První pojišťovně hrozí pokuta od ČNB za jejího poradce

Helena Kolmanová, která má v ČNB na starosti oblast ochrany spotřebitele: „Strašně mi vadí, že se životní pojistka téměř vždy sjednává na první schůzce.“
První pojišťovně hrozí pokuta od ČNB za jejího poradce

Pojišťovny jsou odpovědné za své poradce, kteří prodávají životní pojištění. Česká národní banka (ČNB) bude za tento typ prohřešku trestat první pojišťovnu, které hrozí pokuta až ve výši pět milionů korun. „Vedeme řízení, které není ještě ukončeno,“ říká v rozhovoru Helena Kolmanová, která má v ČNB na starosti oblast ochrany spotřebitele.

Nedávno jste upozornili, že za neetické jednání finančních poradců nesou zodpovědnost přímo pojišťovny. Pokutujete je?

Ano. Ukládáme nápravná opatření. Snažíme se nejdříve dosáhnout nápravy cestou mimo správní řízení. Podle mé zkušenosti za skoro 6 let našeho fungování to jde a je to mnohem efektivnější a rychlejší. Jestliže vedu tvrdý pohovor s bankou nebo pojišťovnou, v mnoha případech se dostaneme k nápravnému opatření během tří měsíců. Jde o to, že pojišťovna začne při přijímání návrhů pojistných smluv od sítí více kontrolovat návrhy a jejich reálnost a vhodnost. Bohužel to nejde provést zpětně. K odškodnění buď pojišťovna přistoupí dobrovolně, nebo se musí poškozený člověk domáhat u soudu anebo nově od loňského listopadu může spory rozhodovat finanční arbitr.

Některé z pojišťoven jste tedy pokutu už udělili?

Vedeme řízení, které není ještě ukončeno. Protože pojišťovna nejednala s dostatkem odborné péče, dopouštěla se nekalých obchodních praktik, nehlídala dostatečně sítě, se kterými spolupracovala, jejich pojistné návrhy. Rozhodnutí ještě není vydáno. Podle zákona o ochraně spotřebitele může tato pokuta dosáhnout maximálně pěti milionů korun.

Pět milionů je ale pro pojišťovnu celkem zanedbatelný náklad.

Jde o reputační riziko. Právě u velkých kamenných institucí je reputace velmi důležitá. Jakmile se objeví, že byla za něco pokutována, je to pro ni velký problém.

O jakou pojišťovnu jde, řeknete?

Zákon nám tuto povinnost neukládá, ale pokud bude pravomocné rozhodnutí, tak myslím, že budeme zveřejňovat. Je to první případ. Dá se říct, že pojišťovny se nyní opravdu snaží a nastavují konkrétní opatření.

NESPOLÉHEJTE NA NÁHODU!

Čím později si sjednáte životní pojištění, tím více zaplatíte. V tom lepším případě…

V Ušetři.peníze.cz dokážeme mnohem víc. Přesvědčte se sami.

Z mercedesu bouraná ojetina

Pro klienty se zatím moc nemění. Poradci je pořád vedou, ať si platí vysoké částky na investiční životní pojištění. Tají jim přitom, že první dva roky klient platí jenom provizi poradci. Když to zjistí a chtějí pojistku vypovědět, nedostanou nic.

Ty smlouvy se bohužel ruší po dvou nebo třech letech. Tolikrát jsme říkali v novinách, na přednáškách, že investiční nebo kapitálové pojištění je dlouhodobým produktem, že člověk musí zvažovat, jestli bude dlouhodobě schopen platit, že by měl číst podmínky. Co mi strašně vadí, je, že se pojistka téměř vždy sjednává na první schůzce. Zprostředkovatel představí klientovi „skvělý“ produkt, dá mu čtyřicet stránek zvláštních pojistných podmínek, deset stránek všeobecných podmínek a říká: „Tady podepiš, že ses se vším seznámil.“ Ten člověk si samozřejmě nepřečte nic, nemá šanci.

Ale copak z podmínek ve smlouvě se lze dočíst, co si pojišťovna vezme na poplatcích? Tam přece vůbec není vysvětleno, jak produkt funguje.

V pojistných podmínkách to popsáno je. Uznávám, je to hodně článků, u starších pojistek nemáte jednoduchý graf, který by řekl, že jestliže budete platit částku na pojistném, že tato částka bude nějakým způsobem rozdělována. V květnu 2012 jsme vydali úřední sdělení k informačním povinnostem při sjednávání životního pojištění, podle kterého by i nákladovost jednotlivých typů, v případě investičního životního pojištění rozdělení na rizikovou a rezervotvornou složku, informace o nákladech a odkupném v jednotlivých letech měly být spotřebiteli srozumitelně sdělovány. U nově sjednávaných pojistek se podle našich zjištění už situace v tomto zlepšuje. Samozřejmě počáteční náklady zahrnující provize zprostředkovatelů rozhodně nejsou malé. Jejich výše se odvíjí od výše ročního pojistného. Naprosto hrozné pak je, když zprostředkovatel přesvědčí spotřebitele, aby vypověděl „nevýhodné“ stavební spoření, aby částku sto tisíc ze spoření rozdělil na dvě roční pojistné, tedy po 50 tisících s tím, že pak si to může snížit. No a provize zprostředkovateli může dosáhnout téměř dvouletého pojistného.

Některé pojišťovny používají mlžicí taktiku, takzvané počáteční jednotky. Vypadá to, že vaše vložené peníze vydělávají, ale když si je chcete po pár letech vybrat, zjistíte, že vám pojišťovna nic nedá, že šlo o virtuální jednotky. Jak se na tuto praxi díváte?

Některé pojišťovny to mají uděláno tak, že počáteční náklady jakoby rozpouštějí do budoucích let, aby to lépe vypadalo. Když si požádáte a dostanete roční výpis, uvidíte, že máte dost těchto akumulačních jednotek a docela slušnou rezervotvornou složku. Jenže to není odbytné, tedy to, co vám pojišťovna při předčasné výpovědi vyplatí. Kdybyste smlouvu vypověděla, tak odbytné bude sníženo o celou částku počátečních nákladů, kterou rozpustili v čase.

My vyžadujeme, aby na takovýchto ročních výpisech vždy bylo uvedeno, že hodnota akumulačních jednotek na nich uvedená neodpovídá odbytnému, jehož výši by si spotřebitel vždy měl předem v pojišťovně ověřit, jestliže zvažuje předčasnou výpověď pojistné smlouvy s investiční složkou.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz; foto ČNB

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+19
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 57 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 4. 2014 7:48

Možná bych to poupravil: na ty složenky, leasing a jiné věci musejí vydělávat zejména mladí lidé, kteří se bezhlavě vrhli do koupě luxusních aut, obleků a drahých hodinek, aby ukázali svým vrstevníkům, které si přejí nebo už se jim podařilo znáborovat, že jsou ve vatě. Že je to jen naleštěná bída, to je věc jiná. Doblblí a přemotivovaní z MLM seminářů chtějí být co nejrychleji a mnohdy za jakoukoliv cenu na manažerských pozicích, kde na ně budou vydělávat "ti obyčejní pěšáci" pod nimi. Víte který poradce nebo manažer je tím nejvýkonějším ? No přece ten extrémně zadlužený ! Podívejte se na mladé manažery z OVB ze Zoubkovy větve, jsou uvedeni i v dokumentu pana Kalvody Hvězdný prachy ve čtvrtém díle. Tam uvidíte skutečné motivy těchto mladých lidí ve finančních MLM firmách. Je jim úplně jedno, že poškodí nebo okradou klienta, jedna slečna tam doslova říká něco v tom smyslu, že "když klienta neojebeš Ty, objebe ho někdo jinej" nebo něco v tom smyslu. A jestli si myslíte, že si lidé v těchto firmách něco dělají z paní Kolmanové nebo ze samotné ČNB, tak jste na obrovském omylu. Ta dáma ani samotná ČNB je vůbec nezajímá, jdou po rychle vydělaných penězích. A taky že ne, když v dokumentu uvedený manažer "propálil" nové Lambo za několik milionů...
Pochopte konečně, že pojišťovny se mezi sebou nikdy nedomluví na společném postupu proti šmejdům, ta která s tím začne jako první to okamžitě pocítí na produkci a tu zase chce akcionář - rázem se tak z pojišťovny stane černý Petr. To by pojišťovny musely začít držet za jeden provaz společně. Současně zapomeňte na to, že by se mezi sebou domluvily MLM firmy a ostatní hráči na trhu, už dnes je mezi nimi nenávist a řevnivost, jakou neuvidíte v žádném jiném oboru. Jediný, kdo je schopen něco změnit je legislativa a ČNB. Pokuty, pokuty a pokuty, opakovaně a v citelné výši, klidně i několik milionů za každou jednotlivou zprasenou smlouvu. A nebuďme naivní, že pojišťovny tento typ smluv nedokáží rozpoznat. Dokáží to velmi dobře, ale nechtějí. Zatím...až bude mít každá pojišťovna na pokutách zářez ve výši několika desítek nebo stovek milionů, tak si konečně začnou velmi pečlivě hlídat, co jim a kdo jim v jaké kvalitě nosí produkci životního pojištění. Do té doby se nic nezmění, nezapomeňte, že žijeme v České republice.

Zobrazit celé vlákno

+28
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 4. 2014 15:57

Citace - Vítězslava / 22.04.2014 14:32

Aktivně ŽP nenabízím a s tímto jsem byla na přepážku pojišťovny i přijata, jsem duší "majetkářka". Pokud už někdo potřebuje úrazové pojištění, pracovní neschopnost nebo jiná rizika,např. invaliditu nebo smrt, tak nabízím rizikové životní pojištění bez jakéhokoliv spoření.


Máš pevně danou mzdu (to se ti pak rozumuje!). A zřejmě nemáš daný žádný plán prodeje, což je podivné.

"Pokud už někdo potřebuje..."
Nechápeš podstatu práce prodejce pojištění. To právě on vyvolává potřebu po pojištění. Kdyby si lidi chodili pro pojištění sami, tak sedím v kanclu každej den od rána do večera.

Zobrazit celé vlákno

-11
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (57 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Německé pojišťovny chtějí limity na provize za prodej životního pojištění

1. 4. 2014 | PROFI Poradenství & finance | 10 komentářů

Německé pojišťovny chtějí limity na provize za prodej životního pojištění

Německé pojišťovny chtějí zavést strop u provizí produktů životního pojištění. Obávají se, že jinak je stát zakáže úplně. Mělo by to zajímat i nás.

Mně se přece nemůže nic...

23. 3. 2014 | redakce Peníze.CZ

Mně se přece nemůže nic...

Často upozorňujeme na poněkud... no, řekněme nekonvenční metody, jakými někteří pojišťovací poradci prodávají produkty a loví klienty.

V pohodě po kotníky ve vodě. I bez pojištění?

5. 3. 2014 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

V pohodě po kotníky ve vodě. I bez pojištění?

Přestože se povodně a záplavy objevovaly v posledních letech i na zcela překvapivých místech a škody po nich byly astronomické, nový průzkum České asociace pojišťoven ukázal, že se... celý článek

Kde je chyba ve vašem životním pojištění?

29. 1. 2014 | Ondřej Podlešák | 39 komentářů

Kde je chyba ve vašem životním pojištění?

Až příliš často neplní životní pojištění svůj hlavní účel: nepřináší žádnou jistotu. Sjednané pojistné plnění často nikoho nezajistí na déle než pár měsíců. A to mluvíme o těch případech,... celý článek

Očima expertů: Jsou postupně vyplácené provize budoucnost finančního poradenství?

20. 12. 2013 | Ondřej Tůma | 39 komentářů

Očima expertů: Jsou postupně vyplácené provize budoucnost finančního poradenství?

Sepsat pojistku na celý život, shrábnout provizi a nikdy už nezavolat. Tak asi partnerství finančního poradce a jeho klienta nemá vypadat. Někdy ale vypadá. Až příliš často. Pomohly... celý článek

Partners Financial Services