Prodej finančních produktů na poště? Šikana a zhůvěřilost, říká pošťačka

Na poště pracuje přes dvacet let. Dnes je vedoucí pobočky. Na přepážku by se prý „nevrátila ani za nic“. Musela by totiž prodávat finanční produkty aliančních partnerů České pošty. Jako vedoucí už přímý prodej nemá v popisu práce. Musela se ale smířit s tím, že jí každý měsíc nadřízený strhává několik tisíc z platu – protože její lidé „neplní plán“ a neprodají finančních produktů dost.
Prodej finančních produktů na poště? Šikana a zhůvěřilost, říká pošťačka

Budeme jí říkat paní Věra. Skutečnou totožnost prozradit nemůžeme – dost možná by přišla o místo. Nebo by čelila ještě většímu nátlaku a drilu ze strany šéfů, než jakému je podle svého vyprávění vystavena dnes. I když poměry, ve kterých zaměstnanci České pošty pracují, bez servítků kritizuje, svou práci má ráda. Ve státním podniku je zaměstnána přes dvacet let, z řadové pošťačky se vypracovala na vedoucí pobočky. Odejít nechce. Pořád doufá, že se kurz, kterým se podnik, jemuž loni skončil poslední zbytek monopolu, vydal, změní – že najde jiné a pro zaměstnance snesitelnější cesty, jak si na sebe vydělat.  

Jak se žije pošťákům, od kterých jejich nadřízení žádají výkony finančních poradců? Jak snášejí nekompromisní „motivační systém“, který je má přimět, aby „plán plnili líp“ a „prodávali víc“? A co se změnilo po poslední „tabákové bouři“ – kdy Česká pošta pod palbou kritiky rozhodla, že už nebude prodávat cigarety? Co změnil zásah ministra vnitra Milana Chovance, který vyměnil šéfa České pošty a zasadil se o to, aby pošta omezila prodej drobného zboží, kterým byly pobočky zahlcené? I o tom jsme si s paní Věrou povídaly.


Alianční partneři

Čí produkty Česká pošta prodává?

Aliančními partnery České pošty jsou Poštovní spořitelna (Era), která navzdory svému lehce zavádějícímu názvu nepatří k České poště, ale je obchodní divizí ČSOB. K dalším partnerům České pošty patří Česká pojišťovna, Českomoravská stavební spořitelna, Raiffeisen stavební spořitelna, Sazka, Home Credit, Western Union a v pojištění cizinců také Všeobecná zdravotní pojišťovna. Ti všichni mají díky České poště zaručenou nejrozsáhlejší možnou prodejní síť po republice. A vzhledem k tomu, že poštu stále považuje spousta (zejména starších) lidí za státní úřad, mají k pošťákům důvěru – pro finanční instituce zboží k nezaplacení. 

Jak zaměstnanci pošty vnímali poslední mediální bouři, která se rozpoutala kolem prodeje cigaret?

Hodně lidí bylo naštvaných, že se všechno smíchalo… Mluvilo se o cigaretách, „vietnamském jarmarku“ a aliančních partnerech pošty dohromady. Všem pošťákům přitom jde hlavně o alianční partnery a prodej jejich finančních produktů. To je největší šikana a zhůvěřilost. Všichni mluví o tom, že tisíckrát radši budou prodávat jarmark, ať už jakýkoli, než finanční produkty aliančních partnerů.   

Co se od té doby změnilo?

Z původního „jarmarku“ bylo zrušeno, co se dalo, spoustu toho už nesmíme prodávat. Jenže plán nám zůstal. Čili objem peněz, za kolik musíme zboží prodat, se nemění. Je fakt, že se na poštách prodávalo všechno – od knížek přes plyšáky až po silonky nebo alobal. V lokalitách, kde široko daleko není obchod, to mělo smysl. Jinde to bylo postavené na hlavu. Jenže na poště se zkrátka už roky razí „byznys plán“ všichni musíte prodávat všechno a v maximálním možném množství – odlišnosti jednotlivých poboček nikoho nezajímají. Hlavně, ať se zákazníkům zboží tlačí.

Prodej zboží sám o sobě by tedy podle vás problém nebyl?

Kdyby se to zefektivnilo, tolik se to lidem nenutilo a mělo to nějakou úroveň, klidně bychom různé zboží prodávat mohli. Pošťáci to umí a nebojí se toho, baví je to, ale chce to nějakou kulturu a také investice, marketingovou koncepci, která by někam smysluplně směřovala. Proč pošta neinvestuje do vitrín, aby to vypadalo pěkně? Pak by z toho mohly být výnosy. Takhle už leckdy člověk nebyl za přepážkou přes všechno to zboží vidět.

A co prodej cigaret?

Pokud není nikde v okolí trafika, klidně by se na poště prodávat mohly. Kuřák si svou krabičku stejně koupí, je mu jedno kde. Poště by to mohlo přinést peníze. A pošťáci budou stokrát raději prodávat cigarety lidem, kteří si je koupit chtějí, než vnucovat finanční produkty, které lidé nechtějí nebo nepotřebují a kterým pošťáci sami vůbec nerozumí.

NESPOLÉHEJTE NA NÁHODU!

Čím později si sjednáte životní pojištění, tím více zaplatíte. V tom lepším případě…

V Ušetři.peníze.cz dokážeme mnohem víc. Přesvědčte se sami.

Jak přesně funguje prodej produktů aliančních partnerů?

Alianční partneři jsou pro vedení pošty absolutně nejdůležitější. Dají nám plán, který se vytváří centralizovaně, podle počtu pracovníků na pobočce. Je v něm přesně rozepsáno kolik produktů musí naše pobočka v daném období prodat – třeba šest bankovních účtů, dvě kreditky, úvěr za sto tisíc, dvě stavební spoření od Lišky, dvě od Raiffky, nějaké životní a neživotní pojistky. A vedoucí rozděluje mezi své lidi na přepážkách, co kdo musí prodat.

Zvláštní obchodní model…

Takhle přece dobrý obchod nefunguje. Obchod je o tom, že si s klientem budu o produktu povídat, budu zodpovídat jeho otázky, získávat důvěru, sejdu se s ním i několikrát, a on se rozhodne, jestli o produkt stojí. To nefunguje tak, že se nařídí, abychom něco v přesně stanovených dvou týdnech prodali. Copak ještě třeba bankovní účet… Ale životní pojištění? To si člověk musí propočítat a zvážit, je to investice na dlouhou dobu. Jenže na to na poště není kdy. Lidem se musí pojistky nabízet mezi placením složenek. A když se vyřídí složenky, tak nejlépe hned založit.

Jak se daří plán na prodej produktů plnit?

V každém obvodě je zhruba třicet pošt. V našem plní plán prodeje finančních produktů asi dvě. My neplníme ani zdaleka. Ještě hůř jsou na tom pošty, které mají speciální podmínky, třeba ta na Pražském hradě. Tam chodí v podstatě jen turisti. Na prodej finančních produktů ale mají stejný plán jako ostatní. Tak nevím, jestli mají prodávat stavební spoření Japoncům, nebo jak si to vedení představuje. Vedení nezajímá, že čeští turisté, kteří přijeli do Prahy na výlet, mají někde v Horní Dolní na poště svojí Marušku, a že když už by chtěli uzavírat finanční produkty na poště, udělají to u té své Marušky,a ne na dovolené na Pražském hradě. Podobná je situace na poště na letišti.    

Co pro vás jako vedoucí znamená, že vaše pobočka plán neplní?

Šéf mi každý měsíc strhává několik desítek procent z výkonové části mzdy. Tvrdí, že naše pošta nemá aktivní nabídku produktů. Moji lidé je ale aktivně nabízejí, bohužel bez úspěchu. Už jsem se smířila s tím, že dostávám o pár tisíc nižší plat, než bych dostávat měla. S těmi penězi už zkrátka nepočítám. Dokud mi plat neklesne pod částku, kterou dostávají řadoví zaměstnanci na přepážce, dokážu to snášet. Horší jsou ty každodenní nátlakové emaily, že zase neplníme průběžný plán a co s tím hodlám dělat. A grilování na poradách. Některé kolegyně tomu říkají svícení baterkou do očí.

A vy pak musíte podobně tlačit na své lidi…

Očekává se to ode mě. Jako vedoucí produkty sama neprodávám, ale mám zodpovědnost za výkonnost svých podřízených. Teď jsem třeba strhávala některým lidem opravdu docela dost, téměř polovinu výkonové mzdy, to ale byli lidi, kteří za poslední půlrok neprodali nic. Ostatní jsem nechala být. I když jsme ani zdaleka nesplnili plán. Když se ale najde nějaký šikanózní vedoucí, tak nemáte šanci, když si luskne, tak může cokoli. Management zajímá jen počet prodaných produktů, je jim jedno, jak to dokážete. Moje lidi ale přece nikdo neplatí za nějakou home office, aby ve volném čase vnucovali produkty svým známým nebo si je zakládali na sebe.

Dochází opravdu k tomu, že si pošťáci uzavírají produkty na sebe, aby nepřišly o část platu?

Samozřejmě, tak to běžně funguje. Když jsem pracovala na přepážce, měla jsem naráz uzavřeno třeba osm produktů. Asi tři stavební spoření u Raiffky, další dvě u Lišky. Postupně to všechno ruším, přece si nebudu půjčovat na to, abych to všechno mohla platit.Dřív jsem měla taky tři účty, kreditku, kontokorent a úvěr na dvacet tisíc, který jsem vůbec nepotřebovala. Utopila jsem v tom celkově určitě desetitisíce.

Vyrovnala vám to výkonnostní složka mzdy?

V žádném případě. Šlo mi o to, abych měla svatý klid a mohla na poště zůstat, protože tuhle práci potřebuju a taky ji přes to všechno mám ráda.

Vaši podřízení to dnes dělají stejně?

Sama to po svých lidech nechci. Když si zvyknou uzavírat produkty sami na sebe, je to cesta do pekel. Jak si odvyknete nabízet produkty klientům, těžko se k tomu vrátíte. A nakonec je to ještě horší a procento plnění jde ještě víc ke dnu.Teď se navíc změnila pravidla a vychází to ještě dráž, uzavírat produkty na sebe už nejde tak snadno.

Jak to?

Můžeme produktů prodat o něco míň, ale musí být kvalitativní. Loni stačilo založit si pár účtů na sebe, dát tam dvě stovky, pět měsíců účet držet – udržovat tam ty dvě stovky, platit měsíční poplatky – a po pěti měsících ho za dvě stovky zrušit. ČSOB nám to dřív tolerovala. Byly to pro ně jednoduché peníze. To už dnes nejde, protože se to celé dost zvrhlo. Produkty musí být kvalitativní – to znamená, že na účet musí přijít každý měsíc minimálně pět tisíca také je nutné každý měsíc udělat nějaký pohyb na účtu, výběrem nebo trvalým příkazem.

Jaká jsou pravidla u dalších produktů?

Životní pojistku musí klient platit dva roky, jinak to jde do storen – čili produkt je nesplněn a musí se nahradit jiným. A opravdu se to sleduje. Na všechny pošty se rozesílají seznamy, v tabulkách je rozepsáno, kdo komu jaký produkt uzavřel, včetně jmen, telefonních čísel a všech údajů.

U stavebka stačí zaplatit vstupní poplatek, poměrnou část k cílové částce, a je splněno. To je nejjednodušší produkt, akorát holt vyhodíte ten vstupní poplatek, když to spoření nechcete.

Jak tohle zaměstnanci pošty snášejí?

Špatně. V Praze je na přepážkách obrovská fluktuace. Lidi odcházejí. Ale na vesnicích práci potřebují, udělají téměř cokoli, aby si ji udrželi. Je to pro ně přijatelnější, než být bez práce. Na poště dělají vesměs ženy, u přepážek z devadesáti procent. Často mají malé děti. Moc vybírat si nemůžou. Mladí lidé tu práci většinou vydrží dělat chvíli. Nejsou ochotní to snášet. Někteří vedoucí mají strategii vyhodit celou poštu, nabrat nové lidi na dobu určitou, za rok z nich „vymlátit“, co se dá. Nechat je na sebe a lidi v jejich okolí uzavřít maximum produktů a pak jim smlouvu neprodloužit. A nabrat další.

Anketa

Nabízejí vám pošťáci finanční produkty?

Rozumí vaši podřízení produktům, které prodávají?

Většina pošťáků těm produktům nerozumí. A klienti to samozřejmě vycítí. Zvlášť když máte na přepážce tak málo času, pořád vás někdo popohání, ať spěcháte a nevytváříte frontu. Copak vy byste si na poště uzavírala finanční produkt? Když chcete účet, půjdete do banky, když stavební spoření, půjdete do stavební spořitelny. Nebo si najdete finančního poradce.  

Mají zaměstnanci dost školení v této oblasti?

Těch je dost. Můžu tam své podřízené objednávat. Oni tam jdou, něco si vyslechnou a vyzkoušejí si hrané scénky, jak prodat. Školení jsou totiž spíš o tom, jak dobře prodávat. Ne tolik o tom, abyste porozuměli produktům a uměli je klientům dobře nastavit. Těch produktů je navíc tolik, že nemáte šanci to všechno pojmout.

Co reakce zákazníků? Nerozčiluje je, že je zdržujete s nabídkou finančních produktů?

Rozčiluje je to čím dál tím víc a častěji. Lidi už dneska mají určitou finanční gramotnost, nechtějí skočit na první nabídku, chtějí si to rozmyslet, jsou zvyklí hledat si informace na internetu, využívat různé srovnávače, většina bankovních institucí má on-line služby, takže si můžete produkt založit přímo u počítače. S tím vším ochota uzavírat jakékoli produkty na poště klesá. Jenže my musíme plnit plán pořád stejně. 

Přehnané? Nebo opravdu na poštách zkoušejí prodávat něco, k čemu se firma nehodí? Jaký je váš názor a jaká je vaše zkušenost?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+517
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 53 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 5. 2014 15:40, Květinka

Dobrý den, nedá mi to nezareagovat na Váš příspěvek. Na paní vedoucí si své sebevědomí nezvedejte, ona si to nevymyslela prodávat produkty, to si vymysleli její nadřízení, ti si potřebují namastit kapsy. Já se vedení postavila s tím, že nebudu nikomu nic nutit (a známé nemám), paní vedoucí dle jejích slov nestrhávají nic - vždycky se to nějak udělá, a měsíčně přicházím o 80% z pohyblivé mzdy (pro představu cca 3100 Kč)a k tomu mám smlouvu na dobu určitou a už mi jí od ledna více nikdo neprodlouží. Ale na druhou stranu, když chci odejít, vedoucí mě nepustí a jaksi když budu házet Áčka, nikde mi nevezmou. Mimoto dojíždím každý den do práce 30 km, kam jezdí vlak ve středu a v neděli a dalších přibližně 5000,- projezdím na benzínu. To už jsme na nějakých 7000,- Kč čistého. Když dojdu za manažerem, tak mi řekne, že lidi, který nedělají produkty nemají na poště co dělat. Tak mi teď řekněte, na co jsem se 4 roky trápila na poštovní škole, když teď nemám místo a zaměstnavatelům nevysvětlíte, že mít poštovku není jen o tom vozit vozík s poštou, ale že musím mít dalších hafo znalostí, abych mohla pomoci klientům? A který zaměstnavatel v dnešní době počká 3 měsíce, než Vám uplyne výpovědní lhůta, protože s pí. vedoucí se nelze domluvit? A jak se mám bránit, když alespoň 1x týdně slyším, že jsem tlustá, že musím zhubnout, že na mě není uniforma (ona je, ale musela by se objednat) a že nemám děti, takže si v první řadě vezmou dovolenou ti, co mají děti, nebo budu dělat za ostatní (vyměnit směnu atd), protože nemám žádné povinnosti atd. i když podle ZP máme stejné podmínky všechny? Naše pí. vedoucí je schopná mi vyhodit na paragraf - ona je vedoucí, tudíž může všechno. Tato paní vedoucí (viz. článek) je jedna z mála vedoucích, které se na svojí pozici vypracovali a váží si jí a své práci rozumí a je to jedna z těch slušných vedoucích.

Zobrazit celé vlákno

+82
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 5. 2014 8:54, Angel

Ale máte na vybranou, každý je zodpovědný sám za sebe. Můžete říct, tohle dělat nebudu, dát výpověď, najít si jinou práci. Že to nejde, že se bojíte, že se budete muset kvůli práci přestěhovat. To jsou keci.
Někde jsem četl, že kdo vymění svobodu (v tomto případě morálku, etiku, snášení buzerace a nátlaku) za bezpečí (pracovní místo a plat) nezaslouží si ani jedno.
Pak ať se lidi nediví, že dostávají tak málo, když si nechají srát na hlavu. A to že lidem prodávaj lidi na poště, v pojišťovnách a jinde sračky je v prvé řadě chyba těch pěšáků. Těch co koukají 60 letému klientovi do očí a nechají ho podepsat legalní krádež typu IŽP na 30 let. Vy jste ta co dovolí a navádí své zaměstnance, aby překecali ženskou s 15 tisícema, aby si ukládala 1500.-Kc, tzn. cca 20 hodin své práce každý měsíc do produktu, ktery ji je naprosto k ničemu a kde už ty prachy nikdy neuvidí. A to zadarmo, jelikož ten balík dostane někdo jiný. A to ne za prachy (z jedný pojistky na 500.-Kč někdo dostane až 12000), ale proto že jste ze sebe udělala otroka někoho jiného - proto abyste si udržela práci ze které jen tak tak zaplatíte náklady na život.
To by mohli Vaši zaměstnanci prodávat heroin dětem a tvrdit to samé. Nadřízení nás nutí, jejich nadřízené nutí další. Trochu sebeúcty ke svému životu, řekněte svým lidem, že sračky se prodávat nebudou, rozkryjte jim nákladovost produktů, to samé řekněte vedení a najděte si práci, kde nebudete parazitovat na cizích lidech. A tohle platí nejen pro paní vedoucí.

-49
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (53 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

A co chcete od své pošťačky vy?

13. 3. 2014 | Petra Dlouhá | 25 komentářů

A co chcete od své pošťačky vy?

Pochopili jsme svou sociální úlohu, cigarety už prodávat nebudeme. Oznámila (trochu) kajícně a (nanejvýš) uvědoměle Česká pošta. A mediální bouře zhasla jak zapomenuté cigáro, z orkánu... celý článek

Očima expertů: Prodat Českou poštu?

12. 10. 2012 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Očima expertů: Prodat Českou poštu?

S privatizací státních podniků naposled přišla část poslanců ODS. Neměli se k tomu, aby rovnou řekli, co má stát prodat; v jejich narážkách – „stát nemá prodávat pivo a provozovat vlaky“... celý článek

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

12. 7. 2012 | Petra Dlouhá | 116 komentářů

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

Česká pošta nutí zaměstnance prodávat finanční produkty. Úspěšnost prodeje ovlivňuje jejich plat. Těm, co neprodají dost, prý dokonce nadřízení vyhrožují vyhazovem. Jenže někteří pošťáci... celý článek

Na životní pojištění je pošta, na bolavé zuby kovář

16. 2. 2011 | Michal Höschl | 20 komentářů

Na životní pojištění je pošta, na bolavé zuby kovář

Není něco zvláštního na tom, že ten, kdo radí lidem, kam s penězi, si sám nechává radit od jiného profesionála?

Životní pojištění na poště

5. 2. 2004 | Kristýna Havligerová

Životní pojištění na poště

Česká pošta nabízí kromě možnosti investovat prostřednictvím Poštovního investičního programu například i Kapitálové životní pojištění České pojišťovny. Vyzkoušeli jsme, zda pracovníci... celý článek

Partners Financial Services