bude-li jezdit dva roky bez nehody a v jednom roce dvakrát havaruje, zaplatí kvůli malusu (minus 48 měsíců) například u České pojišťovny o 40 % víc, než je základní sazba. (Výpočet se týká základního bonusu, nezahrnuje speciální akce.) "V zahraničí je možné, že dlouhodobě dobrý řidič platí jen 20 % základní sazby. Rozptyl mezi dobrým řidičem s bonusem a špatným, respektive rizikovým řidičem s malusem pak bývá obrovský," dodává Jeroen van Leeuwen, generální ředitel ČSOB Pojištovny.

Řidičů, kteří dosáhnou na nynější maximální bonus (tj. bonus za sedm let od roku 2000, odkdy existuje takzvaný bonusový systém a povinné ručení se změnilo na komerční produkt) jsou v tuzemsku stovky tisíc. Česká podnikatelská pojišťovna jich uvádí přes 265 tisíc, Uniqa 24 tisíc, téměř 83 tisíc má ČSOB Pojišťovna, 480 tisíc Kooperativa a přes 1,55 milionů je mezi klienty České pojišťovny.

Pokud někdo často bourá a svůj bonus za období bez nehody má minimální, či o něj zcela přijde, nemělo by už od letošního října být možné, aby přešel k jiné pojišťovně a pokoušel se získat podvodně bonus tam. Doposud stačilo, aby každý řidič, který chtěl u nové pojišťovny čerpat bonus, podepsal čestné prohlášení, že neměl za určitou dobu nehodu. Od 1. října 2007 ale v tuzemsku funguje databáze škod povinného ručení, kterou spravuje Česká kancelář pojistitelů. Díky této databázi by už mělo být možné dohledat pojistné události zpět až do roku 2000. Pokud ovšem ten, kdo v minulosti zatajil nehody, na sebe neupozorní a zůstane u původní pojišťovny, nemusí se na jeho podvod s bonusem přijít. Oslovené pojišťovny se shodují, že zatím každého řidiče v databázi nejspíš prověřovat nebudou.

Václav Bálek z České pojišťovny říká, že se registru budou dotazovat jen v případě pochybností a u nových smluv. To potvrzují i další: "On-line přístup zatím přímo do databáze nemáme. Umím si ale představit, že do jednoho či dvou let ho mít budeme. Zatím to nejspíš bude i nadále tak, že několikrát měsíčně databáze porovnáme a pokud se zjistí nesrovnalost, klienta požádáme, aby vše doložil," upřesňuje Jeroen van Leeuwen, generální ředitel ČSOB Pojišťovny.

Tuzemské pojišťovny nyní poskytují v bonusovém systému slevu 5 % ze základní ceny pojistky za každých 12 měsíců bez nehody. Pokud někdo jezdí řadu let bezpečně, jeho slevy se sčítají. Slevy z ceny pojistného mohou získat lékaři (Uniqa), ženy (Wüstenrot), držitelé průkazů ZTP a ZTP/P (Uniqa), či ten, kdo vlastní vůz starší než deset let (ČSOB Pojišťovna). Výhodu mohou mít i řidiči osobních aut z malých obcí do 30 tisíc obyvatel (Generali). Zvýhodnění často bývají také starší řidiči. Vůči segmentaci, tedy zvýhodňování vybraných skupin řidičů, se pravidelně vymezuje jednička trhu Česká pojišťovna. Podle Václava Bálka je spravedlivé rozlišovat bezpečně a rizikově jezdící řidiče, ne podle toho, kde a kdo bydlí.

Pokud je někdo dobrý řidič a nezpůsobil v uplynulých několika letech žádnou nehodu, vyplatí se mu při koupi nového auta převést na něj své bonusové zvýhodnění ze starého auta. Musí ale staré auto prodat nebo převést na někoho jiného. Bezeškodný průběh pojištění povinného ručení mohou totiž řidiči uplatňovat zpravidla ze zrušené pojistky. Není tak možné převádět bonus z jednoho auta stejného majitele na druhé auto, pokud obě auta majitel stále vlastní. Bonus ovšem nelze převádět ani mezi různými typy vozidel jako například mezi jednostopými a dvoustopými, tedy mezi motocyklem a malým osobním vozem či osobním automobilem a obytným vozidlem.

S každým dalším autem jeho majitel začíná novou pojišťovací řadu (=historií pojistky dle rodného čísla nebo IČO). Když někdo jezdí bezpečně s osobním autem a začne podnikat, znamená to, že i s tímto firemním autem začíná znova od začátku. Výjimkou je pojišťovna Generali, která slevu na pojištění dalšího vozu nabízí. Týká se to ovšem jen případů, kdy řidič má u ní přihlášené auto s bonusem a na druhé auto u této pojišťovny získá slevu ve výši bonusu na prvním autě.

Vybrané pojišťovny umožňují převod bonusu na jiné osoby. V rámci osob žijících ve společné domácnosti to je možné v České pojišťovně a Triglav. V ostatních pojišťovnách lze bonus převést jedině na manžela či manželku nebo leasingového nájemce.

Bonusy a malusy mají být nástrojem, který slouží k motivaci řidičů jezdit bezpečně. Máte pocit, že to v Česku funguje?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-4
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 10. 2007 22:33

Proč nelze vycházet z pojistných případů řidiče? Například při řízení služebních aut se bezeškodní průběh řízení vůbec nepromítá. Žádná pojišťovna neuvádí jak to řešit. Zdraví Pepíno

Reagovat

 

+122
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

15. 2. 2013 | 16:35 | karel

Ahoj, je to tím, že nositelem povinného ručení je vozidlo. více

27. 4. 2008 | 23:37 | JK

čestné prohlášení stačí ? Ale pane autore, zjistěte si o tom něco než takovou kravinu napíšete ! Čestné prohlášení totiž stačí pouze na jeden měsíc, předpokládá se, že v tomto měsíci pojistyník dostane dokument od předešlé...více

23. 11. 2007 | 16:21

Zajímal by mne konkrétní příklad, protože jsme ve nyní ve stejné situaci (pořizujeme nové auto, staré si necháme) a zatím všechny pojišťovny, které jsem kontaktoval, odmítají možnost převodu bonusů ze smlouvy, která zůstane...více

25. 10. 2007 | 18:03

Jezevec je moudrý muž. Totéž říkám už léta. Systém, jaký tady funguje je zralý na zásah Ústavního soudu! Stejně jako "povinné" zametání obecních chodníků před soukromými domy! více

23. 10. 2007 | 22:35 | jezevec

Zajisté. 1) Pojistí se řidič (řidičák) a ne auto. Řidič který jezdí jako dobytek - bude mít tak vysokou pojistku, že radši pude pěšky, a ne že rozbije deset firemních aut (která jsou na leasing pojištěna flotilovou pojistkou...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Užitek, Fondy indexové, Aval, penzijní připojištění, třetí pilíř, daň z příjmů, penzijní společnosti, účastnické fondy, Grafická analýza, kreditní derivát, Emerging Markets Fund, bankovní poradci, investice do nemovitostí, základní identifikace fyzických osob, reprezentanti, evropské centrum pro mezinárodní politickou ekonomii, přikázání pohledávky, inflační očekávání

7U33980, XXXXXXX1, 3AP4930, 1E111111, 2P70862

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK